karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 11:08:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 978 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-04-07 09:26:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Cavegirl kirjoitti:
(paitsi nyt l-tyrosiinin käytön aloitettuani olen huomannut, että nukahtaminen vie enemmän aikaa, vaikkakin nukun kyllä hyvin sen jälkeen).

Mihin aikaan päivästä otat l-tyrosiinin? Se on selkeästi piristävä lisäravinne ja sen vuoksi otan sen aina aamuisin.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-04-07 17:45:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Voiskohan tässä enempää enää itseään toistaa #-o Jepejee. Sinä olet VAJAALLA! Et voi nostaa tarpeeksi thyroksiinia, koska sinun lisikset eivät ole kunnossa. Olet siksi vajaalla, koska sinulla on liian pieni thyroksiiniannos. Hoida lisikset kuntoon! Olet saanut vinkkejä tältä palstalta kyllä jo aikamoisen määrän.
Tässä ei ole mitään epäselvää. Avaimet on nyt itselläsi.
Airhunger, uniongelmat, aivan älyttömän matala syke ja lämmöt...

MDD ei mielestäni _enää_ tee ilman lähetteitä paneeleja tai sylkitestejä. Kannatta tosiaan soittaa ja kysyä tämän päivän tilanne. (Luulisin kuitenkin, että nettisivuilla on päivitetty tilanne) Syynä on se, että ihmiset alkoivat tilailemaan ja tekemään näitä paneeleja ja koska osalla(suurella) ei ollut hoitavaa lääkäriä, he alkoivat soitella tulkinta-apua mdd:lle. He kyllä auttavat mielellään, mutta instanssin pointti ei ole se.
Lisäksi tässä tulee jo vastuukysymyksetkin vastaan.

Sylkitesti on todella hyvä apukeino, jos epäillään lisisuupumusta, joka ei kortisoleissa näy selvästi. Kortisolitasot voivat olla matalat tai korkeat, mutta sylkitestillä nähdään päivän vaihtelu, joka on tärkeä tietää, jotta lisiksiä voidaan tukea oikealla tavalla. Matalalla ja korkealla on eri tukitoimet.

ViestiLähetetty: 2014-04-07 17:59:40 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Toisaalta se sylkitesti on hyvä työkalu toipumisen seurantaan, mikäli ei ole hydrokortisonilla ja mikään ehdoton diagnoosin tae se ei ole, sillä sekin on vain 4x päivässä, mikä nyt tietysti on jo parempi kuin yksittäinen verikoe ja toisaalta vuorokausivirtsasta saadaan vain keskiarvo. Se on vähän miten kovan painoarvon sille antaa. Mielestäni paljon tärkeämpi on paneelin reverseT3 labra, siitä kun ei aina mitään viitteitä edes normilabroista saa.

ViestiLähetetty: 2014-04-07 18:58:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Cavegirl kirjoitti:
(paitsi nyt l-tyrosiinin käytön aloitettuani olen huomannut, että nukahtaminen vie enemmän aikaa, vaikkakin nukun kyllä hyvin sen jälkeen).

Mihin aikaan päivästä otat l-tyrosiinin? Se on selkeästi piristävä lisäravinne ja sen vuoksi otan sen aina aamuisin.

Otan sen heti herätessä tyhjään vatsaan, noin tuntia ennen aamupalaa. Alussa oli tosiaan noita nukahtamisvaikeuksia ja pistelyä / paineen tunnetta kaulalla (jolloin mietin, että onkohan tämä ihan hyväksi, mutta jatkoin kokeilua), mutta molemmat menivät ohi. Nykyisin nukahtamiseen menee se minuutti-pari ja (merkittävää) paineen tunnetta kaulalla en muista olleen aikoihin.

