karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-11 06:02:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-11-06 18:38:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suolat kannattaa mittauttaa. Joskus kestää pitkäänkin ennenkuin kaiumvaje suostuu korjaantumaan. Ilman magneesiumia kalium ei imeydy, joten näitä molempia yhdessä. Mulla on ollut noita lisälyöntejä ja muita väpätyksiä monta vuotta. Ennen karppaamista ja sen aikana ekan puolen vuoden sisään (muistaakseni). Suolat mitattiin ja ne oli kaikki alle alarajan. Siihen kait on joku herkkyys toisilla. Mulla oli lopulta myös nesteenpoistolääkitys, mikä ei suinkaan parantanut tilannetta. Nyt pumppu pysynyt rauhallisena, otan kaliumia jos alkaa vetää siksakkia. Stressaaminen on kaikkein pahinta. En halua säikytellä, mutta serkkutytöllä oli noita muljahteluja paljon, ja kävi monesti terveysasemalla niiden takia. Sanottiin, että ne on normaaleja, mutta verikokeita ei otettu. Sai sitten sydänpysähdyksen lopulta, siis totaalisen, ei hengitystä, ei reagointia, suoli tyhjeni jne. Onneksi saatiin elvytettyä. Kaliumit oli aivan alhaalla, sai olla tipassa monta päivää ennenkuin tilanne korjaantui. Ei löytynyt muuta selitystä kuin runsas salmiakin syönti, ei siis mitään erikoisruokavaliota. Lekuriin mars.

ViestiLähetetty: 2009-11-06 18:52:11 
Poissa
sintti
sintti

Olin työterveydessä, jossa otettiin kaksi erilaista sydänfilmiä. Molemmissa näkyi isompi viiva(käyrä) muljahduksen aikaan.
Paperit kävivät lääkärillä, sanoi että ovat harmittomia mutta inhottavia. Vasta tiistaiksi sain ajan hänelle.

Verenpaine oli muistaakseni 140/84.
Verikokeita ei otettu, mutta pyysin muutenkin että otetaan verikokeet, koska yleisen kiinnostuksen vuoksi haluan tietää kolesteroli/yms arvot, kaikki ne mitä siinä nyt näkyy. Ei voinut nyt ottaa, koska olin syönyt aamupalan. En tiedä olisiko suola-arvoja voinut sitten jo mitata...

Mutta maanantaina jokatapauksessa mitataan noi pyytämäni arvot, niin ne on sitten tiistaina myös lääkärillä. Tuossa samassa ei varmaan näy suola-arvoja? Pitänee pyytää erikseen...
Kyseessä siis sellanen verikoe, missä on a4:sen verran eri arvoja.

ViestiLähetetty: 2009-11-06 23:44:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

|makke kirjoitti:
Olin työterveydessä, jossa otettiin kaksi erilaista sydänfilmiä. Molemmissa näkyi isompi viiva(käyrä) muljahduksen aikaan.
Paperit kävivät lääkärillä, sanoi että ovat harmittomia mutta inhottavia.

Huomenta
tuttuja on "muljahtelut", joka päiväisiä olivat ennenkuin aloitin VHH.
sain niitä hh ruuan jälkeen levossa.
mutta nyt ne ovat LOPPU.
mutta kyllä minulla 60 g hh ruuan jälkeen, saan saman aikaan, uudestaan, sekin on testattu.

ViestiLähetetty: 2009-11-28 13:14:41 
Poissa
sintti
sintti

Minä olen jättänyt välillä kirjoittelun, koska elämä alkoi olla sellaista eipäs juupas. Aina kun kirjoitin, että juu peruna auttoi niin sitten oltiinkin taas ihan huonona. Alkoi tulla selittelyn maku ja mikään ei mennyt minkään säännön mukaan.

