karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 13:46:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1026 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 952 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-06-03 23:15:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sitä on liikkeellä, liturgisella eli virallisterveellisellä puolella.

Mutta vapaa-ajattelijoista moni on kääntänyt takkinsa kymmenessä vuodessa.
Muun muassa Eades, mikä hänelle isoksi kunniaksi mainittakoon :resp:

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-06-04 08:26:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tramppa kirjoitti:
Jotenkin nyt tuntuu että Faileo tulee kymmenen vuoden viiveellä pätemään.

Enhän. On totta, että mediassa näkyi parisen kuukautta sitten erittäin typerä kirjoitus DiNicolantotaniolta ja sen jälkeen Chowdhuryn meta-analyysi, joka oli heikosti koostettu ja josta he saivat kriitiikkiä hyvin monelta asiantuntijalta. Koko meta-analyysi oli täysi fiasko.

Pollackin 56 sivuinen kritiikki Chowdhurya vastaan: 1, 2 ja 3

Barnardin kritiikki
Eric Rimmin kritiikki
David Katzin kritiikki

muita:
Anonyymin terveysbloggaajan kritiikki
Jussi Riekin kritiikki

Valitettavasti media uutisoi vain niistä tutkimuksista, jotka herättää keskustelua. Miksei yhdestäkään päinvastaisesta tutkimuksesta uutisoitu? Niitäkin on tehty, mutta ei niistä kukaan uutisoi, kun niitä ei lueta.

ViestiLähetetty: 2014-06-08 07:18:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mitähän minulle tapahtui. Kävin tavallisessa vuositarkastuksessa ja kolesteroliniarvot lääkärin mielestä olivat sen verran korkeat, että määräsi lääkkeen, jota en ole vielä ostanut. Pärjäisinkö tiukemmalle karppauksella?
Kol 7.6 ja LDL 4.8, mitään muita lukuja lääkäri ei maininnut.

Mitään muutosta olotilassani ei kyllä ole, olen tällä hetkellä normaalipainoinenkin ja karpannut olen vuosia.
Edellisenä vuonna kolesteroliarvot olivat alhaiset. Mitenkään en ole ruokavaliota muuttanut vuoden aikana.

ViestiLähetetty: 2014-06-08 07:40:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ehkei sinulle ole tapahtunut mitään, vaan kroppasi toimii juuri niinkuin sen pitääkin?

Kannattaa kysyä ainakin triglyt ja HDL; niitä ei tuosta saa, ja kolesteroleista vain niillä on jotain merkitystä,
siis oman terveyden kannalta. Ne on otettu, ja sinulla on oikeus tietää nekin.
Ja sitten tietysti voi aina pyytää mittauttamaan apot (tai mittauttaa ne omillasi jossain)
Ne ovat tupanneet olemaan muuten hyvinvoivilla kaikin puolin kunnossa.

Lääkitys on tietysti ihan oma asiasi,
mutta naisille statiineista ei ole mitään näytettyä etua;
ei ennaltaehkäisevinä eikä jälkihoitona. Tutkittu on.
Sen sijaan ne lisäävät (lihaskipujen ja muistiongelmien ohella) muun muassa diabeteksen riskiä. Oikeasti.

ViestiLähetetty: 2014-06-08 23:09:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Faileo kirjoitti:

Ehei ole. Itse asiassa rajat LDL:n suhteen menee vuosi vuodelta alaspäin. Kolesteroliteoria on vakaalla pohjalla kaikkialla muualla paitsi karppaajien blogeissa ja keskustelufoorumeissa. Melkoinen höyrypää täytyy olla, jos kiistää mm. LDL:n vaikutusen sv-tautien syntyyn.

.

Minäkö höyrypää tai minua hoitaneet sydänlääkärit koska he eivät jälkihoidon kannalta maininneet koleterolia vaan sanoivat plakin olevan kalkkia. Ketä minä uskon höyrypäitä jotka Ancelin asiavirheen uskoo ... vai onko failureita uskottava?

