karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 08:00:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 650 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 533 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Uusi sienisato
ViestiLähetetty: 2009-09-06 23:38:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva
Tätä älä syö ettei käy kuin appiukolle monta vuotta sitten. Siitä meidän vanhin poika ja serkkunsa tekivät laulunkin:
Hoi laari laari laa,
kun vaari sientä saa,
vaari makaa teholla
ja oksentaa.
Valkoinen kärpässieni on aina kokonaan valkoinen ja kuusen herkkusienellä on ruskeat itiöt lakin alla. Minä kyllä jätän nämä molemmat valkoiset metsään, kuusen herkkusieni ei ole herkku-sanan veroinen. Nuorella herkkusienellä eivät nämä alapuolen ruskeat ole vielä kehittyneet, joten on viisaampaa jättää valkoiset tuon näköiset kokonaan metsään. Tänä vuonna noita myrkkysieniä on metsässä harvinaisen paljon.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2009-09-07 05:53:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Suppilovahveroita näyttää tulevan hirvittävän paljon :shock: Kävin eilen ja lauantaina hakemassa lähimetsästä pussillisen molemmilla kerroilla enkä viettänyt metsässä kuin vartin kerrallaan.

ViestiLähetetty: 2009-09-07 07:28:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä jatkan hevossienestystä. Eilen piti käydä hakemassa hevosen selästä havaitut herkku- ja punikkitatit parempaan talteen ilman hevosta. Sillä aikaa Mies oli lähtenyt metsään kävelemään ja toi tuliaisina 10 l ämpärillisen ja vielä muovikassissa lisää kanttarelleja. :smt055
Ihan hirveän paljon on saatu sieniä tänä vuonna. On myös opeteltu uusia lajeja, kehnäsientä ei olla ennen kerätty mutta nyt on uskaltauduttu, ja kyllä on hienon makuinen sieni.
Samoin löydettiin ensimmäinen mustavahakas, niitä saisi löytyä lisää.

ViestiLähetetty: 2009-09-07 19:12:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä taas jätin hevosen kaverilleni ratsastettavaks ja menin ihan ittekseni metsään ja sainkin taas muovikassillisen suppiksia, nam :)

ViestiLähetetty: 2009-09-13 13:03:18 
Poissa
sintti
sintti

Voi teidän kanttarellit ja suppikset sentään :shock:

Mä olen muuttanut Seinäjoen seutuville, ihan maaseudulle, pääkaupunkiseudulta vuosi sitten. Täällä en ole törmännyt kun haperoihin ja tatteihin, tuntuu, etten mistään löydä kantiksia tai suppiloita.

AAH, ne on mun omia herkkusieniä. Herkkutatti on kyllä hyvää, niitä olen pari löytänyt, saisi löytää lisää. Olen niin kade teille siellä!

Jos joku tietää, mistä täältä Etelä-Pohjanmaalta löytyy suppiksia ja vahveroita, voisi neuvoa mut edes oikeeseen suuntaan etsimään, jos ei ihan omia salapaikkojansa halua paljastaa :P

Slurps, syön silmilläni teidän sienet :lol:

ViestiLähetetty: 2009-09-21 16:32:13 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi

Viikko sitten olin mökin takaseinästä kauimmillaan korkeintaan 150 metrin päässä ja 3-4 litraa kantarellejä ja suppiksia......ja muutama pienehkö rusko-orakas =P~ Tuli iso hyvä sienisoosi :wink:

I'm on the gin & tonic diet....... i've already lost two days★

ViestiLähetetty: 2009-09-21 16:41:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eilen keräsin elämäni suurimman suppilovahvero- ja torvisienisaaliin! :D

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-09-21 17:40:09 
Poissa
sintti
sintti

Niin minäkin!!! Minulla koreihin kerääntyi 10 litraa suppiksia ja muutama herkkutatti. Mutta metsään jäi ihan mielettömästi haperoita ja kaiken sorttisia rouskuja, joita en surukseni oikein osaa valmistaa. Mitä sinä ajattelit saaliistasi valmistaa tai miten säilöt nuo metsien herkkupalat??? Itse ajattelin kokeilla kuivaamista ensi kertaa kun pakkanen pursuaa mustikoita. (Tämän kesän sato on todella yltäkylläinen, pitäisi olla vara-pakastin tällaisia runsauden vuosia varten.)

