karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 08:49:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lihaton tammikuu
ViestiLähetetty: 2014-01-02 04:47:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

els kirjoitti:
Golliwog kirjoitti:
Halusin tulla peukuttamaan sitä perimmäistä ajatusta ruokavalion monipuolistamisesta ja uusien asioiden kokeilemisesta. Minusta teemaan sopisi hyvin kokeiluruokina sisäelimet ja muut ei lihaslihat.

Olipa Golliwogilta hienosti käännetty ajatus positiiviseksi :smt049 :resp:
Sisäelimistä, nahasta, läskistä, luista, sorkista ja sidekudoskalvoista
saa uskomattoman hyvää ja vieläpä terveenä pitävää eli kaikin puolin kunnollista sapuskaa,
mutta alkuun tarvitaan sekä sisua että kokeilunhalua.
Joo, ja mielellään myös sauvasekoitin :)

Etelämmässä Euroopassa vielä taitavat nämä asiat.
Sääli että meidän ruokakulttuurimme pilattiin, kiitos muuttoaaltojen ja "uuden terveysvalistuksen".

Eihan se sovi elintarviketeollisuudelle etta suomalainen ostaisi ja soisi kaikki halvat tarveainekset mista kansan rakastamat "liha"pullat, makkarat ja mikropitsat tehdaan. bisneshan siina karsii :D

ViestiLähetetty: 2014-01-02 12:52:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Eipä sovikaan. Median (ja elintarvike- ynnä ja lääketeollisuuden eli siis terveysviranomaisten) mukaan kuluttajan kannattaa syödä mahdollisimman paljon mahdollisimman pitkälle jalostettua vilja-sokeri-öljy-mössöä. Se on tuottavinta. Ja jos joku pahalainen nyt sitten aikoo tehdä ruokansa itse, on se tehtävä edes mahdollisimman hankalasti - ja mahdollisimman hankalista ja mahdollisimman kaukaa kuskatuista (ja sitä kautta edelleen voittoa tuottavista) raaka-aineista, joita sitten erikoistuotteilla maustellaan että saataisiin "vaihtelua aterioille". Tammikuun kasvikset ovat tästä jokseenkin täydellinen esimerkki :)

Jauhemaksakastikkeen voi oikein hyvin suolata ja maustaakin vasta kypsänä, jos ei kestä maistaa raakaa maksaa (jokamikä raaka maksa on kuin onkin todellista superruokaa, eipä silti). Ja jos osaa tehdä ruokaa jauhelihasta, niin eiköhän jauhemaksa mene samoihin, ainakin suolan määrän suhteen. Ja viimeistelyn voi tarvittaessa tehdä vasta pöydässä (suolalla ja pippurilla, kuten ennen vanhaan tehtiin) - tai mukauttaa lisukkeen suolaisuus sopivaksi. Harva asia on ensi kertaa täydellinen, mutta aika usein hyvää - ja näihin näyttää oppivan varsin pian.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-02 13:16:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En tykkää ite maksasta sellaisenaan, liian voimakas maku. Mut semmonen 35% maksaa / 65 % sikanautaa jauhettuina pihveiksi ja sipuli-kermakastiketta... ja hapankaalia! =P~

Hirven sydän ja kieli on hyvvee kans, kun äiteen tai isäukon tekemänä saa.

ViestiLähetetty: 2014-01-02 13:49:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko oikeasti eettistä syödä viljeltyä lohta, jota ruokitaan todennäköisesti vähintään 30% soijarehulla, joka todennäköisyydellä tulee Etelä-Amerikasta (maailman suurin soijantuottaja) missä sademetsää kaatuu ja sademetsien kaatamista vastustavia aktivisteja tapetaan? Minun riistani ja kotimaisen lihani vuoksi ei sentään tapeta ihmisiä, soijanviljelyn vuoksi tapetaan...

Sivuhuomio: Hiiret saivat tyypin 2 diabeteksen kun niitä ruokittiin soijalla ruokitulla viljellyllä lohella. KAIKKI viljelty kala saa nykyään myös soijarehua, koska niille ei riitä kalaa rehuksi.

MIkä on sellaisen lihattoman tammikuun pointti, jossa proteiininlähde on moninkertaisesti epäeettisempi ja luontoa tuhoavampi, kuin vaikkapa riistaliha tai suomessa laiduntaneen luomueläimen liha? Ja vielä epäterveellisempääkin?

