karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 22:59:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-11-10 21:36:53 
Poissa
ruutana
ruutana

Turpaduunari: LCHF elämäntapana

Lainaa:
Useissa vieraskirjoituksissa ja omissa kirjoituksissani on tullut esille, että siirtyminen tavanomaisesta valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosittelemasta ruokavaliosta hiilihydraatteja rajoittavaan ruokavalioon (LCHF, VHH), tuo selkeitä terveysetuja. Käytän tässä kirjoituksessa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta lyhennettä LCHF (low-carb high-fat), sillä se lyhenne on lyömässä itsensä läpi kansainvälisesti ja se kuvaa ehkä parhaiten miten ruokavaliota toteutetaan: vähäisillä hiilihydraattikuormilla ja runsaalla rasvankäytöllä.
Naapurimaassamme, Ruotsissa, on ymmärtääkseni suhtautuminen vähähiilihydraattiseen ruokavalioon varsin suopeata. Lääkärit Andreas Eenfelt ja Annika Dahlqvist ovat raivanneet tilaa tämän ruokavalion laajemmalle ymmärrykselle. Akateemiset tutkijat ovat tukemassa tätä metodia ihan avoimesti (esimerkiksi professorit Ralf Sundberg ja Fredrik Nyström). Suomessa tilanne on toinen.
Olen mukana järjestämässä isoa seminaaria Suomeen tästä LCHF-ruokavaliosta ja odottamattoman hankalana ongelmana on löytää edes yksi suomalainen lääkäri, joka on aktiivisesti työelämässä ja vieläpä kykenisi pitämään luennon LCHF-metodin käytöstä diabeteksessa. Joudumme todennäköisesti turvautumaan ulkomaiseen esiintyjään, mikä on hyvin valitettava tilanne.
Odottamattoman vaikeisiin ongelmiin seminaarin järjestelyissä olemme siis törmänneet ja syitä ollaan etsitty. Yhteydenotoissa, joiden yksityiskohtia en aio tässä selvitellä, on käynyt ilmi, että lääkärit pelkäävät menettävänsä lääkärinoikeutensa ja uskottavuutensa kollegoiden parissa, jos tulevat puhumaan siitä miten LCHF-metodilla voisi ylläpitää terveyttä. Jo on aikoihin eletty!
Tässä Valviran, Lääkäriliiton ja Diabetesliiton kurjistamassa tilanteessa, emme tietenkään luovuta koska olemme saaneet todeta miten ymmärrys LCHF:ää kohtaan koko ajan lisääntyy myös Suomessa. Professori Mikael Fogelholmin outoihin sanakäänteisiin tästä LCHF-elämäntavasta on jo totuttu suhtautumaan huumorilla ja professori Matti Uusituvan takki on eläkepäivillä jo kääntymässä LCHF:ää suosivaan suuntaan. Antti Aro ja Jussi Huttunen ehtivät jo aloittaa eläkepäiville osuvat katumuspuheensa. Eläkepäivillä nämä profeetat siis synnintunnoissaan sanovat rasvan olevan luultua terveellisempää ja sokerin aiheuttavan eniten haittaa ihmiselimistössä. Miksi eivät saaneet suutaan auki virka-aikana?
Koska nyt on osoittautumassa varsin mahdottomaksi ja etenkin turhauttavaksi odottaa jokaisen terveysvaikuttajan eläköitymistä (ja lausuntojen järkiintymistä), kehotan suomalaisia tarkistamaan oman lääkärinsä LCHF-tiedot. Kerro hänelle, että haluat ryhtyä noudattamaan tätä ruokavaliota elämäntapana. Voiko lääkäri häntä auttaa tässä tilanteessa? Otathan haasteen vastaan?
Tietoa tästä elämäntavasta on jo yllin kyllin ja se on terveellinen ruokavalio. Oikealla tavalla noudatettuna se lisää elämänlaatua on sinulla sitten diabetes, sydäntauti, korkea verenpaine tai esimerkiksi syöpä, muutamia vakavia sairauksia mainitakseni. Tiedon pitää löytää perille myös sinua hoitavalle lääkärille. Paras tapa olisi, että sinua hoitava lääkäri itse löytäisi ruokavalion edut ja vakuuttuisi siitä, että se sopii kaikille hänen potilailleen.
Luotan tämän blogin lukijoihin, että kysytte lääkäriltänne LCHF-neuvoja. Suomesta löytyy asiantuntemusta. Lääkäri voi kysyä asiaa tuntevilta ja kiinnostua ottamaan selvää ilmiöstä.
Blogini lukijoita varten ja niitä lääkäreitä varten, jotka lukevat tätä blogia, tein nyt koosteen LCHF-ruokavaliosta. Potilaat voivat käyttää tätä puhuessaan lääkärinsä kanssa ja lääkärit voivat käyttää tätä ponnahduslautana lisätutkimuksiinsa.

