karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-16 23:34:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-07-02 21:23:14 
Poissa
sintti
sintti

Moro!

Uusvanha karppaaja palailee ruotuun käytyään testaamassa, että korkeammat hiilarit ei vaan toimi... :oops: En nyt sentään paikkareille palannut, mutta protskut nousi vähän turhan suureen rooliin. Nyt mennään viljattomalla ja yritän myös vähän rajoittaa proteiinin saantia.

Pohdiskelin vaan kuinka mun sapeton vatsani tykkää tästä runsaasta rasvasta... olen rasvan osuutta nostanut pikkuhiljaa. Vatsaoireita mulla on ollut vuodesta 2009, jolloin sappirakon poistoleikkaus tehtiin kiireellisenä. Sappirakko oli tulehtunut suuren sulkukiven takia, joten muuta keinoa ei ollut. Tästä saa kiittää "hyviä" geenejä, kahta raskautta ja painonvartijoiden dieettiä...

Mitenköhän rasva-aineenvaihdunta ja imeytyminen jne. nyt oikein sujuu ilman sappea? Onko kellään mitään tutkittua tietoa asiasta tai omakohtaista kokemusta? Jokainen lääkäri toteaa vain, ettei sappirakon poistosta voi aiheutua mitään vaivaa. Keliakia on poissuljettu testein ja muut vaivat tähystyksillä kummastakin suunnasta. Edelleen tulee kausia, jolloin ei mikään pysy sisällä ja välillä ei mitään ongelmaa. Kaippa sitä vaan pitää oppia elämään tarkistaen aina, missä on lähin vessa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on myös, siihen on peruslääkitys thyroksiini. Ilmeisesti valkokaalia pitäisi välttää ja mitähän muuta? Hiilarit täytyy varmaan pitää vähän korkeammalla, nyt pyöriny tasolla 60-100g / pv.

Viime vuosina olen jatkanut kauan sitten aloittamaani voimailua, vuoden verran enemmän tosissaan. Tarkoittaen lähinnä isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla treenaamista. Mihinkään tavoitteeseen en tähtää, ainoastaan oman huvin vuoksi. Nykyinen työni on fyysisesti rasittavampaa kuin ennen, joten voimaa tarvitaan. Täältä sainkin hyvät vinkit tuleviin treeneihin: kookosöljyä tehoa antamaan ennen treeniä ja palautumisjuomaksi täysmainoa kera oikean kaakaon. Näitä laitetaan heti testiin. Ei enää hera+makeutusaine mössöjä! :-#

Tuntuu, että elimet meinaa lopettaa toimintansa yksi kerrallaan. Ikää on vasta 37 vuotta, joten jotain olis nyt tehtävä. Ja se jokin on nyt karppilammikkoon sukeltaminen. Kaikki neuvot ja ohjeet otetaan kiitollisena vastaan :)

ViestiLähetetty: 2016-07-03 13:47:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

karhumamma kirjoitti:
Pohdiskelin vaan kuinka mun sapeton vatsani tykkää tästä runsaasta rasvasta... olen rasvan osuutta nostanut pikkuhiljaa. Vatsaoireita mulla on ollut vuodesta 2009, jolloin sappirakon poistoleikkaus tehtiin kiireellisenä. Sappirakko oli tulehtunut suuren sulkukiven takia, joten muuta keinoa ei ollut. Tästä saa kiittää "hyviä" geenejä, kahta raskautta ja painonvartijoiden dieettiä...

Mitenköhän rasva-aineenvaihdunta ja imeytyminen jne. nyt oikein sujuu ilman sappea? Onko kellään mitään tutkittua tietoa asiasta tai omakohtaista kokemusta? Jokainen lääkäri toteaa vain, ettei sappirakon poistosta voi aiheutua mitään vaivaa. Keliakia on poissuljettu testein ja muut vaivat tähystyksillä kummastakin suunnasta. Edelleen tulee kausia, jolloin ei mikään pysy sisällä ja välillä ei mitään ongelmaa. Kaippa sitä vaan pitää oppia elämään tarkistaen aina, missä on lähin vessa.

Kilpparin kanssa mulla ei ole tietääkseni ongelmia, mutta sappirakko on poistettu. Outoa, että sinulle on sanottu, ettei sappirakon poistosta voi aiheutua mitään vaivaa. Kyllä minulle on useampi lääkäri sanonut, että sappirakon poistosta huolimatta voi edelleen muodostua sappikiviä ja olla sappivaivoja. Harvinaista ne ovat, mutta mahdollista. Varoiteltiin myös, että joillekin ei sovi sappileikkauksen jälkeenkään ne ruuat, jotka ei sopineet ennen leikkaustakaan.

