karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-13 19:18:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 160 61 62 63 6478 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-08-25 00:30:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Suomen kilpirauhaspotilaat ry järjestää 1.10.2016 klo 14 - 18 Tampereella Väinö Linna-salissa seminaarin, jonne tulee puhumaan kolme lääkäriä:

LT Eija Pitkänen, LT Kari Raij ja LL Erkki Antila.

Ilmoittautumislinkki annetaan muille kuin jäsenille syyskuun alussa.

Jäsenille hinta on 25 euroa ja muille 95 euroa. Yhdistys ei ole alv-velvollinen.

http://kilpirauhaspotilaat.fi/ajankohtaista/syysseminaari-hostseminarium-01102016

ViestiLähetetty: 2016-08-25 14:03:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hitsi kun en asu Treella ja on menoa just sitten heti sunnuntaina... :p Autoimmuunijuttu ois kiinnostanut kovasti tuossa saaristolaisen ilmoittamassa seminaarissa.

Mutta kysympä tässä ketjussa kuitenkin, että kun sain taas otatettua sen kilpparin tulehdusarvon niin se oli 272 (pitäs olla alle 60), että onko lääkäreillä siihen mitään "apuja" vai onko niin kuin vanhaparta sanoi, että ei auta kuin odotella miten käy?

Olen kyllä nyt kesällä tehnyt syntiä ja syönyt välillä kauraleipiä (lidl), jotka ovat 100% kauraa, mutta eivät kuitenkaan ole merkitty gluteenittomiksi. Eli syy voi löytyä siitä tai ihan siitä kaurasta. Muita perusleipäviljoja en tietääkseni/muistaakseni ole syönyt... riisiä joskus. Paitsi jotain "saattaa sisältää jäämiä gluteenista"-ruokia.

ViestiLähetetty: 2016-08-26 22:11:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sinulle voi tulla tulehdusta muualtakin kuin gluteenista, esim. maidosta. Ilmeisesti olet ollut pitkään gluteenittomalla? Tulehdusarvojen laskemiseenhan voi mennä monta kuukautta.

Olethan muuten pannut merkille, ettei gluteeniton ja vehnätön ole yksi ja sama? Gluteenittomat tuotteet saattavat sisältää vehnää. Karkeissa yms. voidaan myös käyttää tärkkelystä, joka on peräisin vehnästä. Monet keliaakikot saavat oireita sellaisista tuotteista, joten miksipä ne eivät voisi ylläpitää myös kilpirauhastulehdusta. 272 on selvästi koholla, mutta ei kuitenkaan niin älytön luku, mitä joskus kuulee. Kaurakin voi olla yksin syyllinen, onhan sen proteiinit hyvin samankaltaisia kuin gluteeni.

ViestiLähetetty: 2016-09-28 14:07:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jumalauta kun ahdistaa. Olen nyt ollut tyroksiinilla heinäkuusta lähtien mutta yksikään oire ei ole helpottamassa. Pelottaa oliko tämä tässä, kun Suomi on fasistinen valtio omille kansalaisilleen mitä tulee avun saamiseen kilpirauhasen suhteen.

ViestiLähetetty: 2016-09-28 20:53:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Millä annoksella olet ja millaiset arvot sinulla on? Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Oireet voivat helpottaa viiveellä tai voit tarvita todella isoa annosta. Mitä lisäravinteita otat kilpirauhasen tueksi?

Kuulutko Suomen kilpirauhaspotilaisiin tai kilpirauhasliittoon? Vertaistuesta ja neuvontapuhelimista voisit yrittää hankkia tietoa, mistä porukka hankkii lääkkeensä (ulkomailta) ja pyrkiä sitten sellaiselle lääkärille hoitoon. Suomesta ei varmaan enää onnistu uusilta potilailta ainakaan.

Vaikka lääkkeitä ei saisikaan, niin prosessin voisit ehkä käynnistää jollain funkkarilla. Voisit vaikka teettää kilpirauhaspaneelin, jotta ymmärtäisit, millainen kilpirauhasongelma sinulla on ja millaista apua tarvitset. Jos sinulla olisi vaikka rT3-ongelma, johon auttaisi lyhytaikainen hoito, niin se olisi varmasti helpompi hankkia ulkomailta kuin jatkuva T3-hoito. Jos sinulla on varastoraudat vähissä tai kortisolin kanssa ongelmia tms., olo voisi parantua ilman, että tarvitsisit ahtaalle ajettuja kilpirauhaslääkityksiä.

