karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-07 21:19:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-25 13:33:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Keto-/alakarppaus (aiempi hyväkarppaus ei siis vielä kunnolla auttanut seuraaviin vaivoihin) 2kk -sis. yksi repsu, ja osa vaivoista palasi heti!)

- niska- ym lihasjumi
- migreeni
- pcos + hormonaalinen akne
- hermostuneisuus, lyhytpinnaisuus (aggressiivisuus) ja keskittymisvaikeudet
- lamauttava väsymys + henk. ja fyys. voimattomuus
- tulehdusalttius
- alakuloisuus, masentuneisuus, ahdistuneisuus
- jatkuva ruuan, painon ja laihtumisen ajattelu ja suunnittelu

Siinä Puskalle listaa, täydennän, jos vielä jotakin tulee mieleen!

ViestiLähetetty: 2011-08-25 17:50:14 
Poissa
sintti
sintti

Karpannut olen alkuvuodesta 2010 ja seuraavia vaikutuksia olen huomannut:
* verenpaine laskenut hiljalleen
* ei pieretä
* ei myöskään närästä
* painokin on pudonnut
* en enää heräile öisin vähän väliä eli unen laatu parantunut
* menkat tulleet normaalimmiksi eli kierto 29 pv nyt ja ovat kivuttomammat
* sokeriarvot laskeneet
* sokerilääkitys vähentynyt
* en ajattele pakonomaisesti enää ruokaa ja syömistä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2011-08-25 18:06:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lisäys: en piereskele kuten ennen koko ajan, enkä meinaa myöhästyä töistä siksi, että aamuisin on käytävä monta kertaa kakalla, kuten viljakuitua syödessä.

Lisäys: Ei plakkia hampaissa. Tästä edusta puhutaankin liian vähän! VHH:ta pitäisi suositella huonohampaisillekin, jos haluttaisiin lisätä kansalaisten hyvivointia.

ViestiLähetetty: 2011-08-25 23:08:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Edustusvaimo kirjoitti:
Upouutena karppaajana...

-Lisääntynyt tiskin määrä. Pekoni- ja munakaspannuja saa olla pesemässä vähän väliä.
...
-Vakavasti, pelko siitä, että esim. metsäviikonloppu menee vatsan puolesta pilalle, kun en voi itse valita ruokavaliotani ja syödäkin täytyy.

Ainakin teflonpannut kannattaa pyyhkiä talouspaperilla sen jälkeen, kun ne ovat hieman jäähtyneet. Saippualla voi tiskata kerran kuussa. En ole kuollut vaikka olen näin 2 vuotta tehnyt. Sama pannukin käytössä ja edelleen uudenveroinen :shock:

Ja tuo toinen juttu on tuttu monille, mutta siihen voit vaikuttaa itse. Puoli kiloa manteleita taskuun ja tonnikalat laukkuun, niin hyvä tulee. =D>

ViestiLähetetty: 2011-08-26 06:27:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Teflonpannu puhdistuu hienosti kun huuhtasee enimmät kuumalla vedellä ja pyyhkii talouspaperilla.

ViestiLähetetty: 2011-08-26 12:57:55 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?

Varsinaisesti vuoden ja kahdeksan kuukautta, eli 2010 alusta. Sitä ennen pari vuotta jonkinlaista hyväkarppailua, johon kuitenkin kuului aika paljon viljaa yms.

Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?

Fyysisiä sairauksia minulla ei ole ollut, mutta henkisellä puolella karppaus on tehnyt paljon hyvää. Olen vanha syömishäiriöinen (tosin päässyt kuiville jo ennen karppiaikoja), ja karppiruoalla olo on selvästi tasaisempi ja tyytyväisempi.

Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?

-vähäisetkin ruoansulatus- ja vatsavaivat ovat hävinneet
- makeanhimo on hävinnyt lähes kokonaan (olin aikaisemmin hirveä sokerihiiri)
- hampaat eivät plakkiinnu
- verensokeri pysyy tasaisempana, ei enää kamalia nälkäpiikkejä ja suoranaisia hypoglykemiatärinöitä
- ruoka pitää nälän poissa pitempään, hiilariaikoina söin vähintään kolmen tunnin välein aina

Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?

- kynnet ovat vahvemmat kuin ennen
- iho on parempikuntoinen (ei lainkaan niin paljon epäpuhtauksia)

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-26 13:08:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Antarn kirjoitti:
Puska selitti että ei yksittäistapauksista voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Minusta kuitenkin tuntuu että jokaisella karppaus on aiheuttanut jotain hyvää, miten siis oli pieni selkeä lista? Esimerkkikysymyksiä.

