Onpas tullut vastauksia. Kiitos kaikille mielenkiinnosta!
Minkäänlaisia raudanpuutosoireita ei ole, olo on ollut erittäin hyvä ja energinen, nyt kun olen viime kuukaudet ollut vähillä hiilareilla ja paljolla rasvalla. Mutta pidetään tuokin vaihtoehto mielessä. Hyvä tietää, että raudanpuutos voi nimenomaan vaikuttaa sokerihemoglobiiniin.
Ari kirjoitti:
3 proteiini pitoista ateriaa vrk:ssa ja kun hh ja rasvaakaan ei ole paljon, proteiinin makro% nousee korkeaksi.
Rasvaa on paljon. Ylimalkaista ruokalistaustani voisin tarkentaa, että joka ateriaan lisään reilut rasvalisät. Munien kanssa hyvinkin 30 g voita, lämpimät kasvikset aina rasvan kanssa, salaattiin oliiviöljyä (eikä tosiaan mitään Painonvartijoiden 2 tl...) ja jos liharuoka ei mielestäni ole tarpeeksi rasvaista, sekin saa päällensä vielä lisää. Kookosöljyä myös menee päivittäin. Heikkilän suklaassa on suurin osa kookosöljyä. Viimeiset kuukaudet olen erityisesti kiinnittänyt huomiota lisätä rasvaa vielä entisestään, ja huomannut sillä useita hyviä vaikutuksia. Vaikka karpannut kyllä olen lähes 4 vuotta jo (no vähän vaihtelevasti), ja kyllä sitä rasvaa on aiemminkin mennyt.
els kirjoitti:
Pitkäsokeri kertoo, kuinka suuri osa hemoglobiinin rautayhdisteestä on hapettunut käyttökelvottomaksi, muttei se kerro pelkästään sokereista, koska moni muukin hapettava aine/tekijä kuin sokeri tuottaa hapettavia yhdisteitä vereen
Jaah, tämäpä mielenkiintoista. Selityksiä siis voi olla vaikka kuinka monia.
Liittyvätkö ne rasva-arvot tähän? Kuinkahan herkästi apoja suostutaan ottamaan julkisella puolella? Rasvikset näyttivät tältä: (suluissa edelliset arvot 2 v sitten)
Kol 7,8 (7,0)
HDL 3,00 (2,72)
LDL 4,33 (3,87)
trigly 0,60 (0,43)
Siis vaikka triglyt ovat edelleen hyvät, nekin ovat kuitenkin nousseet. Liittyyköhän se jotenkin samaan pitkänsokerin kanssa?
Mutta lääkärin katsottua tulokset hän oli jättänyt ohjeeksi, että rasva-arvot voisi katsoa taas parin vuoden päästä (ei siis hänenkään mielestä mitään hälyttävää noinkaan korkeilla arvoilla!), mutta sokeriarvot 6-8 kk päästä, juuri tuon pitkän takia.