karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 23:44:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-12-09 15:59:04 
Poissa
voinen
voinen

Noin puoli vuotta takana
- ei enää närästystä
- ei välipaloja, ei mielitekoja eikä naposteluja
- ei kestämätöntä nälkää ruokailujen välillä
- parempi uni, virkeämpi olo
- hiukset ja kynnet paremmassa kunnossa
- vähemmän kutinoita ja ihottumia
- vähemmän hammaskiveä

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2011-12-10 21:04:12 
Poissa
sintti
sintti

Laittakaa joku tää lista yleiseen jakeluun!

Aloitin karppauksen 2011 kesäkuussa lähinnä pakosta kun en halunnu diabetestä! Kesti vähän opetella, kun en oikeesti tienny miten syödÄ ja mitä syödä, mutta onneks löysin tänne. KIITOS teille "asiantuntijoille".
Ja nyt asiaan:
Loppui:
- aterianjälkeinen tuntikausia kestävä pöhnä/koomatila ja se hirveä ajan hukka joka siihen kului, kun ei voinu tehdä mitään
- ärhäkkyys ennen ruoka-aikaa
- hirvittävät leivän- ja makeanhimot
- ainainen huoli, että saa ruokaa jos ei ole kotosalla, tai eväsnyssyköiden raahaus
- kauhea vatsan turvotus ja ilmavaivat
- ikuinen hiivasyndrooma
ja vielä paljon muutakin
Ja mitä sain tilalle:
Elämänlaatu parani TODELLA paljon just noiden edellämainittujen syiden ollassa poissa =D>

Olin normaalipainonen ja nyt kyllä tosi hoikka, mutta mulla tässä onkin kyse siitä että karppaus on mulle se AINOA vaihtoehto. Insuliinia en huoli, enkä tautia, joka mua väijyi.

ViestiLähetetty: 2011-12-10 23:50:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Karppina vuoden 2005 alusta!

- Jatkuvat mahavaivat loppuneet, en enää paskanna verta. Ei ole ilmavaivoja. Ei migreeniä. Ei
ihottumaa.
- Astma muuttunu melkeenpä oireettomaksi.
- Astman kohtauslääkettä en käytä enää juuri koskaan, en myöskään päänsärkylääkettä.
- Hiki ei haise, iho ja hiukset voi hyvin, korviin ei kerry vaikkua, nukun hyvin ja olen päivisin pirteä.
- Kroppa on kinteämmän näköinen, ulkonäkö nuorekkaampi (ei silmäpusseja, yleisilme prteämpi!)
Hyväkuntoiset hiukset ja iho.

ViestiLähetetty: 2011-12-11 08:47:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mua kiinnostais näissä tervehtymisissä myös se, minkä tyylistä ruokavaliota noudatetaan. Eli ootteko viljattomia tai maidottomia ja sit joku haarukka, kuinka paljon hiilareita suurimpana osana päivistä menee. Meinaan nimittäin, että eritoten suolisto- ja ihovaivat saattaa saada kuriin jo hyvinkin yläkarpilla, joskin viljattomalla ruokavaliolla.

ViestiLähetetty: 2011-12-13 11:47:27 
Poissa
sintti
sintti

Itsellähän karppausta takana vasta parisen viikkoa, ja vasta tänään heitin lopullisesti kaiken hiilarimätön kaapista pois, siihen vaikutti paljon tän threadin lukeminen itku silmässä, tuli tosi vaikuttunu fiilis miten ihmiset voinu jättää reuma lääkitystäkin pois... :shock:
Mä oon jo 15 vuotta koittanut laihduttaa, ikinä kummempia laihtumatta vaikka käyny salilla vuoden verran 2-3 kertaa päivässä ja yks vuos söin pelkkiä kasviksia ja mehuja... Vasta karppaaminen ja iso määrä liikuntaa sai painoa putoamaan...
Mulla on tosiaan 1 tyypin diabetes minkä takia vaikee saada painoa putoamaan kun sokerit horjuu niin paljon, ja karppaaminen saa ne pysymään kokoajan tasapainossa...:)

2 viikon aikana jo 6 kiloa :O nyt junnaa kyllä paikallaan mutta ei mitään, hyvä mieli on ja senki takia jatketaan, hiilaritkin vaan ällöttää enää.. kiitos foorumi! :D ja kiitos diabeteshoitaja joka olit niin tätä karppaamista vastaan etkä millään suositellut, vaan käskit syömään lisää pottua