Enkä nyt halua morkata ihmisten valintoja joiden ymmärrän olevan myös lompakkolähtöisiä, onhan se kassilohi halpaa toki ja sitä on hyvin tarjolla. Näistä asioista vaan puhutaan sen verran vähän, että ajattelin tuoda esille soijalla ruokitun kassilohen valtavan epäeettisyyden ja ympäristökuorman verrattuna siihen että söisi eläintä joka laiduntaa laitumilla joissa ei voi tai ei ole tarvetta viljellä mitään ihmisravinnoksi sopivaa. :shock:

Eli tämä ei, Minni Hiiri, ollut mitenkään kritiikkiä sinua kohtaan, lohi on edullinen ja helposti saatavilla oleva proteiininlähde. Mutta jos terveydestä tai eettisyydestä puhutaan, niin kassilohi on todella vihonviimeinen tuote.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-02 14:20:15 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Syön ihan mitä kalaa minua huvittaa, olkoonkin se kassilohta, purkkisardiinia, savustettua siikaa, silakoita, makrillia, tonnikalaa jne. Eettiset ja ekologiset valinnat ovat jokaisen omat, ja niistä on täysin turha tulla syyllistämään, edes epäsuorasti, muita ihmisiä. Ei kaikilla ole varaa ostaa riistaa ja luomilihaa, varsinkin jos pitää ruokkia suurempaa perhettä.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-01-02 14:33:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Matee: kovin tarkkaan edellistä viestiäni lukenut, mainitsin jo siinä että EN moralisoi, vaan tuon tietoon asiaa joka usein yllättää ihmiset kun siitä heille kertoo: Kassilohi ei ole niin terveellistä, hiilijalanjäjeltään edullista kuin kovin eettistäkään. Jos tämä tieto ei kasvokkain keskustelussa olisi osoittautunut niin kovin harvan tiedossa olevaksi ja heitä yllättäväksi, tuskin vaivautuisin sitä tännekään kirjoittamaan. Kirjoitustani ei ole kohdistettu kenellekään yksittäiselle kirjoittajalle, vaikka yksi kirjoitus minut siihen inspiroikin.

Olen itse hyvin pienituloinen joten hinta on minulle merkitsevä tekijä:
*Lampaan kylkiluut: noin 5 euroa kilo, luuta tosi vähän suurin osa syötävää.
*Muut soppaluut, joista saa luuliemen joka on niin ravitseva ettei kokolihaa välttämättä edes tarvita ja syötävääkin niissä usein on: muutaman euron kilo.
*Uusseeelantilainen saksanhirvikäristys (tarhattua, laiduntavat vapaasti, ihminen tarjoaa vain suolakiviä ja vesipisteitä) vähän yli 9 euroa kilo.
*KOtimainen muikku ja silakka: Kohtuuhintaisia yleensä ovat, muutaman euron kilo
*Luuliemet ravinteikkuutensa vuoksi tekevät sen että proteiineja voi saada sitten vaikka maitotuotteista ja munista, ei ole pakko syödä mitään lihaa tai kalaa.
Jouduin itse köyhäilemään syys-marraskuun ja luuliemien ansiosta uskalsin ottaa proteiinit lähinnä kananmunista, juustosta ja pähkinöistä sinä aikana.

Minä nimenomaan EN halua moralisoida, mutta syy vaihtaa lihasta kassiloheen ei kyllä sitten ainakaan liity ollenkaan niin etiikkaan kuin terveyteenkään, vaan on varmaan sitä aiemminkin ketjussa keskustelutua halua etsiä vaihtelua ruokavalioon tällä lihattomalla tammikuulla.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 09:40:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hoyryjyra kirjoitti:
Eihan se sovi elintarviketeollisuudelle etta suomalainen ostaisi ja soisi kaikki halvat tarveainekset mista kansan rakastamat "liha"pullat, makkarat ja mikropitsat tehdaan. bisneshan siina karsii :D

Miksi ne ovat halpoja mielestäsi?

