karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-12 23:50:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 250 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 513 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-09 18:52:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olenpa minä nyt ulkona. Mitä rasvoja voi syödä? Voiko esim. tavallisessa kaupassa puolen kilon paketissa myytävää kookosrasvaa käyttää?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-09 20:00:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kookosrasva on Heikkilän mukaan parasta A-luokkaa! :D Ainut vaan että nestemäinen olisi kai sitä perinteistä kovetettua parempaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-09 22:00:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Susie kirjoitti:
Kookosrasva on Heikkilän mukaan parasta A-luokkaa! :D Ainut vaan että nestemäinen olisi kai sitä perinteistä kovetettua parempaa?

Se ruokakaupan "perinteinen" on kemikaaleilla puhdistettua ja valkaistua valmistustavaltaan täysin toista kuin Heikkilän ja mm. Enigin suosittelema virginöljy. Haulla löytyy paljon keskustelua aiheesta.

Virginöljykin on kiinteää talvisissa huoneenlämpötiloissa. Jossain yli 25 oC muuttuu nestemäiseksi. Mutta on siis eri kookoksen aineosista (ei koprasta) ja eri valmistustavoilla valmistettu kuin se Unileverin rasva.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-09 22:09:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Wi kirjoitti:
Enigin ja Fallonin perusteltu (mutta tosiaan, nämä kaksi rasvatutkijaa ovat aika lailla ulkopuolella normaalista tieteen vertaisarviointipiiristä) kanta rypsiöljyyn löytyy tästä artikkelista.. FDA tuntuu muuten suhtautuvan Falloniin ja Enigiin yllättävän vakavasti (FDA:n arkisto on raskasta pengottavaa, mutta mielenkiintoinen). FDA ei ole muuten hyväksynyt rypsiä imetysikäisille tarkoitettuihin elintarvikkeisiin (tällä nyt ei sitten välttämättä ole mitään tekemistä Enigin ja Fallonin kanssa).

Ulkopuolella vertaisarviointipiiristä voisi selittyä myös sillä, että Enigiä uhkailtiin margariini- ja soijaöljyteollisuden edustajien taholta aikanaan pahasti, kuten hän uusimmassa kirjassa kertoo. "Huolehdimme siitä, että et saa lisää rahoitusta ja estämme julkaisun" mikä sitten toteutuikin. Ja "se mitä julkaisit pääsi vahingossa läpi, oli tarkoitus estää, teimme virheen".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-10 10:52:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Susie kirjoitti:

Kookosrasva paketissa kovettuu kylmässä, huoneen lämmössä varsinkin kesäaikaan on juoksevaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-18 21:24:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kookosrasvasta on pari viikkoa sitten tullut julki suomalainen tutkimus Kuopin yliopistolta, kai. Tietääkö joku, mistä siitä saisi lisää tietoa? Ilmeisesti siinä tuli esiin valtavasti myönteisiä asioita, kun tuote pääsi loppumaan Ruohonjuuresta väliaikaisesti.

Kylmäpuristettua luomukookosöljyä kahdenkokoisessa pakkauksessa saa Ruohonjuuresta Helsingistä. Luulisin löytyvän lisätietoja netistä, maahantuojan nimellä vaikka: Kookosravinto IS / Tre.

On tosi herkullista! Esim. munakkaasta tulee juhlaruokaa kun paistaa sen kookosöljyssä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-19 22:03:12 
Poissa
karppi
karppi

Hei, Sinimarja, olen yrittänyt löytää tuota tutkimusta - turhaan! Muistako yhtään, missä aiheeseen törmäsit, tieto voisi auttaa jäljille...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 00:32:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei. Olen uusi täällä. Halusin sen verran sanoa että oli ilahduttavaa löytää tämä foorumi, eritoten koska itse olen kiinnostunut sellaisista asioista mitä täällä käsitellään, ja niistä ei pysty melkein missään muualla asiallisesti keskustelemaan. Ja tästä ketjusta huomaan että täällä ymmärretään aika hyvin rasvojen päälle. Ja moni kirjailija mitä on mainittu on ennestään tuttu, esim. Enig, Fallon, Schwarzbein, Ravnskov.

