karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-30 16:33:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-04-22 23:13:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minäkään en mieti ollenkaan mitään kuitumääriä. Kuidut ovat selluloosaa, eikä ihminen ole lehmä. Syön mitä syön ja saan juuri sopivasti kuituja, en kylläkään tiedä yhtään kuinka paljon.

ViestiLähetetty: 2008-04-22 23:33:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syön kuituja todella vähän, eli kaikki kuidut mitä saan tulevat varmaankin kasviksista ja kaakaosta/tummasta suklaasta. Leipään en ole koskenut sen jälkeen kun karppauksen aloitin, eli sitten joulukuun alun. Kyllä mulla kaaka silti juoksee jopa paremmin kuin ennen. Täyttä paskaa koko kuituhömpötys, väittäisin.

ViestiLähetetty: 2008-04-23 06:27:18 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Vihtori kirjoitti:
Kaipaisin käytännön esimerkkejä, että mitä kukakin karppaja syö, jotta päivän kuidunsaanti olisi riittävää? Itselläni masennuslääkityksen myötä ummetus vaivaa ja olen tässä alkanut epäillä, saanko sitten kuitenkaan riittävästi kuituja...

Miksi aina keskustelu ummetuksesta ja riittävästä kuidun saannista kääntyy siihen, että ihmiset tulevat ketjuun kertomaan, kuinka heitä ei ummeta vaikka eivät kuituihin kiinnitäkään mitään huomiota? :roll:

ViestiLähetetty: 2008-04-23 07:05:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Koska ilmeisen monet eivät ole huomanneet kuidun saannin ja ummetuksen välillä kääntäen verrannollista yhteyttä? Siis enemmän kuitua = vähemmän ummetusta.

Omien kokemuksien jakoa? :wink:

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-04-23 16:21:21 
Poissa
sintti
sintti

Noissa lesekuiduissa on yksi pieni riski, ne kerää nestettä suolistosta ja jos ei juo riittävästi, niin panevat suolen ummelle. Tosin se mikä on sitten riittävä nestemäärä onkin sitten eri asia. Mä en oo vielä saanu itteeni vierotettua ruisleivästä. En sais yksinkertaisesti alas niin paljon vihanneksia tai hedelmiä.

Mulla on kyllä osteoporoosi. En oo kyllä osannut yhdistää sitä mihinkään lesekuituun. Lähinnä omaan sairaudesta johtuvaan liikkumattomuuteen. Mistä mä saan ton kuitujutun kokonaisuudessaan? Ois kiva lukea kun toi ummetus ja mahan turpoilu on vähän ikävää, mutta kun ei pääse liikkumaan, niin eipä se maha toimi ihan niin helposti.

ViestiLähetetty: 2008-04-23 18:41:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

MademoiselleS kirjoitti:
Koska ilmeisen monet eivät ole huomanneet kuidun saannin ja ummetuksen välillä kääntäen verrannollista yhteyttä? Siis enemmän kuitua = vähemmän ummetusta.

Vaan kun se useimmilla mene noin - siis niillä jotka tohtii kokeilla...

NIin tai ainakin meikäläisellä jätteen pehmeyttä lisäävät rehut, vesi ja rasva.
Ja kovuutta lisää kerta toisensa jälkeen ne "hyvät ja terveelliset" viljakuidut 8)
... mikä jälkimäinen voisi ehkä johtua jokaikisen viljajutun tärkkelyksestäkin, mutta epäilen, koska muusta hiilarista homma ei muutu yhtä selkeästi...

ViestiLähetetty: 2008-04-23 19:03:07 
Poissa
himokarppi
himokarppi

MademoiselleS kirjoitti:

On olemassa ihmisiä, jotka voivat syödä vaikka pieniä kiviä ja silti suoli luistaa kuin rasvattu. Ja sitten on niitä, jotka joutuvat pohtimaan ja rukkaamaan ruokavalionsa koostumusta hyvinkin tarkkaan, jotta se kakka edes joskus pakertuisi ulos. Tuskin heitä lohduttaa kuulla, että toisilla homma luistaa ihan tuosta vaan. Silloin voi hyvinkin sen rasvansyönnin ja vedenjuonnin lisäksi olla hyödyllistä myös kokeilla kuidukkaita elintarvikkeita - enkä nyt tarkoita leseitä ja ruisleipää.

