Motiivinani tälle ruokaremontilleni oli ruokavalion muuttaminen terveellisemmäksi, joskin odotin painoni myös putoavan. Siitä en silti isommin ole murhetta ottanut, vaikka kaapissa ovatkin yhdet kivat farkut, joihin olisi mukava mahtua. Parit olen jo pienentänyt, sekin on hyvä. Kolesterolitaso putosi takaisin vähän yli neljään ollen aiemmin noin 5½.
Uskon "läskimuistiin". Kävin kolmeen eri otteeseen Painonvartijoissa. Kaikki pudotetut kilot tulivat takaisin ylimääräisten kera. Elimistö muistaa niukat ajat. Olen nyt tosi tyytyväinen ja iloinen siitä, että lihominen on loppunut. Yli nelikymppisenä on myös ehkä kärsivällisyyttä tullut lisää. Ei ole katastrofi, vaikka muutamaan päivään, viikkoon tai kuukauteen ei tapahtuisikaan mitään. Onhan niitä läskejä kasvateltukin pari vuosikymmentä.
Ruokailua olen opetellut omien tuntemuksien mukaan, enkä siis laske ruokani koostumusta enkä kaloreita. Ihminen on aika degeneroitunut olio ja vieraantunut kauaksi luonnosta. Hyvistä raaka-aineista valmistetun tavallisen ruuan sijaan ihminen tarvitsee kalorilaskureita ja suuntauksiensa mukaan joko fitness-tuotteita, low-fat tai low-carb tuotteita, proteiinipatukoita ja -jauhteita, keinomakeutusaineita ja rasvasieppareita. Vai tarvitseeko? Tämä nyt ei koske juurikaan tämän palstan keskustelijoita, mutta hieman on huvittanut jossain lukeamani proteiinipatukkakeskustelut sekä kyselyt siitä, miten proteiinijauheen kera voi tehdä laskiaispullia.
On ehkä hieman kulunutta sanoa, että teen pieniä muutoksia loppuelämääni varten. Aion jatkossakin syödä ravinteikasta ja maukasta alakarppiruokaa, mutta en silti jätä väliin juhannuksen perinteistä herkkua: uusia perunoita, kananmunia, silliä ja snapsia.
Vaikka painoa ei ole pudonnut paljoa, olen silti kuullut kollegoilta positiivisia kommetteja. Alakarppausaate leviää. Miespuolinen työkaveri tuossa hiljattain totesi:"Mä alan kyllä ymmärtämään sua, nää perunat on täällä kaiken lisäksi varsinaisia kumiperunoita" Ovat vähän katsoneet annoksiani, kun perunoiden tilalla on raastetta tai muuta salaattia. Näyttää sen verran hyvältä.