Sienikollegiaalisin terveisin

Cipolla

ViestiLähetetty: 2009-09-21 19:43:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Cipolla:

Rouskut kannattaa keittää (ryöpätä) ja sitten säilöä suolaan. Eli yhtä ryöpättyä sienikiloa kohti 100g karkeaa merisuolaa.
Sienet ja suola laitetaan kerroksittain purkkiin ja päälle joku puhdas paino, niin että sienet ovat niistä irtoavan suolaveden alla. Muille rouskuille riittää oikeastaan pelkkä kiehautus (noin 5 minuuttia kuitenkin keitän). Kiehumisen aikana pinnalle noudeva vaahto kuoritaan pois. Jos joukossa on kangasrouskuja, niin kannattaa keittää 15 min. jolloin kangasrouskujen kirpeys katoaa ja ne muuttuvat ehkä kaikkein herkullisimmiksi rouskuiksi (henkilökohtainen mielipide). Vettä pitää olla 3-4 litraa per tuore sienikilo.

Sitten kun ollaan aikeissa käyttää sieniä, niin otetaan tarvittava määrä ja liotetaan pari kolme tuntia reilussa vesimäärässä ja vaihdetaan vesi muutaman kerran liotuksen aikana.
Sienet pilkotaan ja niistä voi tehdä esim. sienikastiketta tai sienisalaattia.

Helppo sienisalaatti:
suolasieniä noin 3-4 dl pilkotaan, lisätään yksi pilkottu sipuli ja kastikkeeksi majoneesi-turkkilainen jugurttiseosta.
Tämä on parhaimmillaan seuraavana päivänä kun sipulin maku on saanut vetäytyä.

ViestiLähetetty: 2009-09-21 19:46:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänä syksynä on valtavasti sellaisia sieniä, joita yleensä olen löytänyt harvakseltaan. Olen kuivannut mahdottoman paljon mustavahakkaita ja punikkitatteja. Harmikseni en ole löytänyt kuitenkaan kuin neljä herkkutattia tänä syksynä.

Suppilovahveroita on jo nyt hurjasti ja elämäni ensimmäiset mustat torvisienetkin olen löytänyt (joko mie kerroin tämän aiemmin - en jaksa tarkastaa oliko se tänne vai sienipalstalle :D ). Kehnäsieniä oli niin paljon, etten enää viitsinyt kerätä enempää.

Harvinaisehkoja ei-syötäviäkin sieniä olen bongannut tänä syksynä runsaasti.

ViestiLähetetty: 2009-09-21 21:21:43 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos Patarouva hyvistä suolasieniohjeista!!! Ensi viikonloppuna taidan uskaltaa poimia niitä haperoita ja rouskuja... Tuo sienisalaatti sai veden kielelle! =P~
Olen sen verran vihreä karppaaja, että kaiken tiedon löytäminen ja hahmottaminen ei vielä oikein pelaa, mutta onneksi te kokeneemmat ammennatte viisaudestanne meille sinteille. =D> (Nää hymiöt on sitten kivoja...) Että täällä on ihan oma sieniosastokin... Onko mitään mitä täältä EI löydy????

Carpe (=karppi?) diem!

ViestiLähetetty: 2009-09-21 21:37:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Cipolla, nimesikin jo velvoittaa :D , paistele suppilovahveroita ( mustat torvisienetkin ovat tässä tosi hyviä)ja ainakin yhtä paljon sipuliviipaleita voissa,lisää ropsaus suolaa ja purkki smetanaa. Käy soosiksi melkein mihin vain ja lusikalla syötynä ihan yksinäänkin. Mausteeksi voi ripotella tilliä tai persiljaakin ja ehkä vähän mustapippuria.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2009-09-21 22:03:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi miten ihanaa luettavaa, aah! Tämä vuosi on oikein sienestäjän supersinfonia. Sieniä on paljon ja monenlaisa, paitsi tatit loistavat poissaolollaan, tai siis harvakseltaan on näkynyt.

Noita haperita on ollut erityisen paljon tänä kesänä ja vielä luxus kunnossa, voi miten ihania ne ovat pannulla voissa paistettuna, kuola valuu!!! Hapero on mielestäni vähän kuin lihaa pannulla paistettuna kokonaisena tai ainakin isoina paloina. Olen niitä etikkaliemeen joskus säilönytkin.

Suppilovahveroita on, ja on, ja on, mikä on ilolla merkille pantu. :lol: Pakkaseen olen keitellyt omassa mehussaan. Mutta syön mielelläni kaikkea metsästä löytyvää heti tuoreeltaan niin paljon kuin vaan kerkiän ja jämät sitten pakkaseen.

Joku kertoi ruso-orakkaista, ja niitä minäkin löysin suuren kasan. Paistelin niitä aamiaiseksi pannulla ja heitin kananmunaa perään ja voihan vietävä miten ihanan "pähkinäisiä" ne olivatkaan.
Iihana syksy ja iihana sienivuosi.

Tuliko nyt selväksi, että SIENET OVAT IHANIA kerätä ja syödä!!!

