karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-27 15:19:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-21 10:33:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voihan se tosiaan hammaskin olla, jos aina kipu tuntuu samassa kohdassa paikallisena.

Itse olen pitänyt parhaana onko-poskiontelontulehdus-testinä sitä, että tömäytän kämmenpohjalla otsaan. Jos poskionteloihin sattuu, kyseessä on poskiontelontulehdus. Hampaat eivät nimittäin yleensä tuohon reagoi. Ylös-alas hyppeleminen toimii myös. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 10:54:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sitä piti vielä, että jos kyse on bakteerin aiheuttamasta, niin siihen ilmeisesti antibiootti on pakollinen? Vai meneekö sekin ohi ilman?
EDIT:
Lainaa:
Tutkimusten mukaan suurin osa myös bakteeriperäisistä poskiontelotulehduksista paranisi ilman antibioottihoitoa, mutta voimakkaasti oireileville potilaille lääkäri useimmiten harkitsee lääkityksen aloittamista.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:00:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla ovat aina menneet poskiontelontulehdukset ohi ilman antibiootteja. Voihan se bakteerikin olla, usein flunssaviruksen päälle tulee sitten bakteeri kun on limakalvot valmiiksi ruvella, toinen tyypillinen tällainen on virusflunssan loppupuolella iskevä bakteerin aiheuttama keuhkoputkentulehdus. Niihinkään en syö antibiootteja, koska antibiootit nopeuttavat paranemista vain muutamalla päivällä.

Antibiootti on "pakollinen" mielestäni vain silloin kun oikeasti terveys uhattuna eli seuraaviin söisin itse: Streptokokit A ja C (ikävien jälkitautien mahdollisuus), keuhkokuume, sepsis (="verenmyrkytys"), imusuonentulehdus. Ylähengitystieinfektioihin en nyt vaan viitsi.

Eli tämä lienee makuasia jokaiselle, mutta jos kysyt arvauskeskushenkilökunnalta saat toki suosituksen antibioottien syömisestä. Mutta se on silti ihan vapaaehtoista. Olen useita viikkoja sinnitellyt kipein poskionteloin ja meni se lopulta sitten ohi kuitenkin. Toisaalta ei särkenyt kovasti, eli en joutunut ottamaan särkylääkettä. Sattui vain poskionteloihin kävellessä aina, kun kantapää iski maahan.

(Jos asut pääkaupunkiseudulla, Kampin Megaklinikka tarjoaa yksityistä hammashoitoa todella halvalla noin ollakseen yksityinen paikka. Terkkaripuolella ei pääse todellakaan helposti hammasta näyttämään - ainakaan ennen kuin ne antibiootit on syöty.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:12:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ottiko ne sinulta tulehdusarvoa kun kävit lääkärissä?

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:15:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin että tätä voineen vielä ihan rauhassa seurailla. Jotenkin tuntuu, että särky on vähentynyt siitä, mitä se oli viime viikolla. Tai sitten se on vain siirtynyt myöhempään iltaan. Mutta mikä tekee sen ettei juurikaan särje aamuisin?

Eivät :(

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:23:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja sitten on huomattava lääkäreiden taipumus tarjota antibiootteja automaattisesti tiettyihin vaivoihin, usein potilaalta kysymättä:

Minulla oli 2010 viimeksi influenssa ja toisella lääkärikäynnillä - syy oli ihan vain pelkästään saada lisää sairaslomaa eli sairaslomatodistus työnantajalle - lääkäri kirjoitti keuhkoja kuunneltuaan reseptin yskänpillereitä sekä antibiootteja, koska kuulemma oli keuhkoputkentulehdus. Kumpaakaan en pyytänyt.

Ne yskänpillerit söin, en tiedä oliko niistä mitään apua, antibiootit jätin kylmästi syömättä, sillä muutaman päivän nopeutus paranemisessa ei ollut mielestäni sen arvoinen että viitsisin tehdä suolistomikrobien joukkomurhan.