Lue lisää

Mitä mieltä olette, kannattaako omalle lääkärilleen puhua karppauksestaan? Onko silloin vaarassa saada HOITOVASTAINEN -merkinnän papereihinsa? Joutuuko käypä hoito -suositusten pakkopaidassa oleva lääkäri hankalaan välikäteen? Menettääkö diabeetikko ilmaiset testiliuskansa? Millaisia kokemuksia teillä on omien lääkäreidenne kanssa?

ViestiLähetetty: 2016-11-11 07:23:45 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä olen Antioksidanttiklinikalla hoidossa kilpirauhasenvajaatoiminnan takia ja siellä mun lääkäri suhtautuu myönteisesti mun karppaamiseen. Antioksidanttiklinikalla ihmistä hoidetaan kokonaisuutena ja ravitsemus on tärkeä osa hoitoa. Terveyskeskuslääkäri ei aikoinaan ollenkaan ymmärtänyt karppaamista vaan piti sitä vaarallisena.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2016-11-11 10:15:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen avoimesti kertonut, miten hoidan D2:ni lääkkeettömästi karppaamalla tai LCHF:llä. Tulos näkyy verikokeissa (Hb1Ac ja HDL OK, LDL hui!). Työterveyslääkärit eivät ole asiaa negatiivisesti kommentoineet ja hoitaja kuunteli luentoani ainakin puoli tuntia hyvin kiinnostuneena. Laittoi kuitenkiin uusiin kokeisiin kolmen kuukauden kuluessa. :) Aikaisemman diabeteshoitajan luona en vieraillut ekan käynnin jälkeen. Nyt kun on vaihtunut uuteen ja kuntakin vaihtaa mittarit, pitäisi varmaan käydä tervehtimässä.

ViestiLähetetty: 2016-11-11 10:56:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mikä se semmoinen omalääkäri on?
Tai no, olihan meillä perhelääkäri pitkään (rauha hänen muistolleen). Hän opasti minut aikoinaan zoneen, mistä olen hyvin, hyvin kiitollinen.

Irrallisia lääkäritapaamisia on ollut vuosien varrella harvakseltaan, muttei ketään heistä voi parhaalla tahdollakaan sanoa omalääkäriksi. Yhdeltä taisin saada hoitokielteisyysleimankin, kun en kaivannut sen enempää statiineja kuin diabeteslääkkeitäkään (sokerit olivat yläkanttiin ja kolesterolitkin pikkuisen yli suositusten, vaikka Apot hienot). Nimeään en muista kuin puolen vuoden kontrolli unohtui ja sen sijaan hankin oman sokerimittarin... eikä silloinen diagnoosikaan tainnut jäädä kummittelemaan papereihin, kun pitkäsokeri oli (silloinkin) ok. Nykyisin paastosokeri ja Apot ovat niin hyvässä kunnossa, kiitos sen-mitä-ei-kai-sitten-saa-sanoa, ettei leimoja enää tule. Mutta kukaan hoitavaa normilääkäri ei ole vahingossakaan halunnut tietää, miten tällaisia arvoja saadaan :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-11-12 18:06:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itselläni ei omalta kohdaltani ole kokemusta, mutta tässä juuri vähän aikaa sitten mieheni "sai työvoiton" työpaikkalääkärissä :mrgreen: . Hän oli keväällä antanut lääkärille luettavaksi Eenfeldtin ruokavallankumouksen kun olivat lääkärin kanssa käyneet keskustelua ruokavaliosta jo useammalla käynnillä. Miehellä korkeat kolesterolit (mutta apot ok). Nyt syksyllä sitten mies oli muussa asiassa tämän lääkärin vastaanotolla ja lääkäri oli kiitellyt hyvästä kirjasta ja kertonut lukeneensa sen. Oli sanonut miehelleni, että heidän perheessään on nyt heitetty margariinit pois ja siirrytty voihin sekä hän itse on vähentänyt hiilihydraattien syöntiä. Oli kertonut uuden ruokavalion hyvistä vaikutuksesta vointiinsa yms. Kertoi myös puhuneensa potilailleen mahdollisuudesta kokeilla myös vhh vaihtoehtoa (vaikka hänen virkansa puolesta täytyykin suositella virallisterveellistä) ylipaino- ja verensokeriongelmissa. Oltiin miehen kanssa ihan ällistyneitä, että voiko tällaisia lääkäreitä olla, jotka uskaltavat kyseenalaistaa yleisiä suosituksia. Olisi kyllä kiva tavata tuo lääkäri! Kehoitinkin miestäni pyytämään tuota (nais)lääkäriä joskus "treffeille" ihan siviilisti kun juttua heillä on tuntunut aiheesta riittävän.

