karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 23:43:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10 11 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-03-26 10:57:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti? 10.1.2011
- Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä? kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ovat helpottaneet hieman, mieli on tasaisempi.
- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten? kilpirauhasen vajaatoiminta: hartiakivut kadonneet, painon nousu pysähtynyt, mieli tasaisempi, ruumiinlämpö tasainen.
- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan? ei ole
- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon? kilpirauhaslääkkeeitä olen hieman vähentänyt, mutta kontrollissa en ole käynyt. Vointi pienemmällä annoksella hyvä ja painokin laskee, joten suuria ongelmia ei pitäisi olla.
- Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan? nukun paremmin, iho voi hyvin, energiaa on enemmän, ei masenna, epämääräiset kivut ovat kadonneet, peräpukamat katosivat, vatsa toimii, ilmavaivat katosivat.
- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia? paino laskenut melkein 1kg/vko ja lihaskunto on parempi ilman suuria ponnistuksia. erinäköiset raajojen heikkoudet ja suonenvedot jne ovat poissa.

Urakka alkoi 10.1.2011.

ViestiLähetetty: 2011-03-29 11:57:14 
Poissa
sintti
sintti

Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
Karppausta aluksi todella tiukasti, sitten vähän lipsahdellen hyväkarpin puolelle, joulukuusta 2002.
- Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
Refluksitauti muistuttaa itsestään hyvin harvoin (= hairahdus pullaan kostautuu)

- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
jokapäiväiseksi määrätyn närästyslääkkeen olen unohtanut pois käytöstä

- Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?
Veriarvot hyvät, ei väsytä, ei notkahtele verensokeri, päänsärky ylen harvinaista, iho hyvässä kunnossa, maha ei protestoi, mieliala tasainen, vastustuskyky hyvä...

- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
Karva kiiltää, paino kyllä noussut (ei ole kaikki lihasmassaa...), naamataulu kohtuullisen timmi

Uskoisin, että näin pitkän kokeilun jälkeen olisi jo jotain näyttöä negatiivisistakin vaikutuksista, vaan kun ei... :D

ViestiLähetetty: 2011-03-31 22:19:12 
Poissa
sintti
sintti

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
* olen karpannut lähes päivälleen 2kk.
*Tänään mitattuna verenpaineen alalukema laskenut 24 yksikköä alaspäin. Paineet jouluna 146/98, tänään 133/74
- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
*Atooppisen ihoni kanssa olen pärjäillyt nyt muutaman viikon hieman vähemmällä rasvaamisella. Eli saan aamuisin käden nyrkkiin, ennen rasvaamista. Huomasin kyllä olostani verenpaineen laskeneen.

*em. asiat.
- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
Paino on tippunut -7,5kg tammikuusta ( helmikuussa aloitettu karppaus) , painoindeksiasteikolla olen päässyt pykälää alemmalle tasolle :), ja kannustavia kehujakin muodonmuutoksesta on sadellut :) Niin, ja hiukset tuntuu jäntevimmiltä ja terveemmiltä.

ViestiLähetetty: 2011-04-02 10:36:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eilen törmäsin työssäni (hoitoala) asiakkaaseen jonka taustatiedoissa luki: ylipainoinen, kolesterolit koholla, insuliinihoitoinen diabetes. Vastaanotolle käveli henkilö, joka oli normaalipainoinen, verikokeissa kolesteroliarvot priimat ja sanoi, että insuliinia tarvitsee nykyään tyyliin kerran viikkoon jos sittenkään. Kun häntä jutuin, kysäisin tietenkin, että miten ihmeessä hän on moisen muutoksne saanut aikaan. Sanoi olevansa vhh-ruokavaliolla. Viime syksystä saakka on Heikkilän oppien mukaan mennyt ja näin lyhyessä ajassa on korjaantunut paino, kolesterolit ja diabetes!! Arvatkaa olinko ihan liekeissä, mun eka oikea esimerkki elävästä elämästä :mrgreen:
Mä olen niin paljon saanut kritiikkiä vt-ruokavaliota uskollisesti seuraavilta työkavereiltani, että pakko oli käydä vähän hehkuttamassa. \:D/

ViestiLähetetty: 2011-04-25 21:01:03 
Just äsken mut ohjattiin tähän ketjuun. Olen karpannut kauan terveyden vuoksi. On häipynyt närästykset,turvotukset,nivelrikot. En laihduta,enkä mene enää vt-juttuihin.

