Tarua kirjoitti:
Ja ei, en syö soijaa. Olettekos lihansyöjät pohtineet, kuinka paljon se teidän syömä lehmä on vedellyt soijaa?
Minä nimenomaan pohdin tätä alinomaa, koska soijan (ja myös viljan, kuten maissin!) syöttäminen lehmille on ensinnäkin eläinrääkkäystä - lehmä on ruohonsyöjä - ja toiseksi muuttaa sen lehmän lihan ja maitorasvan rasvahappokoostumuksen epäterveelliseksi.
En syö edes viljeltyä kalaa, koska sekin saa soijarehua, norjalaiset kassilohet kuulemma vähintään 30% rehustaan.
Suomessa muuten viljellään härkäpapua jo nyt karjanrehuksi, pellavansiementä myös ja lisäksi suomalaiset naudat syövät poikkeuksellisen paljon nurmirehua ja ne on lain mukaan pakko päästää kesällä ulos laiduntamaan. Ja suomalainen joka syö keskivertomäärän naudanlihaa/maitotuotteita syö kuulemma tätä kautta noin viisi kiloa nurmirehua päivässä. Eläköön Artturi Ilmari Virtanen!
Nimimerkin 'Tarua' kysymys on olennaisin niille, jotka syövät ulkomaista lihaa.
(Syön myös uusseelantilaista lammasta ja saksanhirveä - niiden halvan tuotannon halpuus syntyy osittain siitä että ne laiduntavat luonnossa ja ihminen tarjoaa vain vesipisteitä ja suolakiviä.)
Minä enimmäkseen ostelen niitä muille kelpaamattomia halpoja paloja limousin-pihvikarjaa hallista lihatiskiltä, enemmän rahoissani ollessani limousin häränhäntää ja joskus luomunautaa marketista jos on viimeinen käyttöpäivä niin lähellä että on alennuksessa. Siinä minun lehmänsyöntibulkkini, toki kerran kaksi vuodessa tulee syötyä nautaa ravintolassa, mutta se on sen verran harvoin että siellä en ruve kyselemään keittiöstä mistä se nauta on peräisin.