Rytmihäiriöitä ja oiretta jos jonkinlaista. Välillä tuntui, että hiilarit auttoi mutta eipäs enää autakaan. Mitä lie sattumaa ollut välillä.
Kävin silloin taannoin verikokeissa kuten muutenkin pari kertaa vuodessa. Kaikki arvot hemmetin hyviä. Mitään lisäravinteita ei suositeltu. Hemoglobiinikin aina niin pirun hyvä, että ylärajoilla tai yli. Vettä ja kivennäisvettä tulee juotua riittävästi.
Välillä ei mitään muljauksia ole ollutkaan ja olen kokenut voivani hyvin.

Lääkärit aina tarjoo sitä masennusta ja kun en ole masentunut niin eikun akka kotiin täysin terveenä. Paniikkiahan ne muljut kaikilla muka on. :evil:
Tässä on kuitenkin kunto koko ajan pikkuhiljaa heikentynyt. Huomautan heti, että mun hiilarien vähentäminen on ollut vain silloin tällöin runsasta, koska menin niin reippaasti ja helposti ketoosiin. Nytkin syön päivittäin perunaa sun muuta hiilaria mutta vähemmän kuin ennen. Homma on ruuan osilta ikäänkuin hanskassa. Mitään en mittaile vaan koitan järkeillä ihan ajatuksilla. Söin tossa välillä enemmän hiilareita ja paino lähti nousemaan. On se herkkää. Kauraleipä on ainoa viljatuote ja sitäkin vain muutamina päivinä viikossa. Pulla ei ole ruokaa. Karkkia joskus mutta osaan senkin hallita. Me very happy for that. =D> Virallisterveellistä tämä ei vieläkään ole, koska ei sitä perunaa esim. ole neljäsosalautasellista. Mieluummin kasviksia reippaasti.

Paino on nyt 60kg, pituus 165, enempää ei painon tarviis tippua. Kun pääsis kuntoilemaan niin lihasta vaan hötön tilalle. Lähtöpainohan oli about 67kg.

Joo, menin taas kerran lääkärille eli yksityiselle, taas otettiin verta. Tehtiin vielä glukoositestit ja kilpparitestit ihan vimpan päälle. Sitten kysyttiin taas masennusta ja sanoin, että ei kyllä mitenkään sovi mun käytökseen moinen. Kardiologille sitten vihdoin lähete.
Joku pikku flunssakin tossa välillä kävi kimppuun ja olo oli tosi heikko. Ei nuhaa, ei yskää? Portaita ei jaksaisi kävellä ja muutenkaan ei oikein pystyssä pystyny olemaan. Olin kylmissäni ja saunoin ihan kunnolla. Yleensä en juuri sauno yli kahta minuuttia. Lämmönsietonihan on ollut monta vuotta sekaisin ja välillä en kestänyt edes auringon paistetta. Kaiken ajattelin ja myös lääkärit ajatteli, johtuvan autokolarista.

Siitäkö kunto alenemaan. Verenpainemittari osoitti rytmihäiriöitä. Verenpaineet edelleen matalat kuten ainakin tämän vuoden ajan. Aiemmin mulla ei mittaria ollut. Nytkin on aina paineet lähellä normaalia lääkärissä.
Kardiologin luonakin sydän muljasi niin lujaa, että lääkärin mielestä todella selkeä rytmihäiriö. Nyt tehdään hiukan lisätutkimuksia mutta sydämessä on jotain vikaa, ei ihan viatonta rytmihäiriötä.
Kuulemma tämä neljäkymppiä on jonkin sortin virstanpylväs näille oireille putkahtaa esiin. Ei siis voi syyttää autokolariakaan.

Tässä on ollut aikaa miettiä ja muistella ja pohtia. Onhan noita pirun muljauksia ollut jo vuosia. Kaikillahan niitä on. Väsymystä on ollut mutta luulin johtuneen kolarista, ehkä suuri syy onkin sydän.
Vuosia sitten (2003) yritin kuntoilla eli pyöräillä, kuntoni ei vaan millään noussut vaan väsähdin ja väsähdin. Ennen muinoin pystyin helposti pyöräilemään 40-60km päivässä ihan huvin vuoksi. En siis ollut mikään kuntourheilija.

Eli nyt tutkitaan kunnolla vihdoin viimein.