Olo on siis ollut kerta kaikkiaan mainio viimeiset sanotaanko 2-3 viikkoa. Olen ottanut tilanteesta kaiken irti ja tehnyt asioita, jotka ovat odottaneet tekemistään viimeisen vuoden :!: Tänä aikana en ole myöskään kärsinyt siitä lamaannuttavasta väsymyksestä, joka sai nuokkumaan ja torkahtelemaan illat sohvalla tai tietokoneen ääressä. Muutokset, jotka tein kuukausi-puolitoista sitten:

- lopetin kahvinjuonnin (ennen sitä meni 1-1,5 litraa päivittäin)
- pakotan itseni nukkumaan viimeistään klo 22 ja mieluummin jo aiemmin (viikonloppuisin tästä voi tinkiä, koska ei ole pakko herätä tiettyyn aikaan)
- lisäsin merkittävästi lisäravinteiden käyttöä (olen aiemmin suhtautunut aika skeptisesti niihin ja käyttänyt pääasiassa vain D-vitamiinia ja E-EPA+E-DHA:ta, myöhemmin myös Kelpamaxia)

Lisäravinteet, joita nykyisin käytän:

- heti herättyä: l-tyrosiini 500 mg
- aamiaisen yhteydessä: kelp 200 mcg, C-vitamiini 500 mg, D-vitamiini 125 mcg
- välipalan yhteydessä: pantoteenihappo (B5) 200 mg, C-vitamiini 500 mg, magnesiumsitraatti 200 mg, sinkki
- päivällisen yhteydessä: magnesiumsitraatti 200 mg (ja C-vitamiini 500 mg)
- ennen nukkumaanmenoa (ei joka päivä): E-EPA+E-DHA-valmiste, jossa kaikki B-ryhmän vitamiinit myös

iHerbiltä on tulossa vielä B-vitamiinivalmiste ja seleenilisä täydentämään palettia.

Nämä ovat siis viimeaikaiset muutokset, joiden jälkeen toipuminen tuntuu todella alkaneen - ja se, jos mikä, on aivan mahtavaa! Tuntuu kuin saisi viimein vastauksia 10 vuoden aikana kertyneisiin kysymyksiin. Pahimpana aikakautenahan en pystynyt töiden jälkeen muuta kuin makaamaan sohvalla peiton alla ja ilta meni suunnitellessa, miten pääsisin kuumaan suihkuun jäätymättä pystyyn. Raajat sinersivät. Aamuisin heräsin lakanan kuvat kehossani ja kädet puutuneina enkä meinannut saada revittyä itseäni sängystä ylös (kun oli niin kylmäkin). Kurkkua kuristi, iho rapisi pois, hiukset tippuivat päästä, paino nousi toistakymmentä kiloa lyhyessä ajassa. Ummetus oli vuosien riesa: viikon ummetus oli ihan normaalia, 2 viikon ummetus ennätys - ja olo sen mukainen. Kaiken lisäksi oli se saamattomuus. Edes läheiseni eivät tiedä, että eteisessäni saattoi olla kuukauden postit, koska niiden avaaminen ja lukeminen tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta. Tiskausta, roskien vientiä tai kukkien kastelua piti suunnitella päiviä - asioita, jotka nyt voi tehdä heti, kun mieleen juolahtaa. Se oli synkkä kausi, joten olen tästä "uudesta elämästä" tavattoman iloinen ja kiitollinen. Monia asioita on pitänyt kokeilla, erheistä oppia ja säätää ja viilata eikä vieläkään voi tietää, onko tämä kaikki hyvä olo vain sattumaa ja ohimenevää, mutta toistaiseksi jatketaan tällä linjalla - ja kehoa kuunnellen. :)

ViestiLähetetty: 2014-04-07 19:05:32 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Mä olen muuten jättänyt seleenilisän pois, ja voin paremmin (jos se nyt ylipäätään on mahdollista :lol: ) Laskeskelin finelillä, että seleeniä tulee vähintäänkin riittävästi vaikka tässä karistelen kiloja.

ViestiLähetetty: 2014-04-07 19:12:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsekin otan sen kokeiluluontoisesti mukaan. Tähän mennessä olen ollut ilman tai syönyt parapähkinöitä. Tilasin tuollaisia 100 mcg vahvuisia testattavaksi.

