-Laihdutushistoriani alkoi n. 15 -vuotiaana ananaspaastolla, jota tosin jaksoin vain vähän toista päivää. Paaston lopettamisen kunniaksi ryhdyin leipomaan tuulihattuja.
-18 -vuotiaana kokeilin äitini kanssa jotain lehden kalorirajoitukseen perustuvaa dieettiä, jossa oli kahdeksi viikoksi tarkat ateriat resepteineen joka päivälle. Noin viikossa menin niin heikkoon kuntoon, että olin pyörtyä, enkä jaksanut enää tehdä töitä kesätyöpaikassani metsänistutuksella.
-Tästä noin vuoden kuluttua aloin omatoimisen kalorilaskennan. Rajoitin kalorit tuhanteen ja parin viikon kuluttua pyörryin ja kaaduin portaat alas. Jatkoin silti sinnikkäästi vielä jonkin aikaa, tosin voimakkaasti repsahdellen.
- Jossain välissä tuli se kaalisoppakin kokeiltua. Ei ollut minua varten.
-Vähän päälle parikymppisenä kokeilin ensimmäisen kerran painonvartijoita. Tästä eteenpäin yritin laihduttaa heidän opeillaan useita kertoja ja sainkin aina muutamia kiloja pois. Joka kerta oli pakko lopettaa, kun fysiikka ei yksinkertaisesti kestänyt. Pyörrytys ja heikotus astui kuvaan joka kerta. Tulin myös äärimmäisen lyhytpinnaiseksi ja koko elämä alkoi pyöriä ruoan ympärillä.
-Seuraavaksi löysin kirjan "Kuitudieetti". Aloin syödä hurjia määriä täysjyväleipää, pastaa, perunaa. Luulenpa, että tämä tuhosi heikon metabolismini lopullisesti.
- Noin kaksnelosena innostuin Pritikinin äärimmäisen vähärasvaisesta dieetistä. Noudatinkin tätä on/ off lähes pari vuotta. Tällä konstilla sain painoni useita kertoja putoamaan hetkeksi, mutta se palasi aina korkojen kanssa takaisin. Tässä vaiheessa ruokavalioni koostui pääasiassa "terveellisestä" täysjyvästä, rajoitin jopa lihansyöntiä. Periaatteena oli, etten syö mitään, missä on yli 4% rasvaa
- Pari vuotta sitten löysin Zone -dieetin, joka muutti elämäni ihan tyystin. Paino tasaantui, olo koheni ja elämä alkoi hymyillä. Nyt olen siirtynyt vähitellen Atkins -tyyppiselle ruokavaliolle, mikä tuntuu sopivan minulle ihan täydellisesti.
Kaiken tämän laihduttamisen aikana en milloinkaan ollut mitenkään merkittävästi ylipainoinen. Painoni on liikkunut välillä 49 - 65 kiloa, joten jojottanut olen kyllä ihan toden teolla. Ulkonäkööni en ole kuitenkaan ollut tyytyväinen ennen alakarppaamista, joka poisti vararenkaat vyötäröltä ja muuutti minut muutenkin huomattavasti timmimmäksi ja kurvikkaammaksi.