karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-23 17:12:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-12-11 13:29:42 
Poissa
sintti
sintti

Päätin eilen jättää maidon taas pois. Aluksi olin maidottomallakin ja paino putosi helposti. Aloin käyttää partaukkojogurttia ja juustoja, ja paino jumitti. Tuossa äsken, eräänlaisen pätkäpaastoilun (ruokaikkuna on 12-20) jälkeen ei vaan kerrassaan tehnyt mieli lihaa/kalaa tai munia, niin sekoitin 2dl kookoskermaa ja puolitoista desiä marjoja. No, pötsi meni heti sekaisin! Vessassa olen rampannut useampaan otteeseen ja edelleen on jotenkin turvonnut ja möyrivä olo vatsassa. Lisäksi suoraan sanottuna oksettaa. Laatta meinaa nousta suuhun asti jos vain ajattelenkin kookoskermaa.

Mitä hittoa tapahtui? Käytän siis kookostuotteita paljon. Etenkin kookosmaitojuomaa käytän joka päivä smoothiehen avokadon ja marjojen kanssa, kookoskermaa itämaisiin kastikkeisiin, teen kaakaon kokoosmaitojuomaan jne. Eli ei pitäisi olla kookoksen vika.
Olin toivonut, että toi kookoskerma&marjat olisi sopiva ruoka kuohukerma/partaukkojugurtti&marjat -satsin tilalle. Mutta hitto että on tukala olo nyt. MItä tein väärin? Olin tosin ekaa kertaa tolla ruokaikkuna-hommalla että oliko tässä liikaa muuttujia kropalle?

ViestiLähetetty: 2016-12-11 16:24:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä minullekin tulee etova olo suuresta määrästä kookoksen rasvaa - tai itseasiassa suuresta määrästä mitä tahansa rasvaa - tyhjään vatsaan, mutta koen kyllä kookoksen rasvan pahimpana ällöttäjänä kaikista. Syytä en tiedä. Minulla on ruokaikkuna yleensä samankaltainen kuin sinulla, ihan luonnostaan. Omalla kohdallani olen todennut parhaaksi olla syömättä mitään suolattomia välipaloja/pikkuruokia tms, varsinkaan päivän ensimmäisenä ateriana.

2 dl kookoskermaa sisältää todennäköisesti paljon enemmän kookosrasvaa kuin muut mainitsemasi kookosta sisältävät ruuat.

ViestiLähetetty: 2016-12-11 17:12:22 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Saattoihan se olla myös pilaantunut kookoskermasatsi. Entä olivatko marjat kotimaisia? Ulkomaisissa on ollut ainakin salmonellaa.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2016-12-11 18:45:29 
Poissa
sintti
sintti

Kyllä mä luulen, että se rasvan määrä tyhjään vatsaan siinä heikotti. Marjat ovat kotimaisia, suoraan pakasteesta. Kookoskerma maistui ihan normaalille.

ViestiLähetetty: 2016-12-11 21:10:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kaikkinaiset äkilliset muutokset?

ViestiLähetetty: 2016-12-12 10:22:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä reagoin kookokseen juurikin tuolla lailla. Kuvotus minulle tulee isommista määristä, pienistä (tumman suklaan makeutuksena kookossokeri tms.) tulee vain kurkku kipeäksi ja kuumeinen olo.

En ole allerginen kookokselle, mutta minun kroppani nyt vaan ei tykkää siitä yhtään missään muodossa, ei kermana, ei teollisena kookosrasvana, ei kylmäpuristettuna kookosöljynä, ei kookoshiutaleina, ei kookossokerina jne.

Kaiken ei edes kuulu sopia kaikille! Jos reagoit kookokseen noin, saatat vain kuulua siihen joukkoon, jonka kroppa ei tykkää kookoksesta. Se, että esim. kylmäpuristettu kookosöljy on aivan erinomainen tuote monissa suhteissa (paitsi siinä että se tulee kovin kaukaa ja on sen vuoksi epäekologinen), tarkoittaa vain sitä että se on erinoimainen niille joille se sopii. Ei suinkaan kaikille. Ei minulle muistakaan karpeista ruoka-aineista sovi esimerkiksi tomaatti (=vesiripuli) tai sianliha ja -rasva (2 vrk närästys muuten täysin närästämättömällä). Ylipäätään kaiken ei kuulu sopia kaikille.