Halusin vaan sanoa, että kyllähän ne "rytmihäiriöt" on monesti ihan hyvälaatuisia mutta jos tulee heikotusta, hengästymista tai muuta ihmeellistä oiretta, niin kannattaa yrittää päästä kunnon tutkimuksiin. Vaikeaa tuo minullakin on ollut kun naiset usein psykiatrisoidaan.

Tämä hiilarien vähentäminen ei ole puhkaissut mulle mitään tautia. Se on ehkä tuonut oireet paremmin esiin ketoosin kautta. Tai aika vaan oli nyt kypsä.
Jos en olisi joutunut kohta viisi vuotta sitten autokolariin niin oireeni olisivat tulleet työelämässä ihan varmasti aiemmin esiin.
Oloni on muuten ollut niin vaihteleva + lääkärit haluaa uskoa niin kovasti mielenterveysongelmiin, että minun piti mennä tosi huonoksi, ennenkuin lääkärikään uskoi minua.

ot
On muuten tän vuoden aikana tullut jo aika monta sellaista ihmistä vastaan, jotka ovat pikkuhiljaa alkaneet veehoohoilla. Tämän kuukauden sisällä yllätin kaksi naista pohtimasta "jotain uutta dieettiä". Aika äkkiä tajusin, vhh. Annoin nettisivut tänne ja olivat tosi innoissaan. Toisella I-diabetes ja hän myönsi, että liikaa tulee hiilareita syötyä, lääkityksen turvin. Kerroin tietty päässeeni eroon vatsavaivoista. Se pitää edelleen paikkansa.

Eipä tässä muuta tällä kertaa.

ViestiLähetetty: 2009-11-28 21:53:35 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Magnesiumista ihan asiapostaus täällä: http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=95
Eli jos sitä maggea saa kerralla paljon, niin sen imeytyminen huononee ja toisaalta sen saantia säädellään suolistosta, joten liikaa sitä ei voi lisäravinteenakaan saada. Itse otan vähintään 750mg/vrk ylimääräisiä ja edes tuo määrä ei riitä pitämään koko ajan aamuisia suonenvetoja pois jaloistani. Olen siis raskaana ja maggen kulutus on huipussaan. Kannattaa panostaa siihen. Ja tosiaan kuten sanottua jo, kaliumia tarvitsee aisaparikseen.

ViestiLähetetty: 2009-12-01 17:21:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuossa kikatuksen postauksessa tuli tärkeä asia esille. Jos vointi on huono liittyen rytmihäiriöön, niin silloin pitää pommittaa lääkäreitä, kunnes sydän tutkitaan kunnolla.
Väsyminen ja jaksamattomuus on hälyytysmerkkejä. Taustalla voi olla ihan oikea vikakin.

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2010-01-14 23:38:42 
Poissa
sintti
sintti

Palataans asiaan.

Vaivahan ei ole poistunut yhtään mihinkään. Ketoosissahan rytmihäiriöt alkoivat. Siitä sitten nostelin rankasti hiilareita, ei auttanut. Lopetin myös karppaamisen, ei auttanut (lisätään tähän: paino ei ole noussut lopettamisesta, kun on pitänyt järjen mukana syömisessä/juomisessa). Tuosta on kuitenkin jo pari kuukautta, että luulisi kaikenmaailman arvojen tasoittuvan jo tuossa ajassa, jos siis olisi niistä kiinni.

Lääkäri sanoi tuolloin, että voi kirjottaa lääkettä jos häiritsee. Tuntuu jotenkin järjettömältä. Olen 24 vuotias, ei tässä iässä pitäisi mitään sydänlääkkeitä syödä. Mainitsin tuolloin rytmihäiriöiden lisäksi lujaa lyövän sydämen ( ei siis nopeasti, vaan lujaa). En tiedä mitä lääkkeitä se meinasi, mutta puhui jotain että ne rauhottaisi rytmiä. Lisäksi hän mainitsi jotain että "lääkkeet voivat jarruttaa urheilua". En oikein tajunnut mitä tuolla tarkotti.