ViestiLähetetty: 2011-12-13 12:07:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvä Katskuh! Siitä se lähtee :) Tervetuloa mukaan! Toivon sinulle pikaista, kokonaisvaltaista tervehtymistä sekä mukavaa ja herkullista karppauselämää! :wink:

ViestiLähetetty: 2011-12-13 12:55:31 
Poissa
sintti
sintti

Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
- Jotain kuusi viikkoa olen nyt syönyt VHH-ruokavalion mukaisesti.
Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
- En.
Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
- Ei.
Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
- Verenpaine laskenut paljon ja en käytä enää lääkettä siihen.
Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
- Olen verenpainelääkkeen lopettanut kokonaan.
Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?
- Selvät vaikutukset ovat: mahakipujen häviämien, kaasunmuodostus loppunut käytännössä kokonaan, jatkuva ummetus ja unettomuus (ja siitä johtuva ajoittainen väsymys) vaivaa ja iho rasvoittuu sekä ihoinfektioita tulee kuin teinipojalla ikään.
Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
- Paino pudonnut ja maha pienentynyt. Liikkuminen on nyt mukavampaa ja helpompaa. Jalan lihaksia kramppailee ja niitä särkee joskus.

Eli sekä negatiivisia että positiivisia vaikutuksia havaittu, muistakaa laittaa tämäkin vastaus mukaan jos joku jotain addressia jonnekin lähettää.

ViestiLähetetty: 2011-12-13 12:58:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toistan edelleen itseäni, mutta jotta tästä oikeasti muodostuisi jonkinnäköinen tietopankki, niin musta olisi erittäin mielenkiintoista tietää, mitä karppaus itse kullekin merkitsee. Eli oletko maidoton/viljaton ja kuinka paljon hiilareita vuorokaudessa suunnilleen menee, näin karkeasti ja lyhyesti.

ViestiLähetetty: 2011-12-13 13:23:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?

Pikkuhiljaa siirtynyt karpimpaan suuntaan vuodesta 2006 saakka. Varsin paimentolais-paleota viimeiset 3 vuotta.
Muokkaus, kun hiilarimäärä unohtui: Hiilarit vaihtelevat tosi paljon, välillä 50-150. Hiilarilähteistä tärkein ovat maitotuotteet joita kroppani varsin rakastaa, sekä pähkinöistä. Suunnilleen kaikki rasvat tulevat maitorasvoista noin 100g /vrk. Oliiviöljyä otan välillä huikan pullon suusta velvollisuudentunnosta, kas kun salaatinkastikkeenakin toimii kefiiri.

Yosa-kaurajugurttia (maitohapatettua kauraa, matalahiilarisin makuvaihtoehto 11,3 g/100 g) lukuunottamatta täysin viljaton. Ei aivan sokeriton: Panimosokeria joskus kefiirin makeutukseksi, stevia kun ei sovi. Mutta en syö lektiinien vuoksi myöskään seuraavia itselleni ongelmia aiheuttavia ruoka-aineita: Auringonkukansiemenet, seesaminsiemenet, maapähkinät, avocado, tomaatti, sianliha, kana, ankka, hanhi, viiräinen, sei, kirjolohi, kookos, oliivit. Siitä huolimatta että nämä ovat ihan karppia ruokaa, minä saan niistä ongelmia kun en enää harrasta siedätyshoitoa syömällä niitä jatkuvasti.

- Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?

Atooppinen ihottuma lähes hävinnyt, migreeni kokonaan hävinnyt.

- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?

Ks. edellä. Lisäksi poistuneet seuraavat ei-varsinaisesti-sairaudet: Närästys, turvotus, ummetus, ripuli, ei-migreeniset päänsäryt sen migreenin lisäksi. Epämääräiset lihas ja nivelkivut kokonaan hävinneet ja vanhat urheiluvammatkin oireilevat paljon vähemmän kuin ennen. Hammaskiven muodostuminen lakannut täysin.

- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?

Reseptilääkkeitä ei ole ollutkaan, mutta särkylääkemäärä päänsärkyynkin on kutistunut: Noin 3 kertaa vuodessa iskee kuukautiskierron kera hormonaalinen päänsärky, se talttuu 25 mg ketoprofeenilla. Muutoin ei yhtikäs mitään lääkkeitä.

- Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?

Olen pirteämpi ja energisempi, gluteeniviljojen poistuttua ruokavaliosta unentarve väheni noin 1 t /vrk. Jaksan treenata paremmin kuin hiilareita puputtavat treenikaverit. Ei ruokamielitekoja, ei makeannälkää, nälkä tuntuu ensin paleluna ja vasta sitten vatsassa.

Kokonaiskole ennen karppausta 4,8 - karppaamalla 4,4.
Verenpaine ennen karppausta keskivertona 120/80, viimeisin karpatessa mitattu 117/75.

- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?

Lihaksisto kehittynyt nopeammin kuin ennen. Rasvakerrosta enää niissä paikoissa, missä sitä tarvitaan estrogeenintuotantoon, muutoin on nahkaprosentti eikä rasvaprosentti. Lihaskunto pysyy ja pysyy ja pysyy jopa kuukauden-parin treenitauon ajan, treenaamaan palatessa ei edes tiedä tauolla olleensa. Ruokahaluttomuus aamulla entisestään vahvistunut, aamulla on hyvä ja pirteä olo, mutta ajatuskin kiinteästä ruuasta ennen puolta päivää on aika etova. Ei haittaa mitään, päinvastoin, ruoka-ajat kuitenkin pysyvästi siirtyneet kohtiin 12, 17-18 ja 22-23.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-12-13 14:05:28 
Poissa
sintti
sintti

Edustusvaimo kirjoitti:
Toistan edelleen itseäni, mutta jotta tästä oikeasti muodostuisi jonkinnäköinen tietopankki, niin musta olisi erittäin mielenkiintoista tietää, mitä karppaus itse kullekin merkitsee. Eli oletko maidoton/viljaton ja kuinka paljon hiilareita vuorokaudessa suunnilleen menee, näin karkeasti ja lyhyesti.

Mulla menee nyt hiilareita päivässä semmoinen 30g - 40g, eka kuukausi meni joku 20g/päivä. En syö viljoja yhtään, maitoa juon pikkusen kahvin kanssa, en kai kuuluu mihinkään nimettyyn VHH-tyyliin. Käytän enemmän oliiviöljyä kuin voita koska voi alkaa tökkiä jo tässä vaiheessa. Ruokavalion lisänä syön semmosia kalaöljykapseleita (koska kaikenmaailman nettitohtorit ja palsta-asiantujitat vaahtoavat että ne ovat mielettömän terveellisiä ja maailma pelastuu jos niitä syö) ja tabletteja joissa on kalsiumia ja magnesiumia (koitan kramppailua saada kuriin, vähäsen tuntuu auttavan). Kahvi on ainoa ummetukseen tehoava ravintolisä, joten sitä tulee juotua joka aamu.

Off-topicia: mielestäni hankalinta koko VHH-hommassa on kaiken maailman valopäät jotka tulevat mulle esittelemään mielipiteitä karppauksestaan/karppausvastaisuudestaan, antakaa mun syödä rauhassa, prkl!

ViestiLähetetty: 2011-12-13 14:10:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Edustusvaimo: itse olen kokonaan viljaton, hiilareita menee 50-70 gr päivässä.

ViestiLähetetty: 2011-12-13 16:28:18 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2011-12-13 17:48:44 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

julmettu kirjoitti:
- En.
- Ei.
Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
NO höh, kui sä nyt tälleen valehtelet? Oot siis luopunut verenpainelääkkeistä, mutta et katso silti sairauden parantuneen? Minäpä näkisin, että oon päässyt verenpainetaudista.;)
julmettu kirjoitti:
Off-topicia: mielestäni hankalinta koko VHH-hommassa on kaiken maailman valopäät jotka tulevat mulle esittelemään mielipiteitä karppauksestaan/karppausvastaisuudestaan, antakaa mun syödä rauhassa, prkl!
Nimenomaan! ;) Täst mie tykkään!

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ei aivan sokeriton: Panimosokeria joskus kefiirin makeutukseksi, stevia kun ei sovi.
Pakko kysyä, että miksi ei sovi?