ViestiLähetetty: 2014-01-03 09:48:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voin vastata tähän 'miksi ne ovat halpoja' kysymykseen, koska olen erään projektin tiimoilta joutunut keskustelemaan lihantuotannosta yms. suomessa muutamankin alalla olevan tyypin kanssa, sekä tuottaja- että viranomaispuolelta:

Kaikki voivottelivat sitä että
a) kuluttajat on kaupan/tuottajien taholta Suomessa opetettu käyttämmään vain niitä paisteja/pihvejä/valmissuikaleita ja muita hyvin rajoitetusta osasta eläintä tehtyjä raaka-aineita ja vielä törkeän kalliilla
b) koska kuluttajat on tähän opetettu, peruskuluttaja ei tiedä miten niitä muita osia käytetään, jolloin niille ei ole kysyntää eikä niitä paljoa näe hallien yms. erikoisliikkeiden ulkopuolella

Ne muutamat liha-alan asiantuntijat joiden kanssa juttelin huokasivat myös kaihoisasti että heti Baltiasta alkaen ihan koko Keski-Eurooppa suunnilleen on erilaista sikäli, että ihmiset osaavat kokata outojakin eläimen osia, ovat valmiit käyttämään siihen aikaa ja niinpä niitä outoja osia on myös hyvin tarjolla.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 09:59:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Voin vastata tähän 'miksi ne ovat halpoja' kysymykseen, koska olen erään projektin tiimoilta joutunut keskustelemaan lihantuotannosta yms. suomessa muutamankin alalla olevan tyypin kanssa, sekä tuottaja- että viranomaispuolelta:

Kaikki voivottelivat sitä että
a) kuluttajat on kaupan/tuottajien taholta Suomessa opetettu käyttämmään vain niitä paisteja/pihvejä/valmissuikaleita ja muita hyvin rajoitetusta osasta eläintä tehtyjä raaka-aineita ja vielä törkeän kalliilla
b) koska kuluttajat on tähän opetettu, peruskuluttaja ei tiedä miten niitä muita osia käytetään, jolloin niille ei ole kysyntää eikä niitä paljoa näe hallien yms. erikoisliikkeiden ulkopuolella

Ne muutamat liha-alan asiantuntijat joiden kanssa juttelin huokasivat myös kaihoisasti että heti Baltiasta alkaen ihan koko Keski-Eurooppa suunnilleen on erilaista sikäli, että ihmiset osaavat kokata outojakin eläimen osia, ovat valmiit käyttämään siihen aikaa ja niinpä niitä outoja osia on myös hyvin tarjolla.

Heh, juuri näin! Kasvava kysyntä sitä hintaa nostaisi. Mikäli kysyntä olisi korkeampaa, ei ne enää olisi halpoja. Kyllä lihateollisuus siitä tykkäisi.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 10:40:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, itse olen onnellinen siitä että ne osat joita itse arvostan ovat todella halpoja, vaikka niitä sitten ehkä joutuukin vähän etsiskelemään. :D

Mutta tuossa projektissa jossa noiden ihmisten kanssa juttelin oli hämmentävää se, että tilanne tuntui harmittavan heitä - haluaisivat suomeen ainakin henkilökohtaisen mielipiteen tasolla sitä samaa halua ja kykyä käyttää monipuolisemmin ruhon osia, mitä löytyy Keski-Euroopan kuluttajilta - siitä huolimatta että fileisiin, paisteihin ja suikaleisiin yms. totutettu kuluttajamassa tuottaakin helposti niitä isoja voittoja. LIha-alan asiantuntijat ainakin siis henkilökohtaisella tasolla toivoisivat Suomeen enemmän Keski-Euroopan meninkiä, jossa voi käydä vaikka ostamassa tuosta vaan sen yhden tietyn lehmän mahalaukun, josta 'tripes' tehdään.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 10:48:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Joo, itse olen onnellinen siitä että ne osat joita itse arvostan ovat todella halpoja, vaikka niitä sitten ehkä joutuukin vähän etsiskelemään. :D

Mutta tuossa projektissa jossa noiden ihmisten kanssa juttelin oli hämmentävää se, että tilanne tuntui harmittavan heitä - haluaisivat suomeen ainakin henkilökohtaisen mielipiteen tasolla sitä samaa halua ja kykyä käyttää monipuolisemmin ruhon osia, mitä löytyy Keski-Euroopan kuluttajilta - siitä huolimatta että fileisiin, paisteihin ja suikaleisiin yms. totutettu kuluttajamassa tuottaakin helposti niitä isoja voittoja. LIha-alan asiantuntijat ainakin siis henkilökohtaisella tasolla toivoisivat Suomeen enemmän Keski-Euroopan meninkiä, jossa voi käydä vaikka ostamassa tuosta vaan sen yhden tietyn lehmän mahalaukun, josta 'tripes' tehdään.