Lisätään tähän vielä, että syön siis ennemmin hiilihydraattitietoisesti kuin vähähiilihydraattisesti, pyrin välttämään goitrogeenisiä ruokia (myös kypsennettynä) ja suosimaan ruokia, joissa on oksaalihappoa. Syön 4-5 kertaa päivässä ja käytän (puhdistamatonta meri)suolaa surutta, todella rennolla kädellä. Siinäpä ne tärkeimmät. :D

ViestiLähetetty: 2014-04-08 06:27:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä menee aaltoillen olotilat, mut voi olla ihan "korvienkin välissä" välillä. Tällä hetkellä tervettä väsymystä, kun on ollu maaliskuun alusta liikunnallinen työ, ja oon ihan tietoisesti hakenu keholle haastetta.

Lisäravinteissa miulla lähti oloa parantamaan herbsin thyroid energy, nyt en pysty enää syömään (mut otan satunniasesti). Sen lisäksi/sijasta on Now Special Two monivita, d-vit, mankku. Satunnaisesti lisärautaa (koska paperilla olen terve, niin jos kävis toisen kerran verta luovuttamassa ensi kuussa labrojen jälkeen), ja kokeilussa oli jotain herbsin tarjouksen aineenvaihdunnanboostaus-valmistetta (en jatkais) ja ubikinonia (voisin jatkaa).

Olen kans ollu vähän veitsenterällä, että pyytäisinkö koelääkityksen. Nyt on periaatteessa voinut paremmin, mutta ni on äiteekin koelääkityksellään...

ViestiLähetetty: 2014-04-08 11:32:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

TyttöNemo kirjoitti:
Voiskohan tässä enempää enää itseään toistaa #-o Jepejee. Sinä olet VAJAALLA! Et voi nostaa tarpeeksi thyroksiinia, koska sinun lisikset eivät ole kunnossa. Olet siksi vajaalla, koska sinulla on liian pieni thyroksiiniannos. Hoida lisikset kuntoon! Olet saanut vinkkejä tältä palstalta kyllä jo aikamoisen määrän.
Tässä ei ole mitään epäselvää. Avaimet on nyt itselläsi.
Airhunger, uniongelmat, aivan älyttömän matala syke ja lämmöt...

MDD ei mielestäni _enää_ tee ilman lähetteitä paneeleja tai sylkitestejä. Kannatta tosiaan soittaa ja kysyä tämän päivän tilanne. (Luulisin kuitenkin, että nettisivuilla on päivitetty tilanne) Syynä on se, että ihmiset alkoivat tilailemaan ja tekemään näitä paneeleja ja koska osalla(suurella) ei ollut hoitavaa lääkäriä, he alkoivat soitella tulkinta-apua mdd:lle. He kyllä auttavat mielellään, mutta instanssin pointti ei ole se.
Lisäksi tässä tulee jo vastuukysymyksetkin vastaan.

Sylkitesti on todella hyvä apukeino, jos epäillään lisisuupumusta, joka ei kortisoleissa näy selvästi. Kortisolitasot voivat olla matalat tai korkeat, mutta sylkitestillä nähdään päivän vaihtelu, joka on tärkeä tietää, jotta lisiksiä voidaan tukea oikealla tavalla. Matalalla ja korkealla on eri tukitoimet.

Joo, uskotaan kyllä että tässä jotain vikaa on. Tavoitteena olis nyt saada se lähete siihen sylkitestiin ja RT3:n täältä Kemistä, jonka jälkeen menisin Alaveteliin niiden tulosten kanssa. Siis ei niin, että reissaan Alaveteliin hakemaan lähetteitä, ja sitten uudestaan tulkituttamaan niitä.

EDIT: Juu juu, nyt soitti Ryhänen terveystalolta, joka silloin määräsi minulle levothyroxinea... ASIAN TUNTIA :D. Sanoin, ettei ollut ainakaan pelkkä levothyroxine auttanut, niin sanoi että "elikkä se ei silloin ole kilpirauhasen asia". Jep jep. Laittoi kuitenkin lähetteen kortisolikokeeseen, mutta ei suostunut laittamaan sylkitestiin vaan verikokeeseen. Pääseeköhän sillä samalla MDD:lle?

