karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-05 19:55:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: kommentoikaa!
ViestiLähetetty: 2004-08-02 16:48:35 
Poissa
sintti
sintti

Olen tässä ottanut suurella mielenkiinnolla selvää alakarppiruokavaliosta, ja harkitsen vakavasti ryhtyväni sille itsekin (ainakin kokeillakseni). Kaipailisin kuitenkin hieman vinkkejä…

Olen 20-vuotias, normaalipainoinen, hiilariaddikti jojolaihduttaja. Olen harrastanut epäterveellisiä laihdutusmetodeja jo kolmen vuoden ajan (välillä lihonut, sitten laihtunut, saanut aineenvaihduntani oikkuilemaan ja menettänyt osan lihaksistani, kuinka TYPERÄÄ). Minulla on huono itsekuri (tai se kestää aina viikon, ja sitten motivaatio loppuu). Rasvaprosenttini on korkea painooni nähden (olen 169/62), ja sentit:

vyötärö 74
vyötärö navan kohdalta 91 !!!
peppu 100
kädet ja jalat kapeat

Olen lähdössä 5 viikon päästä aurinkolomalle etelään, ja haluaisin siihen mennessä kaventua ainakin 5 kg (eli -5 senttiä peppu + vyötärö, niin yleensä laihdun). Ajattelin syödä 1200 kcal päivässä, sekä joka päivä joko lenkki/salitreeni. älkääkä pliis sanoko että liian vähän kaloreita, koska tämänpainoisella suuremmat kalorit eivät yksinkertaisesti laihduta. iskeekö karpatessa helpommin säästöliekki kun ’normaalidieetillä’?

Sitten vielä, en haluaisi syödä ihan kamalasti rasvaa. olisiko OK, jos söisin päivittäin suurin piirtein näin:
aamupala: 2 ruispalaa kevyt-päällysteineen + hedelmä
lounas ja päivällinen: vähärasvaista (??) lihaa, kasviksia ja rasvatonta raejuustoa / munakas
välipala: kasviksia, marjoja, pähkinöitä tms.
50-70g hiilaria päivässä, OK? vai onko ketoosi laihtumisen kannalta tehokkaampi?

Olen opiskelija, ja kukkaroni on tiukalla…voiko alakarpilla syödä myös edullisesti?? tonnikalaa..?

Olen ajatellut karpata 2 kuukautta, jonka jälkeen voisin nostella hiilareita, tavoitteena syödä tulevaisuudessa lihomatta 100-200 g hiilaria päivässä (HYVIÄ hiilareita).

Olisin todella erittäin kiitollinen avustanne!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-02 17:51:53 
Koska kerroit olevasi hiilariaddikti, suosittelisin kyllä tiukempaa aloitusvaihetta. Pari viikkoa vaikka minimihiilareilla (rehuja ja kupillinen marjoja tms.), sitten voinet ottaa ruisleivän kuvioihin, mikäli se ei aiheuta hiilarihimoja... Toinen vaihtoehto on lisätä marjojen ja rehujen määrää ja syödä vaikka yksi hedelmä päivässä, niin että tulee se 50-60 g hiilareita päivässä. Mulle ainakin hiilarihimot syntyy helpommin, jos syön leipää. Marjojen syönti ei laukaise semmoisia tunteita. Enkä edes ole koskaan ollut hiilariaddikti...
Pähkinöitten ja juuston kanssa ole varovainen, monilla ne ovat painonpudotuksen kompastuskivenä. Samoin kuin alkoholi luonnollisesti. Useimmat joutuvat lopettamaan alkoholin käytön kokonaan laihdutuksen ajaksi.
Ketoosi ei ole laihtumisen kannalta välttämätön, mutta hiukan edesauttaa sitä. Ketoosin "tarve" on hyvin yksilöllinen.
Rasvaa sinun ei kannata pelätä. Ei sillä lotraamaan kannata ruveta, mutta hyvät rasvat ruokavaliossa vain edesauttavat laihtumista.

Kokoosi nähden tuo kalorimäärä saattaa olla ihan ok, mutta ottaen huomioon että harrastat liikuntaa päivittäin, kannattaa ehkä pohtia uudestaan. Tässäkin mun kokemukseni on että 500 kalorin vajeella laihtuu jopa paremmin kuin 1000 kalorin.

Mutta ottaen huomioon että olet normaalipainoinen, painoindeksiltäsi hoikemmasta päästä, minusta sinun ei tarvitse kuin korjata ruokavaliostasi turhat hiilarit ja harrastaa liikuntaa. Ja unohtaa kaloreitten laskeminen. Sillä saat pysyviä tuloksia.

Viestin otsikko: entäpäs..
ViestiLähetetty: 2004-08-02 18:04:20 
Poissa
sintti
sintti

Kiitokset RouvaQ!