Mutta joo, tulehdusarvot ovat yksi hyvä mittari. Ja koskeeko poskionteloihin kun tömäytät kämmenpohjalla otsaan? Se voisi olla ainakin erotteleva tekijä siinä, onko kyseessä poskiontelot vai se hammas.

Jos oireet eivät pahene eikä nouse kuumetta, ei tila ainakaan ole pahenemassa.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:25:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos soittaisit sinne terveyskeskukseen vielä ja kysyisit voisiko hoitaja ottaa pika CRP:n. Sanot, ettet haluaisi "varmuuden vuoksi" syödä antibiootteja, jos siellä ei vaikka olekaan bakteeritulehdusta vaan virus. Sittenhän sen tietäisi.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:27:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Voisiko olla niin, että pitkällään paine ontelossa pääsee purkautumaan paremmin kuin pystyssä?
Kipu tulee käytännössä aina paineesta, on kyseessä sitten poskiontelo tai lihas...

En muuten todellakaan ymmärtänyt kysymystäsi,
pitääkö bakteeritulehdukseen aina olla antibiootti, mutta onneksi editoit siihen jatkoa :)
(... nimittäin, JOS resistentit kannat kehittyvät niin kuin tällä hetkellä kehittyvät,
itse kunkin kannattaa opetella kestämään pitempiä parannusaikoja ja ihan luomukipuakin ja/tai pehmeitä hoitoja siihen.
Se on nimittäin kohta pakko, kun muuta mahdollisuutta ei anneta. Jos biootti ei toimi, niin se ei toimi.)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:33:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei tapahdu mitään otsaa tömäyttäminen. Päänlasku alaskaan ei tuo painetta. Mutta sitten kun tästä pari tuntia menee, niin voi olla ihan toinen. Pientä tunnetta on poskessa / suussa / hampaassa.

Kuumetta en ole koko tämän flunssan aikana nähnyt. 37,1c tainnut olla harvoja kertoja, kun on mitattu.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:33:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yufina kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että särky on vähentynyt siitä, mitä se oli viime viikolla. Tai sitten se on vain siirtynyt myöhempään iltaan. Mutta mikä tekee sen ettei juurikaan särje aamuisin?

Kuulostaa siis siltä että olet paranemassa. Komppaan Elsiä selityksessä siitä, miksi aamulla ei särje ja sillä perusteella myös se että särky on siirtynyt myöhempään iltaan tarkoittaa, että se särkyä aiheuttava paineen muodostuminenkin on siirtynyt myöhempään iltaan, eli vaikuttaisi että olet paranemassa. Kärsivällisyyttä vain siis tarvitaan.

Se tömäyttäminen kannattaa tehdä vasta sitten kun muutenkin tuntuu särkyä poskionteloissa, eli myöhemmin päivällä sillä sekin riippuu nimenomaan siitä paineesta siellä poskionteloissa, joka on yön jälkeen pienempi. Lähinnä käyttäisin tässä erotuskeinona siihen hammaskipuun.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:37:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

River kirjoitti:
Jos soittaisit sinne terveyskeskukseen vielä ja kysyisit voisiko hoitaja ottaa pika CRP:n. Sanot, ettet haluaisi "varmuuden vuoksi" syödä antibiootteja, jos siellä ei vaikka olekaan bakteeritulehdusta vaan virus. Sittenhän sen tietäisi.

Tämäkin päivän soittoyritys oli yli tunnin, että taitaa olla kiirettä, mikä selittää sen ettei minua päästetä turhaan hoitoon. :D

Tuokin tieto voisi olla vähän laajemmin saatavilla, niin välttyisi näistä turhista lääkärin kiusaamisista.

Eikös v-loppunakin ollut iso uutinen kaupassa, että antibioottien teho on hurjasti heikentynyt tms.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:46:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Yufina kirjoitti:
Eikös v-loppunakin ollut iso uutinen kaupassa, että antibioottien teho on hurjasti heikentynyt tms.

