Edellä on lueteltu varmaan kaikki alakarppausta motivoivat asiat ja voisin poimia melkein jokaisesta vastauksesta jotain. Ehkä Maelin ja Marilotan kokemukset ja tuntemukset ovat lähinnä omiani.
Aikoinaan Zonea ja Montya kokeillessa havaitsin vähähiilarisen sopivan minulle, mutta otin ne vain "kuureina" ja lihoin kaiken takaisin 5-7 korkokilon kanssa. Pari rupeamaa Paikkareissa sai minut allergiseksi pistelaskulle, jossa pallerot säästettiin roskaruoalle ja punnituksen jälkeen ostettiin "kevytsuklaata" ja "kevytkarkkeja".
Viimeisen parin vuoden kamala työstressi ja kaikki mahdolliset masennus- ja uupumusoireet johtivat viime vuoden lopulla sairaskohtaukseen ja sydänosastolle. Katselin ympärilleni ja sen jälkeen peiliin. Loppiaisena starttasin Atkins-Heikkiläni ja tämä on ollut todella elämäni kevät:
Paino on pudonnut 10 kg (vielä saisi lähteä 2-5), näytän hyvältä, olo on hyvä (mm. krooninen ruokatorventulehdus, vatsahaava ja närästys kadonneet) ja ennenkaikkea mieli on levollinen ja positiivinen ensimmäisen kerran vuosiin. Eli uskon vakaasti ruokavalion vaikuttavan mielialaan ja henkiseen jaksamiseen. Hiilaripommien lohtusyöminen on historiaa, enää en lohduta enkä palkitse itseäni ruoalla. En myöskään tunne syyllisyyttä, kun syön vatsani täyteen.
Nelikymppistarkastuksessa arvot olivat hyvät, esim. rasva-arvo oli pudonnut 2,7:stä 0,7:ään, hyvä kolesteroli noussut 2,4:een.
Aloitin säännölliset juoksulenkit pitkän tauon jälkeen maaliskuussa ja kunto on kohonnut huimasti. Eli myytti kuntoilevan ihmisen valtavasta hiilaritarpeesta on kumottu. En tarvitse leipää tai banaania ennen enkä jälkeen lenkin.
Olen intohimoinen ruokaharrastaja ja meillä on syöty koko ajan todella hyvin. Leipää lukuunottamatta valmistuotteita tai eineksiä ei meillä syöty paljon ennenkään, mutta nyt 99% ruoasta on itse perusraaka-aineista valmistettua. Alkoholia käytän enemmän kuin suositellaan, mutta jatkuva kaljan lipitys vaihtui viiniin.
En voi keksiä yhtään syytä, miksi palaisin entiseen leipä-pasta-peruna-piirakka -ruokavalioon, koska en voi uskoa jauhojen, sokerin ja tärkkelyksen olevan kenenkään terveydelle välttämättömiä.
Myös valtaosa tämän palstan keskusteluista on vahvistanut käsitystäni siitä, että tämä on fiksun ihmisen valinta