ViestiLähetetty: 2016-09-29 12:10:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen ollut heinäkuun puolivälistä suoraan sadalla mikrolla, ensi viikolla lääkäriin uudestaan labrojen kanssa ja lääkärini on kyllä hyvä. D-vitamiinin ja B12-vitamiinin tasot loistavat, ferritiini alalaidassa 70 ja jatkan sen nostelua rautalisällä. TSH on painunut 0,20(0,3 - 4,2) tienoille neljän tienoilta, jossa se on ollut yli kymmenen vuotta kun papereita katsottiin. T4V 17(11 - 22) ja T3V 4,5(3,1 - 6,8). Kortisoli 341 ja aamun viitearvot 172-45. Tpoab viiterajoissa. Lähinnä vaan pelottaa, saako apua tyroksiinista. Kuukautiset myöhässä ja masentaa äärimmäisen paljon. Tosin sitä ennen 2kk olin tuntematta yhtään mitään, hiuksia irtoili yhdessä vaiheessa älyttömästi. Se kun ahdistaa helvetisti, että tiedän olevan maailmassa sellaisia juttuja kuin kilpparin ärrävika ja muita kilpirauhaslääkkeitä, mutta että niillä hoitamisesta on tehty Suomessa rangaistavaa. Minulla ei ole ammattia eikä työtä, jotta voisin muuttaa ulkomaille hoidattamaan. En siis saa unta ilman lääkkeitä ja nukahtamislääkkeeni, joka on Ketipinor, en tiedä aiheuttaako se itse kortisolin nousua. Ainakin seuraavaksi tehdään deksametatsonella rasituskoe, jota en pystynytkään tehdä tuosta vaan, koska sen aine vaatii reseptin apteekkiin.

Voin hyvin olla turhaan huolissani mutta tuo pikaisesti tullut solidin tunteettomuuden jälkeen iskenyt masennus - kilpirauhasvaivaan kuuluvat tunteiden epätasaisuus - on pistänyt todella matalaksi ja toivottomaksi. Olen luonteeltani kärsimätön ja murehtimiseen taipuvainen ja sorrun nopeasti katastrofiajatteluun.

ViestiLähetetty: 2016-09-29 13:26:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No, eihän tässä vielä ole mitään hätää. Alhaiset rautavarannot saattavat selittää, miksi oireet eivät ole vielä hävinneet ja niiden palautumiseen menee tovi. Noiden lisäksi kannattaisi vielä ottaa jodi erikseen. Jodioidussa suolassa jodi ei kuulemma säily kovin pitkään.

Onhan noissa arvoissa myös noston varaa. Usein kuulee, että vointi paranee vasta yläneljänneksellä. Eri asia on, saatko lääkärin suostumaan siihen, kun TSH on jo noin matala. Mitään haittaahan siitä ei ole, jos ei ihan nollille mene. Ja on meitä nollallakin eläviä.

En tarkoittanut ulkomaille muuttamista, vaan lääkärissä käyntiä esimerkiksi Virossa tai Saksassa. Jos asut Helsingissä, niin ulkomailla hoidattaminen on helppoa. Lääkkeitä voi tuoda EU:sta 3kk edestä kerralla.

ViestiLähetetty: 2016-09-29 13:44:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jodia, seleeniä ja sinkkiä otan kavereiksi. Oma lääkärini on googlen mukaan sellainen, että ymmärtää, että TSH saa painua ihan mittaamattomiin. Raudansyönti on auttanut kyllä. Aivosumu on mulla vaan niin pirun sankka, etten tunne päässä sen unettavuuden lisäksi kunnolla makuja, kylmää, poltetta, alkoholia enkä kofeiinia. En tunne niitä yhtään.

ViestiLähetetty: 2016-09-29 15:59:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sulla on asiat mun mielestä aika hyvin. Prosessi on hyvin käynnissä, lääkäri on hyvä ja palaset varmaan loksahtelee paikalleen pikkuhiljaa. Parantumiselle täytyy antaa nyt vaan aikaa.

Aivosumuun en oikein osaa sanoa mitään. Mulla itsellä aivosumu johtuu vehnästä ja tulehduksesta eikä varsinaisesti vajaatoiminnasta. Sanoit, että TPO oli viitteissä. Jos sitä kuitenkin on jonkin verran, sinulla on luultavasti autoimmuunityreoidiitti, mutta se on ollut mitattaessa rauhallinen eli sen aiheuttajaa ei ole todennäköisesti ainakaan kuukausiin ollut elimistössäsi. Mulla meni aivosumun poistumiseen 3kk gluteenittomuuden aloittamisesta. Sulla on ollut lääkitys kuitenkin vasta lyhyen aikaa, että toivoa on vielä.

