karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 21:16:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kolestroli ja alakarppaus
ViestiLähetetty: 2004-06-13 22:23:47 
Poissa
sintti
sintti

Hei vaan kaikille, mie olen uusi täällä, mutta ikionnellinen kun teidät löysin. Alakarppausta takana jo vuosi ja ravintoyksinäisyydessäni olen alkanut jumittua. Mukava kohdata kanssaeläjiä, ihania reseptejä, vinkkejä ja kannustusta :P

Olisin kaivannut kokemuksia muilta kolestrolipotilailta. Itselläni "geenivirhekolestroli": ei perinnöllinen, nousee entisestään Benecolilla, mutta onneksi hyvät arvot huonoja korkeammat. Puolessa vuodessa kolestroli oli laskenut 7,8:sta 6.9:ään. Mikä ei mielestäni ollut vielä kovinkaan paljoa. Ehkä syynä suklaa ja muut "sallitut" rasvat.

Olen lukenut/kuullut että karppaus auttaisi rasvojen laadusta huolimatta alentamaan kolestrolia. Siis kokemuksia kiitos :?: :wink:

Ja oikein mukavaa kesää kaikille alakarppaajille; Grillit kuumiksi :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 08:53:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Morjensta

En ole varma, mitä tarkoitat kolesterolipotilaalla, mutta minulle aikoinaan tarjottiin kolesterolilääkitystä (pilleri kerran päivässä elämäni loppuun asti). Sekä isän että äidin puolen suvuissa kolesteroli on ollut kaikilla korkealla (sen verran kun nyt esi-isiltä on kolesteroleja mitattu).

Minulla itselläni kokonaiskolesteroli on tippunut pikkuhiljaa ja ns. hyvän kolesterolin suhteellinen osuus kasvanut tässä jo parisen vuotta, kun olen alakarppiruokavaliota noudattanut. Nyt ei ole luvut mukana, koitan kaivaa ne ja laittaa tänne.

Atkinsin sitella oli joskus, että kolesterolin määrä saattaa atkaamisen ensimmäisinä kuukausina vähän nousta ja sitten viimeistään alkaa laskea.

the Lady

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 09:43:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

En ole ollut "kolesterolipotilas", mutta kokemuksia atkinsin vaikutuksesta kolesteroliin on. Kokonaiskolesterolini on ollut "aina" 5,6, hyvien ja huonojen suhde oikein hyvä. Atkinsin aikana (10 kk) kolesteroli putosi 4,8:aan, hyviä edelleen enemmän kuin huonoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 10:00:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Asian vierestä, mutta kolesterolista kumminkin:
onkohan hirveän huono asia jos hdl on 1,75 ja ldl 2.27 ja
(kokonais on 4,2 ja triglys 0,42).
Itse pitäisin näitä ihan hyvinä, ei toimenpiteitä?
Millä konsteilla hyvää saisi nostettua, vai onko sitä tarvetta
nostaa kun ldl on kuitenkin aika alhainen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 12:19:16 
Kiitos kaikille vastanneille :) Ei se kolestrolipotilas sen kummempaa tarkoittanut kuin että jos nyt sattuu arvot olemaan enemmän tai vähemmän koholla ja lääkärien perinteiset valistukset tulee jo korvista... :shock: Itse en ole vielä näin nuorella iällä (22) lääkitystä aloittanut.

Fisulle sanoisin ettei varmaankaan ole huolta noista arvoista kuten itsekin tuumit.
8) Oma hyvä kolestrolini on noussut kun lisäsin aikanaan kuituja ruokavaliooni (paljon kasviksia, kaurapuuroa ja mustikoita, joissa jotain nestemäistä tosi hyvää kuitua). Toinen hyvän rasvan kohottaja ovat hyvät rasvat ravinnossa eli kaikki öljyt ja pähkinöistä tulevat rasvat sekä kaloista saatava rasva tai kalaöljykapselit.

Nyt lähinnä omalla kohdalla mietinkin kuinka paljon uskallan ryhtyä herkuttelemaan esim. juustoilla, kermalla ym. eläinrasvoja sisältävillä tuotteilla. Nyt syön vain 9-15% juustoja, enkä oikein uskalla käyttää rasvaisia kermoja, smetanaa ym. ruuanvalmistusherkkuja :cry:

Toisaalta kokeilemalla selviää! Huhuja olen kuullut että toisilla on kolestroli tullut alas kun ryhtyi voita käyttämään... YKSILÖLLISTÄ!!! Ja tietysti on olemassa näiden ruokien yhteydessä sellainenkin vaihtoehto kuin kohtuus... heh. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 12:21:30 
Poissa
sintti
sintti

No niin, vastasimpa sitten innoissani kirjautumatta... :P

Edellinen oli siis minulta itseltäni suvivilmalta :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 12:41:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kerrottakoon aluksi, etten ole tosiuskovainen kolesterolin alueella - näin vanhenevana naisena yritän pitää mielessä, että korkea kolesteroli yhdistettynä korkeaan HDL'ään ja mataliin trig. arvoihin näyttä olevan hyvä tapa pysyä hengissä...