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
- Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
- Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?
- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?

Lisäys: Lähettäskö tän Pekalle vaikka joululahjaksi..

- Olen karpannut maaliskuusta 2007, eli yhteensä n. 4,5 vuotta.
- Viljatuotteiden aiheuttamat vatsavaivat ovat entistä elämää. Myös psyykkiset oireet helpottavat heti, kunhan jättää sokerin ja viljat pois ruokavaliosta.
- Karppaus on vaikuttanut todella positiivisesti vireystasoon, makeanhimoa ei ole vähillä hiilareilla. Ruokaa ei tarvitse jatkuvasti puputtaa. Hampaat eivät ole reikiintyneet samaa tahtia, kuin ns. virallisterveellisellä ruokavaliolla. Kynnet ovat vahvistuneet ja ihon kunto parantuneet selvästi.
- Paino laski aluksi n. 25kg, mutta ikävien kriisien vuoksi nousi n. 15kg. Niitä nyt sulatellaan... vaikka paino nousi, niin kehonkoostumus on selkeästi erilainen, kuin aiemmin: vyötärö löytyy ja lihakset tuntuvat säilyneen hyväkuntoisina.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-11-21 21:47:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä on tosi upeita tervehtymiskertomuksia. Mitähän puska oikeesti sanois näistä ihmisten kokemuksista?
Edelleen jurppii :smt087 tuo sana 'yksittäistapaus'!

ViestiLähetetty: 2011-11-21 22:34:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Karppausta takana kohta 11kk. Nykyään olen alakarpin ja hyväkarpin välimuoto (jos näin voi sanoa)

Äkkiseltään huomaan, että ainakin näihin on auttanut:

- ilmavaivat loppuneet
- refluksitauti parantunut
- infektioastma ei enää oireile
- En ole sairastanut enää flunssia (verrattuna entiseen jatkuvaan flunssakierteeseen todella suuri ero.)
- painonhallinta helpottunut ja nälänhallinta parantunut.
-Ihon kuivuminen helpottanut huomattavasti.
- väsymyskohtaukset lähes kadonneet.

Lääkkeistä olen voinut jättää kokonaan astmalääkkeet sekä refluksitaudin (närästys) lääkkeet.

Paino on laskenut ensimmäisen 3 kuukauden karppauksen aikana 13 kiloa ja nyt pysynyt samassa lukemassa yli puoli vuotta.
Kunto on hyvä ja jaksaa tehdä pitempiäkin juoksulenkkejä. (en tiedä onko painon alennuksella pelkästään merkitystä tähän, vai onko muutenkin jaksavampi olo)

ViestiLähetetty: 2011-11-22 09:38:02 
Poissa
sintti
sintti

Olen noudattanut LCHF -ruokavaliota nyt reilun vuoden. Jo parin viikon päästä aloituksesta refluksitaudin oireet hävisivät ja pystyin jättämään jatkuvan lääkityksen. Silloin tällöin vieläkin saattaa tulla kivuliasta närästystä, johon nappaan lääkkeen, mutta melko harvoin. Muutenkin vatsan toiminta huomattavasti parantunut, lääkäri epäili minulla aiemmin ärtyvän suolen oireyhtymää.

Noin kolme kuukautta sitten jätin viljat kokonaan pois ruokavaliosta ja sen jälkeen on parantunut krooninen ihottuma ja olen voinut vähentää kilpirauhaslääkitystäni.

Painossa ei ole tapahtunut mitään merkittäviä muutoksia, mutta kroppa on hieman kiinteynyt.

ViestiLähetetty: 2011-11-22 12:38:02 
Poissa
sintti
sintti

Karppausta takana noin 2,5 vuotta (välissä raskaus ja imetys jolloin en karpannut..). Olen aina ollut melko perusterve, mutta karppauksen myötä ovat hävinneet:
-alavatsakivut, joista olen kärsinyt vuosikausia
-ilmavaivat ja turvotus ovat historiaa
-makeanhimo ja ahmimiset ovat jääneet myös kokonaan pois
Lyhyt lista, mutta suuria asioita! Varsinkin kun tuntuu, että syöminen ja ruokaan suhtautuminen on nykyään helppoa ja normaalia, eikä tarvitse taistella jatkuvaa makeanhimoa vastaan :)

ViestiLähetetty: 2011-11-22 16:41:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