Itsellä on ollut 1 tai ehkä 2 sappikipukohtausta sappirakon poiston jälkeen. Laukaisijana kodeiini, eli siis panacod niminen särkylääke. Kodeiini kun voi laukaista sappikohtauksen. Kohtaukset toki olivat paljon lievempiä kuin silloin, kun vielä sappirakko oli.

Ruuan suhteen en ole huomannut ongelmia. Itselläni on IBS, joka saa vatsan välillä ihan sekaisin. Voihan silläkin tietty olla sapen kanssa yhteyttä, koska IBS:n syytä ei oikein tiedetä. Hoitona itselleni on ollut low-fodmap ja LCHF ruokavaliot. Esim. kaaleja ja monia muita sappipotilaalle sopimattomia ei siis mullakaan ajoittain kestä maha, mutta en ole sitä osannut sappeen yhdistää vaan IBS:ään. Mene ja tiedä, mistä sitten johtuu. LCHF on tietenkin vähähiilarinen ja runsasrasvainen, joka on sopinut vatsalleni erinomaisesti.

ViestiLähetetty: 2016-07-03 15:26:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sappirakkoa ei ole poistettu, eikä ole kilppariongelmaa -tietääkseni. IBS on ymym. Fodmap-ruokavalio on hyväksi. Työlästä ollut vaan löytää itselle sopivat ja mieluisat ruoat. Mutta onpahan vaivat vähentyneet. Kaalit ja sianlihan olen jättänyt pois. Maitotuotteita olen vähentänyt. Ja viljat tietysti nou-nou listalla.
Zemppiä! :smt023 Ja hyvä kun treenaat!

ViestiLähetetty: 2016-07-06 13:22:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

karhumamma kirjoitti:
Keliakia on poissuljettu testein ja muut vaivat tähystyksillä kummastakin suunnasta.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on myös, siihen on peruslääkitys thyroksiini. Ilmeisesti valkokaalia pitäisi välttää ja mitähän muuta? Hiilarit täytyy varmaan pitää vähän korkeammalla, nyt pyöriny tasolla 60-100g / pv.

Olet jo viljattomalla, mutta mainitsen tämän silti: Keliakiaa ei niin vain suljeta pois tähystyksissä. Negatiivisista vasta-ainetestistä ja tähystyksistä huolimatta voi silti olla keliakia. Joku tällä palstalla väitti, että geenitestillä keliakian voi sulkea pois. Toisaalta, positiivinen geenitesti ei tarkoita, että tauti olisi vielä puhjennut.

Jos kilpirauhasen vajaatoimintasi on autoimmuuniperäistä, niin kuin ne useimmiten ovat, niin vehnä voi olla vasta-aineiden taustalla. Mun funkkari käskee ensin kokeilla gluteenitonta/vehnätöntä/viljatonta ja sitten maidotonta, jos vasta-aineet on edelleen koholla. Suoliston kunto vaikuttaa lääkityksen tarpeeseen. Olisi kiintoisaa tietää, toimiiko se myös toisinpäin. Ummetushan on vajaatoiminnan oire, joten jotenkin vajaatoiminta vaikuttaa suolistossakin, ja isolle osalle pelkkä tyroksiini ei riitä.

Goitrogeenisiä kasveja on vaikka kuinka. Kypsentäminen vähentää niitä, mutta jos goitrogeenisistä tulee oireita, niin ruokavalio on kasvisten osalta aika rajoittunutta.

Hiilarisi ovat ihan hyvällä tasolla, kunhan et kituuta. Kilpirauhanen ei hiilareita tarvitse, mutta voit joutua karppauksen myötä laskemaan lääkitystäsi.

ViestiLähetetty: 2016-07-06 19:25:26 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kommenteista!

Mulla vatsantoimintahäiriöt, lähinnä ripuli aamuisin, liitettiin lopulta IBS:ään, kun muuta ei löytynyt. Tietääkseni tähystyksessä otettiin koepala, jonka pitäisi kai keliakia sulkea pois täysin. Mene ja tiedä siitäkään. Hoidoksi määrättiin välttämään niitä ruoka-aineita, jotka aiheuttavat toimintahäiriöitä. No, sehän olis helppoa, jos sen tietäis... pitäisi varmaan olla vesipaastolla ja lisätä yksi ruoka-aine kerrallaan :? Sappivaivoja ei ole ollut leikkauksen jälkeen. Sappi tulehtui niin pahasti, että ekan kipukohtauksen jälkeen olin viikon sisällä sapeton... Ekan kipukohtauksen aiheutti (kai) runsasrasvainen cesar-salaatti.