Itse en ole kokeillut alakarppidiettiä (laihdutusmielessä), koska ei ole ollut vielä tarvetta laihduttaa. Mutta muuten se kiinnostaa, kuten ravintoon ja terveyteen liittyvät asiat yleensä. Tänä päivänä paljolti pyrin seuraamaan Diana Schwarzbeinin kirjojen (I ja III, the Transition on tilattu) syömiseen liittyviä periaatteita sikäli kun olen niitä tähän asti sisäistänyt. Ja olen huomannut että se on edistänyt fyysistä hyvinvointia. Mutta on monta muuta viisasta kirjailijaa joilta olen saanut hyvää asiatietoa ravinnosta jne.

Mitä rasvoihin vielä tulee niin en huomannut että varoittiko kukaan tässä ketjussa oxy-kolesterolista. Voi olla että joku näin teki. Trans-rasvoista mainittiin ja hyvä niin. En tiedä onko muistutettu mutta haluaisin tässä muistuttaa kananmunien suhteen että tavallisten häkkikanojen munien rasvahapposuhdanne ei ole niin hyvä, so. Omega-3 : Omega-6 suhdanne. Tämä on itseäni vaivannut pitemmän aikaa jo, sentähden olen viime aikoina lisännyt luomumunien syöntiä ja vähentänyt tavallisten munien. Uskon myös että nk. Omegamunien rasvahapposuhdanne on parempi kuin tavallisten, ehkä joku voi vahvistaa pitääkö tämä paikkansa.

Se ihmetytti kun kävin tänään Suomi 24 foorumilla että joku alakarppi suositteli jotain huonoa rasvaa. Yleensä olen havainnut että ne eivät sellaisia käytä. Sen kyllä tiedän että korkeahiilihydraattisen paradigmin ihmiset eivät yleensä erota hyvää rasvaa pahasta. Haluaisin vielä nähdä sitä päivää kun tässä maassa vallitseva rasva-konsensus kääntyy toiseen suuntaan, parempaan.

Jos minulla liukenee aikaa niin toivon vastaisuudessa voivani osallistua keskusteluihin kanssanne, ja mahdollisesti tuoda jotain uusia näkökantoja (jos on olemassa). Kiitos.

H M Granbacka

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 00:43:50 
Poissa
karppi
karppi

Minun puolestani tervetuloa joukkoon!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 09:54:43 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tervetuloa! Minä käytin reilun vuoden omegamunia, mutta nuukuuttamme siirryimme kilon Pirkka-pakkauksiin, huolehdin omegakolmosista rasvaisen kalan/kalanmaksaöljyn voimin. Ehkä tuota pellavarouhettakin voisi taas ottaa mukaan. Elämässä on tehtävä joskus kompromisseja, kun on neljä suuta ja yhdet tulot.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 10:34:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitokset, Wi ja Mirka. Ymmärrän sinua hyvin, Mirka. Rahaa on harvoin liikaa. Itsellä on tällä hetkellä raha-asiat kunnossa, poikamies vielä kun olen ja muutenkin nuuka, joten on vielä varaa hieman hemmotella itseäni terveellisimmillä ruoka-vaihtoehtoilla.

H M Granbacka

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 12:48:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Wi, kuulin kookosöljytutkimuksesta Ruohonjuuressa, kun olin siellä tarkoituksenani ostaa kookosöljyä, mutta se olikin loppu. Oli kuulema mennyt vikkelästi loput purkit, kun kyseinen Kuopion yliopiston tutkimus oli julkistettu - olisiko ollut pari kolme viikkoa sitten? Saivat toki lisälastin vielä saman viikon aikana kokosöljyä, hintakin oli jopa pudonnut 29 euroon :?

Katsoisitko Wi myös uuden kysymykseni Alzheimer ja tyydyttyneet rasvat. Aihe horjutti turvallisuuttani aikamoisesti.

