els kirjoitti:
Kolesterolilukemat OVAT jo normaalit, tai siis itse asiassa oikein hyvät, joten niiden hoito on käsittämätöntä.
Mutta jotain muuta on tekeillä kropassa, ja se pitäisi saada kuntoon.
Enkä tiedä mahtaako Heikkilän veroista olla sillä alueella, johon itse arvelin ongelman liittyvän.
Ps: Jos lähdet niille (turhille staiineille), niin kannattaisi ainakin ensin vaatia Apot.
Siitä näkee mihin suuntaan "kolesterolihoito" lähldee asioita kehittämään.
Ja jooei, minä en lähtisi. Mutta se olen vain minä, ilman valtaa tai vastuuta muista kuin omistaan.
LDL on ko. henkilöllä hieman liian korkea. Kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon, ja jos on ylipainoa, laihduttaa.
LDL:n tavoiteraja Suomessa on 3, jos menee sen yli, ja suhteet ei ole kunnossa, suositellaan ruokavalioon muutoksia, liikunnan lisäämistä ja mahdollisesti laihduttamista, jos on ylimääräistä. Statiini ei pienennä ahtaumaa, mutta voi estää sen suurenemisen. Lisäksi voidaan saavuttaa muitakin etuja:
Lainaa:
Even if statins do not prove to reduce the progression of aortic stenosis, the reduction in the risk of ischaemic cardiovascular events is per se a sufficient reason to prescribe statins in these patients [2,4]. Statins have also been reported to reduce perioperative and long-term mortality rates, postoperative complications and hospital stay in patients undergoing aortic valve replacement [2]. Prescribing statins in patients with aortic stenosis offers several advantages and few (if any) disadvantages [2]. Thus, the exact ‘conservative/medical treatment’ (and more specifically the statin usage rates) in the medically treated patient subgroup probably deserves to be mentioned.
http://ejcts.oxfordjournals.org/content/37/2/497.fullKannattaa kuitenkin ensisijaisesti kokeilla elämäntapamuutoksia, kunnes LDL saadaan alle 3 tai vastaavasti suhteita paremmaksi. Paras olisi mielestäni saada LDL alemmas.