ViestiLähetetty: 2014-06-09 07:49:14 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ei nyt suoraan liity tähän, mutta on tässä kolesterolistakin... Eli lainaus erään "vaihtoehtoisen" lääkäriklinikan (josta itse olen avun saanut) blogista:

55 v Matti on sairastanut diabetesta jo 20 v. Verenpaineiden ohella myös kolesteroliarvot ovat olleet koholla ja näihin molempiin on ohella diabetes -lääkkeiden lääkitykset. Matti on noudattanut virallisia ravitsemusohjeita.

Matti hakeutui vastaanotollemme vaimonsa suosituksesta. Veriarvojen perusteella Matilla todetaan lähes kaikkien vitamiinien ja mineraalien puutos. Ubikinoni -tasot ovat lähes nollassa. Ei liene ihme, että Mattia on vaivannut krooninen väsymys. Alaraajojen lihaskramppeihin oli aiemmin suositeltu Parkinson-lääkitystä, mutta siitä Matti oli kieltäytynyt.

Kohdennettu antioksidantti-hoito ja ruokavalion muutos hiilihydraattitietoiseksi tuottaa 6 kk:ssa tuloksia. Paino tippui 18 kg, verensokeri ja verenpaine normalisoituvat ja kolesteroliarvot laskivat. Iloisena muutoksesta Matti kertoo voinnistaan omalle diabetes-lääkärille, joka kauhistuu tilannetta.

Matti kertoo iloisena lääkärilleen, että käyttää nykyään kalaöljyä, ubikinonia, A- ja E-vitamiinia, B-vitamiinia, voita, oliiviöljyä, mutta ei käytä viljoja eikä perunaa. Diabeteslääkärin mielestä moinen ohje on hengenvaarallinen ja Matin tulisi välittömästi palata entisiin lääkityksiin ja jatkaa leivän syömistä, 6-9 palaa päivässä., ruisleipää. Tarvitseehan suolisto kuitua.

Matin kysyessä; ”kuinka olotilani voi olla hengenvaarallinen, kun kaikki veriarvoni ovat kohentuneet” jää vastaus samatta. Mukaansa hän saa lääkereseptin ja ohjeen hakeutua ravitsemusterapeutille.

Hyvästä voinnistaan innostunut Matti ei usko hoitavaa lääkäriään, eikä aloita uudestaan lääkityksiä, jotka melkein veivät häneltä kävelykyvyn. Hän kuitenkin päättää käydä mielenkiinnosta ravitsemusterapeutilla. Sieltä hän saa ohjeet välttää kaikkea kovaa rasvaa, kuten voita, jotteivat kolesterolit nouse ja suonet mene tukkoon. Benecolia saa käyttää, paljon.

Matin kysyessä; ”Kuinkas minun kolesteroli-arvot sitten ovat laskeneet ja vointini kohentunut voin lisäämisen myötä” jää vastaus samatta. Mukaansa hän ravitsemusteraputilta Sydänliiton ohjeet ja kehotuksen välttää puoskari-lääkäreitä ja -klinikoita.

Tämä tarina on tosi.

ViestiLähetetty: 2014-06-23 13:22:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Huomenna aamulla olisi labraan meno edessä. Kolet ja maksa-arvot katsotaan ainakin sekä tulehdusarvot jotka nyt olleet hiukan koholla kohta vuoden.
Hieman jännittää mitä tuloksia tulee. Karpannut olen vuodesta 2009, kylläkin lipsumista on nyt tapahtunut. :?

Jospa tästä nyt sit vaan tiukemmalla linjalla eteenpäin koska olotila ei selkeästi ole ollut hyvä.