ViestiLähetetty: 2014-04-08 16:24:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei taida verikoelähetteellä saada sylkitestiä, mutta kantsii se verikoe käydä kuitenkin otattamassa. Nimittäin vaikka se sylkitesti on varmempi, niin kyllä matala kortisoli voi näkyä verikokeessakin. Jos sulla näin käy niin voisit säästyä pitkältä reissulta jos saisitkin verikokeen perusteella lääkkeet. Ja onhan se halvempikin. Mulla todettiin verikokeesta matala kortisoli ja aldosteroni ja sain kortisonit ehdotettuani sitä lääkärille. Hälle ei siis lisisuupumus ollut kai ennestään tuttu vaikka muuten näitä kilppari ym. juttuja tajuaa. Siinä on vaan se vika että kun lääkärillä ei oo niin kokemusta aiheesta niin pitää vähän enempi luottaa itseensä lääkityksen ym. suhteen.

ViestiLähetetty: 2014-04-08 16:29:39 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kyllä nyt taas ihan oikeesti ei voi kuin ihmetellä tätä meidän terveydenhuoltojärjestelmää ja lääkäreitä :smt011 Onhan tässä paljon hyvääkin (jos nyt verrataan vaikka, mitähän heittäisi, Ugandaan?)... Mutta mitään ei saa terveyskeskuksista, ei edes pyytämällä. Maksamalla sitten paremmin. Aletaan elää varsin Amerikkalaista mallia.

ViestiLähetetty: 2014-04-08 17:38:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Tämä Ryhänenhän on siis yksityinen endokrinologi, joka on Terveystalolla töissä. Sanoin vielä, että MDD:n sylkitesti ja tietenkin maksan sen itse, niin ei saatana jästipää silti laittanut sitä. On se niin hankalaa... tuntui kuitenkin tietävän hyvin, mistä on kysymys.

ViestiLähetetty: 2014-04-09 08:51:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, Inbody-mittauksissa ei kuitenkaan mitään hälyttävää muutosta. Viskeraalirasvataso edelleen laskee todella hitaasti vuoden 2011 huippulukemasta +58,8. Vuonna 2012 se oli n. 54 ja nyt 52,2. Tuo on sentään hyvä, että ei nouse entisestään... ei mulla nyt enää niin paska olo olekaan kuin vuonna 2011. Sinänsä vaikuttaisi loogiselta, kun olen jostain lukenut että korkea kortisoli nostaisi viskeraalirasvoja etenkin alkuvaiheessa.

Joka tapauksessa rasvaprosentti oli noussut n. 4% tuosta 2012 vuoden pohjalukemasta 8,5%, paino noussut n. 5 kiloa jne. Että sinänsä tosi hyvä, että viskeraalirasvan määrä oli silti pudonnut. Lihastakin on edelleen suunnilleen sama määrä kuin ennenkin, jaloissa jopa enemmän. Rasvaprosentit tuo Inbody taitaa mitata pahasti alakanttiin, uskoisin minulla olevan kuitenkin vähintään 15%.

ViestiLähetetty: 2014-04-09 09:00:30 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Uskot muut arvot, muttet sitä rasvaprosenttia? Jos mittauskin näyttää, ettei sulla ylimääräistä rasvaa ole, mutta uskot sitä silti olevan, niin ehkä se kehonkuva ei ole ihan realistinen? Yksi teoria tässä vain, ei mikään totuus, eli ei millään pahalla. Mutta liittyi jonnekin aikaisempiin juttuihin niistä kitukaloreista ja vähästä syömisestä...

ViestiLähetetty: 2014-04-09 12:13:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En nyt viitsi laittaa kuvaa siitä, että kuinka paljon mulla oikeasti tota napaläskiä on, mutta kyllä tuosta mahasta saa ihan reilusti otteen ja löllöä on. Hormoniepätasapainon vuoksi myös rinnoissa on läskiä. Mutta todennäköisesti olen hullu :roll: ... ehkä sitä läskiä on sitten muualla niin vähän, mutta hieman hankala uskoa että mulla olisi huippu-urheilijan rasva% tällä treenaamisella ja kunnolla. Muutkin ovat raportoineet Inbodyn rasva%:n olevan ns. pieniin päin. Hyvä jos on totta, mutta vaikea uskoa.