Nyt pari viikon sisällä on ripulia esiintynyt muutamaan kertaan, mutta ei joka aamu. Aamupala on yleensä sama: 2 munaa voissa tai kookosöljyssä, kurpitsansiemeniä, perussalaattia ja oliiviöljyä (jäävuorisalaatti, tomaatti, kurkku). Lisänä kahvi täysmaidolla. Maitotuotteiden karsimista olen miettinyt, mutta käytän niitä vähän. Kahvimaidon tai -kerman jättäminen pois ei kyllä vielä onnistu 8-[ Katsoinkin listoja goitrogeenisistä kasviksista, täytynee mansikasta vielä luopua :smt022

Kilpparin vasta-aineissa ei ole ollut häikkää, testattu kerran. Sain lääkityksen monen vuoden taistelun jälkeen, oireita oli kosolti. Vasta kaksi vuotta sitten TSH oli tarpeeksi koholla, että tk-lääkäri aloitti lääkityksen. T4-V onkin sitten myös noussut yläkolmannekseen ollen viimeksi 20. Arvojen pitäisi nyt olla ok, olo vaihteleva edelleen. Tässä yksi syy lisää välttää viljaa ja liikoja hiilareita... syksyllä on uusintatestit tulossa, sitten näkee ehkä viitteitä ruokavalion vaikutuksesta.

Proteiinia saan noin 100g /pv. Jos tavoitepaino on 62 kg (pituus 166 cm), onkohan tuo vieläkin liikaa? Vielä on miettimistä ruokavaliossa, mutta eipä tätä prosessia voi oikein nopeuttaa... kalorit pyörii 2000:ssa, ne tulee laskettua kaupanpäälle, kun hiilarit tulee kuitenkin laskettua. Ja kuinka vaikeaa onkaan päästä pois kalorivetoisesta syömisten tarkkailusta!

ViestiLähetetty: 2016-07-07 11:41:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kannattaa tutkia tuota Low Fodmap ruokavaliota, ei siinä tarvitse kaikkea karsia. Toisaalta, tyypillisesti IBS:ssä oireet tulevat 1-2vrk viiveellä siitä, kun oireita aiheuttavaa ruoka-ainetta on syöty, eli on aika vaikeaa miettiä mikä mahaa ärsyttää, jos katsoo juuri ennen oireita syötyjä.

ViestiLähetetty: 2016-07-09 02:16:21 
Poissa
sintti
sintti

Multa poistettiin sappirako noin 20v sitten, ja kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin vielä kauemmin sitten. En ole kokenut mitään ongelmia rasvan kanssa. Sappikohtauksia tms ei ole ollut leikkauksen jälkeen. Olen karpannut maaliskuusta 2010, tänä aikana kilpparilääkitystä on laskettu 125mg:sta 88mg:aan. En vältä goitrogeenisia kasviksia.
Migreenin takia olen ollut melkein koko karppausajan ketogeenisellä, usein yhdistettynä pätkäpaastoiluun.

ViestiLähetetty: 2016-07-09 10:22:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Goitrogeenit haittaa varmaan enemmän meitä, joilla ei ole lääkitystä, itsellä raaka kaali antaa nopeasti oireita, ensimmäiseksi madaltuu ääni ja puhe hidastuu. Mutta olen saanut oireet pois ketogeenisella ja goitrogeeneja välttelemällä. Mutta jos lääkitys toimii hyvin, niin silloinhan asia on hoidossa!

ViestiLähetetty: 2016-07-11 21:00:49 
Poissa
sintti
sintti

Ruokapäiväkirja on ahkerassa käytössä ja sieltä yritän tutkia, mitkä ruuat käy ja mitkä ei. Kilpparin suhteen ajattelin nyt mennä ilman rajoituksia ja sapen / IBS:n takia noudattaa noita FODMAP rajoituksia. Katsotaan kuinka käy. Kiitos kommenteista! :-D

ViestiLähetetty: 2016-10-15 14:28:53 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Kilpparin vajis miulakin, molemmat leikattu eikä lisäkilppiskään enää toimi, tyroksiinilääkitys käytössä. IBS todettu minullakin, sekä refluksi. Välillä vaikeeta miettiä mitä syödä, kun kaikki koskee ja turvottaa. Ehkäpä etsivä löytäs...vihdoinkin.

ViestiLähetetty: 2016-10-15 20:01:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mulla kuivui sappirakko ihan itsestään pois ja vasta vuonna 2011 se huomattiin, kun olin ultrassa. Mitään ohjeita en saanut. Samana vuonna aloin karppaamaan ja runsaseläinrasvaisesti. Olen antanut kertoa itselleni, että niitä sappikiviä muodostuu vähärasvaisella ruokavaliolla. Rasva huuhtelis ne pois. Mutta jos on jo ehtinyt muodostua, niin silloin se kiven/kivien liikkuminen voikin olla kivuliasta. Itselläni toimii vatsa lähes kuin kello. Ennen karppausta oli närästystä, IBS ynnä muuta oireilua, mitkä karppauksen jälkeen pikkuhiljaa rauhoittuivat. Cesar-salaattia en osaa pitää runsasrasvaisena.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00