karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-28 08:17:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lisää sairaskertomuksia...
ViestiLähetetty: 2004-07-09 15:22:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, Laskari taitaa olla nyt jossain ihme sairastelumoodissa, nimittäin piti sitten tänään taas käydä lääkärissä.

Kävin näyttämässä suussa olevia rakkuloita (aftoja), joita on tullut koko elämäni ajan säännöllisen epäsäännöllisen usein. Ja lääkäri yhtäkkiä passitti minut sitten keliakia-kokeisiin, koska usein toistuvat aftat ja kutiseva rakkula-ihottuma (jota mulla on hieman kädessä ja toisessa sääressä ajoittain, mutta ehkä 5sentin kolikon kokoinen alue ja aina vaan joskus) voivat olla keliakian oireita, vaikkei vatsaoireita olisikaan.

Eli voipi olla, että allekirjoittaneen olon kohentuminen alakarppaus/hyväkarppaus-kauden alettua on johtunut siitä, että jos mulla onkin keliakia ( :shock: ), niin kaikki vehnät ym viljat ovat jääneet nyt sitten luontevasti pois... Ruisleipää jään kyllä kaipaamaan, jos sitä en enää saa syödä jatkossa. :cry:

En tunne ketään keliaakikkoa, eikä suvussakaan tiettävästi ole, eli mielenkiinnolla odotan tuloksia verikokeista. Otettiin myös pieni verenkuva, eli sieltä sitten näkyy onko jotain muuta häikkää (puutostiloja) tmv.

Kaikkea sitä joutuu kokemaan, että tässä sitten vielä olisi keliakia. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-11 01:07:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mulla on suvussa keliakiaa ja on ollut vähän vastaavia oireita (aftat ja aiemmin kuivat, hilseilevät laikut). Aftoja tulee nykyään vain saksanpähkinöistä ja laikkuja ei ole ollut sitten vuoden 2002 kun lisäsin selkeästi hyvien kasvirasvojen ja kalaöljyn määrää ruokavaliossa. Ja syön kyllä edelleen vehnää, ruista jne.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-11 08:13:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jos olet syönyt viljaa viimeaikoina vain vähän, verikoe ei välttämättä näytä mitään, vaikka keliaakikko olisitkin. Meillä on asiaa jouduttu seuraamaan ja juteltu monen lääkärin kanssa, ja olen saanut semmoista infoa, että verikoe näyttää vain äärimmäisen voimakkaan tulehdusreaktion. Suolinukkanäytteeseenkään eivät kaikki lääkärit näytä olevan ollenkaan tyytyväisiä. Koko keliakian käsite on auki, lasten suoliston kehityksestä väitöskirjan tehnyt lääkäri kertoi, että määritelmästä riippuen piilevien/hoitamattomien keliakia-tapausten määrä voidaan arvoida välille 1-25 % ! Vahvin korrelaatio hoitamattomaan keliakiaan lapsilla näyttäisi olevan huono koulumenestys!

Ainoa luotettava keino keliakian/viljaherkkyyden selvittämiseen on ilmeisesti se, että jätät kahdeksi viikoksi kaiken viljan täysin pois (varo esim. soijakastiketta ja sinappia). Sitten kokeilet vaikka sitä ruisleipää, ja kuuntelet kroppaasi.

Näin tein itse, masentavin tuloksin. Vehnää kun on niin joka saakutin paikassa. Toisaalta ehdoton plussa on se, että vointi parani käsittämättömän paljon. - Niin, ja se viljareaktio minulla tulee vasta reilun vuorokauden kuluttua syömisestä, ja ylävatsan kipu kestää n. viikon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 05:51:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tyhmänä kysyn, että minkälaisia nuo aftat on? Ovatko sellaisia valkoisia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 12:22:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

glenni: joo, aftat ovat sellaisia "hyytelömäisiä" vihertävänvalkoisia rakkuloita, jotka ovat himputin kipeitä. Joskus niitä tulee ikeniin, mutta mun hampaat on niin terävät, että ne pahimmat iskeytyvät aina kulmahampaiden kohdalle ja kun ärsyyntyvät, kasvavat sitten suhteellisen suuriksi. Ja kipeiksi. Mutta noi Aftabit auttoivat tosi hyvin, parina yönä laitoin ja yhtenä päivänä, ja rakkulat ovat jo miltei kadonneet!