- Karpannut kohta vuoden, eli siis "virallisesti" aloittanut 1.1.2011.
- Ei ole ollut sairauksia, mutta pahanhajuiset ilmavaivat hävinneet ynnä muuta suolistoperäisiä tervehtymisiä havaittu. + nimen omaan ei ole ollut sairauksia, edes kunnon kuumetta nyt yli vuoteen, kun "harjoittelin" karppausta jo 2010 alkusyksystä -->. Ennen vanhaan sairastin vähintään kaksi kertaa vuodessa.
- Pikku kahden-kolmen päivän syysflunssa oli noin kuukausi pari sitten. Kuumetta saattoi olla yhtenä yönä tunnin ajan. En tosin mitannut... Eli ainakin vastustuskyky on parantunut. (Kaiken lisäksi olen töissä R-kioskissa, jossa pöpöjen luulis leviävän.)
- Ei ole ollut tarvetta lääkkeille. Ehkä pitäisi sanoa, että särkylääkkeiden käyttö on vähentynyt yllä mainitusta syystä. :P
- Tuossapa tuo vähennyskysymyksen vastaus jo olikin...
- Ennen kaikkea pirteämpi mieli ja olo! Lisäksi makeanhimosta päästy eroon, samaten kuin muistakin turhista mielihaluista. Unen tarve pienentynyt tai pitäisikö sanoa, ettei enää päivällä tarvitse nukkua päiväunia... Pikku muutoksia parempaan päin, muttei yhtään huonompaan suuntaan :)
- Pelkkää positiivista ulkönäössä. Lahtunut sen 15kg ja kiinteytynyt hyvin. Kaikki aina ihmettelevät, minne se entinen pullapasi on kadonnut, niin eiköhän tuokin kerro jo aika paljon. Lisäksi entinen kuiva iho on nykyään paljon terveemmän oloinen ja kimmoisa ja finnit vähentyneet merkittävästi (isot kipeät möhkylät nahan alla, jotka nousevat kuin sarvenalku otsaan, ovat hävinneet kokonaan ja nykyään tulee vain ihan normaaleja valkoisia patteja, jotka paranevat parissa päivässä). Myös päänahan hilseily on loppunut kokonaan!

p.s. Varmasti on tapahtunut paljon muutakin, ei vain nyt tule mieleen :D

ViestiLähetetty: 2011-11-22 20:53:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis hei, jos tää lista ei menny viime jouluna Puskalle joululahjaksi, joko tänä vuonna joku tän tulostaa ja lähettää? Ja sille toiselle ja kolmannellekki proffessorille ja tutkijalle ja vaikka toimittajillekki kaikille. Kellä on töissä kopiokone, ei muuta ku laulamaan että ehtii nitoakkin ennen ku on joulu. :) Oon tosissani.

ViestiLähetetty: 2011-11-23 07:39:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pilli_16 kirjoitti:
Siis hei, jos tää lista ei menny viime jouluna Puskalle joululahjaksi, joko tänä vuonna joku tän tulostaa ja lähettää? Ja sille toiselle ja kolmannellekki proffessorille ja tutkijalle ja vaikka toimittajillekki kaikille. Kellä on töissä kopiokone, ei muuta ku laulamaan että ehtii nitoakkin ennen ku on joulu. :) Oon tosissani.

Samaa mietin, kun nostin tän tuolta menneisyydestä :wink:

ViestiLähetetty: 2011-11-23 10:56:56 
Poissa
apina
apina

batse kirjoitti:
Kaiken lisäksi olen töissä R-kioskissa

OT. R-kioskissa töissä ollessa voi karppi joutua pyörittelemään silmiään, noin mielikuvallisesti, jatkuvasti? Ostoskorikyttääjänä, ärkän valikoimissa ei hirveästi karppia ole. Karkkia ja sipsiä ja kaljaa ja... :D

Aiheeseen, yleisolo on parempi kaikenkaikkiaan. Olisi varmasti vielä huomattavasti parempi, jos en olisi tällainen löyhäkarppi. Karppaisin 'tosissani'...
En ole lihonut, se on konkreettinen tulos karppauksesta. Jos olisin jatkanut entistä linjaa, olisin läski. Suolisto tuntuu tykkäävän vähäviljattomuudesta. Hyvä ruoka, parempi mieli! Jotain tuollaista.

