puccis kirjoitti:
Hmm. Se vaan noissa lidlin tuotteissa mua ainakin harmittaa, kun niissä ei suurimassa osassa tunnu olevan tuotetietoja. Siis kcal-, prode, rasva- yms. määriä. Ärsyttää... Ostin iitä kanan rintafileitä (pakaste). Kotona kun sitten söin sellaista, huomasin, ettämaistui mun sussa TODELLA rasvaiselta ja huomasin että niissähän on nahkat ja kaikki. Varmaan siis aika paljon rasvaa verrattuna normaaliin broilerin rintafileeseen...
Joistain se löytyy jostain kulmasta pienellä printillä, vieraskielisten tuoteselosteiden välistä tai jotain, että etsiä saa...
Ostitko niitä pahvilootassa olevia rintafileitä, siis niitä valmiiksi kypsennettyjä? Tai siis joo ilmeisesti et, kun niissä on tuo ravintosisältö ihan selkeästi näkyvissä. Ei ole pahat arvot, proteiinia 21g, hiilihydraattia 1g ja rasvaa 5g / 100g. Siis ihan ok ainakin mun käsittääkseni. Kaloreita 135 kcal / 100g.
Tärkkelyssiirappi siinä on vehnästä, joten vilja-allergikkojen kannattaa huomioida se. Keliakialiiton sivuilla siitä sanotaan:
Keliakialiiton internetsivuilta: kirjoitti:
Tärkkelyssiirappi: makeisteollisuuden käyttämä muotoilu- ja täyteaine. Valmistetaan perunasta ja ohrasta. Alkuperä ilmoitettava, jos kyseessä yliherkkyyttä aiheuttava aine, esim. "ohratärkkelyssiirappi".Valmistusprosessissa gluteeni poistuu, eli tuote on gluteeniton. Tieto alkuperästä voi olla tärkeä allergikolle.
Eli meillä keliaakikko-mies kyllä syö noita, gluteeniton ruokavalio on hänelle riittävä. Ilmeisesti jos pitäisi olla luontaisesti gluteeniton ruokavalio, nuo eivät sitten kävisi.
Ihan vaan tuli mieleen noista, kun selvitin silloin saako meillä niitä syödä vai ei.