karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-22 10:36:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-01-02 05:52:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mitä teknologiaa käytätte karppauksen/liikunnan apuna? Puhelin on koko ajan mukana, niin varmasti on olemassa jotain kivoja hyödyllisiä appseja, syömisien, liikunnan seuraamiseen.

Aktiivisuusrannekkeet tuntuu jotenkin turhalta, karsittu versio sykemittarikelloista, vai onko niistä iloa?

ViestiLähetetty: 2017-01-02 10:02:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En mitään.
Syön kun on nälkä (2-3 kertaa päivässä) ja liikun silloin kun huvittaa, säännöllisen epäsäännöllisesti.

Ainoa mistä koen olleen hyötyä on tämän foorumin ruokakulma ja laskurit, olen nimittäin pari kertaa laskenut päivän makroravinnesuhteet ihan vain tarkistukseksi, kun olen syömisiäni jonkin verran muutellut. Muuten karppaamisen oivallisin puoli on juuri siinä että kun syö oikeaa ruokaa, ei tarvitse laskeskella mitään kun nälänsäätely toimii hyvin.

(Liikunnan laskeskelu ehkä sitten on enemmän temperamenttikysymys: Minä liikun liikunnan ilosta ja harrastan lajia joka tuottaa itseisarvoista iloa sen vuoksi millaista se on, riippumatta siitä millainen oma suoritus sattui olemaan. Kaikenlainen liikunna laskeskelu veisi pois sen itseisarvoisen liikunnan ilon. Toki jos harrastaisin jotain päätä puuduttavaa pakkopullaa (kuten juoksu), niin sitten varmaan pitäisikin laskeskella, koska aika tuntuu järkyttävän pitkältä kun tekeminen on tylsää ja halu lopettaa siihen paikkaan on päällä koko ajan.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-01-02 10:13:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

TS +1.

Ruokakulmaa ja fineliä oon käyttänyt suunnan tarkistamiseen. Painon pudotusaikana mulla oli viikon menyyn makrot taulukkolaskimessa ja vaakaakin käytin ehkä kerran-pari kuussa. Liikunnasta kantsii tosiaan tehä mielummin tapa ja ilo kuin pakkopullaa, itsetarkoitus tai kansalaisvelvollisuus.

Tietysti jos härveleistä ja numeroista saa kiksejä?

ViestiLähetetty: 2017-01-02 19:40:33 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Itse kyllä tykkään käyttää teknologiaa, vaikkakaan en harrasta liikuntaa on ihan kiva seurata päivittäisiä askeleita, matkaa, sykettä ja sen vaihtelua, kaloreita, ym. Lisäksi seuraan toki unta, unenlaatua ja tasoa, sekä nukkumisen aikana olevaa sykettä, ym.
Toisten mielestä tämä on ihan HuuHaata mutta jokainen menee omalla tyylillään. Puettavat älylaitteet alkavat pikkuhiljaa yleistymään ja niihin alkaa tulemaan älyäkin joten miksikäs niitä ei käyttäisi. Mitä enemmän käytetään, sen enemmän niitä kehitetään.

Ranteessa Apple Watch joka seuraa sykettä, matkaa, jne. Sängyssä unta seuraa Withings Aura.

Edit: Seuraisin mielellään syömistäkin, lähinnä ravinteita koska iPhonen healtkit antaa siihen hyvän mahdollisuuden mutta itse appsit ovat vielä liian hankalia.. Fatsecretissä voisi olla potentiaalia, sillä se osaa erotella esim. sokerit, hiilarit, rasvat, jne.. mutta ohjelmana liian alkeellinen vielä mutta jos se kehittyy siitä saa ihan mielenkiintoisen kaverin Iphonen HealtKitille.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2017-01-02 19:57:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Androidiin saa ainakin FatSecretin, asetuksissa vaan nettohiilarit, niin laskee oikein.

ViestiLähetetty: 2017-01-02 20:07:56 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Joo laskee varmaan oikein niin Androidilla kun iPhonella mutta ongelmana on että kun luot ruoan, eli kasaat sen aineksista et voi määritellä kuinka paljon syöt sitä ateriaa grammoina, vaan joudut määrittämään annoksina.. En tiedä montako annosta juuri nyt lappaan evääksi kun kippoon menee 400g ruokaa..
Ainakaan itse en tee yhtä annosta ruokaa, vaan teen sitä sen verran että siitä syö jokusen kerran.. Tässä on fatsecretin ongelma.. Ohjelma kyllä osaa laske jos syöt eineksiä, nakkeja, makkaroita, jugurtteja jne.. kappalemäärinä. Mutta jos syöt ja valmistat oikeata ruokaa se ei sitten onnistukkaan, ellet sitten määritä että tästä 5kg uunivuoka ruoasta tulee 12 annosta ja tiedät tasan tarkkaan paljonko yksi annos on..