Tuolloin tosiaan sydän kyllä löi paljon kovempaa, että on se siitä jo rauhottunut. Rytmihäiriöt eivät ole kuitenkaan poistuneet. Lisälyöntejä tulee jatkuvasti, varmasti useita satoja päivässä, joista huomaan muutaman kymmenen (levossa).
Iltaisin pahimmillaan. Välillä on kymmeniä minuutteja etten ainakaan huomaa, sitten saattaa tulla esim 10 minuutin sisällä toistakymmentä ylilyöntiä. Lääkäri käski lisätä liikuntaa, jos se menisi sillä ohi. Liikun kyllä kohtuullisen paljon, että vähän tuota kyllä epäilen.

Magneesiumiakin olen syönyt, koska joillakin se on ilmeisesti auttanut. Mulla ei.

Silloin kun arvoja mitattiin, niin ei siinä mitään suola-arvoja mitattu. Kolesteroli oli liian korkea.
Kolesteroli oli noussut parin vuoden aikana, vaikka se oli jo aiemmin koholla.

En tiedä alkoikovatko lisälyönnit juuri Atkinsin dieetistä, vai sattuiko vain samaan ajankohtaan.
Jos dieetistä johtui, ei kiva.

Millä nuo saa pois sydäntä pysäyttämättä? Onko jollekkin teistä annettu lääkitystä lisälyönteihin? Auttoiko?
Saako tuollaiset tilapäisellä lääkityksellä loppumaan?

Nyt ei tosiaan painot kiinnosta, vaan enemmänkin sydämen toiminta. Hermothan tässä menee.

ViestiLähetetty: 2010-01-15 06:17:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

|makke kirjoitti:
En tiedä alkoikovatko lisälyönnit juuri Atkinsin dieetistä, vai sattuiko vain samaan ajankohtaan.
Jos dieetistä johtui, ei kiva.

Millä nuo saa pois sydäntä pysäyttämättä? Onko jollekkin teistä annettu lääkitystä lisälyönteihin? Auttoiko?
Saako tuollaiset tilapäisellä lääkityksellä loppumaan?

Nyt ei tosiaan painot kiinnosta, vaan enemmänkin sydämen toiminta. Hermothan tässä menee.
niin ei siinä mitään suola-arvoja mitattu

Huomenta
minullakin on punttitausta.
ihminen kaikessa viisaudessaan etsii syytä kuka ja mikä on syyllinen ja tekee kuinkas ollakkaan aina väärän valinnan syyllisen suhteen. JOS asiaa ei tutkita.

muuten tuo ressi ja "hermojen menetys" vain pahentaa tilannetta ja tuo suola tilanne pitää korjata HETI. niin ja univaje lisää lisälyöntejä (kahvi ressi työ liikunta, mikä sen univajeen sitten aiheuttaakaan.. nuku enempi ja lisää suoloja)

kuule ei ole Atkinsin syyllinen.
on minuakin tutkittu ja tutkittu. .. ja ei vaan löydetty lisälyönneille syytä eikä verenpaineelle (ennen kuin olin edes kuullut atkinsonista mitään).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lis%C3%A4ly%C3%B6nti
se lisälyönti on harmiton, mutta ei mukava. "lisälyönnit ovat vaaraton ilmiö, jota esiintyy yleisesti terveissäkin sydämissä."

mutta kuinkas ollakkaan kun tuossa 4 vuotta sitten löysin atkinsonin, lisälyönnit hävisi. niin ja palaavat takaisin heti kun hh kertaannos määrä nousee isoksi.... kokeiltu on niin monta kertaa ja aina sama juttu. ja muuten hh määrä vaikuttaa myös verenpaineeseen, todennäköisesti välillisesti, kun nestettä on kehossa vähempi, samalla tapaa kuin suola.

