karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 05:29:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1078 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-04-11 20:37:42 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Jepejee, mä uskosin et saat ärrään ja asiin lähetteet ihan ensin puhelimitse Alavetelistä ja meet vastausten kans sit vastaanotolle. Kokeile ihmeessä, ovat oikein joustavia. Etenki jos se aamukortisoli on matala tai hyvin korkea. Napaläski on just stressi- eli kortisoliläskiä. Tietty kyypakkaustestikin antaa viitettä onko af vai ei. Ja lämmönmittaukset. Ja ku pidän maailmanluokan ihmeenä jos ne lähetteet Kemistä, Rollodta tai Oulusta saat... ;) Endoihin ei kannata rahojaan enempää tuhlata sanon taas.

ViestiLähetetty: 2014-04-12 07:56:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Tuohan olis ihan mahtava juttu. Pitää kai mun eka saada kuitenkin ihan lääkäri puhelimeen, ei kai sitä lähetettä voi vastaanottovirkailijalta kuiteskaan pyytää? Soitan heti maanantaina, että saa nämä asiat etenemään.

EDIT: Kuinka suuri vaikutus tuolla hydrokortisonilla oikeasti on? Siis kyypakkaustestiä meinaan... onko ero voinnissa todella niin huomattava? Minulla on nytkin hyviä ja huonoja päiviä, joten vaikea olisi varmaan havaita jos ottaisin hydrokortisonia juuri hyvänä päivänä. Joinakin päivinä tosiaan tuntuu, että olo olisi suht. normaali, toisina taas ei jaksaisi oikein mitään.

ViestiLähetetty: 2014-04-12 18:34:55 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mulla se huono/väsynyt/totaaliuupunut olo oli ainakin ihan jatkuvaa ja päivittäistä silloin ennen lääkkeitä. Se kortisoli oli pysyvästi alkantissa, koska uupuneet lisämunuaiset ei jaksa sitä enää tuottaa.

ViestiLähetetty: 2014-04-12 18:39:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Voihan se olla, että olen vain tottunut siihen tai sitten olen tavallista sinnikkäämpi tyyppi :D. Todennäköisempää on, että lisikseni eivät ole vielä aivan lopussa, vaan kyseessä on vasta uupumus. Toivotaan näin.

ViestiLähetetty: 2014-04-12 18:59:24 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tärkeetä ois nyt kuitenkin saada sut lääkäriin/labraan, niin jää tää arvailu :mrgreen: Tai ei tietenkään välttämättä jää, mutta kyllä ne sitten hyvin suuntaa antaisivat. Hyvä jos ja kun saat maanantaina soiteltua lääkäriin.

ViestiLähetetty: 2014-04-12 19:09:03 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

Ooo kirjoitti:
Tärkeetä ois nyt kuitenkin saada sut lääkäriin/labraan, niin jää tää arvailu :mrgreen: Tai ei tietenkään välttämättä jää, mutta kyllä ne sitten hyvin suuntaa antaisivat.

Juuri näin.
Onhan se omalla tavallaan kiva spekuloida. 8) :mrgreen:

Ei kait. Kyllä nyt on itsellä ainakin aika helpottunut olo, vaikka tietää että paraneminen tulee olemaan hidasta ja pitkää. Mutta se, että on jotain faktaa, mitä lyödä pöytään, että mistä tämä olo johtuu!

Onkohan tuo nyt ymmärrettävää tekstiä? Aamulla herännyt puoli viiden aikaan. :smt101

ViestiLähetetty: 2014-04-13 07:26:20 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

Noniin, nyt taas alkaa elämä voittaa, kun sai nukuttua. Enää ei ole mukamas niin lahopäinen olo. 8)

ViestiLähetetty: 2014-04-13 13:55:35 
Poissa
sintti
sintti

Ketoosi?

Viljaton, sokeriton ja vähämaitoinen (hapanmaitotuotteet/juustot lähinnä) ruokavalio ja voin hyvin, jaksan ja olen todella pirteä.

