karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 22:26:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-04-15 11:03:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sakkaroosi = "se tavallinen sokeri" = puolet glukoosia ja puolet fruktoosia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sakkaroosi

Fruktoosi on monissa suhteissa ongelmallinen ja sakkaroosi josta siis on puolet fruktoosia on sinänsä on täysin tarpeeton ruokavaliossa noin kaiken kaikkiaan.

Joskus ostan kilon panimosokeria - puhdasta glukoosia, ei fruktoosia, saatavissa paikoista jotka myyvät kotiviinitarvikkeita - koska joihinkin kausiruokiin (pasha) saatan käyttää hiukan sokeria. Nyt juuri ei satu kaapissa olemaan, taisi loppua jo vuosi sitten eikä ole tullut ostettua lisää.

Saankin mieluiten sokerini tärkkelyksestä - muuttuu elimistössä glukoosiksi ja pienet fruktoosimääräni ovat peräisin marjoista.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 11:08:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arvo Morkkis kirjoitti:
Erfis kirjoitti:

Käy järkeen, koska se lima on kirkasta. Jos se olisi fermentoitunutta kasvijätettä, niin kai siinä näkyisi muutakin väriä. Mutta mulla suolisto reagoi pieniinkin määriin ja myös sim. valkeaan riisiin, jossa ei varmaan ole teräviä kuituja kuin jossain leseissä, joten arvelen että suolisto ylireagoi, tai koko kroppa ylireagoi ja keksii vihollisia paikoista, missä niitä ei ole. Omassa yksilöllisessä tapauksessani pulloruokinta vauvana (johtui sairaalaan joutumisesta) ja vuosien antibioottikuurit akneen teininä voisivat selittää kropan ylireagoinnin.

Mulla myöskään kaikki FODMAPit ei aiheuta ongelmia, niin en jaksa uskoa fermentoitumisteoriaan tässä kohtaa.

En tiedä ylireagoinnista :) monet proteiinitkin ovat malliltaan sellaisia, että pystyvät kiinnittymään suolenseinämään, kai riisistäkin jokin agglutiniini löytyy.

Muistaakseni Ayers blogissaan joskus (vuonna pulkka kun sitä viimeksi luin) pohti, että hankalien proteiinien lisäksi nykyviljojen ongema on, että ne jauhetaan niin hienoiksi, että läpäisevät herkästi endoteelin, päätyvät verenkiertoon -> immuunipuolustus reagoi.

Johan siinä on solulle syytä pukata limaa!

Ei kai se hienoksi jauhaminen nyt sentään suolen seinän läpäisyyn ole syynä, vaan ne eri ainesosat jotka temppuun kykenevät. Tietysti, jos tuo tarkoitti, että ne ainesosat vapautuvat nopeammin ja kuormittavat suolistoa enemmän tällä keinoin, niin olen toki samaa mieltä.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 11:11:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Gliadiini aiheuttaa vuotavaa suolta aivan kaikille täysin siitä riippumatta miten hienoksi vilja on jauhettu. Tämä johtuu siitä, että gliadiini antaa suolen soluille kemiallisen käskyn löysätä liitoksiaan. Suolen ei siis tarvitse vahingoittua, solut vain tottelevat kemiallista käskytystä. Niinpä myös niillä, jotka niin sanotusti sietävät viljoja (= ei todettua keliakiaa, gluteenin vasta-aineita, vilja allergiaa jne) se suoli alkaa gliadiinin vaikutuksesta vuotaa. Seurauksena inflammaatiota ja kohonnut autoimmuunisairauksien riski.

Tämä mielestäni se kaikkein paras syy välttää kaikkia gluteeniviljoja. Jopa hyönteiset syövät vähemmän innokkaasti gluteeniviljoja kuin muita kasveja...

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 11:21:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Sakkaroosi = "se tavallinen sokeri" = puolet glukoosia ja puolet fruktoosia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sakkaroosi

Fruktoosi on monissa suhteissa ongelmallinen ja sakkaroosi josta siis on puolet fruktoosia on sinänsä on täysin tarpeeton ruokavaliossa noin kaiken kaikkiaan.