ViestiLähetetty: 2011-12-14 00:08:03 
Poissa
apina
apina

julmettu kirjoitti:
Edustusvaimo kirjoitti:

Mulla menee nyt hiilareita päivässä semmoinen 30g - 40g, eka kuukausi meni joku 20g/päivä. En syö viljoja yhtään, maitoa juon pikkusen kahvin kanssa, en kai kuuluu mihinkään nimettyyn VHH-tyyliin. Käytän enemmän oliiviöljyä kuin voita koska voi alkaa tökkiä jo tässä vaiheessa. Ruokavalion lisänä syön semmosia kalaöljykapseleita (koska kaikenmaailman nettitohtorit ja palsta-asiantujitat vaahtoavat että ne ovat mielettömän terveellisiä ja maailma pelastuu jos niitä syö) ja tabletteja joissa on kalsiumia ja magnesiumia (koitan kramppailua saada kuriin, vähäsen tuntuu auttavan). Kahvi on ainoa ummetukseen tehoava ravintolisä, joten sitä tulee juotua joka aamu.

Yks valopää kertoo sulle nyt mielipiteen. Et tarvitse kalsiumlisää. Lue lisää, valopää. :D

ViestiLähetetty: 2011-12-14 00:24:30 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Juu, pelkkä magnesium pitäs riittää ja suolaa riittävästi, luonnollista vaikkapa puhdistamatonta merisuolaa tai sitä ihanaa vaaleanpunaista ruususuolaa (himalajasuolaa). ;)

ViestiLähetetty: 2011-12-14 09:33:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Ei aivan sokeriton: Panimosokeria joskus kefiirin makeutukseksi, stevia kun ei sovi.
Pakko kysyä, että miksi ei sovi?

Ne lektiinit jälleen. Tiedän, että veriryhmäruokavalioa - jonka nimi pitäisi olla immunotyyppiruokavalio, koska veriryhmä on vain yksi immunotyypin ilmentymä - pidetään huuhaana, mutta tiede siellä taustalla on ihan validia. Skepsis ry taisi jättää lähdeluettelon lukematta antaessaan ekalle kirjalle huuhaapalkintonsa, se kun on täynnä vertaisarvioitua kovaa tiedettä. Stevia sopii kaikille muille, paitsi immunotyyppi B:lle. Sen verran karmeita stevia-kokemuksia niiltä joille se ei sovi olen netistä lukenut, että en viitsi edes kokeilla.

En pidä makeasta ja en yleensä tarvitse mitään makeutusta mihinkään. Panimosokeria sen vuoksi joskus, että kefiiri on tajuttoman hapanta ja joskus kuitenkin haluan syödä mustikoita kefiirin kera. Noin kerran kahdessa viikossa...

Kookosta (toinen esimerkki asiasta, joka ei sovi B:lle) kokeilin kuukausi sitten. Ennen kun söin sitä useammin, en huomannut mitään, mutta toisaalta silloin oli muutenkin kremppaa ja vaivaa vähän joka puolella, enkä yhdistänyt niitä millään tavoin mihinkään syömiseeni. Noh, kuukausi takaperin sitten nautin leipäjuuston kera 3 teelusikallista kylmäpuristettua kookosöljyä. Seuraus: Vatsa turposi, kurkku tuli araksi ja oli puoli päivää sellainen vähän kuumeinen olo koko kropassa. Pitäydyn siis maitorasvoissa, jotka minulle sopivat. Kun siedätyshoito loppuu, tulevat kropan reaktiot yksittäisiin ruoka-aineisiin helpommin esiin. Erityisen helposti huomaan asiat sen vuoksi, että teen yksinkertaisia ruokia: En laita esim samaan ruokaan kovin montaa eri ainesta ja niinpä ikävät reaktiot on tosi helppo havaita.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-12-14 11:51:01 
Poissa
sintti
sintti

Mimmimakia kirjoitti:
julmettu kirjoitti:
- En.
- Ei.
NO höh, kui sä nyt tälleen valehtelet? Oot siis luopunut verenpainelääkkeistä, mutta et katso silti sairauden parantuneen? Minäpä näkisin, että oon päässyt verenpainetaudista.;)
Verenpainetauti ei oireile kohdallani mitenkään (muuten kuin että verenpainemittari näyttää jotain tiettyä lukemaa) ja verenpainetautini johtuu hyvin paljon sukurasituksesta joten tuo ongelma ei ole korjaantunut vaan lääkkeet ovat vääjäämättä edessä vuoden, kymmenen tai kahdenkymmenen päästä.