Mutta tuoreet tutkimukset enemmänkin tukevat alakarppia: Harvardin suuren sairaanhoitajatutkimuksen mukaan (yli 10 v yli 80,000 tervettä naista) pahimmat kokonaiskolesterolin, LDL:n ja trig'ien nostajat olivat nopeat hiilihydraatit ja transrasvat. Saman tutkimuksen mukaan eläinrasvoilla ei ollut tilastollisesti niin minkään näköistä vaikutusta kokonaiskolesteroliin. Samoin muutamassa tuoreessa eri laihdutusdieettejä vertailevassa tutkimuksessa painon pudotus on useimmiten muttei aina ollut nopeampaa alakarppavilla. Sen sijaan HDL'n kasvu ja trig'ien pudotus (eli siis kolesteroliarvojen kohentuminen) alakarppauksen myötä on näkynyt jokaikisessä näistä tutkimuksista.

Nämä julkaistut koetulokset tukevat niitä muutamien tuttujen kertomia kolesteroliarvojen muutoksia paremmiksi alakarppauksen aloittamisen jälkeen. Omien muutosta en tiedä, kun aloin mitata vasta alakarppaavana, mutta HDL on pysynyt korkeana ja trig-'it alhaalla.

Toisaalta, Diana Schwarzbeinin mukaan ihan kaikilla mikä tahansa alakarppaus ei laske kolesteroliarvoja. Joidenkin kannattaa välttää tyydytettyjä rasvoja (esim. voita), kunnes häiriintynyt metabolia on toipunut.

Ja sitäpaitsi, jotkut laihtuessaan eli siis omia läskejä käyttäessään saattavat saada kulutukseen myös ihraan säilöttyjä transrasvoja eli väliaikaisesti heikentää arvojaan. Kolesteroliarvojen heikennys on kuitenkin yleensä selvempi kitudieeteissä, koska kitujutut pitävät ruoan hiilarit, mutta poistavat rasvan ja valkuaisen, mikä taas näyttää tilastollisesti heikentävän k.o. arvoja ...

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 13:03:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt näyttää tältä.

2000 2002 1/2004 6/2004
LDL: 2,16 3,04 2,94 3,59
HDL: 1,28 1,26 1,42 1,25
Kol: 3,7 4,9 4,7 5,1
Trigly:0,57 1,32 0,75 0,57
HDL%:35 % 26 % 30 % 25 %
trigl/HDL: 0,445 1,047 0,528 0,456

Kaksi viimeistä tulosta on tullut silloin kun olen ollut Atkinsilla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 14:42:21 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eli kuuluisiko Pienetär nyt siihen vähemmistöön, jonka rasva-aineenvaihdunnan häirön vuoksi pitäisi noudattaa Atkinsin vähärasvaista versiota? Lueskelin Uutta dieettivallankumousta tuossa aamupäivällä, ja hän mainitsi tämmöistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 15:09:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minusta tuntuu että vähärasvaista en enää uskaltaisi suositella kenellekään - tai mitä se Atkins'in vähärasvainen tarkoittaa?

Pienettärin uudet arvot verrattuna v. 2002 pyöreässä kunnossa (?) mitattuihin "normaaliruokavalio" arvoihin ovat hienot: trig'it erinomaiset ja HDLkin nousi aluksi kivasti (... ja vanhan foorumin ketjussa puhuttiin niistä erilaisista LDL'istä, joten pelkästä LDL-kokonaismäärästä on hankalaa eristää mitään terveyteen liittyvää tietoa).

Korjatkaa, josa olen väärässä, mutta olen ollut ymmärtävinäni, että jos kolesteroli huitoo oikein pahasti taivasta kohti, niin rasvojen laatu olisi määrää tärkeämpi. Tällaisen 100g-karppina olen tutumpi keskikarppaajagurujen tekstien ja tutkimusten kanssa. Siellä Willett'in ja Sears'in mukaan hiilarien lisäyksen sijaan HDL tykkää valkuaisisesta, ja yksittäistyydyttämättömistä rasvoita (mm. pähkinöistä, oliiveista ja ehkä ???rypsiöljystä???.)

Mutta edelleenkin minusta tuntuu löytämieni tutkimusten perusteella siltä, ettei vähärasvainen auta oikein mihinkään, ellei samalla muutu oikeaksi luomuvegaaniksi (joka siis tiputtaa rasvan alle 10% *mutta* jättää pois myös jauhot ja sokerit ja mieluiten syö vain elävää ravintoa, luomuna - silloin kaiketi kalorien rajoitus ja antioksidantit auttavat - vaikka Enig'in mukaan silloin kasvaa myös mielenterveysongelmien riski ...)

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 20:38:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tuo trigirivi näyttää ihan siltä kuin Atkins ja Heikkilä esittävätkin. Välttämättömiä rasvoja ei kannattane missään tapauksessa välttää, eli erityisesti kalaa/kalaöljyä, ja myös kylmäpuristettua neitsytoliivia tuon omegayhdeksän vuoksi.