Olen antanut heille jokusen kerran palautetta, nyt en ole muutamaan kuukateen katsonut ovatko osanneet tehdä joain korjausliikettä..

Muoks. Tarkistin asian ja yhä mennään annos linjalla.. Alla kuva ThePitsasta ja sen yhteenvedosta.. Ei varmaan olis ihan hirveän vaikea koodaa vaihtoehtoa että syön pitsaa 100g paljonko on sen ravinto sisältö..

Liitteet:
ThePitsa.png
ThePitsa.png [ 195.76 KiB | Katsottu 3719 kertaa ]

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2017-01-02 21:11:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

OK. Itse olen kiinnostunut silloin tällöin vain tarkistamaan makrosuhteita. Hiilarit haluan pitää alhaalla (<5%) ja proteiinit kohtuullisina (15-20%). Syödyt kalorit määrää nälkä ja kylläisyys, niiden laskemisesta en ole kiinnostunut.

ViestiLähetetty: 2017-01-10 14:25:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä rupesin vuoden lopussa käyttämään Sulamo-palvelua, toimii ihan kivasti menneen talven Lumialla selaimen kautta.
Ei uskalla mutuilla hiilareiden kanssa tällä hetkellä. :)

ViestiLähetetty: 2017-01-10 15:54:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mä tykkään härveleistä ja käppyröistä. Täytyy tutustua noihin mainittuihin.

Lisäksi huomasin, että mun foorumin kymppivuotis synttärit oli hetki sitten, ja kaikki apu tähän jojoiluun täytyy ottaa testiin :D

ViestiLähetetty: 2017-01-10 21:31:05 
Poissa
hihhulikarppi
hihhulikarppi

Härveli- ja laskemishurahtanut täällä hei!

Ranteessa aktiivisuusranneke, Polar a300. Sillä seuraan askeleita, päivän aktiivisuutta, energiankulutusta ja sykkeitä jumppien aikaan. Sen verran laiskanpulskea ihminen kuitenkin olen, että tavoitteena päivän liikkumisissa on päivittäin 60% rannekkeen antamasta kokonaistavoitteesta. Aina ei mene lähellekään, esim. juuri nyt prosentit ovat 35. Hankala päivä yleisesti ottaen noin muutenkin, joten en ota tuosta minkään sortin stressiä.

Syömisiin käytän Sulamoa aina silloin tällöin. Tavoitteeksi olen asettanut sinne hh 60, p 65, r yli 130. Oman kulutuksen olen laittanut aktiivisuusrannekkeen antaman kuukauden keskiarvon, liikuntoja en merkitse siis erikseen. Tykkään tehdä ruokaa summittaisesti, joten Sulamoa en jaksa käyttää ihan jatkuvasti. Välillä on ihan kiva tsekata missä mennään ja mikä saattaa mennä pieleen.

Unen seuraamiseen latasin juuri tänään kännykkään sovelluksen (aktiivisuusrannekkeen lukemiin ei ole luottamista uniseurannassa), nimeä en muista juuri nyt.

Perinteisempää listausta taas harrastan bullet journalissani, jossa on habit tracker. Bullet journalissa myös taulukko, johon laitan painokäppyrää. Saisihan näihinkin jonkun sovelluksen, mutta pitäähän ihmisellä nyt harrastuksia olla. :lol:

ViestiLähetetty: 2017-02-06 15:10:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tutkimus: Aktiivisuusrannekkeen mukaan kävelit 10 000 askelta – oikeasti kävelit ehkä 7 500 askelta
https://tekniikanmaailma.fi/elektroniik ... 090392-500

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-02-06 19:17:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Tutkimus: Aktiivisuusrannekkeen mukaan kävelit 10 000 askelta – oikeasti kävelit ehkä 7 500 askelta

:lol: Olipa sitten paljon hyötyä siitäkin kapistuksesta. (En vain tajua ihmisiä jotka kokevat tuollaisia kaiken maailman aktiivisuusrannekkeita tarvitsevansa... No, ei kai ole oma vika jos on aivopesty.)