ViestiLähetetty: 2011-04-26 08:55:47 
Poissa
karppi
karppi

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
Karppausta lokakuusta 2004, välillä tosin turhankin löysästi.

Närästys hävisi kokonaan. Ei ole varsinaisesti sairaus, mutta alkoi olla melko yleistä ennen kuin aloitin...

- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
Jep - psoriasis-ihottuma on huomattavasti parempi (kämmenet ja jalat parantuneet kokonaan, päänahkakin on parempi). Yhdistettynä liikuntaan pitää myös sairauteen liittyvät niveloireet kurissa.

- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
Salazopyrinin sain jättää melko pian karppauksen aloittamisen jälkeen :)

- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
BMI 30 --> 24
Vähemmän päänsärkyä
Ei hypoglykemiaongelmia
Iho kuivuu vähemmän talvisin
Vatsa on äänetön ja toimii säännöllisesti

ViestiLähetetty: 2011-04-26 11:40:56 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Karppausta takana syyskuusta 2010.

Parantumisia:
- ei koske vatsaan, vatsa toimii normaalisti (ei ole koskaan aikaisemmin toiminut)
- astmaattinen yskä katosi
- napostelu jäi
- mielihalut eri ruokiiin jäivät pois
- yleisesti ahmimiseen taipuvainen ruokailuni on hävinnyt
- ei väsytä jatkuvasti
- polven nivelrikkokivut ovat helpottaneet

Kaikki on niiin paljon paremmin kuin kesällä 2010 :D

ViestiLähetetty: 2011-05-30 14:08:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nukun paljon paremmin kuin ennen ja unentarve on vähentynyt selvästi.

Mieliala on parempi ja asiat harmittaa vähemmän sekä innostun asioista enemmän kuin ennen

Stressinsietokyky on parantunut selvästi

Olen energisempi ja jaksan enemmän

Vatsa voi hyvin ja ilmavaivat ei vaivaa

Makeanhimo on lähes kadonnut

Ruokailun jälkeen ei tule ähkyä ja väsymystä kuten ennen

Verenpaineeni on normaali.Ennen se oli hieman koholla.

Ensimmäinen kevät 20 vuoteen kun en ole tarvinnut allergialääkkeitä

Laktoosivaiva on parantunut huomattavasti joskin ei kokonaan

Vasen olkapääni ei ole vaivannut kuntosalilla juuri lainkaan kun se ajoittain vaivasi selvästi.
Lonkat tuntuu myös kestävän kyykkyä erinomaisesti.

Yli 10 vuotta vaivannut kipeä kohta vasemman jalkapöydän ulkosyrjällä on kadonnut kokonaan.

Liikkuvuus on parantunut selvästi

Alkoholia ei tee mieli juuri lainkaan ”nollaus tarkoituksessa” ja sen käyttö on entisestään
vähentynyt.Käytän sitä silti ja pidän mm.oluen ja viskin mausta.

Kävin juuri 21.5.2011 voimanosto kilpailuissa. Ihmettelin kun maastanostossa alaselkä ei vaivannut lainkaan.Ei alaselkä ennenkään ole huono ollut mutta oireeton se ei ole kilpailutilanteessa ollut ainakaan 10 vuoteen.

Kommenttina voisi todeta sen että hiilihydraattimäärissä jos esim. vertaa 70g/vrk ja 55g/vrk on se
että laktoosivaiva paranee mitä vähemmän hiiliä syö.Lisäksi mieli on vielä parempi alhaisilla
hiilillä ja saattaa olla että nukkuu vielä aavistuksen paremmin.