ViestiLähetetty: 2016-11-12 21:29:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Hienoa kuulla tuollaisesta. Itse olen kuullut yhdestä samankaltaisesta tapauksesta, jossa lääkäri lisäksi kertoi aikovansa itsekin ryhtyä noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota.

ViestiLähetetty: 2016-11-13 16:09:44 
Poissa
ruutana
ruutana

Malcom Kendrick: Those who promote a high fat low carbohydrate diet are silenced around the world

ViestiLähetetty: 2016-11-13 20:04:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Yhden miehen komitea kirjoitti:
Itse olen kuullut yhdestä samankaltaisesta tapauksesta, jossa lääkäri lisäksi kertoi aikovansa itsekin ryhtyä noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Ei kyse tässä vitjassa kai ole siitä karppaako lääkäri vai ei (tiedän monta jotka karppaavat) vaan siitä saako tuosta puhua ääneen?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-11-13 20:23:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Ei niin, mutta harvassa ketjussa pysytään tiukasti rubarin asiassa. :)

ViestiLähetetty: 2016-11-15 19:28:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sitäpaitsi jos lääkäri puhuu karppaamisesta ja siitä tässä mainitsee niin onhan se huomio siitä, että ainakin jotkut siitä puhuvat, saivat tai eivät.

ViestiLähetetty: 2016-11-17 21:23:10 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

No eipä tietenkään saa. Viimeksi tänä aamuna maalaislääkäri Kiminkinen studio55:ssä
suorastaan kiroilemaan kiihtyi ja helvetiaa huuteli, kun Rakeli karppauksen mainitsi.
Kolesterolista se keskustelu oikeesti oli, vaan pitihän siihen karppaus vetää mukaan ja silloin
tää arvon tohtori että onhan se nyt ihan helvettiä että hiilarit jätetään pois ja ruvetaan niiden
tilalla voita syömään. Eihän siitä muuta kuin infarkti seuraa, pitkässä juoksussa. Jos rasvaa haluaa,
niin öljyä, rypsiöljyä, ei mitään kovettuneita eläinrasvoja.

Ja eikös se niin ollut, että viidessä vuodessa jokainen karppaaja kuolla kupsahtaa infarktin seurauksena.
Ko miekii olen jo 11 vuotta karpannut, ja saanut D2:n remissioon ja lääkkeetömäksi, niin vähän
tekisi mieli perään huudella. Vaan ei taida kannattaa! *menee keittiöön leikkaamaan siivun
paistetusta sian kyljestä*
Röyh!

ViestiLähetetty: 2016-12-14 22:06:14 
Poissa
ruutana
ruutana

Karppaus-sanaa ei mediasssa ole viime vuosina juuri näkynyt. Google-hakuja sillä on tehty vähemmän kuin takavuosina. Karppauksesta kiinnostunein kaupunki on Jyväskylä.

https://www.google.com/trends/explore?d ... q=karppaus

ViestiLähetetty: 2016-12-15 07:29:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Herää epäilys, aika vahvakin, että kun eilisen ja muutenkin viimeaikaista uutisointia lueskelin siitä miten jonkun median ylin esimies antaa ohjeita ja niitä on noudatettava, liiittyen poliittiseen uutisointiin ja siihen mitä meille kansalaisille saa tai ei saa kertoa, että myös tämä tällä foorumilla oleva aihepiirin uutisointi on tarkkaan säädelty..näihin uutisoijiin vaikutetaan psykologisin keinoin hyvinkin voimallisesti, jottei pisnekst vaan kärsi..raha ja sen palvonta,sekä yltiöpäinen ahneus...ja meillä muka on niin avoin ja rehellinen informaatio..kilink...t sanon minä, ei ole ollut avointa enää vuosikausiin..jos koskaan :(

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00