Kookoksen osalta tällä foorumilla on tästä juteltu ennenkin ja muistaakseni löytyy yksi tai kaksi muutakin minun lisäkseni jotka ilman että olisivat kookokselle varsinaisesti allergisia, eivät nyt vaan siedä sitä. Hirveän yleinen ilmiö tämä ei ole, mutta olemassaoleva se kuitenkin on.

Rasvan määrän en usko tässä olevan minkäänlainen ongelma. Minä pystyn juomaan 2 dl kuohukermaa tyhjään vatsaan ilman mitään ongelmi Itse asiassa 2 dl purkki luomua kuohukermaa on minulle vakio hätäruoka, jos jotain äkkiä pitää saada, joten säännöllisin väliajoin huitaisen sellaisen naamaan. Japanin treenireissulla aamiaiseni oli 2 dl purkki paikallista kuoharia ja siinä on 45% rasvaa, eli 90 g maitorasvaa hulahti sen kerman muodossa tyhjään vatsaan joka aamu 7 päivää peräkkäin ilman mitään ongelmia.

Jos yrittäisin samaa kookoskermalla, niin ei riittäisi kuvotus, vaan kyllä lentäisi vauhdikas yrjö. Pienemmistäkin määristä kookosrasvaa on nimittäin tullut niin voimakas kuvotus.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-12-12 20:23:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Rasvan määrän en usko tässä olevan minkäänlainen ongelma. Minä pystyn juomaan 2 dl kuohukermaa tyhjään vatsaan ilman mitään ongelmi Itse asiassa 2 dl purkki luomua kuohukermaa on minulle vakio hätäruoka, jos jotain äkkiä pitää saada, joten säännöllisin väliajoin huitaisen sellaisen naamaan. Japanin treenireissulla aamiaiseni oli 2 dl purkki paikallista kuoharia ja siinä on 45% rasvaa, eli 90 g maitorasvaa hulahti sen kerman muodossa tyhjään vatsaan joka aamu 7 päivää peräkkäin ilman mitään ongelmia.

Tämäkin kuuluu mainitsemaasi "kaikki ei sovi kaikille" -kategoriaan. Minulle jo 1 dl kuohukermaa tyhjään vatsaan aiheuttaa pahoinvointia. Mutta samat kermamäärät (tai enemmätkin) kunnon aterian jälkiruokana toimivat minulle hyvin, mikäli sellaista kermamäärää tekee silloin mieli.

Minulle päivän aloittaminen "suolattomilla pikkupaloilla" ei toimi myöskään siitä syystä, että tarvitsen paaston jälkeen suolaa, muuten en virkisty ollenkaan.

ViestiLähetetty: 2016-12-14 17:17:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

gavdos kirjoitti:
Kyllä mä luulen, että se rasvan määrä tyhjään vatsaan siinä heikotti.

Jokainenhan reagoi omalla tavallaan, mutta itse aloitan päivän nykyään kermakahvilla (tavallisella tai kookoskermalla), joskus laitan sekaan voitakin, eikä siitä ole ikinä heikotusta tullut... Vaikka varsinkin voin kanssa rasvaa onkin aika lailla. Ja aika tyhjään vatsaan se yleensä tulee, kun itselläni on ruokaikkuna noin 11-19 (tuota aamukahvia en laske siihen mukaan).

ViestiLähetetty: 2016-12-14 21:43:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aamuisin sentti voiharkosta kahvimukilliseen ja vatsa, mieli sekä sielu kiittävät. Tarvittaessa menee pitkälle iltapäivään ennenkuin tarvitsee muuta ruokaa etsiä.

ViestiLähetetty: 2017-01-19 11:55:58 
Poissa
sintti
sintti

Maasturin hitsaus jatkui... Menee huominenkin päivä vielä, sitten melkein on kaikki paikat laitettu ja maalitkin toivottavasti päällä. Sen verran tuli nuffinkin ympärillä pyörittyä että totesin ohjauksen sektoriakselin tarvittevan uuden stefan...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00