Joskus ostan kilon panimosokeria - puhdasta glukoosia, ei fruktoosia, saatavissa paikoista jotka myyvät kotiviinitarvikkeita - koska joihinkin kausiruokiin (pasha) saatan käyttää hiukan sokeria. Nyt juuri ei satu kaapissa olemaan, taisi loppua jo vuosi sitten eikä ole tullut ostettua lisää.

Saankin mieluiten sokerini tärkkelyksestä - muuttuu elimistössä glukoosiksi ja pienet fruktoosimääräni ovat peräisin marjoista.

No niin - syökööt tärkkelystä ne keille se sopii; nyt kun puheena oli suoliston erittämä lima, niin tämä tärkkelyksen pilkkoutuminen on yksi hyvä ehdokas (kuten myös fruktoosin pilkkoutuminen) ongelman aiheuttajaksi. Tärkkelys on se turhuus ruokavaliossa - ei fruktoosi - ja tullut ihmisravintoon vasta verrattain myöhäisessä vaiheessa. Fruktoosia taas on melkein kaikissa rehuissa ainakin jonkin verran. Fruktoosi on noussut puheenaiheeksi kun sitä on ryhdytty käyttämään viime vuosikymmeninä makeutusaineena vähän joka paikassa.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 11:25:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nosiis, en minä tarkoittanut että tärkkelystäkään tarvitsee ollenkaan, kunhan kerroin että otan glukoosini mieluummin siitä, kuin pöytäsokerista jossa on puolet fruktoosia.

Mitä erityistä iloa siitä fruktoosista on millään lailla?

Ihan se ja sama kumpi on uusi tulokas, SEKÄ fruktoosi että tärkkelys ovat tavallaan molemmat täysin turhia.
Fruktoosi vain osaa vahingoittaa suolinukkaa ihan itsekseenkin silloin kun pitoisuus on riittävän suuri. Samoin rasvamaksa voi olla suuren fruktoosimäärän tulos.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 13:14:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Nosiis, en minä tarkoittanut että tärkkelystäkään tarvitsee ollenkaan, kunhan kerroin että otan glukoosini mieluummin siitä, kuin pöytäsokerista jossa on puolet fruktoosia.

Mitä erityistä iloa siitä fruktoosista on millään lailla?

Ihan se ja sama kumpi on uusi tulokas, SEKÄ fruktoosi että tärkkelys ovat tavallaan molemmat täysin turhia.
Fruktoosi vain osaa vahingoittaa suolinukkaa ihan itsekseenkin silloin kun pitoisuus on riittävän suuri. Samoin rasvamaksa voi olla suuren fruktoosimäärän tulos.

Tavallaan kyllä - tosin ilman fruktoosia jäävät maanpäälliset rehut aika pitkälti syömättä, maan alaisissa taas (tai ylipäätään tärkkelyspitoisissa rehuissa) vitamiinien ja hivenaineiden määrä jää vähäiseksi energiatiheyden vuoksi.

Itse en lähtisi fruktoosia välttelemään normaaleissa ruoissa koska silloin määrät ja suhteet jäävät vähäisiksi, mutta mitään fruktoosilla makeutettua en syö tai juo.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 13:21:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Naurettavan pieniä määriä sitä fruktoosia varmaan tulee jos syö vihanneksia ja marjoja, mutta välttelee moderneja jalostettuja sokeripommi-hedelmiä. Voisin kuvitella, että ne määrät ovat silloin sellaisia, joihin ihmiskeho on tottunut jo metsästäjä-keräilijä meiningillä.

Lähinnä sitä vain, että JOS haluaa fruktoosia vältellä, mutta silloin tällöin sokeria johonkin, niin se panimosokeri on puhdasta glukoosia. Silloin hyvin harvoin kun haluan tehdä vaikka pashaa (oma resepti), niin mieluummin makeutan sen panimosokerilla, kuin millään keinomakeutuksella (steviaan en koske koska auringonkukka ei sovi minulle ja ovat läheisiä sukulaiskasveja).

ViestiLähetetty: 2016-04-15 13:27:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mohmelo kirjoitti:
Olen antanut itseni ymmärtää, että puolet hiilareista pitäisi olla glukoosia, niin suolisto tykkää.

Mahtaakohan sittenkään?

Glukoosin (niin glukoosina kuin sakkaroosina) pitäisi imeytyä helposti ja nopeasti ohutsuolesta, jossa ohutsuolen alkupäässä ei pitäisi olla suolistoflooraa lainkaan.