Taidan todellakin syödä sen 50g hiilaria päivässä, jos kuitenkin päivittäin liikun tunnin. Olenko näin silti ketoosissa? luin jostain, että esim. tunnin juoksulenkillä menee jo 100g hiilareita ??? Jaksanko nostella puntteja 50g hiilarilla?

Voinko 1200 kcal päivässä laihtua sen kilon viikossa, jos yhteensä vaikka laihdun 8kg (tai oikeastaan todellakin haluan 8cm pois, ja kun käyn salilla, toivon tämän onnistuvan). Pelkään kovin, että painonlaskuni hidastuu liikaa...

Olen todella innoissani aloittamaan karppauksen. huomenna lähtee...

Viestin otsikko: Re: entäpäs..
ViestiLähetetty: 2004-08-02 18:21:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

IwillDoIt kirjoitti:
Voinko 1200 kcal päivässä laihtua sen kilon viikossa, jos yhteensä vaikka laihdun 8kg (tai oikeastaan todellakin haluan 8cm pois, ja kun käyn salilla, toivon tämän onnistuvan). Pelkään kovin, että painonlaskuni hidastuu liikaa...

Kuulun itse tuohon 1200-1400 kcal:ää päivässä syövään (koska enempää en saa alas :( ) ja minun painonpudotustahtini on ollut 6 kiloa n. kahdessa kuukaudessa, eli kyllä tuo matalampi kalorimäärä hieman hidastaa painon putoamista. Parempi olisi jos kroppa saisi sen mitä tarvitsee ja ottaisi sitten lopun tuosta läskistä.
RouvaQ:n kanssa täysin samaa mieltä siitä, että painoa sun ei tarvitse pudottaa, mutta tällä ruokavaliolla kiinteydyt varmasti! Eli käytä vaa'an sijaan mittarina mittanauhaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-02 20:39:21 
Poissa
sintti
sintti

Karpatessa napanseutu kapenee hyvin äkkiä!
paljon tehokkaammin mulla ympärysmitat pienenee, kuin muilla konsteilla.
Esim paino kun putoaa 67 kiloon, muilla konsteilla laihduttaessa on mulla pömppömaha, mutta karpaten painossa 67 se on litteä!!
Vertailuksi olen 168 cm paino 67 kg, nyt on napa 79 cm, lantio 97 cm.
Ennen painossa 67 lantio oli 104 cm, napaa ei tullut silloin mitattua, mutta eron huomaa selvästi.
Ja liikunnalla en ole laihduttanut koskaan. Vasta nyt alolitin kuntosalin, ( 1 kerta)
Jos kaipaat hiilarisempaa dieettiä, koita montia, mulla Heikkilä sai paremman kurin, ja nyt mukailen vähän omaa sovellusta näistä.

Viestin otsikko: joo
ViestiLähetetty: 2004-08-03 13:23:49 
Poissa
sintti
sintti

Tatta, kuulostaa hienolta juuri tuo vatsan litistyminen. Olen niin innoissani tästä, että taidan sittenkin kokeilla ihan täysketoosia, eli 20g hiilaria päivässä. olen sillä vähintään 2 viikkoa, mutta voiko ketoosissa pysyä neljäkin viikkoa...? entäs se punttitreeni ketoosissa?

Viestin otsikko: Re: kommentoikaa!
ViestiLähetetty: 2004-08-04 06:12:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

IwillDoIt kirjoitti:
Sitten vielä, en haluaisi syödä ihan kamalasti rasvaa. olisiko OK, jos söisin päivittäin suurin piirtein näin:
aamupala: 2 ruispalaa kevyt-päällysteineen + hedelmä
lounas ja päivällinen: vähärasvaista (??) lihaa, kasviksia ja rasvatonta raejuustoa / munakas
välipala: kasviksia, marjoja, pähkinöitä tms.
50-70g hiilaria päivässä, OK? vai onko ketoosi laihtumisen kannalta tehokkaampi?

Olen opiskelija, ja kukkaroni on tiukalla…voiko alakarpilla syödä myös edullisesti?? tonnikalaa..?

Unohda ruisleipä. Ruisleivässä on aina ongelmajätettä eli puhdistettua vehnäjauhoa, vaikka kuinka täysjyväinen väitettäisi olevan. Lisäksi ruisleivässä on opiaatteja = ruisleipä addiktoi.

Tonnikala ei ole järin edullista (olen rupupalkkainen toimistotyöntekijä), mutta syö liberaalisti kananmunaa ja pekonia.

Unohda vähärasvaisuus ja "keveys", ne on kuitenkin saatu aikaan perin arveluttavin konstein. Kehotukseni on että unohdat vähärasvaisuuden.

Tavoite on että jokainen suupala ateriassasi toisi maksimaalisen hyödyn vitamiineina, hivenaineina, välttämättöminä rasvahappoina ja flavonoideina. Sen tieten marjat ja pähkinät (kohtuudella!) ovat hyvä investointi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00