MUTTA jos tämä (lisälyönnit) olisi kaikilla näin, niin kyllä sen hh "viisaatkin" antaisi yleisohjeiksi. joten sen kanssa on vain elettävä.

mutta atkinson tuskin on syyllinen, koska näitä minun tapauksia on reportoitu muillakin, mutta ei läheskään kaikilla.
http://www.pulssi.fi/fin/artikkelit/kardiologia/sepelvaltimotautia_rasituskoe_kertoo_miten_sydan_jaksaa/

"Lisälyönnit ovat erittäin yleisiä, luultavasti jokaisella niitä ilmenee joskus elämänsä aikana. Ne eivät terveellä ihmisellä ole merkki mistään sydänsairaudesta. Niitä ei siis tarvitse hoitaa eikä niistä kannata välittää.

Valitettavasti asia ei ole aivan näin yksinkertainen, sillä sydänsairauksien yhteydessä lisälyönnit eivät aina ole aivan viattomia. Lisälyönnit sinänsä eivät aiheuta ongelmia sydämen toiminnassa, mutta ne voivat olla merkki siitä, sydän on tavallista herkempi saamaan hankalampia rytmihäiriöitä.

Lisälyöntejä tule helpommin runsaan kahvin, alkoholin, tupakoinnin ja valvomisen yhteydessä. Jos lisälyönnit vaivaavat kovasti, näitä altistavia tekijöitä kannattaa välttää. Jos lisälyönnit tästä huolimatta vaivaavat kovasti, niitä voidaan vähentää beetasalpaaja-lääkkeillä.

Sydänlihastulehduksen yhteydessä voi olla tavallista enemmän lisälyöntejä ja muita rytmihäiriöitä. Kysyjän kohdalla on mahdoton sanoa varmuudella, voisiko aikoinaan sairastetulla sydänlihastulehduksella olla osuutta lisälyönteihin, mutta epätodennäköiseltä se tuntuu. Nykyiset lisälyönnit vaikuttavat sellaisilta, joita voi hyvin esiintyä ilman aikaisempia sydänsairauksia.

Pertti Mustajoki
Professori"
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Syd%C3%A4n-muljahtelee/177/?c=Sydan

"Sydämen lisälyönnit
Lääkärikirja Duodecim
12.7.2009
Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri

Normaalisti sydämen sykettä tahdistaa sydämen eteisen seinämässä oleva tahdistinsolmuke. Silloin tällöin sähköimpulssi voi lähteä muualta sydänlihaksesta kuin tahdistinsolmukkeesta. Seurauksena on ylimääräinen lyönti, jonka jälkeen sykkeessä on tavallista pidempi tauko.

Lisälyönti tuntuu yleensä muljahduksena rinnassa. Monet aistivat pelkästään lisälyöntiä seuraavan syketauon. Lisälyöntejä ei aina päivän askareiden keskellä huomaa, mutta rauhallisessa tilanteessa, esimerkiksi vuoteessa ennen nukkumista, ne tuntuvat.

Lisälyöntejä esiintyy ainakin puolella terveistä ihmisistä. Ne ovat siis useimmiten aivan vaaraton ilmiö eivätkä merkitse mitään sydänsairautta. Niitä tulee enemmän tietyissä tilanteissa, jotka voivat lisätä elimistön ja sydämen ärsytystä. Näitä ovat runsas kahvin tai alkoholin nauttiminen, tupakka ja valvominen. Jos lisälyönnit häiritsevät elämää, altistavien tekijöiden välttäminen voi auttaa. Häiritseviä lisälyöntejä voidaan vähentää myös beetasalpaajalääkkeillä.

Lisälyönnit voivat saada alkunsa joko eteisen (eteislisälyönnit) tai kammion seinämästä (kammiolisälyönnit). Nämä lisälyöntityypit voidaan helposti erottaa sydämen sähkökäyrässä (sydänfilmissä eli EKG:ssä, ks. artikkeli «EKG (sydänfilmi)» 1). Joskus tietynlaatuiset kammiolisälyönnit viittaavat johonkin sydänsairauteen. Jos oireissa ja sydämen sähkökäyrässä on viitteitä tämänlaatuisista lisälyönneistä, tehdään lisätutkimuksia sydämen tilan selvittämiseksi.

