karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 15:42:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-02-05 11:58:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
Lainaa:
Pääasiassa soijaa käytetään sian- ja broilerin rehuun ja jonkin verran myös naudan- ja munintakanojen rehuun. Soijan osuus kaikessa kotieläintuotannossa käytetystä rehuraaka-aineesta on arviolta noin 5 %. Muu osa koostuu viljasta sekä säilö-ja nurmirehusta.

Lähde: http://www.lihatiedotus.fi/lisaalihasta ... /rehut.php

Halleluja, vihdoin jotain hyötyä siitä että ei syö lainkaan sikaa ja kanaa (syynä ne lektiinit). :D

Voin siis olla kohtuutyytyväinen naudan- ja lampaansyöjä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-02-05 12:45:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Intiassa ja vähän venäjältä.

Saa kuvan että munia syömällä vahvistuvat.

Kommentit kuvastavat jännää tilannetta HFLC siellä missä lihan syömistä katsotaan aika kieroon.

http://www.dietdoctor.com/lchf-success-greetings-india

ViestiLähetetty: 2014-02-07 22:05:41 
Poissa
sintti
sintti

hih, mä oon seurannu joka aamu junassa tätä vegekeskustelua. Leivoin tuossa viikko sitten vegaanin kääretortun... veljelle ja sen vaimolle. Ei kananmunia, hunajaa, maitotuotteita... vahingossa kyllä voitelin oikealla voilla leivinpaperin mutta en viitsinyt sitä niille tosi vegeille kertoa kun tarkoitus olisi ollut käyttää kookosöljyä 8) Jotenkin se torttu jäi sitten syömättä vaikka oikeaoppiselta näyttikin :D veljen vaimo sano että se maistuu ihan niiltä kaupan hyviltä kääretortuilta... hehheh miksiköhän :D ei ole mistään superterveellisestä tehty meinaan :wink:

In any case, tää keskustelu mitä täällä käydään vegejen ja eläinrasvakarppien välillä saa kyllä multa ihan täyden kympin :D

Itsehän siis en voisi koskaan kuvitellakkaan pelkkää rehunsyöntiä. Sisko noudatti vegaaniutta vuosia, mutta oli aina niin pa****na siitä että on sittemmin muuttanut tapojaan.
Nyt veli tuli juurikin tuolta Intiasta takaisin Suomeen. Asui siellä hyvän tovin nautiskellen hiilihydraateista ja kasveista. Voi ku sen tukkakin on ohentunut :( Heti kun tuli ovesta sisälle lensi vegaaniraamattu päin näköä. Siinä nökötettiin ja katsottiin americcalaista documenttia, jossa kasvissyönti pelastaa.

Totuushan tässä oli se, että napattiin perus amerikkalainen, 78kg PROSESSOITUA lihaa vuosittain syövä pikaruokaloiden kuningas, jolla oli aivan totaalisen surkea terveys. Hänet laitettiin imemään parsaa ja oho kuinka yllättäen kaveri laihtui ja veriarvot paranivat. Siis kasvissyönti pelastaa! En ymmärrä mihin on hävinnyt veljeni kyky älytä tahallinen ja vegeruuan puolesta tarkoituksenmukainen asettelu. Ehkä sillä on vegelasit päässä ja ituja korvien välissä. Idut on kyllä hyviä :D

Omalla kohdallani eläinperäisiä tuotteita on itselleni välttämätöntä syödä. Tarkistin muuten omatkin kynnet ja kappas, ei ole yhtäkään valkoista laikkua niinkuin silloin joskus muinoin. Ja meillä kotona hei liha on halal :lol: mies on muslimi :lol: ukon äiti valmistaa kokonaisen lampaan kerrallaan jos vaan käsiinsä saa. pää keitetään kattilassa ja aivoista tapellaan. Olis kyllä eksoottista päästä joskus vielä maistamaan =P~

Vapaasti laiduntanutta halal-lammasta :lol: kyllä ne syö hyvää lihaa nuo ihmiset :twisted:

ViestiLähetetty: 2014-02-08 00:23:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pitaisikohan sita syoda vahan enemman lihaa. ja onko se liha nyt nimenomaan siis sita lehmaa, vai kayko kanakin tahan sinkkiproteiinin saantiin? olen vahan laiska syomaan lihaa kun syon mieluummin kananmunia :)
Vahan on valkoista kynsien alkupaassa(2-3mm). katselin googlesta kuvia. meinaakohan toi nyt etta pitaisi syoda vahan enemman lihaa vai tuleeko syotya ihan riittavasti.
oon pitanyt aina terveen syomisen mittarina itsella sita etta kynsinauhat pysyy puhtaina ja terveina. jos syon huonosti niin alkaa nahka kuivua ja repeilla kynsien ymparilta ja valilla se revennyt pala saattaa tulehtuakkin. nuorena kun soin aidin tekemaa virallisterveellista ruokaa niin kovin usein oli kynsinahat riekaleina.
en tykkaa syoda mitaan ravintolisia koska olen sita mielta etta synteettisen vitamiinit ei kuulu luonnonmukaiseen ruokavalioon. oli ne tutkitusti miten terveellisia tahansa

ViestiLähetetty: 2014-02-08 20:56:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hoyryjyra kirjoitti:
Pitaisikohan sita syoda vahan enemman lihaa. ja onko se liha nyt nimenomaan siis sita lehmaa, vai kayko kanakin tahan sinkkiproteiinin saantiin?

Minulle kana ei riitä sinkin saantiin (valkoisista pilkuista päätellen). Nautaa tai riistaa kun muistan syödä joka viikko riittävästi, niin kynnet pysyvät pilkuttomina.

ViestiLähetetty: 2014-02-08 21:01:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hoyryjyra kirjoitti:
oon pitanyt aina terveen syomisen mittarina itsella sita etta kynsinauhat pysyy puhtaina ja terveina. jos syon huonosti niin alkaa nahka kuivua ja repeilla kynsien ymparilta ja valilla se revennyt pala saattaa tulehtuakkin. nuorena kun soin aidin tekemaa virallisterveellista ruokaa niin kovin usein oli kynsinahat riekaleina.

Minullakin riekaloituu aika helposti. En ole keksinyt, minkä syöminen niitä estää, mutta tällä hetkellä niitä riekaleita ei näytä olevan.

Viestin otsikko: Re: Lihaton tammikuu
ViestiLähetetty: 2014-05-25 21:33:27 
Poissa
sintti
sintti

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ne lihattomat vuosikymmeneni eivät olleet täysin lihattomia: Kroppa huusi sen lihan perään sen verran kovalla äänellä, että vähintään pari kertaa vuodessa oli vain pakko käydä pihvillä. Lisäksi söin koko ajan kalaa, lintua, maitotuotteita ja kananmunia. Mutta sepä ei riittänyt sinkinsaantiin, vaan ensin oli kynnet täynnä valkoisia pilkkuja ja sitten tukka rupesi lopulta lähtemään päästä. Niinpä ei kiinnosta vähääkään olla edes kuukautta ilman lihaa, ennen kuin joku kertoo minulle mikä se hyöty siitä olisi.

Eläinrasva on kyllä meikäläiselle ja aika monelle muullekin karppaajalle se olennainen juttu, proteiinintarpeen - joka on yksi niitä harvoja asioita missä virallinen ruokavaliosuositus on kohdallaan - voi tyydyttää kovin monella tavalla enkä syö suinkaan lihaa joka päivä. Mielestäni lihasta ja eläinrasvasta ei pitäisi edes puhua samalla kertaa, niitä EI pitäisi niputtaaa yhteen esimerkiksi sen vuoksi, että liian proteiinin keho muuttaa sokeriksi = hiilihydraatiksi, mutta rasvalle se ei tee sitä. Rasva on ainoa makroravinne joka ei minään määrinä nosta verensokeria tai aiheuta insuliinineritystä. LIhan vähentämisen voin jotenkin ymmärtää niiden osalta jotka mielestään syövät sitä kovin paljon, mutta miksi pitäisi vähentää eläinrasvan syömistä? Siihen kastiin nimittäin kuuluvat lihan rasvan lisäksi myös voi, kerma, smetana jne. Maitorasva ON eläinrasvaa!

Lihaton tammikuu kuulostaa ehkä liialliseen lihansyöntiin hurahtanelle sopivalta hommalta, mutta se tökkii että eläinrasva niputetaan siihen samaan nippuun.