P.S Laittakaa toki joululahja teehooällälle! :D

ViestiLähetetty: 2011-11-23 12:15:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi kirjoitti:
batse kirjoitti:
Kaiken lisäksi olen töissä R-kioskissa

OT. R-kioskissa töissä ollessa voi karppi joutua pyörittelemään silmiään, noin mielikuvallisesti, jatkuvasti? Ostoskorikyttääjänä, ärkän valikoimissa ei hirveästi karppia ole. Karkkia ja sipsiä ja kaljaa ja... :D
No näinpä. :D Kyllä oli melko hankalaa päästä makiasta eroon, varsinkin kun otetaan "vanhoja" tuotteita pois myynnistä ja niitä saa sitten popsia menemään minkä jaksaa, jos näin siis on päässyt käymään. Vasta nyt kesän aikana oon päässy mielihaluista kokonaan eroon, kiitos pähkinöitten. ;D ...yritin itse henkilökohtaisesti laittaa Rautakirjalle (hallinnoi R-kioskeja) kehitysidean meidän kassapäätteen kautta, että otettaisiin karppivaihtoehtoja myyntiin makeisista kirjoihin, mutta ei ole kuulunut vastausta eikä näkynyt valikoimassa muutoksia, ainakaan parempaan suuntaan. Kyllä mua joskus jurppii tuo homma. :S Kokoajan pukataan uutta karkkia hyllyyn vanhenemaan, vaikka ei ihmiset osta edes niitä suosituinpia karkkeja, ja ei lotkauteta korvaa ku jotain oikeasti uutta ehdotetaan... Sori ku meni vähän OT:ksi; joskus käy näin. :(

ViestiLähetetty: 2011-11-23 12:35:41 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

OT. En katsonut ketjun otsikkoa...
Saa poistaa.

ViestiLähetetty: 2011-11-23 13:42:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep jep... Isot herrat päättää mikä menee kaupaksi. :? Makkaraa kyllä tulee, mutta sitä perus 10g/100g hiillosmakkaraa ryöstöhintaan. Oon mieluummin nälissäni ku ostan sitä. Ja pähkinät; "pähkinöitä" kyllä löytyy, jossei haittaa että ne on oikeasti papuja. ...Tuntuu että kaikki OIKEA tavara puuttuu valikoimasta. Saatais vaikka nyt aluksi joku oikea pähkinä ja vhh-valmisruoka tai siis naposteltavaa pieneen hiukoon. ...Mutta nyt mää ainakin vetäydyn tästä ärrä-keskustelusta, että pysytään aiheessa, eli takasi tervehtymislistaukseen. :D Jatketaan vaikka jossain muualla näistä kaupoista ja kioskeista jos jatketaan. ;)

ViestiLähetetty: 2011-12-09 14:53:22 
Poissa
sintti
sintti

Miten kauan olet karpannut?
Kokeilin ensimmäisen kerran syksynä 2009, mutta aloin repsuilla keväällä 2010. Sittemmin viljoja vähentäen normaaliruokaa, tiukan viljattoman linjan aloitin uudelleen tässä noin 2-3kk sitten.

Vaikutukset:
- ihonalaiset erittäin kivuliaan finnit kadonneet
- akne yleisestikin kadonnut
- iholta mystiset kuivumiset, ihottumat ja muukin epämääröinen poissa
-fibromyalgia kadonnut
- ainainen ientulehdus kadonnut
- ei koomia ruuan jälkeen
- painoa kadonnut toivomani verran
- jatkuva päänsärky kadonnut
- ei kiukuttelua sokerintakia, mieli muutenkin tasaisempi
- hiustenlähtö kadonnut
- kynnet vahvistuneet ja kasvavat paremmin
- mahanturvotus kadonnut

On vaan niin paljon parempi olla, etten mistään hinnasta halua takaisin näitä kaikkia. Yritän käännyttää sukuakin :twisted:

ViestiLähetetty: 2011-12-09 15:08:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Neldorn kirjoitti:
On vaan niin paljon parempi olla, etten mistään hinnasta halua takaisin näitä kaikkia. Yritän käännyttää sukuakin :twisted:

Joo, sama täällä. :D Olen karpannut keväästä asti. Tulokset:

-vakava-asteinen masennus (kesti reilut 7 vuotta), johon mikään muu ei auttanut, on poissa! :D
-olen laihtunut 25 kiloa :D
-ei turvota, maha ei pömpötä, ei ole ilmavaivoja ja ripulia
-peräpukamat kadonneet
-olen energinen, iloinen ja aikaansaava
-ei tarvitse enää nukkua päiväunia ruokailun jälkeen
-ei mielitekoja koko ajan, ei ruokailujen ulkopuolisia mässäilyjä, ei jatkuvaa seuraavan ruokapalan miettimistä

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00