ViestiLähetetty: 2008-04-23 19:13:14 
Poissa
Leijona
Leijona

Niille joilla ei toimi suosittelen tutustumista Loikkaseen. Aki kertoo hyvinkin yksityiskohtaisesti miten suoli toimii. Suolaa, vettä ja rasvaa.

ViestiLähetetty: 2008-04-23 22:45:56 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mulla on tosiaan tuo vatsa toiminut hyvin ilman lisättyjä kuitujakin jo useamman vuoden. Alussa oli vatsa kovalla, kun ruokavaliossa tapahtui muutos. Rasva liukastaa ja sitten se, ettei ahda itseään ähkyyn liialla ruualla vaan syö vain sen verran, kun tuntuu hyvältä.

ViestiLähetetty: 2008-04-24 09:31:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Oon ollut hyvin tyytyväinen siihen että nykyään mun vatsa ilmottelee olemassaolostaan Huomattavasti harvemmin, kun taas ennen se oli melkeenpä pari kertaa päivässä tyhjennettävä :P Ja aina möyri ja väänteli ja velloi, epämääräistä turvotusta ja pöhnäisyyttä tuntui vattassa olevan. Niin ja näkyihän se tietty päällekin kauheena pallona :D

Mutta enää ei mistään raskaasta tai tukkoisesta olosta ole tietoakaan, vaikka oon nyt induktiolla ja siten saan varmaan tosi vähän kuituja. Kaveri ihmetteli et ei hän vois koskaan jättää ruikkaria tai kaurapuuroa pois kun muuten ei suoli tyhjenis ollenkaan ja häntä ällöttäis sen ulostemassan jumittaminen päiväkausia suolistossa! Eipä oo mulla tämmöistä ongelmaa ollut, vaikka olin ihan varma etten voisi sopeutua ainaisen leipämätön jälkeen tämmöiseen ruokavalioon. Luulen, että rasva auttaa mulle, päivittäinen menee noin 130g. Tää meni kyl hiukka OT "paskanjauhannaks" mutta siitähän tässä periaatteessa oli kyse :lol:

Toivottavasti muut keksii keinot ummetuksesta selviämiseen, sehän ei missään nimessä ole mukava olotila. Kuitujen laskemisella se ongelma ei varmaan kuitenkaan poistu.

ViestiLähetetty: 2008-04-25 08:22:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erihanna kirjoitti:
Miksi aina keskustelu ummetuksesta ja riittävästä kuidun saannista kääntyy siihen, että ihmiset tulevat ketjuun kertomaan, kuinka heitä ei ummeta vaikka eivät kuituihin kiinnitäkään mitään huomiota? :roll:

No voi hyvänen aika :shock: , katsopas ketjun aloittajan viesti uudestaan:

vilkkuneero kirjoitti:
Aloin tekemään tutkimusta saanko riittävästi kuituja/vrk (jos tarve olisi 30g/vrk) ja totesin, että tappion puolelle jää ja rajusti. Kuinka ton kuitumäärän voi saada? Ei leseitäkään voi desikaupalla syödä. Laskin mukaan senkin, jos syö 2 hapankorppua päivässä á 1,9 g kuitua.
Otetaanko tähän laskelmaan Finelistä liukenevat vai liukenemattomat kuidut huomioon? Suurta eroa ei siitä tule.
Onko kukaan muu tutkiskellut tätä asiaa? Ja mihin tulokseet olette tulleet?

Ketjun aloittaja halusi keskustella OLETETUSTA kuitujen tarpeesta per päivä. Oletuksillahan ei ole mitään virkaa, jos ne perustuvat vain hhmm... oletuksiin? Kuka sen on päättänyt, että sitä kuitua pitää saada juuri 30 grammaa/vrk??? :roll: Siksipä vastaan alkuperäiseen kysymykseen edelleenkin seuraavasti:

TMC kirjoitti:
Itse olen tullut siihen tulokseen että saan riittävästi liukenevia kuituja ruuasta (vihannekset, marjat, jotkut hedelmät). Liukenemattomia (näitä leseitä yms.) en haluakaan saada.

pepzie kirjoitti:
mutta mitäs niillä suosituksilla on väliä, kun vatsa toimii kerrankin säännöllisesti ja kunnolla.