ViestiLähetetty: 2014-06-25 00:58:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

11/2011 suurelta osin muna-pekoniruokavaliolla, ei kasviksia, ketoosissa usein (?):

fP-Kol 4,3
fP-Trigly 1,3
fP-Kol-HDL 1,89
fP-Kol-LDL 1,8

Elokuusta 2012 alkaen ~15 pienen pientä massakautta ja dieettiä (harrastuksena kehonrakennus) ja ainoita siedettäviä hiilareita (riisi) hitaasti lisää sekä kasviksia runsaasti. Dieettien alimmat hh:t 50gr, massakausien korkeimmat 200gr. Arvot eiliseltä eli 06/2014:

fP-Kol 5,1
fP-Trigly 0,84
fP-Kol-HDL 1,73
fP-Kol-LDL 2,9

Apoja ei ole mahdollista (Oulussa) mitata? Vai missäs onnistuis? Tai toisaalta tarviiko edes.. Tyytyväinen olen arvoihin, varsinkin kun triglyt ovat laskeneet. Jatkan samaan malliin, paitsi en dieettaa niin usein, kun se ei pitkän päälle oo terveellisintä vaikka ois mitkä lihastalkootavoitteet tahansa. :)

ViestiLähetetty: 2014-06-25 15:44:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Noniihh..lekuri soitti labratuloksista:
aamusokeri 5,5
HDL 2,54
LDL 2,3
trigly 1

Afos oli koholla 119, viime vuonna otetuissa kokeissa oli myös koholla, silloin oli 105.

ViestiLähetetty: 2014-08-03 17:58:03 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Iäkkäällä sukulaisnaisella on ollut kok.kole 5.1. Hänelle luonnollisesti on suositeltu statiineja "koholla olevan" kolesteroliarvon alentamiseen , hän ei sentään ole niitä aloittanut.

Nyt hän on noudattanut joitakin kuukausia tunnollisesti lääkärin suosituksia ja minimoinut kaikki eläinrasvat ja käyttänyt rasvoja muutenkin mahdollisimman vähän ja nekin vain kasviöljyjä sekä niiden johdannaisruoakkeita.

Lääkäri oli kehunut, että nyt on hyvät kolesterolit, kun HDL oli näillä keinoin saatu putoamaan, jolloin kokonaiskolesteroli oli reilusti alle 5. :roll:

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2014-08-03 18:37:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

liipasin89 kirjoitti:
Apoja ei ole mahdollista (Oulussa) mitata? Vai missäs onnistuis? Tai toisaalta tarviiko edes.. Tyytyväinen olen arvoihin, varsinkin kun triglyt ovat laskeneet. Jatkan samaan malliin, paitsi en dieettaa niin usein, kun se ei pitkän päälle oo terveellisintä vaikka ois mitkä lihastalkootavoitteet tahansa. :)

Mehiläinen Oulu ottanee, käyttää HUS-Labia

ohjeet
http://huslab.fi/cgi-bin/ohjekirja/tt_s ... terms=vldl
Tutkimukset suositellaan tilattavaksi nimikkeellä 20705 fS-Apot, joka sisältää kummatkin lipoproteiinitutkimukset, apo A1 ja apo B sekä niiden suhteen fS-ApoB/A1. Suhde saadaan tällöin ilman eri pyyntöä ja lisäkustannuksitta.

ViestiLähetetty: 2014-08-03 18:38:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
Lääkäri oli kehunut, että nyt on hyvät kolesterolit, kun HDL oli näillä keinoin saatu putoamaan, jolloin kokonaiskolesteroli oli reilusti alle 5. :roll:

Heh siis... joo. Kaikenlaista olen koleista kuullut mutta toi oli paras.

ViestiLähetetty: 2014-08-03 19:30:36 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Siis oikeasti ei naurata yhtään vaan on ihan järkkyä :shock:

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-08-04 08:38:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen niin pöyristynyt edellisestä, että kerrankin olen sanaton. :shock:

ViestiLähetetty: 2014-08-04 10:08:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Noinhan se menee Suomessa suurimmalla osalla lääkäreistä. Valitettavasti.
Mitäpä sitä potkimaan tutkainta eikun Käypähoitoa vastaan?