Voi vielä pakko kertoa: olin eilen sienimetsässä ja meni kaksi kurkiauraa ja yksi kai hanhiaura ylitesni valtavasti kiljuen ja kaakattaen. Lääh, olen myös lintuhullu.

ViestiLähetetty: 2009-09-21 22:45:53 
Poissa
sintti
sintti

Lainaa:
Cipolla, nimesikin jo velvoittaa , paistele suppilovahveroita ( mustat torvisienetkin ovat tässä tosi hyviä)ja ainakin yhtä paljon sipuliviipaleita voissa,lisää ropsaus suolaa ja purkki smetanaa. Käy soosiksi melkein mihin vain ja lusikalla syötynä ihan yksinäänkin. Mausteeksi voi ripotella tilliä tai persiljaakin ja ehkä vähän mustapippuria.

Haa, parli italiano? (Muille italiaa taitamattomille kerrottakoon, että cipolla tarkoittaa sipulia.)

Miksi nää ohjeet annetaan illalla kun päivän satsi (katso ruokapäiväkirja) on jo syöty... Nyt on pakko mennä vetämään hapankaalia suoraan purkista...jos sitten jaksais odottaa sienikastiketta huomiseen :^o .

Buona notte vaan kaikille!

ViestiLähetetty: 2009-09-21 23:01:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oh, bella funghi!

ViestiLähetetty: 2009-09-22 07:20:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo 100g suolaa per 1 kg sieniä on varmaan hyvä suolamäärä. Niistä ei varmaan tarvi sitten enää liottaa suolaa pois. Mä olen nimittäin ropsautellut "vapaalla kädellä" suolaa säilyvyyden varmistamiseksi sienikerrosten väliin, arviolta ehkä 300g/sienikilo. Sit joutuu aina liottamaan useamman päivän aina välillä vettä vaihtaen kun haluaa käyttää sieniä, jotka ovat ilman tätä liotusproseduuria aivan liian suolaisia. Mutta eipä ole homehtuneet.
Sain viikonloppuna lähes ämpärillisen haaparouskuja metsästä (niiden kahden suppisämpärillisen lisäksi...) . Suolasin ne, 1 partaäijäpurkillinen äidille ja loput omaan vajaaseen partispurkkiin. Ämpärillisestä tuli siis 1,5 litraa, aika pieneen tilaan meni.

ViestiLähetetty: 2009-09-22 07:59:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suzi, kyllä tarvitsee liottaa, jos suolaa on tuo 100g/1kg :D
Suolaa on tuolloin 10% ja yleensä elintarviketta pidetään voimakassuolaisena silloin kun suola% on jotain 1,5-2%/kg

ViestiLähetetty: 2009-09-22 08:15:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Buon giorno, karppilampeen. Tänään näyttäisi tulevan hyvä sienipäivä. Kesäkurpitsa on kasvattanut muutaman kunnollisen kokoisen pötkylän, joten ei muuta kuin halkaistun ja hiukan koverretun kurpitsan sisään jauhelihaa, sipulia, sieniä, sipulia ja kesäkurpitsan sisustaa ja maustettuna ja juustolla päällystettynä uuniin. Tuoretta sienisalaattikin tekee mieli.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2009-09-22 09:08:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Rouskut kannattaa siperialaiseen tapaan hapattaa ennen ryöppäämistä suolasieniksi! Maku paranee aivan olennaisesti, samoin säilyvyyn niin pärjää vähemmällä suolalla (5%). ELi: Metsästä tultua rouskuista leikataan jalat ja lakit eriseen, jotta menevät pieneen tilaan, ja kootaan ämpäriin tai suureen kattilaan kylmään veteen. Lautanen painoksi että pysyvät veden alla. Säilytetään viileässä 2-4 päivää, jolloin hapantuvat: veteen muodostuu vaahtoa ja sienten väri muuttuu: Haaparouskut muuttuvat lilanharmaasta tumman keltaisiksi, mustarouskut viininpunaisiksi! Sitten valutetaan ja ryöpätään tuoreessa vedessä. Purkkiin suolan lisäksi valkosipulin kynsi, tillinvarsia ja mustaherukan lehtiä, jos vaan pihasta löytyy.

Sienisalaattin täytyy liottaa liika suola pois, mutta jos esim. käyttää murekkeessa tai jossakin pataruoassa, ei kannata liottaa vaan jättää sitten vaan muun suolan pois, niin säästyy ravinteet ja aromit.

Suppikset ja tatit meillä kuivataan. Herkkutattia on nyt huonosti.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-09-22 09:43:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuota hapattamista täytyykin ehdottomasti kokeilla. Ukko laittaa liika vähän suolaa useimmiten ja tulos on sitten käymään lähteneet tai päältä homehtuneet suolasienet.

Fac ut vivas.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 650 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 533 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00