Käytettyjä lähteitä
Raatikainen P. Eteislisälyönnit ja Kammiolisälyönnit. Lääkärin tietokannat/Lääkärin käsikirja [online]. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
"
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=fosfori&p_artikkeli=dlk00082

ViestiLähetetty: 2010-01-15 09:40:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla oli noita rytmihäiriöitä ja muljahduksia hyvinkin paljon juuri tuossa 25:n ikävuoden kieppeillä. (Siitä on jo siis kauan, huoh). Tupakkaa tuli silloin poltettua ja alkoholiakin kului poikamiehellä.

Kyllä ne tais vuoden verran ainakin vaivata ennen kuin itsestään loppuivat. Ei ne kyllä mitään mukavia tuntemuksia ole, nykyään saattaa joskus muljauttaa kun on krapulantynkää, ei muulloin.

Kun aloitin karppauksen nelisen vuotta sitten huomasin urheilun yhteydessä tykyttelyä, mutta sekin jäi sitten myöhemmin pois.

ViestiLähetetty: 2010-01-15 19:29:14 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Veren elektrolyytit pitäis kyl mittauttaa mitä pikimmiten. Ei kuulosta normaalilta laisinkaan.

ViestiLähetetty: 2010-01-15 19:51:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lisälyönteihin määrätään yleensä betasalpaajaa. Hidastaa sydämen lyöntejä ja laskee verenpainetta. Urheilussa se vaikuttaa niin että pulssi ei nouse vaaditulle tasolle, joten on hidastettava vauhtia. Mulla se tehosi lisälyönteihin vasta niin isoina annoksina että jaksoin juuri kävellä rauhallisesti, thats it. Oireet olivat juuri kuten makkella, satoja jumpsauksia vuorokaudessa. Nestettä alkoi kertyä ja väsyin. Vuorokauden seurannassa nukkuessakin näkyi pitkiä häiriöjaksoja. Kammio ja eteislisälyöntejä. Betasalpaaja ei sopinut minulle kun aiheuttaa keuhkoputkien supistumista, astmani paheni. Nyt on ollut pitkään tosi rauhallista. Lisälyöntejä tulee vain kun saan jonkun tulehduksen. Meillä on suvussa kardiomyopatiaa, toivottavasti ei osu mun kohdalle :( . Kävin yksityisellä sydänlääkärillä, joka kirjoitti tuon betasalpaajan. Sanoi että jos ne ei auta, niin on olemassa vahvempia myrkkyjä. Niissä on myös enemmän sivuvaikutuksia. Asia jäi sitten silleen, ei ole tullut käytyä uudelleen. Kävin myöhemmin rasituskokeessa, jossa näkyi aivan lopussa jotain outoa, mutta ei mitään hälyyttävää.
Kannattaa tutkituttaa. Jos ei muu auta, niin yksityiselle spesialistille. Kerran se vaan kirpasee, ja sekin vaan lompakosta.

perj. 13.4 -07 83,5kg

ViestiLähetetty: 2010-01-15 23:10:35 
Poissa
sintti
sintti

Lisätään nyt tähän vielä, että en polta, muuta kuin joskus humalassa, mutta siitäkin koitan päästä eroon.
Moni täällä sanoo että "loppui lisälyönnit kun alotin vhh", mutta mulla se nyt alkoi silloin. Vhh aiheutti vain järkyttävää tykytystä, jolloin lisälyönnit tuntuivat vielä kovempaa. Vuosi sitten olin myös Atkinsin dieetillä, ei silloin ollut mitään ongelmaa. Tosin silloin olin "vain" sen 2 viikkoa induktiovaiheessa, nythän olin kauemmin.

Normaalisti mulla on ollut kerran viikossa baarireissu, mutta vhh aikana en ottanut tippaakaan. Unirytmi mulla on ollut koko elämän sekaisin. Nyt on ollut kuitenkin parannusta.
Jonkin asteinen stressi on varmaan ollut, kun työpaikalla oli yt-neuvottelut (mutta muistaakseni neuvottelut alkoivat kyllä vasta lisälyöntien ilmaantumisen jälkeen). En kuitenkaan ole kovin stressaavaa tyyppiä, vaan enemmänkin "ihan sama"-tyyppiä.
Häritseehän tämä, ei sitä voi kukaan lisälyönneistä kärsinyt varmaan muuta väittääkkään.