ViestiLähetetty: 2017-02-07 09:35:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle kyllä tulee nyt mieleen yksi hyöty, joka ei välttämättä edes huonone tuollaisesta epätarkkuudesta siinä rannekkeessa:
On vain niitä ihmisiä jotka rakastavat laitteita itseisarvoisesti ja mistä tahansa tekemisestä tulee kivampaa, jos siihen voidaan jotenkin liittää joku elektroniikkahärveli yms. Voisi kuvitella että sellainen ihminen liikkuisi enemmän ihan vain siitä ilosta että liikuntaan liittyy joku vempele. Jos sellainen ihminen liikkuisi vähemmän ilman jotain hilavitkutinta, niin silloin ko. laite on ehdottoman hyödyllinen.

Miinuspuolella sitten tämä:
https://www.wareable.com/fitness-tracke ... ports-3263

Otsikko ja ingressi:
Your fitness tracker could stop you losing weight – new study reports
Those with fitness trackers lost less weight than those without...but why?

ViestiLähetetty: 2017-02-07 10:05:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Aivan. Jos tykkää laskea ja mitata, niin mikäpä siinä.
... tosin pokemonit peittoavat aktiivisuusrannekkeen hauskuudessa ylivoimaisesti, IMO :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2017-02-07 11:59:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Minulle kyllä tulee nyt mieleen yksi hyöty, joka ei välttämättä edes huonone tuollaisesta epätarkkuudesta siinä rannekkeessa:
On vain niitä ihmisiä jotka rakastavat laitteita itseisarvoisesti ja mistä tahansa tekemisestä tulee kivampaa, jos siihen voidaan jotenkin liittää joku elektroniikkahärveli yms. Voisi kuvitella että sellainen ihminen liikkuisi enemmän ihan vain siitä ilosta että liikuntaan liittyy joku vempele. Jos sellainen ihminen liikkuisi vähemmän ilman jotain hilavitkutinta, niin silloin ko. laite on ehdottoman hyödyllinen.

Toki, objektiivisesti ottaen, mutta kuten sanoin, itse en vain tajua ihmisiä jotka kokevat noita kaiken maailman vempeleitä tarvitsevansa ;)

ViestiLähetetty: 2017-02-07 18:10:01 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Mulla noi kaikki askelmittaukset ovat ikäänkuin kaupan päällisiä, sillä kaikki sisältyy kelloon, niin syke, askeleet, kilometrit, jne.. Tietenkin sen kellon ym. lisäksi..
Ja ainakin itse tykkään seurata sykevaihteluja ihan päivittäisessä normaalissa elämässä, unta ja sen laatua öisin jne.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2017-02-08 09:41:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lakkasin kokonaan käyttämästä kelloa ranteessa vuonna 2000 säätäessäni päätäni uusiksi burnoutin jäljiltä.

Syynä muunmuassa se, että jos se on ranteessa, tulee kellonaika tarkistettua useammin kuin mitä sen oikeasti haluaa tietää.
Minulle riittää se, että kännykästä löytyy kello, samoin tietsikan ruudun alareunasta.
Jostain mystisestä syystä niistä ei tule katsottua sitä kellonaikaa "liian" usein, rannekellosta tulee.

ViestiLähetetty: 2017-02-08 15:12:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:

Olisikohan tuossa kyse siitä, että laite laskee askeliksi myös käden heilautukset, istumaan laskeutumiset ja ylös nousemiset yms? Liikkeitähän nekin tietysti, joskaan ei yhtä "tehokkaita" kuin askelet.

ViestiLähetetty: 2017-02-08 18:12:05 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Hector Servadac kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:

Olisikohan tuossa kyse siitä, että laite laskee askeliksi myös käden heilautukset, istumaan laskeutumiset ja ylös nousemiset yms? Liikkeitähän nekin tietysti, joskaan ei yhtä "tehokkaita" kuin askelet.

Sekin varmaan mutta ihmisen kädet voivat olla eripituiset jolloin käden liike on pidempi, kävelytyyli erilainen jne.. Varmaan paljon eri vaihtoehtoja mitkä sotkevat?.
Ainakin Applen älykello käyttää GPS:ää kun laittaa liikuntatilan päälle ja silloin samalla myös kalibroi liikkeen tunnistuksen gebsin avulla jolloin se on yksilöllisempää ja tarkempaa kuin pelkällä askel mittarilla..

Kliks->Instagram täsä

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00