Kaikkallahan siitä puhutaan, mutta harva tekee muuta kuin puhuu (miten tuleekaan mieleen vt ravitsemuskeskustelu...)

Antibiootin käyttö voi olla "pakollista" sitten kun makaa 40 asteen kuumeessa teholla. Ehkä.
Sen sijaan usean esittämä väite, ettei hän syö niitä kuin tarpeeseen, tuntuu aika, hmm, miten sen nyt sanoisi?
Vähän niinkuin joku yrittäisi taas kerran maalata mustaa valkoiseksi...
Vaikka olemmehan me muutenkin nykyisin niin kovin hyviä selittäjiä : )

ViestiLähetetty: 2016-03-21 11:57:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En minä ihan kaikkia lääkäreitä vielä niputtaisi "puskalaisten" kanssa samaan nippuun. Siellä on myös hyviä ihmisiä jotka oikeasti yrittää ajatella potilaan parasta.

Antibiooteilla on myös etunsa, jo ennen kuin ollaan teholla. Ajatellaan vaikka mukavaa infektoitunutta haavaa, joka hoitamattomana voi aiheuttaa amputaation tarpeen ilman sitä 40 asteen kuumetta tai tehohoidon tarvetta. Tai keuhkokuumetta, joka ei aina nosta niin kovaa kuumetta, mutta arpeuttaa kyllä pysyvästi keuhkoja vaikka saattaa parantuakin itsestään. No, nämä menee ohi aiheen, joten ei tästä sen enempää tässä ketjussa.

Tässä kuitenkin käypä hoito-suositus, josta voi itse katsoa sen virallisen suosituksen
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaa ... d=khp00024

"Jos oireet ovat lievät tai kohtalaiset, on kyseessä flunssan jälkeinen sivuontelo-oireilu, joka paranee usein itsestään tai oireenmukaisella hoidolla. Jos flunssaoireet kuitenkin jatkuvat yli 10 päivää, oireet pahenevat jälleen lievemmän oireilun jälkeen, poskilla on voimakas paikallinen kipu tai kuume nousee yli 38ºC, on syytä epäillä bakteerien aiheuttamaa sivuontelotulehdusta."

ViestiLähetetty: 2016-03-21 12:05:38 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

els kirjoitti:
Sen sijaan usean esittämä väite, ettei hän syö niitä kuin tarpeeseen, tuntuu aika, hmm, miten sen nyt sanoisi?
Vähän niinkuin joku yrittäisi taas kerran maalata mustaa valkoiseksi...

No itseasiassa tästä muistin syöneeni antibioottikuurin tarpeeseen 1,5 vuotta sitten. Mutta ei ollut laajakirjoinen ja tuli oikeasti tarpeeseen. Mulla tehtiin pieni operaatio, jonka seurauksena iski kohtutulehdus. Tulehdusarvot koholla, kuumetta ja kaikkea muuta kivaa. Mä en nähnyt tilanteessa vaihtoehtoja, kuten ei lääkärikään. Sitä kun olisi paranneltu kotona pari päivää niin seuraavaksi oltaisiin oltukin sairaalassa vähän kovemmilla aineilla.

Mutta edellisestä "tarpeeseen" syödystä laajakirjoisesta kuurista on se yli kymmenen vuotta. Kyllä mulla senkin jälkeen on omasta mielestäni ollut bakteeriperäistä toimintaa poskionteloissa, joskus niistä valuva lima on todella ärsyttänyt ja kutittanut nielua. Nyt mulla tuntuisi taas katupölyn takia menevän paikat tukkoon, mutta en nyt viitsisi (taas raskaana) käyttää noita suihkeitakaan. Ajattelin selvitä oil-pullingilla ja ehkä haen sitä nenään suihkutettavaa öljyä apteekista. Muuten holvaisin nenään kookosöljyä, mutta kun siinä apteekin öljypullossa on niin kätevä se suihkunokka :D

ViestiLähetetty: 2016-03-21 12:17:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

River kirjoitti:
En minä ihan kaikkia lääkäreitä vielä niputtaisi "puskalaisten" kanssa samaan nippuun. Siellä on myös hyviä ihmisiä jotka oikeasti yrittää ajatella potilaan parasta.