Mulla ei siis ole varsinaisia vatsaoireita (ripulia, turvotusta jne), eli niiden perusteella en ole osannut epäillä mitään viljaperäistä ongelmaa. Lähinnä ilmavaivoja on ruisleivän (mutta myös sipulin, kaalin, paprikan ym) jälkeen, mutta se kai on aika yleistä. En syö juurikaan mitään vehnää sisältäviä muutenkaan (siis soijakastiketta, sinappia tai valmiskastikkeita) ja nyt kun olen jättänyt vielä pastankin pois, vehnän/ohran/rukiin saanti on minimoitunut. Söin tänään kokeeksi pari hapankorppua, eikä niistä ainakaan ole tullut mitään kaasua tahi kipuja jne. Turvotukset ovat olleet lähinnä nesteturvotuksia, ei varsinaista "vatsanpullotusta".

Itsellä ei ole ollut hirveästi mitään käsitystä keliakiasta, eikä ole vieläkään, kun siis en tunne ketään, jolla olisi ja käsittääkseni diagnoosien tekeminen on monella vajavaista, kun ei kerta ole mitään oireita. Mutta katsotaan, mitä verikoe sanoo. Ei mulla kyllä mitään kovin rankkaa tulehdusta pitäis olla päällä, koska ei siis ole mitään oireita noiden aftojen lisäksi. Olen huomannut, että appelsiini ja tomaatti ovat mulla sellaisia, jotka ehkä edistävät afta-alttiutta, samoin tehovalkaisevat, vaahtoavat hammastahnat. Eli pitää taas palata Elmexiin tmv. Tomaatteja olen popsinut kyllä tosi paljon, kun kirsikkatomaatit ovat niin herkullisia.

Kiva kuulla teidän muidenkin kokemuksia&näkemyksiä, kiitos niistä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 17:01:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No niin, laskari sai vihdoin labratulokset, ja eihän niissä onneksi mitään ollut. Eli keliakiaa ei ole, eikä varmaan mitään muitakaan pahempia sairauksia, kun veriarvot olivat ihan ok.

Joten jatkamme ala/hyväkarppausta vanhaan malliin, emmekä skitsoile, jos sitä joutuukin pakosta joskus syömään viljaa. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 17:35:26 
Verikoe kertoo vain akuutimmat keliaakikot (pitkälle jatkuneet tulehdustilat), Kela velvoittaa vatsantähystykseen, jos haluaa korvauksia. Mulla verikoe oli neg. samoin tähystys. Lääkäri piti oireita selkeänä keliakiana, joten välttelen viljaa. Ennen tähystystä söin 2kk viljaa ja olo oli viimeisen kk aikana tosi huono!! Olo parani vähitellen kun jätin viljat pois. N.2kk jälkeen olo kuta kuinkin normaali. Nykyään on ripulia tms. kerran 2kk ja olo on muutenkin alakarppauksen aikana parantunut paljon :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-14 18:39:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, no Laskarilla ei siis ole ollut varsinaisia vatsaoireita, vaan tätä keliakiaa epäiltiin just noiden aftojen takia. Mutta tässä tulee syötyä viljoja aika vähän joka tapauksessa, eli olen lähinnä siitä iloinen, ettei ainakaan nyt tiettävästi tarvitse alkaa huolestua siitä, jos vehnää suuhunsa laittaa, että tuhoutuuko nyt sitten kaikki nukat suolen seinämästä... Ehdin jo kauhistua ja kuvitella itselleni kaikenmaailman syöpäkasvaimet [ai mitenniin ei pitäisi lukea lääkärikirjoja... 8) ]

Eli tämän tietämyksen perusteella viljojen välttäminen on ihan vaan omasta halusta kiinni. :) Mutta koska olo on parempi kuin "vanhassa" elämässä, en ehdoin tahdoin mitään venhäpullia tai pastoja itseeni iske, jos ei ole pakko. Eli alakarppaan ja hyväkarppaan, mutta syön ruisleipää silloin tällöin jos mieli tekee. :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00