Suolistofloora siellä peräpään fermentterissä puolestaan tarvitsee jotain, joka pääsee sinne asti imeytymättömänä...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-04-15 14:23:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Mohmelo kirjoitti:
Olen antanut itseni ymmärtää, että puolet hiilareista pitäisi olla glukoosia, niin suolisto tykkää.

Mahtaakohan sittenkään?

Glukoosin (niin glukoosina kuin sakkaroosina) pitäisi imeytyä helposti ja nopeasti ohutsuolesta, jossa ohutsuolen alkupäässä ei pitäisi olla suolistoflooraa lainkaan.

Suolistofloora siellä peräpään fermentterissä puolestaan tarvitsee jotain, joka pääsee sinne asti imeytymättömänä...

Sanotaan sitten näin, että imeytyvistä hiilareista puolet.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 18:30:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Mahdollisesti.
Missään tapauksessa virallisterveellisistä hiilarimääristä suurimman osan on syytä olla tärkkelystä/glukoosia,
vaikkei pääpaino niissä terveyskysymyksissä enää olekaan suolistofloorassa : )

ViestiLähetetty: 2016-04-15 18:55:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
^^ Mahdollisesti.
Missään tapauksessa virallisterveellisistä hiilarimääristä suurimman osan on syytä olla tärkkelystä/glukoosia,
vaikkei pääpaino niissä terveyskysymyksissä enää olekaan suolistofloorassa : )

No siis itse tarkoitin tämän ketjun kontekstissa nimenomaan suoliston kannalta, sillä tuo tärkkelys voi olla ongelmallista. Jos saan käyttää esimerkkinä itseäni (n=1), niin VT määrät vaikkapa perunaa tarkoittaa, että varpusparvi lentelee jossain vaiheessa. Tottakai, foorumin aihe huomioiden noiden HH-määrien pohdiskelu ei liene kovin mielekästä.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 19:04:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ok, kiitos selvennykstä.

Määrä ja laatu yhdessä ilman tarkempia määritteitä voivat viedä mielikuvat hyvinkin eri suuntiin.
VT'n mielestä kuitu (liukoinen ja liukenematon) on se juttu, jokamikä pitää terveenä. Kuten suomalaisista näkyy /vino-hymy/
Paloiden mielestä liukoista eli geeliityvää (joskaan ei imeytyvää) kuitua saa olla miten paljon vaan. /toinen-vino-hymy/
Karppilan noin 50g hiilareissa fruktoosin, glukoosin ja tärkkelyksen suhde taitaa kärjistyä siihen ettei fruktoosia yli puolta,
ja tässä on ainakin sikäli järkeä, että yli 30g fruktoosia alkaa kasvattaa kaikenmaailman riskejä.
Ainakin väestötutkimuksissa. Ja jyrsijöillä.

Se lima, jost Erfyt puhui, tuntuisi IMO-mutulla liittyvän suolenseinämien limakalvon juttuihin, morkkiksen tapaan.
JOS se on sitä, biofilmit esiintyvät ohutsuolen loppupäässä jossa määrän pitäisi olla korkeintaan kohtuullinen.
Mutta voi se tietty tulla muualtakin...

ViestiLähetetty: 2016-04-16 09:13:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Ok, kiitos selvennykstä.

Määrä ja laatu yhdessä ilman tarkempia määritteitä voivat viedä mielikuvat hyvinkin eri suuntiin.
VT'n mielestä kuitu (liukoinen ja liukenematon) on se juttu, jokamikä pitää terveenä. Kuten suomalaisista näkyy /vino-hymy/
Paloiden mielestä liukoista eli geeliityvää (joskaan ei imeytyvää) kuitua saa olla miten paljon vaan. /toinen-vino-hymy/
Karppilan noin 50g hiilareissa fruktoosin, glukoosin ja tärkkelyksen suhde taitaa kärjistyä siihen ettei fruktoosia yli puolta,
ja tässä on ainakin sikäli järkeä, että yli 30g fruktoosia alkaa kasvattaa kaikenmaailman riskejä.
Ainakin väestötutkimuksissa. Ja jyrsijöillä.

