etanainen kirjoitti:
hän vaan kysyi MUN lapsista ja samalla jo sit lopetti. Että alkaako muisti palautua ja sit tuli oma tytär voimakkaasti mieleen? en tiedä. voisihan sitä häneltä itseltäänkin kysyä että haluaako hän mua sinne. hölmö mua... ihan kuin se mies siellä olis joku vento vieras kenen kans ei voi edes jutella. mä oon vaan niin huono.

p.s. mutta miten siis AIVOHALVAUS eroaa tai liittyy tähän vuotoon tai katkenneeseen suoneen? ku joku sanoi mulle että ei tää nyt mikään halvaus ole... no, mä' lähen kuuklettamaan. palaillaan.
Et sinä mikään "huono" ole. Heitä mäkeen semmoiset ajatukset. Käy vaan siellä sairaalassa aina kun voit, ja juttele kaikenlaisia asioita, niistä se elämä taas viriää. Ja se, että miehesi jo omin avuin pystyy kävelemään, on merkki siitä, että ainakaan liikuntakeskukset eivät ole pahasti vaurioituneet. Pitkä kuntoutuksen tie teillä varmasti on edessä, mutta kun olette noin nuoria, niin varmaan sitä kuntoutustakin saa ja jos ei meinaa saada, niin pitää vaatia. Nykypäivänä pitää kaikesta tuommoisesta taistella, mutta jos jaksaa olla aktiivinen, niin apujakin löytyy.
Semmoiseen asiaan kuin persoonallisuuden ainakin osittaiseen muuttumiseen on kyllä hyvä varautua. Minä en sitäkään olisi tiennyt, jos ei meidän työerveyshoitaja olisi mulle oman isänsä aivoinfarktista ja sen seurauksista olisi kertonut. Ja kyllä ainakin mun mieheni persoonallisuus muuttui, hänellä vaurioituivat viestintää ja tunneälyä
hoitavat aivojen osat.
Aivohalvaus on yhteisnimitys monille erilaisille aivojen vaurioille, mm. aivoverenvuodolle pullistuman puhkeaamisen, verisuonen katkeamisten tai päähän osuneen iskun (esim. kolari) aiheuttamana. Aivoinfarkti on taas aivoverenkiertoon päässeen verihyytymän aiheuttama tukos, joka estää jonkin aivojen osan hapen saannin ja aiheuttaa sinne ikäänkuin kuolion (vrt. sydäninfarkti). Kaikista näistä käytetään "yhteisenä" nimittäjänä sanaa aivohalvaus, vaikkei varsinaisesta fyysisestä "halvauksesta" olisikaan kyse.
Oletko käynyt aivohalvaus- ja afasialiiton sivuilla. sieltä löytyy varmaan asiallista ja hyvää tietoa, varmaan myös keskustelupalstoja jne. (Minä en ole siellä nyt käynyt, vaikka ei se kellekän pahaa tekisi.)
Voimahaleja ja jaksamista sinulle eteenpäin, muista. että sinä et ole yksin!
Ja muista pitää hyvää huolta itsestäsi, muutoin et jaksa!!!Ja vielä, ei sinun aina tarvitse jaksaakaan. Sinulla on täysi oikeus olla väsynyt, heikko ja epätoivoinenkin, kunhan vaan jaksat sitten taas sieltä suosta nousta. Ja kunnon itku helpottaa aina vähäksi aikaa kummasti!
Ystävät ovat enkeleitä, jotka kantavat silloin, kun itse ei jaksa!