Ja kuka vaan asiasta jotain tietää, auttakaa tätä mustikkaista!
Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks... :D
t. Sinimarja

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 13:39:08 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Tuskin Alzheimer on vain rasvakysymys. Monissa tutkimuksissa toki kytketään mm DHA vähäisyys ravinnossa tuohon, samoin folaatti, homokysteiini, B-12 jne ja onhan siihen jotenkin viljan gluteenikin saatu kytkettya. Kumma vaan että Alzheimerkin lisääntyy samaten kuin muutkin ravitsemusperäiset sairaudet. Yksi mikä näyttää johdonmukaiselta ja tätä suoraan ja epäsuoraan näyttäisi tukevan kaikki silmäilemäni tutkimukset sekä ihmisen fysiologiaa/biokemiaa käsittelevä kirjallisuus. n6:n3 suhde on pahasti vinossa nykyajan pilaravinnossa..

On yksi asia jota en ymmärrä, en en ja en. Rasvan lisääminen. Jatkuvasti puhutaan eri rasvoista erillisinä, siis purkki ja pakettirasvoista. Kuka ihme niitä syö ja miksi? On se sitten palmua kookosta tai mitä tahansa "naurisöljyä" ;) Ruuanvalmistuksen luonnolliset raaka-aineet sisältävät aivan riittävästi rasvaa. Pähkinät, monet kasvikunnan syötävät, kalaelukat, nisäkäsliha, lentävät ja ei lentävät lintueläimet, munat, maitotaloustuotteet jne. Minä en enää jjuurikaan ymmärrä yhtäkään ostettua rasvapurtiloa tai pakettia. Mihin ihmeeseen niitä tarvitaan merkittäviä määriä. Jos taas jossain paistamisessa käyttää muutaman gramman jotain hyvää rasvaa kuten oliiviöljyä voita tms niin sehän ei hetkauta ravinnon kokonaisuuden rasvaprofiilia suuntaan eikä toiseen jollei nyt myrkyksi muutettua ole jota piisaa vähäsempikin määrä. Normaaleilla luonnon raaka-aineilla ilman rasvalisäyksiä saa rasvojen energiaosuudeksi ravinnossa helposti 50 - 80%. Niiden raaka-aineiden rasvaprofiililla voi sitten ollakin merkitys. Mutta kaikken vakavin asiahan on meiltä poissa, ihmisen hätäisesti omavalmistama rasva ylenpalttisesta suuhun ängetystä sokerista ja tärkkelyksestä.

Ja syökää sitä kalaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 13:52:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Haa, laitoin kysymyksen siitä tutkimuksesta itse kookosöljyn maahantuojalle, ja yllätys yllätys! vastaus tuli alle puolen tunnin, vaikka on sunnuntai!

Tässä hänen lähettämänsä linkki, josta en kyllä kookosöljyä nimeltämainittuna löydä, mutta keskipitkäketjoiset rasvat kyllä. Lisäksi viestissä on Turun sanomissa ollut artikkeli, saa nähdä, onnistunko sen
tähän liittämään.

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/tiede/66855.html

"Turun Sanomien versio samasta asiasta:

Kotimaa 13.2.2005 3:01:41

Voi luultua
parempaa
kolesteroli-
arvoille

Kookosrasva ja voi saattavat olla aiemmin luultua terveellisempiä kolesteroliarvojen kannalta, ilmenee tuoreesta väitöskirjatutkimuksesta.

Proviisori Anna von Bonsdorff-Nikander on tutkinut menetelmää, jossa kolesterolia alentavia kasvisteroleita lisätään elintarvikkeisiin öljyn ja veden seoksessa. Hän on havainnut, että myös seoksessa käytettävän rasvan laatu vaikuttaa kolesterolin imeytymiseen.

Tutkijan mukaan keskipitkäketjuiset rasvahapot voivat vähentää kolesterolin imeytymistä tehokkaammin kuin pitkäketjuiset rasvahapot. Ero liittyy imeytymisprosessiin ohutsuolessa.

Keskipitkäketjuisia rasvahappoja on etenkin trooppisissa öljyissä kuten kookosrasvassa. Kotoisista tuotteista niitä on jonkin verran ainakin voissa. Sen sijaan esimerkiksi ruokaöljyn rasvahapoista keskipitkäketjuisia on vain viisi prosenttia.

Julkaistu 13.2.2005 3:01:41

Uutinen todella hälvensi monien pelkoja ja lisäsi kiinnostusta kookosöljyä kohtaan.

Tervehdyksin, Iikka S."