ViestiLähetetty: 2016-09-29 23:42:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paikalla
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko SARISTOLAINEN estetty tulemasta kirjoituksillaan tälle palstalle?

Sääli, sillä vaikuttaa olevan niitä harvoja, joilla jotain relevanttia tietoa löytyy.

ViestiLähetetty: 2016-09-30 06:34:32 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Saaristolainen voisi kokeilla toista selainta vaikka ensin alkuun. Mulla lähti Chrome toimimaan itsestään kun ylläpito teki jotain. Aikaisemmin Chrome näytti että olin kirjautuneena mutta ei sitten kuitenkaan päässyt sisään, muut selaimet toimivat silloinkin ihan normaalisti.

ViestiLähetetty: 2016-10-01 20:37:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jeanne c'Arb kirjoitti:
Lääkkeitä voi tuoda EU:sta 3kk edestä kerralla.

Lääkkeitä voi itse tuoda EU / ETA-alueelta 12 kk edestä kerralla. Postitse saa tilata enintään 3 kk edestä kerralla.

ViestiLähetetty: 2016-10-01 20:46:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Suomen kilpirauhaspotilaat ry julkaisi viime yönä käännöksen saksalaisen endokrinologian professori Hoermannin ja kahden britannialaisen potilaan yhteiskirjoituksesta: Kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointi ja hoito: Potilaan näkökulma.
http://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/endokrinologian-professorin-ja-kahden-potilaan-yhteinen-kirjoitus

ViestiLähetetty: 2016-10-02 01:18:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Saaristolainen voisi kokeilla toista selainta vaikka ensin alkuun. Mulla lähti Chrome toimimaan itsestään kun ylläpito teki jotain. Aikaisemmin Chrome näytti että olin kirjautuneena mutta ei sitten kuitenkaan päässyt sisään, muut selaimet toimivat silloinkin ihan normaalisti.

Chromea minäkin normaalisti käytän. Pääsin sisään IE:lla mutta en Chromella. Firefox ei yhtään siedä huonoa nettiä, vaan kaatuu välittömästi.

ViestiLähetetty: 2016-10-02 09:59:35 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

aija2004 kirjoitti:
Poistin selaushistorian ja lähti toimimaan

Lainasin toisesta ketjusta.

ViestiLähetetty: 2016-10-02 16:27:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitoksia tuesta. Tällä hetkellä vaan pelottaa niin saakelisti.

Pystyykö teknisesti noita Suomen fasistisia potilaan elämän vaarantavia keissejä viedä eteenpäin EU:ssa?

ViestiLähetetty: 2016-10-03 00:52:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Yv

ViestiLähetetty: 2016-10-03 10:25:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipä tässä muuta voi kuin liittyä Kilpirauhaspotilasliittoon ja varmaan myös Facebookiin, vaikken jälkimmäiseen tahdo, mutta sitä kautta saa vissiin parhaiten tietoa.

Onko kukaan Suomessa kokeillut parantaa kilpirauhasvaivaa suoliston kautta kuten niissä Elsin lempiblogeissa aiheesta väläytetään mahdollisuutena?

ViestiLähetetty: 2016-10-03 11:10:55 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Shemhamforash kirjoitti:
Onko kukaan kokeillut parantaa kilpirauhasvaivaa suoliston kautta kuten niissä Elsin lempiblogeissa aiheesta väläytetään mahdollisuutena?

Minulla on ollut jokin kilpirauhasvaiva, mutta diagnosoimaton. 10 vuoden jatkuva yötäpäivää työskentely ja jatkuva adrenaliinin voimalla ratsastus uuvutti ilmeisesti lisämunuaiset, ja muitakin oireita oli.

Aloin parannella suolistoflooraa nelisen vuotta sitten. Kauan se kesti, mutta nyt tuntuu, että olen voiton puolella. Kilpirauhanen on vielä välillä erittäin kosketusarka, mutta enää harvemmin. Energiantuotanto on alkanut elpyä tänä syksynä. Ainakin tässä kilpparivaivassa suolistolähtöinen itsehoito on ollut suureksi hyödyksi.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2016-10-03 15:48:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun en ole vielä saanut niitä aloituskaalejakaan hapatettua, ollut muuta hommaa. Mutta mitä pitäisi hapattaa, jotta vaikuttaisi nimenomaan kilpirauhaseen?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 160 61 62 63 6478 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00