Se lima, jost Erfyt puhui, tuntuisi IMO-mutulla liittyvän suolenseinämien limakalvon juttuihin, morkkiksen tapaan.
JOS se on sitä, biofilmit esiintyvät ohutsuolen loppupäässä jossa määrän pitäisi olla korkeintaan kohtuullinen.
Mutta voi se tietty tulla muualtakin...

Ihan totta. Näkeehän noita tutkimuksiakin paljon, missä "jotain ainetta" on käytetty suhteettomia määriä ja sitten on uutisoitu kyseisen substanssin "aiheuttavan X". Mikä tahansa on myrkyllistä, vain annos ratkaisee; onhan sitä jengiä kuollut vedenjuontiinkin.

Minkä vuoksi biofilmiä sitten suolen loppupäästä löytyy, yleensä syynä on joku mitä suuhunsa on pistänyt. Toisille tärkkelys aiheuttaa ongelmia ja toisille fruktoosi, tietysti ongelma saattaa olla mikä tahansa muukin. Asiahan selviää vasta kun lähtee ruoka-aineita eliminoimaan ruokavaliostaan, ja kunhan se vian aiheuttaja löytyy ja puolisen vuotta on ollut ilman, pystynee sitä jo jonkinlaisina määrinä (välillä) syömään ilman oireita.

ViestiLähetetty: 2016-04-16 11:23:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Ei kai se hienoksi jauhaminen nyt sentään suolen seinän läpäisyyn ole syynä, vaan ne eri ainesosat jotka temppuun kykenevät. Tietysti, jos tuo tarkoitti, että ne ainesosat vapautuvat nopeammin ja kuormittavat suolistoa enemmän tällä keinoin, niin olen toki samaa mieltä.

Joo, muisti veti mutkia reippaasti suoriksi ja ehkä pieni ajattelu ennen postausta ei olisi haitannut:D

Ayerssin teksti täällä, muutenkin viljaa miettiviä varmaan kiinnostava pätkä jos nyt täällä enää on ketään joka ei ole lukenut:

http://coolinginflammation.blogspot.fi/ ... r.html?m=0

Anteeksi etten lainaile enempää, kun puhelimella surffaan. Hienoksi jauhamisen ongelmana mainitaan tekstissä se, että jo suun (ja mahalaukun) amylaasi ehtii pilkkoa tärkkelyksen kokonaan glukoosiksi eikä putkiston flooralle jää osaansa > floora köyhtyy ja sokerikuorma kasvaa.

Että ei mene jauho läpi suolesta ei, vaikka muuten viljan aineosat siellä rajapinnassa tekevätkin ikäviä.

Mun n=1 jo aika monetta vuotta kertoo, että tärkkelystä on saatava, niin maha pysyy rauhallisena. Hyvin moni tärkkelyslähde vaan on ongelmallinen, ja omalla kohdallani jotkin jutut selittyisivät tuolla hienoksijauhamisteorialla. Voin syödä kokonaista tattaria ja hiutalettakin sellaisia määriä kuin nyt syön, karpille paljohkosti, normisyöjälle niukasti; silti unelmakevyistä tattarinäkkäreistä tulee ongelmia jo muutamassa päivässä, vaikka grammamäärät olisivat pieniä.

Juureksissa ei ole tärkkelystä juuri lainkaan joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta, mukuloissa kyllä. Ja melkein kaikissa kasvikunnan kavereissa fruktoosi/glukoosisuhde on siellä fifty-sixty-osastolla, jos sitä tärkkelystä ei ole kuvioissa. Puhdasta fruktoosia ei taida löytyä kuin teknoterveystuotteista (joihin meidän aikaa sitten tyhjenneen mummolan hedelmäsokeripussukankin luen).

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2016-06-05 14:05:25 
Poissa
sintti
sintti

Heippa, täällä uusi viljaherkistelijä.

Oireet, erityisen pahat vehnästä:
Superpallomaha, ilman yökkiminen ja ilmavaivat, korvakäytävien ja päänahan kutina, pahenevat kivut ja jäykkyys, hurja väsymys. Oireet kestävät altistumisesta, pari-kolme päivää. Olen yhdistänyt vehnän usein myös paniikkioloihin :shock:

Pari vuotta olen ollut vehnättömällä, vahinkoja ja kokeiluja on tosin ollut. Noin vuoden viljattomalla. Siinä kokeiluin olen todennut että edes vehnätärkkelys ei sovi ja tattarikin taitaa oireiluttaa. Suolikin on ärtsy, tosin mulla ei oo ripsaa.