Löysin yhteenvedon jostain tutkimuksesta, joka oli tehty tuosta Inbody 720:n viskeraalirasvamittauksen paikkaansapitävyydestä, ja siinä oli ainakin yhteenvetona, että on hyvinkin suuntaa-antava.

ViestiLähetetty: 2014-04-09 12:30:58 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

jepejee, minä en ole koskaan ollut noissa mittauksissa, tuli vain tuosta sinun kuvauksestasi mieleen että kun yleensä meillä ne rasvasolut eivät vähene, vaan lihoessa pullistuvat, eli jos siellä sinun vyötärölläsi se löllö on niitä vanhoja melkein tyhjiä rasvasoluja, jos ne olisivat täynnä niin olisi pinkeää kudosta.
Kilpparivajekkinhan aiheutta turvotuksia ja ns myxödermaa joten ei kaikki sentit aina rasvaa ole. Tämä ihan vain omia mietteitä, toivottavasti et pahastu, se ei ole tarkoitus. Itsellä vain on jäänyt painon laskettua sellaista entistä pinkeää rasvakudosta löllöksi.

ViestiLähetetty: 2014-04-09 12:40:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
jepejee, minä en ole koskaan ollut noissa mittauksissa, tuli vain tuosta sinun kuvauksestasi mieleen että kun yleensä meillä ne rasvasolut eivät vähene, vaan lihoessa pullistuvat, eli jos siellä sinun vyötärölläsi se löllö on niitä vanhoja melkein tyhjiä rasvasoluja, jos ne olisivat täynnä niin olisi pinkeää kudosta.
Kilpparivajekkinhan aiheutta turvotuksia ja ns myxödermaa joten ei kaikki sentit aina rasvaa ole. Tämä ihan vain omia mietteitä, toivottavasti et pahastu, se ei ole tarkoitus. Itsellä vain on jäänyt painon laskettua sellaista entistä pinkeää rasvakudosta löllöksi.

En kai mä ole laihtunut... viimeksi n. 15 vuotta sitten. Sen jälkeen paino on ollut 65-72 kiloa. En tiedä mitä tuo vyötäröllä oleva on, mutta jotain siinä on ja siitä saa otteen :D. Olisko ummetuksen takia liian täynnä oleva paksusuoli joka työntää mahaa ulospäin, mene ja tiedä.

ViestiLähetetty: 2014-04-10 14:48:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt kun tutkin netin syövereitä, niin aika paljon löytyy stooria levothyroxinesta happivajeen aiheuttajana! Oliskohan mun pitänyt lopettaa se lääke pikkuhiljaa, eikä yhtäkkiä? Mulla ei siis ollut ollut vuosikausiin ennen l-thyroxinen aloittamista mitään happivajeoireita... ei vittu, mistähän päin tuotakin alkaa tutkimaan, kun periaatteessa lääkäreiden mielestä ongelmaa ei ole kun lääke on lopetettu. Mulla on jo kahden lääkkeen kanssa käynyt samalla tavalla, että lopetan lääkkeen ja oireet vaan jatkuvat. Kuinka paljon voi ihminen omaa kroppaansa raiskata?

ViestiLähetetty: 2014-04-11 17:47:39 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

Kuva

Laajan kilpparipaneelin tulokset. Ratio ei silmiä hivele. Alle 12. :roll:

ViestiLähetetty: 2014-04-11 18:08:39 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Samiksia tässäkin, mulla ratio 8 :lol:
Siis ei hyvä kummallakaan, mitäs lekuri tähän? Joko kävit?

ViestiLähetetty: 2014-04-11 18:15:14 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

Grasu kirjoitti:
Samiksia tässäkin, mulla ratio 8 :lol:
Siis ei hyvä kummallakaan, mitäs lekuri tähän? Joko kävit?

Ei jumankauta... :lol:
9.5. vasta lääkäri, aikaisempaa en saanut.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 978 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00