Niin, ja Iikka S:n nettiosoite on http://www.kookosravinto.com , hän siis tuo sitä kookosöljyä maahan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 16:54:44 
Poissa
karppi
karppi

Hmm, onkohan tätä Silasteen tutkimusta käsitelty täällä, en ainakaan löydä haulla.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... s=14739118

Vähärasvainen ruokavalio huonontaa veren kolesteroliarvoja 8) .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 18:27:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pappa. Yllä sanoit ettet ymmärrä rasvan lisäämistä. En ole varma ymmärsinkö mitä tasatarkkaan tarkoitit. Haluaisin itse tässä kuitenkin kertoa miksi minä omakohtaisesti haluan taata ruokavaliossani riittävä määrä hyvälaatuisen rasvan saanti. Pääasiallisesti se on siksi että olen tullut ymmärtämään (lukemalla sieltä täältä hyvistä lähteistä) että rasvahapot ovat hyvinkin tärkeitä ihmiselle. Itse en rasvan suhteen laske grammoja, enkä rasvakaloreita. Ei ole minulla alarajaa eikä ylärajaa. Pyrin ns. "sormituntumalla" syömään hyvälaatuista rasvaa kohtuudella. Pyrin syömään erilaisista rasvalähteistä jotta saisin kaikkia sortteja (mono, poly, ja saturated). Esim. monoja tiedän saavani neitsytoliiviöljystä. Ja myös paistan siinä. Saisin yhtä hyvin avocadosta, mutten pidä sen mausta niin paljon joten harvoin syön. Omega 3 happoja otan esim. kalaöljystä ja luomumunista. Jos söisin säännöllisesti villiä rasvaista kalaa niin en tarvitsisi niinkään kalaöljypulloa. Joskus on sesonkeja jolloin en ota kalaöljyä. Tyydyttyneitä happoja tiedän saavani hyvin ainakin voista ja munista jne. Jos on tarvetta niin tiedän kyllä aika hyvin paljonko saan rasvaa grammoissa päivittäin, sen verran on ruokailuni säännöllistä. Mutta se taitaa melkein joka päivä ylittää 100 grammaa. En ole yhtään mitään negatiivista huomioinut vaikka näin "paljon" (verrannollisesti) olen jo monta vuotta syönyt. Tiedän kyllä myös mitä vähärasvainen ja korkeahiilarinen dietti voi saada aikaan (olin tiukka vegaani monta vuotta sitten ja pahimmillaan 173 senttisenä painoin 48 kiloa).

Eräs tärkeä asia johonka tarvitsen hyviä rasvahappoja on hormoonien valmistukseen. Tästä syystä paljolti johtuu että nukun aina hyvin, ei koskaan uni-ongelmia. Mieliala ei ailahtele, paljon kiitos hyvien rasvojen, jotka ravitsevat aivosoluja. Ylipäänsä vointi on nykyään hyvä. Osa siitä kiitos hyvien rasvojen. Toisinaan olen jo monta vuotta tarkkaillut etten syö esim. transrasvoja, vaan tosiaankin sellaisia rasvaruokia joita tiedän terveyttä edistäviksi. On varmasti joitakin muita vielä mitä söisin jos olisivat täälläpäin saatavissa. Joten tänä päivänä minä en syö rasvoja painonhallinnan takia, vaan ylipäänsä hyvän voinnin ja terveyden ylläpitämiseksi. Se että ne edesauttavat painoni pitämisessä samana on bonusta.