Sitten edelleen noista lesekuiduista:
saija81 kirjoitti:
Mä en oo vielä saanu itteeni vierotettua ruisleivästä. En sais yksinkertaisesti alas niin paljon vihanneksia tai hedelmiä.
Mulla on kyllä osteoporoosi. En oo kyllä osannut yhdistää sitä mihinkään lesekuituun. Lähinnä omaan sairaudesta johtuvaan liikkumattomuuteen. Mistä mä saan ton kuitujutun kokonaisuudessaan? Ois kiva lukea kun toi ummetus ja mahan turpoilu on vähän ikävää, mutta kun ei pääse liikkumaan, niin eipä se maha toimi ihan niin helposti.

Leseet ja muut viljat saattavat vaikuttaa juuri noin: vatsa ei toimi, vaikka laskennallinen kuitumäärä yltäisi tuohon oletettuun vuorokausitarpeeseen asti.
Kokeile jättää kaikki viljat pois kahdeksi viikoksi, syö reilusti vihanneksia (ja hedelmiäkin :wink: ) eli vähintään se 500 grammaa päivässä hyvin rasvattuna, sitten näet johtuuko ummetus ja turpoilu liikkumattomuudesta vaiko mahdollisesti juurikin niistä leseitä. :twisted:

ViestiLähetetty: 2008-04-25 08:38:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

(Joo, nää vatsa-asiat on lähellä mun sieluani :lol: ) Unohtui vielä mainita lisäkuiduista. Jos tuntuu siltä, että vähintään puoli kiloa reilusti rasvattuja rehuja ei riitä, voi halutessaan kokeilla kuitulisää. Edelleenkään en suosittele viljaa kuitulisäksi vaan esim. pellavansiemenruohetta 1 rkl liotetaan tilkassa vettä tai sitten Fiber Huskia sekoitettuna vesitilkkaan (300 gramman pussi maksaa ruokakaupassa noin 7,95; tosin 100 gramman pussi maksaa suunnilleen saman verran, eli kannattaa vaikka pyytää kauppiasta tilaamaan noita isompia pusseja). Fiber Husk on psylliumia ja sitä myydään muillakin nimillä, ilmeisesti ihan psylliuminkin nimellä ruokakaupassa. (Ja sitten jos haluaa maksaa ylihintaa ja syödä samalla lisäaineita, psylliumia voi ostaa myös apteekista nimellä Visiblin tms.)

ViestiLähetetty: 2008-04-25 08:50:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^Jos ei kammoa pientä karvautta, niin Camelina-rouhe on ihan ok kuitulisä myös. Siitä saa myös omegoita. 8)

ViestiLähetetty: 2008-04-25 10:50:53 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Ninninen kirjoitti:
Erihanna kirjoitti:

No voi hyvänen aika :shock: , katsopas ketjun aloittajan viesti uudestaan:

vilkkuneero kirjoitti:
Aloin tekemään tutkimusta saanko riittävästi kuituja/vrk (jos tarve olisi 30g/vrk) ja totesin, että tappion puolelle jää ja rajusti. Kuinka ton kuitumäärän voi saada? Ei leseitäkään voi desikaupalla syödä. Laskin mukaan senkin, jos syö 2 hapankorppua päivässä á 1,9 g kuitua.
Otetaanko tähän laskelmaan Finelistä liukenevat vai liukenemattomat kuidut huomioon? Suurta eroa ei siitä tule.
Onko kukaan muu tutkiskellut tätä asiaa? Ja mihin tulokseet olette tulleet?