Minusta on tosi outoa, että joku sellainen yksi "viaton" juttu kuin vilja voi aiheuttaa näin isoja ongelmia. Ja että se on pitänyt keksiä itse, länsimainen lääketiede ei tiedä asiasta. Onneks on näitä "inhimillisiä" palstoja.

ViestiLähetetty: 2016-06-05 14:12:12 
Poissa
sintti
sintti

Vonotus kirjoitti:
Mutta sitä vehnää saakin sitten kytätä ihan hulluna jokapaikasta, kun esim. leikkelemakkarat saattavat sisältää maltodekstriiniä ja muunnettua tärkkelystä nyt muutenvaan tungetaan joka paikka väärälleen. Karpatessa noitakin helpompi välttää, mutta silti saa ihan joka paketin lukea suurennuslasin kanssa. Gluteeniton kun ei ole välttämättä vehnätön.

Lisäksi koitan välttää asioita kuten glukoosi, tärkkelyssiirappi ja dekstroosi, vaikken olekaan ihan varma onko niillä aina mitään tekemistä vehnän kanssa. Pienen pieninä määrinä nuo eivät harvakseltaan tee juuri mitään, mutta mielummin olen ilman. Ihan suoraan vehnän syömisen sitten kyllä tuntee nahoissaan aika pian.

Saman asian pohdinnassa olen... Vehnää en siedä missään muotoa ja dekstroosi ja maltodekstriini (sekä muunnettu (vehnä)tärkkelys) käsittääkseni sisältävät vehnää? Noita sanahirviöitä tajusin alkaa välttää vasta vähän aikaa sitten. Mutta oppia ikä kaikki.

ViestiLähetetty: 2017-09-29 22:50:26 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

nosto

ViestiLähetetty: 2017-09-30 10:12:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Elho kirjoitti:
Heippa, täällä uusi viljaherkistelijä.

Oireet, erityisen pahat vehnästä:
Superpallomaha, ilman yökkiminen ja ilmavaivat, korvakäytävien ja päänahan kutina, pahenevat kivut ja jäykkyys, hurja väsymys. Oireet kestävät altistumisesta, pari-kolme päivää. Olen yhdistänyt vehnän usein myös paniikkioloihin :shock:

Pari vuotta olen ollut vehnättömällä, vahinkoja ja kokeiluja on tosin ollut. Noin vuoden viljattomalla. Siinä kokeiluin olen todennut että edes vehnätärkkelys ei sovi ja tattarikin taitaa oireiluttaa. Suolikin on ärtsy, tosin mulla ei oo ripsaa.

Minusta on tosi outoa, että joku sellainen yksi "viaton" juttu kuin vilja voi aiheuttaa näin isoja ongelmia. Ja että se on pitänyt keksiä itse, länsimainen lääketiede ei tiedä asiasta. Onneks on näitä "inhimillisiä" palstoja.
Täysin samat oireet ja lisäksi hengitys vinkuu. Keliakiaa ei ole todettu, vaikka tarkkaan on tutkittu.

Sairaalassa ollessani pyysin saada gluteenittoman vaihtoehdon. Onneksi gluteeniton leipä tarjoillaan muovikääreessä ja luin tuoteselosteesta sen sisältävän vehnätärkkelystä, joten en voinut syödä.

Olen kuullut eräältä ravintoterapeutilta, että ihmiskunta ei vielä ole tottunut käyttämään viljaa ravintona.
Pitkän googlettamisen jälkeen löysin kerran jutun, jonka linkkiä en löydä uudelleen. Siinä kerrottiin vehnän sisältävän jonkin puolustusmekanismin, jottei tulisi syödyksi ja tämä aiheuttaa oireita ihmiselle(kin).

ViestiLähetetty: 2017-09-30 14:05:03 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Mosaic, kannattaa lukea vaikka tämä: "Eroon vehnästä"
https://www.adlibris.com/fi/kirja/eroon ... 9523001329

Siinä on selitetty hyvin kaikki syyt, miksi viljat ja varsinkin vehnä aiheuttaa nykyään niin monille oireita.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5

Kaikki ajat ovat UTC+02:00