ViestiLähetetty: 2014-08-04 10:13:13 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Näin kävi pari vuotta sitten yhdelle läheiselle joka asuu Suomessa eli kun HDL nousi niin mentiin yli sen vitosen rajan, pyysin että otattaa apot, ne olivat tosi hienot mutta lääkäri epäili ettei osaa niitä tulkita, nettiä konsultoimalla kuitenkin luopui statiineja määräämästä. Tälle läheiselle tahtoo se lääkärin sana olla määräys ja mitä kalliimpi spesialisti niin sitä tehokkaammat lääkkeet! (ja sivuvaikutukset)

ViestiLähetetty: 2014-08-04 11:30:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oli se hyvä että odotin ennenkun selvensin ajatuksiani, els sanoi sen hyvin.

Minä olin tuossa ajatellut sanoa että:

A. Joko se lääkäri on täysi tyhmä ja siltä pitäisi viedä luvat pois, mutta koska tämä on väännetty niin rautalangasta että apinakin seon oppii sinnä missä windows 8 puhelimen käytön niin ei niin tyhmää voi olla ettei ymmärrä jatkuvaa toitotusta "hyvästä" ja "pahasta" kolesta.

B. Kyseinen lääkäri yrittää parantaa hoitoalueensa tilastoja neuvomalla potilasta väärin, eli erotettava ja haastettava oikeuteen.

C. Kyseinen lääkäri on niin munaton ettei uskalla ajatella itse tai pelkää saavansa rangaistuksen jos ajattelee omin päin, tämmöinen lääkäri terapiaan ja ehkä jonkun hyvin koulutetun hoitajan avuksi esim mittaamaan kuumeita ja poistamaan tikkejä, hoitajan valvonnassa.

Mutta nytpä ei tarvi noitakaan sanoa, systeemi vie.

ViestiLähetetty: 2014-08-04 13:17:47 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Niin, valitettavasti tämä rouva uskoo lääkäriä. Olen raahannut rouvalle Ruokavallankumouksen, Ravnskovin lisäluvun, lukenut otteita verisuonikirurgi Sompin Parantavat rasvat -kirjasta jne., mutta kun omalääkäri määrää, niin se on kuin jumalan sana.

Viimeksi hän kysyi minulta, että "etkö sinä usko, mitä lääkärit sanovat?". Ei auttanut vaikka sanoin, että eivät kaikki lääkärit ajattele vanhanaikaisesti. Että yhä useammat lääkärit yhä useammissa maissa seuraavat aikaansa ja uusimpia tutkimuksia.

Tiedän että aikuinen ihminen tekee itse päätökset omasta elämästään, tai luovuttaa itse sen oikeuden ulkopuolelle, lääkärille, mutta ikävä sitä on vierestä seurata.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2014-08-04 14:02:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joopa joo :( Niilinkaimaani, nosta kädet pystyyn, puhu mukavia ja ole läsnä. Ei tuossa muu auta. Olet ainakin mahdollisuuden antanut hänelle. Tuossa tapauskuvauksessa on nipussa montakin syytä, miksi käytän homeopatiaa. Mulla on toiminut. Akupunktiokin, juu. Ja karppaus.

ViestiLähetetty: 2014-08-04 17:47:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on myös sukulainen jolla on kolesterolilääkkeet päällä. Mitään järkevää syytä en ole niiden käytölle nähnyt. Olen myös yrittänyt puhua ympäri, että lopettaisi niiden käytön. Sehän nyt ei käy, kun lääkäri on ne määrännyt. Ennen nuorempana minäkin uskoin lääkäreiden sanomisia, nykyään viittaan kintaalla. Minullekin sanottiin, että kolesterolia pitää seurailla joka vuosi siitä syystä, että kole oli yli 5 ja syön kuulemma epätavallisesti. Ehkä tämä hulluus joskus loppuu, tosin olen sen verran pessimistinen, että en usko muuttuvan kymmeniin vuosiin(toivottavasti olen väärässä).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1026 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 952 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00