Jos lukee Weston Pricen kirjasta Nutrition and Physical Degeneration niin ilmenee että nuo terveet kansat joita Price tutki söivät aika paljon rasvaa. Eritoten eläin rasvaa, sitä "huonoa" tyydyttynyttä, mutta myös mm. sitä "hyvää" monityydyttymätöntä Omega rasvaa kaloista. Ja ne olivat niin tarkkoja rasvan laadun ja määrän suhteen että esim. Amerikan intiaanit eivät huolineet laihaa riistaeläintä, vaan pikemmin, muistaakseni, valitsivat lihavempia yksilöitä. Ja sitten söivät rasvaisimmat osat (erit. ravinteikkaita sisäelimiä), laihat liha-osat eivät olleet niin otollisia heille. Jostain ihmeen syystä he tiesivät että rasva oli tärkeä jotta mm. selviytyisivät ja voisivat tuottaa terveitä jälkeläisiä. Tästä syystä ymmärrän kyllä miksi Weston Price Foundationin väki kritisoi Paleo dietin kirjan kirjoittajaa Cordainia. Luin hänen kirjansa arvostelua ja vaikutti kyllä ettei hän paljoakaan tiedä niistä asioista joista muka haluaisi muita opettaa. Tähän asti kun olen tehnyt omakohtaisia tutkielmia niin olen päätynyt siihen että jos todella haluaa oppia rasvahappojen tärkeydestä ihmisen (mukaanlukien vauvojen) ravinnossa niin kannattaa lukea Pricea, Enigia, Fallonia ja yleensä WPF sivun väen kirjoituksia. Muutama harvinaisempi kirjailija jolla varmaan on myös annettavaa ovat esim. Richard Mackarness, Vilhjalmur Stefansson, Harold N Simpson.

H M Granbacka

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 18:42:52 
Poissa
karppi
karppi

Minä olen vähän samoilla linjoilla Papan kanssa. Jos haluan kookosrasvaa, ostan kookoshiutaleita, kookoskermaa, kookosmaitoa tai kookospähkinän. Jos haluan maitorasvaa, ostan hyvää juustoa (mielellään herkullista, haisevaa ja pastöroimattomasta maidosta tehtyä), ranskankermaa, smetanaa, kermaa, normaalirasvaista jogurttia. Jos haluan possunrasvaa, ostan todennäköisesti pekonia. Syön pähkinöitä, avokadoja, kananmunia, oliiveja, rasvaista kalaa ja niin edelleen. Suurin osa rasvasta tulee ruoka-aineiden kautta. Niistä tulee jonkin verran kyllä puhdistettuakin rasvaa, esim. öljypohjaisista säilykkeistä (lähinnä tonnikala, sardiinit ja aurinkokuivatut tomaatit), jotka pyrin kyllä valuttamaan mahdollisimman hyvin. En ole vakuuttunut säilykerasvan laadusta.

Rasvaa tarvitsen jonkin määriä ruoanvalmistuksessa. Joskus vähän enemmänkin, esim. kun teen majoneesia tai pestoa itse. Ruoanvalmistukseen minulla on oliiviöljyä (salaatit ja paistaminen), pähkinäöljyä (salaatit), paahdettua seesamiöljyä (aasialaiset ruoat) ja jääkaapissa pieni voipaketti (lähinnä paistaminen, käytin myös kerran Coctonin prodepatukoihin). Rasvaisen jauhelihan paistan edelleen teflonpannulla ilman lisärasvaa (mihin sitä tässä tapauksessa tarvitaan). En myöskään syrji mitään "rasvattomia" valmistusmenetelmiä, kuten höyryttämistä tai uunissa paahtamista. Käytän niitä, kuten ennenkin.

Tarvitsevatko salaatit sitten öljylisää? Minusta tarvitsevat, mutta tämä on minulle kulinaristinen kysymys, eikä liity terveyskäsityksiini! No en varsinaisesti pidä pientä, kylmänä käytettyä oliiviöljylisää pahanakaan 8) .

Lisäravinteenomaisesti käytän vain kalaöljyä.

Pahimpia väristyksia olen kokenut keho.netissä, jossa ihmiset lisäilevät jotain camelinaöljyä aamupuuroonsa :roll: .

Lisärasvan tarve tulee eteen lähinnä silloin, jos

1) Haluaa vääntää rasvahappoprofiilia suositusten suuntaan. Silloin kannattaa valita erityisesti maitotaloustuotteista vähärasvaiset, lihaan voi suhtautua valikoivammin ja käyttää kasvipohjaisia rasvalisiä eikä liioitella kookostuotteiden kanssa.

2) Jos ei voi syödä pähkinöitä esim. allergian takia. Kasviperäisiä rasvanlähteitä en ruoka-aineista äkkiseltään keksi kuin oliivit, avokadon ja kookoksen (no joo, suklaassa on kaakaovoita, mutta se ei ole ihan luonnontilassaan :lol: ). Kasvipuoli voi pähkinättömällä jäädä vähälle.