Paino on silti noussut viime keväästä sen 5-6kg, ja masentaa aivan pirskatisti. Silloin aloitin myös nuvaringin(estrogeenia), voi olla syypäänä. Vajiksen oireita myös paljon.
Vaihdoin viikko sitten minipillereihin ja nostin thyroxin -annostusta koska TSH on muuttunut vajiksen oireiden pahenemisen myötä 0.60->1.55.
Melkein ketoosi-hiilihydraateilla menty 2vkoa. (välissä kaksi 25-35hh pvää, muuten 6-18hh)

Paino tuntuu silti vain nousevan ja olen todella toivoton. :( Kalorit on siinä 1000-14000/päivä ja liikuntaa on paljon.
Sain puolitoista vuotta sitten laskettua painoa ja poltettua rasvaa tosi hyvin ketoosilla, olin tyytyväinen tuloksiin ja olo oli mainio.

Miksei ketoosi toimi nyt vai olenko vain turhan kärsimätön? :(

ViestiLähetetty: 2014-04-13 14:07:47 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Lainaan tuolta yhtä aikaisempaa viestiäsi
Lainaa:
Nyt olen tehnyt niin että olen mahduttanut päivääni ainakin sen koomakulutuksen verran energiaa. Melkein hävettää kyllä myöntää- mutta kun on syönyt pitkään niin tajuttoman vähän, tämä 1300-1400 kaloria tuntuu ruokamääränä aivan mielettömän suurelta. Syön nyt sen 3-4 kertaa päivässä, aamupalan pyrin pitämämään hyvin täyttävänä ja energiapitoisena että kone lähtee käyntiin. Mutta joskus tuntuu että syön aivan "liikaa"- mutta jos vilkaisen kalorilaskurista tms energiamäärää, se monesti on juuri silloin ollut vasta siinä 1000 kieppeillä. En anna sen pudota enää niin alas, en halua enää millään lailla onnistua sotkemaan enempää aineenvaihduntaani tai hormoneja... :S

eli taidat vieläkin syödä liian vähän. Liian alhaiset kalorit, liikunta ja alhaiset hiilarit eivät oikein sovi yhteen eli kun sanot ettei ketoosi toimi niin ei siitä ole kysymys vaan nyt on kilpirauhasellasi nälkiintymisviestit päällä ja mitä vähemmän syöt sitä enemmän säästetään. Kituilu, oli sitten ketoosissa tai ei on ihan yhtä vahingollista pitemmän päälle elimistölle.

ViestiLähetetty: 2014-04-13 14:08:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sushukka kirjoitti:
Paino tuntuu silti vain nousevan ja olen todella toivoton. :( Kalorit on siinä 1000-14000/päivä ja liikuntaa on paljon.

Lopeta ekana toi kitudiettaaminen... :roll:

ViestiLähetetty: 2014-04-13 14:23:39 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Syöt aivan liian vähän niin ei mikään ihme jos et laihdu! Kituilu on kilpparille TOSI paha juttu. Ala syömään kunnolla.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-04-13 14:29:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Järkkyä. Ja siinä ne vastaukset jo aikaisemmilta tulikin; lopeta kituilu ja syö. Oletan että toi 14000 kaloria oli kuitenkin 1400 :mrgreen: Elimistö tarvitsee polttoainetta elääkseen, ei siinä pelkkä lääkkeen kanssa säätäminen riitä. Jos olet jatkanut tällaisella jo pitkään, niin pitkään tulee kestämään saada sut kuntoonkin. Samaan ei mitenkään sovi vielä tuo "todella paljon liikuntaa". Huokaus sentään miten te ihmiset kroppaanne rääkkäättekään.
Sushukka kirjoitti:
voin hyvin, jaksan ja olen todella pirteä...Paino on silti noussut viime keväästä sen 5-6kg, ja masentaa aivan pirskatisti.
Hyvinvoiva, todella pirteä ja masentaa yhtä aikaa?