Pääsen kyllä työterveyteen milloin vain, ei se mitään erikseen maksa. Tämä lääkäri kenellä kävin, väitti että atkinsin dieetti poistaa vain nestettä kehosta, eikä laihduta ollenkaan. En kyllä luottaisi tällaisen lääkärin kirjottamiin sydänlääkkeisiin. Pitäisikö pyytää aikaa sitten kardiologille? Mitä ne tutkii?

Mitä arvoja voin pyytää työterveyden mitattavan? Mä kun pyysin testejä, niin mitataan kolesterolia, huoh.

ViestiLähetetty: 2010-01-15 23:19:45 
Poissa
himokarppi
himokarppi

|makke kirjoitti:
Pitäisikö pyytää aikaa sitten kardiologille? Mitä ne tutkii?

Mitä arvoja voin pyytää työterveyden mitattavan? Mä kun pyysin testejä, niin mitataan kolesterolia, huoh.

Kardiologi tutkinee sydänfilmin, usein otetaan vuorokausinauhoituskin (Holter). Sydämen ultraäänitutkimuksella saadaan tietoa mahdollisista rakenteellisista poikkeavuuksista. Sydänlääkkeistä kardiologeilla on luonnollisesti paras tietämys.

Nestetasapainoarvot eli nämä suola-arvot kyllä kuuluisi minusta aina rytmihäiriötilanteissa tarkistaa. Samoin kilpirauhaskokeet. Kolesterolilla voi heittää vesilintua tässä vaiheessa.

ViestiLähetetty: 2010-02-24 22:06:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen itse 23-vuotias ja joskus kärsinyt muljahteluista säännöllisesti. Itseasiassa juuri tällä hetkellä mulla muljahtelee sydän ja yhdistän ne ehdottomasti rasvaiseen ruokaan. Söin vastikään (n. tunti sitten) melko ison annoksen valkosipulimajoneesidipissä kastaen vihanneksia kuten varsiselleriä, kurkkua ja tomaattia. Ja aina, jos syön rasvaista ruokaa odotettavissa on outoa oloa ja muljahduksia. Ennen vanhaan ennen karppausta sain muljauksia sydämeen pastaruoasta, söin sitä aina niin, että se suorastaan ui margariinissa.. tai vastaavasti riisiä. Hiilihydraatti ei ole syypää, eikä sen puuttuminen vaan omien kokemuksieni perusteella sanoisin, että "rasvan yliannostus" oireilee muljahteluina. Nyt on tosi kiva mennä nukkumaan kun tykyttää. :(

Voin olla myös väärässä. Ehkä toisille ihmisille mulhahtelut aiheuttaa hh, mutta mulle rasva.

What comes must go!!

Mega-Anskun Kutistus-Rutistus

ViestiLähetetty: 2010-02-25 11:40:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Silloin kun aloitin karppauksen monta vuotta sitten ja olin ketoosissa, tuli minullekin jatkuvia rytmihäiriöitä. Yhdistin ne nimenomaan ketoosiin, koska ne poistuivat hiilareiden lisäämisen jälkeen. Se oli sellaista jatkuvaa jyskytystä. Lähetin silloin Heikkilälle sähköpostia ja kysyin niistä. Hän suositteli omega-öljyn nauttimista ja sillä loppuivat rytmihäiriöt. Nyt olen jo monta vuotta syönyt niitä, eikä tälläisiä rytmihäiriöitä ole, tosin ei ole ketoosiakaan!
Jonkinlaisia rytmihäiriöitä on ollut jo yli 20 vuotta ja ne on perusteellisesti tutkittu sydänfilmillä, Holterilla, sydämen ultraäänellä, angiografialla ja sydämen katetrisaatolla. Mitään pahanlaatuista ei voitu osoittaa.
Mutta näihin ketoosista johtuviin rytmihäiriöihin kalaöljy auttoi loistavasti.

johanna

Karppausta vuodesta 2004, vaihtelevalla menestyksellä.....