3) Jos ei voi syödä kalaa. Silloin söisin ehdottomasti kalaöljyä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 19:38:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Wi kirjoitti:
Minä olen vähän samoilla linjoilla Papan kanssa. Jos haluan kookosrasvaa, ostan kookoshiutaleita, kookoskermaa, kookosmaitoa tai kookospähkinän.

Näistä ylläluetelluista kelpuutan ainostaan kookospähkinän. Ja tietenkin virginöljyn, jonka alkuperä ja valmistustapa on tiedossa. Hiutaleet ovat todennäkäisesti teollisesti pilattuja, maitoakin myydään "low-fat" versiona. Kookospähkinöiden käyttö on Suomessa hankalaa ja siksi käytän öljyä.

Muutaman viikon Suomessa asumisen jälkeen voi todeta että esim. naudan jauhelihaan täällä pitää jotain rasvaa (kookos, oliivi, voi) lisätä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 19:57:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Wi kirjoitti:

Juu, jotenkin noin. Eikä se pieni loraus johonkin salaattiin vaikuta juuri muuhun kuin sen nautittavuuteen jos sellaisesta pitää. Itse syön vihannekset useinmiten ilman rasvalisiä. ;) Tosin minä en tarvitse mitään soosseja vaan jos haluan tomaatin syön sen, jos haluan puskan salaattia, rouhasen sen kuontalooni ilman kummempia kulinarisointeja. ;)

Muuten olen sitä mieltä etä ihminen soveltuu mainiosti jokseenkin rasvakäyttöiseksi. Jopa tuonne 90% tuntumaan koko energian tarpeen osalta. Ihan normaalia inuiittia siis. Ihminen tarvitsee proteiinia, rasvoja sekä vitamiineja ja hivenaineita ja hiukan hiventä suurempia määriä muuten muutamia kivennäisaineita. Miksi rasvasta tulee ongelma kun ihminen alkaa syödä tehomaatalouden ja elintarviketeollisuuden pilaamaa ravintoa. Kissaeläimet syövät luonnossa oikein, kumma kyllä vaikka kukaan ei ole selittänyt heille mikä rasva on terveellistä ja mikä ei. Olemme unohtaneet aivan onnellisesti olevamme yksi hassu nisäkäslaji muiden joukossa. Heti kun ihminen oppi lukemaan ja tekemään tutkimuksia ja siinä samassa unohdimme miten olisi hyvä syödä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-20 20:15:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Wi. Kiitos ajatuksistasi rasvojen suhteen. Olivat järkeviä. Mitä teflonpannuun tulee niin olen kuullut että ei ole niin hyvä siinä paistaa. Itse meillä on sellainen mutten paista siinä nykyään ellei kaikki muut pannut ole likaisia.

Mainitsit juustoa pastöroimattomasta maidosta. Minua tällainen juusto hieman kiinnostaa. Toistaiseksi en ole kaupoista löytänyt kuin yhtä juustoa missä lukee suomeksi että olisi tehty pastöroimattomasta maidosta. Se on italialainen Grana Padano Zanetti. Aika kallis, mutta ihan ok maultaan. Olen joskus kokeillut, enkä ole mitään negatiivista huomannut syötyäni. Muuten en käytä maitotuotteita, paitsi voita, ja kuohukermaa kahvin kera ja mämmin kera nyt kun on mämmisesonki. Ja hieman kermaviiliä silloin tällöin salaatin päällä. Niin, mikä oli se juusto mikä sinulla oli mielessä? Ja saako sitä tavallisista marketeista?

Sitten kysyisin että mitä tiedät kaakaon rasvasta? Hyvää vai huonoa? Itse tykkään viikonloppuisin hieman herkutella joten ostan paikallisesta LIDL kaupasta 60 tai 70 prosenttista tummaa suklaata. Vielä muutama viikko sitten söin tavallista maitosuklaata. Mutta kun valkeni että siinä käytetään maitojauhetta, missä on oxykolesterolia, niin päätin siirtyä tummaan ja maidottomaan. Siinä on se hyvä puoli että vaikka se on hyvää niin ei kuitenkaan niin hyvä että söisi mitään suuria määriä kerralla kuten joskus tein tavallisella suklaalla.

H M Granbacka

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 250 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 513 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00