Rypsi jakaa mielipiteitä. Olen antanut itseni ymmärtää, että jos pitkäketjuisia EPA:a ja DHA:ta saa kunnolla (kala), niin rypsi on tarpeeton. Jos taas kala puuttuu, niin kylmäpuristettu rypsi salaateissa ym. kylmänä, ei siis paistinpannulla, voi olla hyvä.

Jotkut esittävät, että jos triglyt ovat alhaalla, korkeastakaan LDL:stä ei olisi haittaa, koska hiukkaset ovat siloin suurta sorttia, joka ei tuki suonia... tiedä sitten. -Ilkka?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-14 23:24:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei ole täysin faktaa tietoa vielä (kai), mutta tosiaan siihen suuntaan on tietoja ollut, että korkea HDL/trigly suhde viittaisi suurempiin LDL partikkeleihin (eli tämän hetken uskomusten valossa myös konservatiivien mielestä ei-pahoihin).

Toisaalta HDL/trigly suhdehan muuttuu paremmaksi tiedättehän-miten...

Ja oma henk.koht. tämän hetken "musta tuntuu"-analyysi koko hommasta on, että hyvää rahastusta lääkefirmoilta. Jos jotain kolesterolista haluaa arvioida, niin sanoisin että HDL/trigly suhde sekä kokonaismäärät. Mikä siis tosiaan kertoopi aikalailla sitä, että syökö elimistönsä suhteen hiilari/rasva akselilla liian hiilaripitoisesti (jos triglyt on korkeat) ja tuleeko syötyä roskarasvoja (trans). Triglyjen viitealue, kuten kaikki muutkin viitealueet sitten muuten, koostuu tosiaan +-1,96STD (muistaakseni, eli 95% ei jaksa nyt just tarkistaa) väestön arvojakaumasta. Ja kun väestö sattuu syömään keskimääräisesti "liikaa" hiilareita, niin taitaa se "normaali" triglyarvo sijaita siellä viitealueen alapäässä. Ja tämä tosiaan toistuu jokaikisessä testiarvossa.

Asia on kuitenkin semmoinen, että minun mielipide on melko vahvasti ristiriidassa länsimaisen lääketieteen valtavirran kanssa... kolesteroli *pfft*. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-22 17:24:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laitanpa tähän ketjuun minunkin uunituoreet verikokeiden tulokset:

Siis syksyllä kaksi VUOTTA alakarppia takana. Viikossa syön ehkä 10 munaa eri muodoissaan. Rasvani ovat voi (ruoanlaitto) ja oliiviöljy (kylmänä). Käytän kermaa ja rasvaisia juustoja, en ylettömästi vaan mielestäni normaalisti. Syön PAAALJON KASVIKSIA.

Valitettavasti tämä on elämäni ensimmäinen mittaus :)

kokonaiskolesteroli 4.6
HDL 1.57
LDL 2.56
triglyseridit 0.36
paastoverensokeri 4.9

Terveydenhoitajan mielestä arvot ovat loistavat. Ei aihetta ruokavaliomuutoksiin. En kyllä kertonut, miten syön.... tai mainitsin etukäteen ennen mittausta käyttäväni voita, jonka hän heti tyrmäsi raakasti ja suositteli vaihtamista margariiniin ihan suorilta jo ilman mittausarvoja. Änkytin siihen sitten, että "syön kyllä erittäin runsaasti kasviksia, joiden pitäisi tutkimusten mukaan kompensoida eläinrasvojen käyttöä..." Hänkin oli kuullut tutkimuksesta ja oli samaa mieltä. No veriarvojen perusteella kaikki hyvin "voista huolimatta"... :)

Ei näytä tukkivan minun suoniani tämä "tappava rasvadieetti" :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-23 07:08:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Pienettärin uudet arvot verrattuna v. 2002 pyöreässä kunnossa (?)

Pyöreässä kunnossa, joo.

els kirjoitti:
Korjatkaa, josa olen väärässä, mutta olen ollut ymmärtävinäni, että jos kolesteroli huitoo oikein pahasti taivasta kohti, niin rasvojen laatu olisi määrää tärkeämpi. Tällaisen 100g-karppina olen tutumpi keskikarppaajagurujen tekstien ja tutkimusten kanssa. Siellä Willett'in ja Sears'in mukaan hiilarien lisäyksen sijaan HDL tykkää valkuaisisesta, ja yksittäistyydyttämättömistä rasvoita (mm. pähkinöistä, oliiveista ja ehkä ???rypsiöljystä???.)

Kiva homma, sillä hankinkin purkillisen oliiveja.
Lääkärin mielestä kolesterolini ei ole ongelma vaikka se huiteleekin ylärajan yläpuolella, se on kuitenkin niin vähän ylärajan yläpuolella ettei sillä ole merkitystä.
Todennäköisenä pidän sitä, että nyt sulaa varastoitunut transrasva. Sitä tulikin hankittua Yhdysvalloissa muutaman vuoden asuttuani.

els kirjoitti:
vaikka Enig'in mukaan silloin kasvaa myös mielenterveysongelmien riski ...)

Kaveri on vegaani ja sillä on kuupan kanssa vähän ongelmia, anoreksiaa ja masennusta. Hienovaraisesti haluaisin vihjata hänelle vähän toisenlaista ruokavaliota.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00