Ketjun aloittaja halusi keskustella OLETETUSTA kuitujen tarpeesta per päivä. Oletuksillahan ei ole mitään virkaa, jos ne perustuvat vain hhmm... oletuksiin? Kuka sen on päättänyt, että sitä kuitua pitää saada juuri 30 grammaa/vrk??? :roll:

Kiinnittäisin Ninnisen huomion siihen, että ketjun aloitus on päivätty Ma Heinä 04, 2005 15:19. Nimimerkki Vihtori aloitti aiheesta uuden ketjun Ma Huhti 21, 2008 21:12, joka liitettiin enempiä ilmoittelematta tämän ketjun jatkoksi, ja tässä hänen aloitusviestinsä:
Vihtori kirjoitti:
Kaipaisin käytännön esimerkkejä, että mitä kukakin karppaja syö, jotta päivän kuidunsaanti olisi riittävää? Itselläni masennuslääkityksen myötä ummetus vaivaa ja olen tässä alkanut epäillä, saanko sitten kuitenkaan riittävästi kuituja...

Viittasin siis tähän viestiin. Kuten huomaat, ei siellä puhuta grammamääristä, vaan riittävästä kuidunsaannista.

Niih! :smt019 (sori, lapsettaa)

ViestiLähetetty: 2008-04-25 11:01:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No enpä huomannut tuota päivämäärää! :shock: Eikä moni muukaan, mielestäni aika moni on vastannut tuohon alkuperäiseen kysymykseen...

( :twisted: Väärin moderoitu [-X jos on yhdistetty ummetuskysely keskusteluun hypoteettisesta kuiduntarpeesta :roll: )

Ai niin ja aiheeseen vielä lisäys, joka on toki mainittu tuolla jo aiemmin, eli pähkinät ja kookoshiutaleet sisältävät paljon kuitua, minä käytän niitä säännöllisen epäsäännöllisesti.

ViestiLähetetty: 2008-04-25 15:04:45 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Minä kyselin selluliittihoidoista eräästä hoitolasta ja se nainen alkoi selittää, kuinka tärkeä on ruokavalio selluliitin hoidossa, eli karkkia, pullaa ja limsaa ei saa syödä. No selitin sille ruokavaliostani, niin silloin hän alkoi epäillä etten saa tarpeeksi kuituja. Miten kuitujen syöminen voisi vähentää selluliittia? #-o

ViestiLähetetty: 2008-04-25 15:38:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Narf kirjoitti:
Miten kuitujen syöminen voisi vähentää selluliittia?

:shock: Selluliitin syntymissyy on siis viimein selvitetty! :^o :lol:

ViestiLähetetty: 2008-04-25 15:49:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Narf kirjoitti:
Miten kuitujen syöminen voisi vähentää selluliittia? #-o

Kunnon kuitutujaus nostaa kuolleistakin. Kuidut ovat päivän poppalääke. Samoin kuin ruisleipä. Opiskelukaverit männä viikolla kauhistelivat, kun kerroin karttelevani leipää. Hyvä, etteivät tappotuomiota antaneet siksi, etten saa tärkeitä kuituja eikä ruuansulatus pelaa. Ja vielä voitakin syön! Sehän tukkii suonet. Siinä sitä sitten ollaan suonet ja suolet tukossa.

Hyvin on "valistus" mennyt perille.

Carpe diem, carp in dies

ViestiLähetetty: 2008-04-26 15:58:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos niitä kuituja onkin tarkoitus käyttää ulkoisesti, niiQ kuorintana..?

ViestiLähetetty: 2009-01-23 13:24:26 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Makarios kirjoitti:
Kunnon kuitutujaus nostaa kuolleistakin. Kuidut ovat päivän poppalääke. Samoin kuin ruisleipä. Opiskelukaverit männä viikolla kauhistelivat, kun kerroin karttelevani leipää. Hyvä, etteivät tappotuomiota antaneet siksi, etten saa tärkeitä kuituja eikä ruuansulatus pelaa. Ja vielä voitakin syön! Sehän tukkii suonet. Siinä sitä sitten ollaan suonet ja suolet tukossa.

Onhan se vähän ristiriitaista, että kolesteroliteoriassa käsitetään isojen pahojen kolesterolien häiritsevän verisuonten seinämiä, mutta hyvän ja rakkaan kuidun täyttämän suolen pintaa ne imeytymättömänä mutta kaiken tukkivana eivät ärsyttäisi lainkaan. :smt017 Onneksi en ole ite opetellut kemiaa tai biologiaa, niin näitä huonon huumorin päätelmiä voi viljellä ihan rauhassa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00