ViestiLähetetty: 2014-04-13 16:52:28 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Eikö voi olla muuten pirtsakka ja silti painonnousu vois masentaa....?

Onko se todellakin joko tai? :lol:

ViestiLähetetty: 2014-04-13 17:47:41 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

http://endocrine.niddk.nih.gov/pubs/add ... x#symptoms Lisämunuaisten uupumuksessa on 7 tasoa eikä kannata odotella et menee kovin pahaksi vaan toimia hyvissä ajoin. Tasot 1-3 on hyvinkin hoidettavissa itse ilman lääkkeitä. Itse olin siellä 5 tuntumassa menossa ja kesti hyvin pitkään toipua... enkä usko, että enää kestän mitenkään paljon stressiä vs täysin terve, mut näillä mennään. Suurin oivallus on tullut siitä, että myöskin nk eustressi eli sellanen minkä itse kokee positiiviseksi voi olla kropalle yhtä vahingollista. Veteen piirretty viiva.

ViestiLähetetty: 2014-04-13 18:59:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jätin tänään menemättä sisäjalkapalloon, koska halusin nimenomaan levätä 6 päivän työputken jälkeen. Olen ylpeä itsestäni.

ViestiLähetetty: 2014-04-13 19:38:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

piinastiina kirjoitti:
Eikö voi olla muuten pirtsakka ja silti painonnousu vois masentaa....?
Onko se todellakin joko tai? :lol:

No joo, mä ymmärrän masennuksen masennuksena ainakin kun tällaisessa lisis- ja kilppariuupumusketjussa puhutaan. Mutta nuorisoakin toki masentaa asia kuin asia, eli voi varmaan.

ViestiLähetetty: 2014-04-13 20:26:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen muuten viime aikoina kärsinyt lievästä huimauksesta, todella epämiellyttävä tunne. Ainoa muutos, minkä voisin yhdistää tuohon huimaukseen ovat Adrenal cortex extract -valmiste ja Lakritsinjuuriuute, jotka tilasin Iherbistä. En usko, että muut tuotteet, jotka olivat normi vitamiineja, voisivat tällaista aiheuttaa. Pitääpä lopettaa molemmat, ei tää huimaus jopa istuessa oikein miellytä.

EDIT: Nyt kun tarkemmin muistelen, kärsin ajoittaisesta huimauksesta myös jonkin aikaa karppauksen aloittamisen jälkeen, olisikohan ollut n. vuoden.

ViestiLähetetty: 2014-04-14 07:25:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Itselläni on ollut sellaiset leikki-ikäisen verenpaineet ihan aikuisikäisenä ja huimaus tuttua siis matalista verenpaineista johtuen. Mites ne jepejeen paineet? Ja eikös lisisten uupumisessakin voi noita huimausoireita olla? Mulla ollut aikoja kun sellaista on ja mukavaahan se ei ole. Saitko jo soitettua lääkäriin?

ViestiLähetetty: 2014-04-14 08:32:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ En ole vielä soittanut. Nyt meni luotto tuohon Lidlin verenpainemittariin ihan täysin, näyttää ihan hulluja lukuja. Yläpaine muka 97, alapaine 60 ja syke 78. Heh.

EDIT: No niin, sinne meni sekin toivo. Medwind ei ota tällä hetkellä uusia asiakkaita. Pitänee ilmeisesti otattaa sitten se kortisoliverikoe...

ViestiLähetetty: 2014-04-14 09:56:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minua huimasi aina vajaalla. Se on sellaista keinutusta. Myös istuessa.
Lisisten vuoksi huimaus oli erilaista, pyörryttävää ja heikottavaa.

Siitä kortisoliverikokeesta näet ainakin osviittaa onko ne matalat vai yläkanttiin. Ei se turha ole.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1078 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00