Jos taas hiilet nostaa tuonne 100g niin ruokavalion mielialavaikutukset ainakin itselläni häipyy lähes kokonaan.Allekirjoitan kyllä sen että mitä alemmat on hiilet ja mitä lähempänä ketoosia sitä parempi olo kaikin puolin.Tällä hetkellä mennään tosiaan siinä että olen juuri ja juuri ketoosissa kun ketostix:eillä sen viime viikolla testasin.

ViestiLähetetty: 2011-05-30 14:36:59 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Ja mä sain hiljattain tietää että maksa-arvot ovat parantuneet normaaleiksi (olivat hiilariaikoina aina hieman koholla insuliinisotkujen vuoksi) ja että kilppari toimii peräti vähän paremmin :shock: Jälkimmäiseen lienee vaikuttanut runsas kookosöljyn käyttö. Ja paino on tippunut 09'-10' talven 95 kilosta 76 kiloon ja risoihin elikkä palttiarallaa 18 kg on tiessään. Että tämmöistä :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-06-30 13:07:24 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Aloitin 2011.

Viljaton
Vähähiilihydraattinen, runsasrasvainen LCHF

Karppausta takana kaksi kuukautta:

- Olen voinut jättää nivelsärkyjen takia käyttämäni särkylääkkeet ja särkyvoiteet pois kokonaan.
- Sorminivelien ja ranteiden särky on lakannut. Hiirikäsi on parantunut. Molemmat vaivasivat vuosia.
- Korkea verenpaine on laskenut normaaliksi.
- Selkäsärky on loppunut.
- Vatsakivut ovat kadonneet. Vatsaa ei turvota.
- Muutkin vartalon turvotukset ovat alkaneet vähentyä.
- Hiukset ja kynnet kasvavat nopeasti ja vahvemmiksi kuin ennen.
- Aterioiden jälkeen ei tule väsymys.
- Kolme ateriaa päivässä riittää. Ei tarvitse napostella. Ei halua napostella.
- Makeanhimo on kadonnut.
- Ahmimishimo on kadonnut.
- Paino on lähtenyt laskemaan ja vartalo on alkanut kiinteytyä.
- Keskivartalon rasvat ovat kutistuneet 12 cm.
- Mieliala on tasaisen tyytyväinen. Olen oikeastaan koko ajan hyvällä tuulella.
- Nälkäisenäkään en ole kiukkuinen.
- Uniongelmat ovat loppuneet. Nukahdan illalla nopeasti ja uni on syvää ja rauhallista. Nykyään herään aikaisin aamulla pirteänä. En tarvitse unta enää 10 tuntia yössä, 7-8 riittää mainiosti.
- Keskittymiskyky on parantunut.
- Energiataso on noussut selvästi. Tekee mieli liikkua ja tehdä mahdollisimman paljon kaikkea, toisin kuin ennen.
- Lihakset kehittyvät helpommin kuin ennen karppausta.

Päivitys - Karppausta takana kuusi kuukautta:

- Lonkkakipu on kadonnut.
- Polvikivut ovat poissa.
- Edellisistä johtunut aamujäykkyys jaloissa on poissa. (Ihmettelinkin, että nelikymppisenäkö ne vanhuuden vaivat jo alkavat. Köpöttelin aamuisin kuin vanha mummeli, kunnes nivelet aamun kuluessa vetreytyivät.)
- Paino on edelleen laskusuunnassa.
- Iho on pehmentynyt (eikä sitä juuri tarvitse rasvata), ilmerypyt madaltuneet.
- Hiivasyndrooma kadonnut

Päivitys - Karppausta takana puolitoista vuotta:
Paastosokeri laskenut ruokavaliolla 7.1 - 5.8

Päivitys - Karppausta takana 6,5 vuotta:
Kaikki terveyshyödyt ovat pysyneet, mitään haittoja ei ole tullut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2011-06-30 20:57:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No ei lisättävää edellisiin, mutta parannuslista täältäkin, terkut Pekalle!