Pyrin pitämään makroravinnesuhteet niin että 70% rasvasta, 15 proteiinista ja 15 hiilihydraateista. Proteiinit on helppo ajoittain ottaa vaikka pähkinöistä, juustosta ja munista, mutta 70% päivän kaloreista pitää meikäläisellä tulla rasvasta. Aika tuskallista olisi olla ilman eläinrasvaa, kun kasvirasvaa tuosta on vain noin 1 rkl oliiviöljyä päivässä voin sekaan paistamiseen ja päivittäisen non 100 g pähkinöitä rasva: Kaikki muu on oltava maitorasvaa tai muuta eläinrasvaa, vaikkapa luuliemestä.

Uskonto on aina uskonto. Päädyin tälle palstalle, kun etsin tietoa, missä uskonnoissa naisilta ajetaan hiukset. Varsinaista uskontoa tuntuu olevan karppauskin. Jos kritiikittä on olemassa vain yksin näkemys, ei kyseessä ole tiede vaan uskonto. Joka tapauksessa varmistettiinko sinkin puutteesi? Olen nimittäin itse yrittänyt päästä karvoistani eroon, ja ne eivät lähde siitäkään huolimatta, että olen elänyt ilman lihaa neljännesvuosisadan. Mummoni valitti hiusten lähtöä laihduttaessa. Toisaalta on monia kasvissyöjiä, joilla on hyvin vahva hiusten kasvu, kuten suuri osa intialaisista. Itselläni hiusten ja kynsien kasvu on säilynyt ennallaan, ja muista ei-toivotuista karvoista en pääse eroon pysyvästi millään, vaikka kovasti yritän. Tämä oli tällainen sivuhuomautus.

ViestiLähetetty: 2014-06-07 16:44:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

inaagev kirjoitti:
Varsinaista uskontoa tuntuu olevan karppauskin. Jos kritiikittä on olemassa vain yksin näkemys, ei kyseessä ole tiede vaan uskonto.

Mitä niin ei-tieteellistä näkemystä uskontomme mielestäsi edustaa, voisitko täsmentää?

Kynsinauhoista puheenollen, erinomaisessa kunnossa ovat täälläkin. Eikä paluuta kasvissyöjäksi näiden karppivuosien kokemuksella tule tapahtumaan. Karppina helpompi syödä kasviksia, muut syököön pieruleipänsä ja turvotuspastansa ja lihotuspuuronsa, ken tykkäävät. Kasvissyönnissä olisi järkeä, jos omega-6:ia saisi roimasti vähennettyä ja vapaasti valittua liha-, kala-, maitotuote- tai munalisukkeita.

Isoin ekologinen ongelma kasvissyöjistä tulee näkymään vasta kymmenien vuosien viiveellä, kun liika omega-6:ten, teknokasvirasvojen ja soijatuotteiden syönti sekä useiden ravintoaineiden puutokset vanhemmalla iällä lisäävät heidän sairaskulujaan, elintasosairauksien määrää, lääkkeiden käytön määrää, liian vähällä proteiininsaannilla surkastuneet lihakset rappeuttavat ennenaikaisesti ja runsas viljatuotteiden käyttö (joka haittaa ravinteiden imeytymistä) siihen päälle lisättynä varastaa vielä viimeisetkin mahdollisuudet ihmiskeholta saada ruuasta paras mahdollinen hyöty irti. Sitten aika monella kasvissyöjällä vaikuttaisi olevan ylimielinen "ainoan ja oikean tiedon" harhaluulo, perustuen propagandaiseen vanhentuneeseen "tieteeseen" siitä, mikä ihmiskeholle muka olisi parasta ravintoa. Lyhytkatseista lihapaastoa parhaimmillaan, lyhytkatseista pysyvää terveyden vaurioittamista pahimmillaan.

Sen sijaan luonnonmukaista eläinrasvaa, monipuolisen aminohappokoostumuksen omaavaa hyvälaatuista itse valmistettua liharuokaa sisältävä runsaskasviksinen karppiruokavalio kertoo jo yksittäisestä ateriasta keholle, mikä sille on hyväksi. Ei tarvita uskontoja tai uskottelua tai ylikansallista brändituotesarjaa aivopesemään "oikealle" tielle. Aika harva yli 3-kymppinen on enää kasvissyöjä nuoruuden kokeilujen jälkeen. Ne jotka näköetäisyydelläni ovat sille tielle jääneet, ovat kaukana elämänmyöteisyydestä, masennuslääkkeitä kuluu, syömishäiriö on arkipäivää (ja sairaalloinen liikunta, kun ei tunnu paino pysyvän näillä lihasta kieltäytyjillä kurissa, ahmimiskohtauksista puhumattakaan). Sen sijaan sekasyöjiksi "parantuneet" tutut ovat saaneet terveet asenteet ja elämänmyönteisyytensä takaisin, muiden arvostelusta ja moralisoinnista on luovuttu, ja on ihan oman kehon ehdoilla alettu tekemään valintoja, viis muista ihmisistä tai ideologioista. En väitä, etteikö oman kehon palvonta ja persoonallisuuden ihannointi voisi myös muistuttaa uskontoa, mutta tuskin tuhansien karppaajien aatemaailmoista kuitenkaan löytyy yhtä ja samaa "uskomusta", tiedepohjaista tietoa sitäkin enemmän.