Totta kai. Vaikka fileiden hinta saattaisi hieman laskea, niin noiden muiden osien hinta kyllä nousisi huimasti, onhan se tällä hetkellä niin naurettavan alhaisella tasolla.

Itseä aina on kummastuttanut, kun ihmiset sanovat, että lihateollisuus hyötyy, kun porukka suosii fileitä. Ei hyödy.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 11:05:50 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Ayahuasca kirjoitti:
Itseä aina on kummastuttanut, kun ihmiset sanovat, että lihateollisuus hyötyy, kun porukka suosii fileitä. Ei hyödy.

Kyllä hyötyy. Kun menee katsomaan kuinka iso osa tiskissä olevista "fileistä" tällä hetkellä on raakalihavalmisteita, joiden sisällöstä jopa 20 % on fosfaatilla pumpattua vettä, niin tietää kyllä että hyötyy ja isosti. Tuo fosfaatin käyttö "fileissä" on sitä paitsi lailla kielletty tällä hetkellä. Lihateollisuus rikkoo siis törkeästi lakiakin tällä hetkellä isojen voittojen takia. Ehkä se tahtotila niiden muiden osien myymiseenkin löytyy kunhan joku tämän kuplan paljastaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 11:19:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Ayahuasca kirjoitti:

Kyllä hyötyy. Kun menee katsomaan kuinka iso osa tiskissä olevista "fileistä" tällä hetkellä on raakalihavalmisteita, joiden sisällöstä jopa 20 % on fosfaatilla pumpattua vettä, niin tietää kyllä että hyötyy ja isosti. Tuo fosfaatin käyttö "fileissä" on sitä paitsi lailla kielletty tällä hetkellä. Lihateollisuus rikkoo siis törkeästi lakiakin tällä hetkellä isojen voittojen takia. Ehkä se tahtotila niiden muiden osien myymiseenkin löytyy kunhan joku tämän kuplan paljastaa.

Oletetaan, että pitää paikaansa. Eli lihateollisuus hyötyy, kun voi myydä filettä, jossa on hieman vettä mukana ja samalla heittää puolet koko ruhosta pois?

ViestiLähetetty: 2014-01-03 11:29:50 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Ayahuasca kirjoitti:
Oletetaan, että pitää paikaansa. Eli lihateollisuus hyötyy, kun voi myydä filettä, jossa on hieman vettä mukana ja samalla heittää puolet koko ruhosta pois?

Vedestä saatu kilohintakin on vähintään 10 euroa, ja näistä lihoista 20 % sitä vettä... ainakin.

Puolet ruhoista pois? Minulla on varmaan aukko sivistyksessä, mutta olen luullut että einesteollisuus kyllä käyttää aika tarkkaankin ruhot. Ja eineksiä suomessa menee, niilläkin kivat katteet. Niissähän saa käyttää fosfaattejakin, ja käytetäänkin. :wink:

Sivistä toki minua pois heitetyistä ruhoista.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 11:30:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ayahuasca kirjoitti:

Ei, vaan se loppuosa ruhosta menee elintarviketeollisuudelle leikkeleiden ja einesten sun muun lisäainepaskan valmistukseen ja niissä ne katteet ovat myös hulppeat. Jos kuluttajat ostaisivat tuorelihana nekin osat, niin mistäs elintarviketeollisuus sitten löytäisi niitä halpoja osia einespaskan valmistukseen?

Ylipäätään tuoreliha - mistä osasta eläintä tahansa - tuo vähemmän katetta teollisuudelle kuin eines tms. - sen vuoksi sinne fileeseen pitää tunkea vettä, että saisi katteen isommaksi.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 11:31:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Ayahuasca kirjoitti:

Vedestä saatu kilohintakin on vähintään 10 euroa, ja näistä lihoista 20 % sitä vettä... ainakin.

Puolet ruhoista pois? Minulla on varmaan aukko sivistyksessä, mutta olen luullut että einesteollisuus kyllä käyttää aika tarkkaankin ruhot. Ja eineksiä suomessa menee, niilläkin kivat katteet. Niissähän saa käyttää fosfaattejakin, ja käytetäänkin. :wink:

Sivistä toki minua pois heitetyistä ruhoista.