ViestiLähetetty: 2010-03-04 23:14:47 
Poissa
sintti
sintti

Kirjoitetaan taas tänne.

Eli itsellä loppui nuo rytmihäiriöt ihan yhtäkkiä. Mietin olisiko 250mg magnesium päivittäinen lisäravinne voinut tuohon vaikuttaa.
Lopetin magnesiumin syönnin, ja heti n.viikon päästä alkoi uudelleen lisälyönnit. Rupesin taas syömään magneesiumia--> loppuivat rytmihäiriöt kahden päivän päästä.

Nyt olen jatkanut magnesiumin syömistä lisäravinteena ja koitan varmaan jossain vaiheessa taas jättää pois. Jos ne taas alkavat, niin eiköhän rytmihäiriöt sitten liity jotenkin magnesiumiin.
Tai sitten vain osu kummallisesti juuri tuohon ajankohtaan.

On kyllä huomattavasti mukavempaa, nyt kun ei muljahtele.

Tähän voisi vielä kertoa että Atkinsin dieetin lopettamisen jälkeen on kolesterolini nyt 5,6 kun se dieetin aikana (muljahdusten alkamisen aikana) oli 7.
Aika nopeasti laski alemmas, kun siirryin normaaliin ruokavalioon.
Painokin on ainakin vielä samoissa lukemissa, kun dieetin lopettamisen aikoihin.

ViestiLähetetty: 2010-03-05 02:26:46 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Ja sinähän tiesit senkin, että kun laihduttaa ja fläsä liikkuu energiaksi, se voi vaikuttaa mm. kolesteroliarvoihin?

ViestiLähetetty: 2010-04-02 18:32:01 
Poissa
sintti
sintti

Mimmimakia kirjoitti:
Ja sinähän tiesit senkin, että kun laihduttaa ja fläsä liikkuu energiaksi, se voi vaikuttaa mm. kolesteroliarvoihin?

Kolesteroliarvoni mitattiin kun rytmihäiriöt alkoivat, jolloin myös lopetin Atkinsin dieetin. Elin sen jälkeen ei enää "fläsä liikkunut energiaksi" ainakaan ketogeenisen dieetin takia, vaan ihan normaalilla suomalaisella ruokavalioilla. Sitten mitattiin uudelleen, ja arvot oli 5,6.

Eli lopettamisen aikoihin 7-> parin kuukauden päästä 5,6. Siitä en tiedä mitä arvot olivat esim dieetin keskivälissä.

ViestiLähetetty: 2010-04-04 13:31:17 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

En osaa sanoa onko ok vai ei tuo pudotus, kun ei ole HDL ja LDL ja triglyjä tiedossa, mut vaikuttaa hyvältä, eipä silti. Tosiasia on, että ketogeeninen ei sovi kaikille ja jokaisen pitää löytää se oma tapa karpata. Mä ajattelen sen näin, et syödään puhdasta, jalostamatonta ravinteikasta ruokaa riittävästi ja rasvasta otetaan energia eikä hiilareista. Aika vapaa määritelmä, mut eipä voi tulla sanomaan, et ois jotenki rajoittava.

ViestiLähetetty: 2010-05-03 10:25:50 
Poissa
sintti
sintti

Kaikkien rytmihäiriöisten kannattaisi ensimmäisenä kokeilla sitä, että jättää pois KOKONAAN seuraavat tuotteet: Alkoholi, Nikotiini, Kofeiini, Theobromiini (Kaakaossa).
Itellä oli kamalia rytmihäiriöitä ennen ja vasta edellämainittujen myrkkyjen ja kiihokkeiden poistamisen jälkeen pumppu rauhoittui.
Tuo theobromiini on ainakin minulla tosi kovaa rytmiin vaikuttava.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00