moi kirjoitti:
Yks valopää kertoo sulle nyt mielipiteen. Et tarvitse kalsiumlisää. Lue lisää, valopää. :D
Mistäs pirusta sinä tiedät kalsiumin tarpeeni? No jokatapauksessa, kalsium ja magnesium ovat samassa pillerissä ja koska en saa lähiapteekistani pelkkää magnesiumia (asia on todellakin näin, olen kysynyt farmaseutilta), käytän tuota yhdistelmävalmistetta. Taisin ilmaista tämän alkuperäisessä viestissäni epäselvästi. ja moi, luen jatkuvasti lisää aiheesta, arvostan tietoa enkä viisastelua, arvailua sekä mutuilua.

ViestiLähetetty: 2011-12-14 12:24:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
Kohta puolitoista vuotta

- Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
Minulla ei varsinaisesti ole diagnosoitu mitään sairautta. Mutta nyt voisin sanoa, että jollakin tasolla olen sairastanut aiemmin keliakiaa ja diabetesta, jotka molemmat olen saanut kuriin ruokavaliolla. Aiemmin kärsin verensokerin heittelyistä sekä lähes päivittäisistä vatsan vääntelyistä

- Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?
Vireystaso on noussut uskomattoman paljon.

- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
Paino on pysynyt samana. Ei siis ole pudonnut, vaikka 10 kg olisi vara pudottaa. Terveyshyödyt ei siis mitenkään voi johtua laihtumisesta.

ViestiLähetetty: 2011-12-15 01:41:43 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

julmettu kirjoitti:
Mistäs pirusta sinä tiedät kalsiumin tarpeeni? No jokatapauksessa, kalsium ja magnesium ovat samassa pillerissä ja koska en saa lähiapteekistani pelkkää magnesiumia (asia on todellakin näin, olen kysynyt farmaseutilta), käytän tuota yhdistelmävalmistetta. Taisin ilmaista tämän alkuperäisessä viestissäni epäselvästi. ja moi, luen jatkuvasti lisää aiheesta, arvostan tietoa enkä viisastelua, arvailua sekä mutuilua.

Aika harva aikuinen, etenkään mies tarvitsee kalsiumia pilleristä. Mutta enivei, jos sitä supplementoi, niin ehdottomasti aina magnesiumin kanssa. Samoja tuotemerkkejä myydään myös marketeissa, mitä apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa. Monesti hinnat ovat muualla paljon edullisemmat, kuin apteekissa. Ainakin magnesiumsitraattivalmistetta, yhtä aika kallista merkkiä, saa jopa meidän perähikiän supparimarketista. :D Noo, mutta luehan lissää. Eläkä vejä henkeen heti.

ViestiLähetetty: 2013-05-15 11:18:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pipru kirjoitti:
Allergian suhteen palaan asiaan sit siitepölykauden aikaan. Edellisellä kerralla siitepölyallergia ei kadonnut, mutta karppaus oli aloitettu vasta pari kk ennen pahinta kautta.

Toinen kevät kun en tarvitse lääkkeitä, uskottava kai se sit on...

Lainaa:
Masennuslääkkeet jätin 4 kk sitten pois. Stressitekijät ovat edelleen samat (liittyvät perheeseen, vanhempiin, työtilanteeseen, jne.), mutta pää on kestänyt kasassa. Huonoina hetkinä itken, huudan ja räyhään aikani -ja jatkan sitten elämää. Ennen olisin jumittanut sinne suohon pääsemättä pois. Eli uskon karppauksen vaikuttavan aivokemian puolella tasaavasti ja normalisoivasti.

Vuonna 2010 vastasin näin oltuani paluukarppaajana muutaman kuukauden. Edelleenkään en ole masentunut, vaikka tässä on läpikäyty muutama mullistava elämänmuutos. Eli päänuppi pysyy kasassa tällä, totta kai elämässä tulee vastaan iloja ja suruja, naisilla hormonaalisiakin mielialanheittelyjä. Mutta sen turruttavan alakulon sijaan tunnen normaaleja tunteita.

Veriarvoni ovat aivan normaalit jopa virallisien oppien mukaan, kokonaiskolestroli on pudonnut, mittauksien välissä noin vuosi.

Laihtunut en juurikaan ole, olen edelleen (virallisten oppien mukaan)sairaalloisen ylipainoinen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00