ViestiLähetetty: 2014-06-09 07:57:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

inaagev kirjoitti:
Joka tapauksessa varmistettiinko sinkin puutteesi? Olen nimittäin itse yrittänyt päästä karvoistani eroon, ja ne eivät lähde siitäkään huolimatta, että olen elänyt ilman lihaa neljännesvuosisadan. Mummoni valitti hiusten lähtöä laihduttaessa. Toisaalta on monia kasvissyöjiä, joilla on hyvin vahva hiusten kasvu, kuten suuri osa intialaisista. Itselläni hiusten ja kynsien kasvu on säilynyt ennallaan, ja muista ei-toivotuista karvoista en pääse eroon pysyvästi millään, vaikka kovasti yritän. Tämä oli tällainen sivuhuomautus.

Minulle riittää empiirinen kokeiluni näillä todisteilla:

1) Olipa silloin sinkinpuutosaikana kynnet koko ajan täynnä valkoisia pilkkuja (en edes tiennyt silloin mistä ne johtuvat enkä kiinnittänyt niihin mitään huomiota) ja sitten lopulta alkoi lähteä tukka päästä.
2) Lisäämällä punainen liha kohtuullisessa määrin ruokavaliooon ja syömällä myös ensimmäiset pari vuotta sinkkikuureja, tukka palasi takaisin ja valkoiset pilkut hävisivät kynsistä.

Ei minun laiturilta pudotessanikaan tarvitse mennä laboratoriosta henkilökohtaista kosteusmittausta pyytämään tietääkseni olevani märkä. :D

Eri ihmisten sinkin imeytyminen, sinkin kulutus jne ovat erilaisia. Sinä et sitten paljon stressihormoni kortisolia erittele (kroppa käyttää sen neutralointiin sinkkiä!) ja sinulla kasvikunnan sinkki imeytyy hyvin. Ole onnellinen siitä ja karvoistasi, sen sijaan että inkutat aiheesta ihmiselle jolla se lihan ja purkkisinkin aloitus poisti selvästi näkyvät sinkinpuutteen oireet.

Ja minä muuten en laihduttanut niin ennen lihansyöntiä kuin sen jälkeenkään, vaan olen ollut suht normaalipainossa ja ruokavaliokokeiluilleni on ollut vuosien aikana ihan muita syitä. Kokeilut ovat nyt päättyneet, koska olen omantyylisestäni karppaamisesta löytänyt ruokavalion jota voin syödä koko loppuikän.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-04-21 19:26:36 
Poissa
ruutana
ruutana

Sami Sundvik: Miksi en suosittele kasvisruokavaliota kenellekään ?

Lainaa:
Näiden kommenttien pohjalta on varmasti helppo päätellä, etten siis suosittele kenellekään puhdasta kasvisruokavaliota. Syön itse todella paljon vihanneksia ja marjoja, normaalisti 1 – 1,5 kg vuorokaudessa. Syön kuitenkin myös monipuolisesti eläinkunnan tuotteita, ja monipuolisesti laadukkaita rasvoja. Samaa suosittelen jokaiselle.

ViestiLähetetty: 2015-04-22 08:32:10 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Puolella silmällä katsoin aamu TVssä haastateltavana olevan nuoren naisen kertomusta paksunsuolen syövästä ja kuinka hankala oli sen diagnosointi kun hän oli niin nuori, mukana syöpäerikoislääkäri. Lääkärin suositus ruokavalion parantamiseen oli paljon kuituja. Potilas oli vegaani joten ei varmaan kuitujen puute ollut syynä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8

Kaikki ajat ovat UTC+02:00