Suurin osa lääkäreistä on hyviä ihmisiä ja suurin osa yrittää varmaan ajatella potilaan(kin) parasta, ei siinä mitään.
Mutta käypähoito-ohjeet ovat käypähoito-ohjeet ovat käypähoito-ohjeet.
Niitä vastaan on täyspäisenkin lääkärin paha sanoa yhtään mitään.

Ja käypähoito-ohjeet ovat ikävän pitkälti lääkeyhtiöiden manilpulaation tulosta.
Eikä niissä piireissä puhuta potilaiden parhaasta, vaan potilaiden maksimoinnista. Ja rahasta.

ViestiLähetetty: 2016-03-21 20:30:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään näyttää selvästi, että jotain paranemisia on tapahtumassa. Nenä tuntuu suht normaalilta ja särky ulottuu vain enää hampaaseen poskeen ja hieman ympärille. Eikä särky ala ennen puolta päivää, 15 korvilla tänään. Ensimmäinen päivä ilman särkylääkettä.

Pitäisi enää vain tietää, että onko kyse hammassärystä vai muuten poskiontelotulehdukseen liittyvää. Eikös nämä hammasvaivat voi olla aika pahojakin, että olisi hyvä hoitaa heti pois.
Tosin näihinkin taitaa saada turhia antibiootteja.
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ ... ta-6081926

EDIT: Ehkä nämä on niitä viimeisiä kiellettyjä "huuhaajuttuja", mitä ei pitäisi lukea, Ainakin virallisen totuuden mukaan. :lol:
http://www.curetoothdecay.com/root_canal.htm
http://www.curetoothdecay.com/Root_Cana ... _canal.htm

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-30 12:25:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt viime viikon tiistain jälkeen olen ollut särkylääkkeetön. Pientä jomotusta poskessa on ja samoin säteilee vähän epämääräisesti hampaisiin. Kävin hammaslääkärissä, mutta päivystyksen pikatarkastuksessa eivät mitään mullistavaa löytäneet. Mutta ilmeisesti tämä tästä vielä menee ohi?

Eilen sain mukavan kannustuksen, että ne antibiootit pitää ehdottomasti nyt mennä hakemaan. En kuitenkaan ymmärrä että miksi niitä kannattaisi syödä särkyyn joka ei edes ole mitenkään niin kivulias.

Toivotaan että eilinen pakollinen (omasta tahdosta riippumaton) salitreeni ja muuttoavustus pahentanut tätä..

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-30 13:25:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yufina kirjoitti:
Mutta ilmeisesti tämä tästä vielä menee ohi?

Eilen sain mukavan kannustuksen, että ne antibiootit pitää ehdottomasti nyt mennä hakemaan.

No sehän on jo menossa ohi, joten kyllä se siitä. Toki se voi vähän kestää, mutta kirjoitustesi perusteella kuulostaa että paranemassa on. Niitä akupunktiopisteitä jotka laitoin tuonne yhteen viestiin kannattaa kokeilla, jos vaikka auttaisi siihen jomotukseen.

Antibiootteihin kannustavalta olisin itse kysynyt tuossa kohtaa näin:
"Miksi ihmeessä, kun olen jo kuitenkin paranemassa? Omistatko ehkä lääkeyritysten osakkeita?
Tiesitkö että suolistobakteereilta voi mennä yli vuosi yhdestä antibioottikuurista toipumiseen?"

ViestiLähetetty: 2016-03-30 14:19:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ HS:ssa joskus uutisoitiin, että kaksikin vuotta:
viewtopic.php?f=60&t=67574

ViestiLähetetty: 2016-03-30 14:24:43 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

meli kirjoitti:
^ HS:ssa joskus uutisoitiin, että kaksikin vuotta:
viewtopic.php?f=60&t=67574

Just tätä uutista yritin etsiä, mutta en löytänyt. Kiitos meli.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00