-ylipaino poissa
-kovat vatsakivut poissa
-turvotus, pöhötys poissa
-kärttyisyys poissa
-alakulo poissa
-ahmiminen poissa
-päiväunien tarve poissa
-väsymys poissa

...ja elämä maistuu :lol:

ViestiLähetetty: 2011-06-30 21:22:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

- Karppausta 2 vuotta takana
- ilmavaivat hävinneet kuin pieru tuuleen =D>
- nälkää ei esiinny ja aina jaksaa
- unenlaatu ja unensaanti parantuneet valtavasti
- ruokailun jälkeen pystyy lähtemään liikkeelle heti, eikä niin kuin aikoinaan tunnin/kahden ruokalevon jälkeen
- paino pysynyt hallinnassa, ja myös laskenut
- lihaksen kasvatuskin on onnistunut huolimatta yhden "rakennusaineen" puuttumisesta
- hampaiden plakki? ei löydy ainakaan minulta :P
- yleinen virkeys- ja tunnetaso on tasainen. Tämä on osaksi miinusta, koska joskus kun pitäisi saada tunnetta aikaan, jään vähän vaisuksi (sokeriahan kyllä on aina ja joka paikassa tarjolla, että kyllä sokerihumalan saa halutessaan vaikka heti :lol: ). Toisaalta väsymystä ei näy ja jaksan keskittyä paremmin ja olen kärsivällisempi kuin ennen
- kolesterolit olivat juuri mitattuna ainakin ok. Uskon täysin, että nekin ovat parantuneet

Hetkeäkään en ole karppausta katunut, ja tällä tiellä tulen pysymään!

ViestiLähetetty: 2011-07-01 07:20:02 
Poissa
sintti
sintti

4kk karppausta takana ja toistaiseksi havaittua:

- Painoa lähtenyt 6kg (kaikki ylimääräinen mitä viimeisen vuoden aikana kertyi)
- Ilmavaivat ym. vatsan mouruamiset, kiertämiset jotka ennen aiheuttivat paljon päänvaivaa, kadonneet kokonaan
- Ikenet ei enää vuoda verta hampaita pestessä
- Eikä oo plakkia hampaissa juuri koskaan
- Ajoittainen päänsärky oikeassa ohimolohkossa kadonnut
- Iho tuntuu sileämmältä
- Yöunet lyhentyneet ja muuttuneet entisestä heräilystä ja säpsähtelystä sikään tasaiseen uneen
- Verenpaine laskenut.
- (muoks) Eikä enää tee mieli napostella tai syödä koko ajan, eikä ruoka ole koko ajan päällimmäisenä mielessä. Syömisestä on tullut vähän sellainen "välttämätön paha" (tai hyvä :D )

Ja sitten vielä kehtaavat kysyä että "koska toi sun kuuri loppuu?" Ei oo muuten loppumassa!

ViestiLähetetty: 2011-07-01 07:35:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kokeilin hiilarihuuruista elämää taas pitkin kevättä, mutta tulos oli kamala. :twisted:
Ihon punoitusta hilseilyä, närästystä, pieretystä, turvotusta jne....ei mitään paluuta entiseen.
Painoa on vielä jäljellä mitä pudottaa ja siitä kiittää myös hieman vihoittelevat polvet.
Karppaus pelittää polvivaivoihin lääkityksen ohella, saahan kuluneet nivelet hyviä rasvoja. :D

ViestiLähetetty: 2011-07-03 17:25:27 
Poissa
sintti
sintti

Heips!Viime syksystä olen jättänyt hiilarit vähemmälle, ja parisen kuukautta viljatuotteet täysin pois.
Vajaan vuoden aikana siis:
-vatsa ei piiputa-ei pieretä-ei närästä.Ummettaa kylläkin välillä ankarastikin :(
-PMS-oireet, kuukautis-kivut/-oireet tipotiessään
-akne-, ja iho-ongelmat poissa
-nivel-kivut poissa
-juoksu kulkee, kun ei polvivaivoja-tavoite likkojen lenkille joskus.
-unentarve vähentynyt, ei päiväväsymystä(paitsi aluksi)
-painoa viime syksystä tippunut 13 kg, nyt olen normipainossa.
-itsetunto kohoaa, kun lantio on tullut takaisin-jannutkin tsiigaa taas perään :lol:

ViestiLähetetty: 2011-07-03 21:18:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Melkeimpä kaikki edellämainitut negatiiviset asiat, vireystasot, ilmavaivat, turvotukset jne ovat 10kk:n karppauksen jälkeen menneisyyttä.
Lisäksi vuosi sitten todettu metabolinen oireyhtymä on menneisyyttä myös. Viime viikolla olin tutkimuksissa ja lopputuloksena lääkärikin oli sitä mieltä, etten tarvitse enää hänen määräämäänsä lääkitystä. Siis kolesteroli-, verenpaine- ja sokerilääkkityksen voin lopettaa kokonaan. Tosin olen lääkityksen lopettanut jo 10kk sitten...
Lisäksi lonkan nivelkivut loppuivat hiilareiden syömisen lopettamisen myötä. Olin syönyt yli kaksi vuotta tulehduskipulääkkeitä, välillä enemmän, välillä vähemmän. Lonkkaan laitettiin kyllä proteesi, sitä vaivaa ei karppaaminen kuitannut :lol:
Niin, ja painokäyrä on laskusuuntainen :D

ViestiLähetetty: 2011-07-04 08:47:01 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

=D> Kai sä lääkärille kerroit millä keinolla terveys on palautunut?

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-07-04 16:54:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Juu, kerroin. Joskin lekuri vähän ohitti itse karppauksen ja kiitteli muutosesta laihtumista ja liikkumista. Ei perinteisen mallin mukaan ajatteleva voi suorilla hyväksyä totuutta. Samoin olen tuttavapiirissäkin kokenut. Varsinkin sairaanhoitohenkilökunnan osalta. Ei keino, millä muutos on tapahtunut vaan pelkästään se muutos puhuttaa...

ViestiLähetetty: 2011-08-25 13:21:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Upouutena karppaajana olen puolentoista viikon aikana pannut merkille seuraavat henkisen tason muutokset:

-Ruuasta tulee hyvä mieli. Pakkomielteinen suhtautuminen ja suru ruuan loppumisesta jo syömistä aloittaessa ovat poissa. Ruoka tekee minut tyytyväiseksi, mutta ei fyysisesti täydeksi.
-Nälkä pysyy poissa. VT-ruokavaliolla olin nälkäinen kahden tunnin välein, ja mikään määrä ei tuntunut riittävän.
-Mieliala pysyy tasaisen tyytyväisenä ja itsekriittisyys on vähentynyt. Tuntuu siltä, että kyseessä ei ole mikään elämää rajoittava kuuri vaan tapa, joka oikeasti pitää minut tyytyväisenä.

Fyysiseltä puolelta mainittakoon seuraava:

-Pysyn hereillä ruokailun jälkeen. VT-ruokailun jälkeen olisin aina tarvinnut päiväunet. Oikeasti, taju meinasi lähteä kankaalle kevyenkin aterian jälkeen.
-Ilmavaivat ovat poissa.
-Hampaisiin ei kerry plakkia.

Haitat:

-En ole vielä kehdannut kertoa tuttaville ruokavaliostani, olenhan normaalipainoinen ja siksi minulla ei yleisen käsityksen mukaan tulisi olla mitään syytä low carb -elämään.
-Lisääntynyt tiskin määrä. Pekoni- ja munakaspannuja saa olla pesemässä vähän väliä.
-Valtava määrä uusia reseptejä ja ruoanlaittomahdollisuuksia, joita ei ole aikaa kokeilla, koska haluan vaan urheilla koko ajan.
-Vakavasti, pelko siitä, että esim. metsäviikonloppu menee vatsan puolesta pilalle, kun en voi itse valita ruokavaliotani ja syödäkin täytyy.

ViestiLähetetty: 2011-08-25 13:25:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en ole näköjään vastannut tähän :shock:

Crohnin-tauti oireet kaikki poissa. Nukun paremmin ja vähempi uni riittää. Siinä ne mulle tärkeimmät.

Hyvä ruoka-parempi mieli :D

normaalipainoinen naikkonen, 4-vuotiaan tytön ja pienen pojan äiti
hyvänolon karppausta jo vuosia

Päikkyni

http://www.iherb.com koodilla OFI061 5$ alennusta ensimmäisestä tilauksesta!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10 11 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00