Kauppahallissa tarjolla olevissa vähemmän suosituissa osissa ei mielestäsi ole merkittävää hävikkiä?

Mikdi ditä vettä ei voisi pumpata samalla tavalla muihinkin?

ViestiLähetetty: 2014-01-03 11:45:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ayahuasca kirjoitti:
Kauppahallissa tarjolla olevissa vähemmän suosituissa osissa ei mielestäsi ole merkittävää hävikkiä?

Esimerkiksi siksi, että kauppahallin lihatiskiyritys ostaa ainakin jotkin ruhot ihan kokonaisina ja tekee mm. raakamakkaraa osista joita ei muuten käytetä ja jota on sitten samalla tiskillä myös myytävänä. Ja luut menevät kaupaksi sellaisenaan, kauppahallissa käy nimenomaan niitä asiakkaita jotka haluavat niitä harvinaisempia osia ja osaavat niitä käyttää. Myös koirille ostetaan syötävää niistä kauppahallin lihatiskin epämääräisistä osista. Löysin itse Fiskarsissa kaadetun villin peuran luita naurettavaan 4 euroa kilo hintaan, muu osa peurasta oli jo myyty.

Ja siksi että lihatiski myy vain lihaa ja osaa sitä myydä ja tarjota ja tehdä vaikka raakamakkaraa jolloin hävikkiä ei synny, kun taas marketin valtavasta tarjonnasta eri tuoteryhmillä lihatiski on vain yksi ainoa ja valikoima on aivan erilainen kuin siellä kauppahallissa ja hävikki sitten sen mukaista - ja sen välttely vilunkipelillä myös.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 11:51:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ayahuasca kirjoitti:

Esimerkiksi siksi, että kauppahallin lihatiskiyritys ostaa ainakin jotkin ruhot ihan kokonaisina ja tekee mm. raakamakkaraa osista joita ei muuten käytetä ja jota on sitten samalla tiskillä myös myytävänä. Ja luut menevät kaupaksi sellaisenaan, kauppahallissa käy nimenomaan niitä asiakkaita jotka haluavat niitä harvinaisempia osia ja osaavat niitä käyttää. Myös koirille ostetaan syötävää niistä kauppahallin lihatiskin epämääräisistä osista. Löysin itse Fiskarsissa kaadetun villin peuran luita naurettavaan 4 euroa kilo hintaan, muu osa peurasta oli jo myyty.

Ja siksi että lihatiski myy vain lihaa ja osaa sitä myydä ja tarjota ja tehdä vaikka raakamakkaraa jolloin hävikkiä ei synny, kun taas marketin valtavasta tarjonnasta eri tuoteryhmillä lihatiski on vain yksi ainoa ja valikoima on aivan erilainen kuin siellä kauppahallissa ja hävikki sitten sen mukaista - ja sen välttely vilunkipelillä myös.

Nyt vastasit aiheen vierestä. Tämä on tilanne nyt, koska ne fileet ovat suositumpia. Mikäli muutkin olisivat yhtä suosittuja, siirtyisivät ne sinne marketteihin. Ei fileisiin kauppahallissa ole pumpattu vettä.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 12:04:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sinä kysyit miksi kauppahallissa ei pumpata vettä fileisiin ja minä vastasin miksi ei, miten se on aiheen vierestä? Puhuttiin siis nykytilanteesta jossa hinnat ovat mitä ovat ja marketeissa vettä pumpataan fileisiin, mutta kauppahallissa ei. Tulevaisuusspekulointi siitä mitä tapahtuisi jos muiden osien arvostus ja hinta nousisi on tästä erillinen aihe.

ViestiLähetetty: 2014-01-03 12:13:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Sinä kysyit miksi kauppahallissa ei pumpata vettä fileisiin ja minä vastasin miksi ei, miten se on aiheen vierestä? Puhuttiin siis nykytilanteesta jossa hinnat ovat mitä ovat ja marketeissa vettä pumpataan fileisiin, mutta kauppahallissa ei. Tulevaisuusspekulointi siitä mitä tapahtuisi jos muiden osien arvostus ja hinta nousisi on tästä erillinen aihe.

Ei puhuttu, vaan typoista huolimatta kysyin nimenomaan isi-muodossa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00