kokeileva karppi kirjoitti:
Kuinka huono on Huono ApoB?
Itselläni Motionin kaavan mukaan 1.4
Mielenkiinnosta, mitkä ovat sun rasva paketin arvot, kok kole, hdl, triglyt?
els kirjoitti:
Minä puolestani en luota kyseiseen kaavaan
... eikä myöskään luottanut ainoa tuntemani Apoja karpeilla(kin) testannut lääkäri.
Eihän tuo nyt sata tarkka ole, mulla tuo laskennallinen 0,02 tarkuudella minulla verrattuna mitattuun, oletko laskennut omat arvosi ja verrannut mitattuun? Sun tuntema lääkäri on ihan aitiopaikalla kun voi verrata kaavan toimivuutta useihin mitattuihin arvoihin, ei tarvitse epäillä, voi tyrmätä tai todeta sen toimivan.
Heittoahan siihen tulee tietysti kolestrooli arvojen suuresta virhe prosentista joita ilmenee verikokeiden tuloksissa (kokonais kole, HDL ja vähemmässä määrin triglyt) mutta harvempi nyt suomessa on mittauttanut todelliset "direct measured" HDL arvonsa niin virheen kanssa saa nyt eläää ja ApoB on niin paljon halvempi ja saatavampi kun "direct measured" LDL tai HDL niin toki sillä mitatulla ApoB tuloksella mutta jos sitä ei tule joka kerta tule otettua (matkan pituus tai hinta) ja haluaa silti muita suhteita kun ApoB/ApoA verrata ApoB mittauskertojen välissä kuten kuten LDL-ApoB ja sen johdannaiset ja HDL/ApoB jne niin on ihan kätevä.