Shemhamforash kirjoitti:
Suomessa vähähiilihydraattinen, ja miksei maailmallakin, on hirveän monipuolinen ja sekava kokoelma milloin mitäkin kituprotaamisesta rasvakammopaleoon ja taas toisaalta niihin karppilääkäreiden mukaan nimettyihin ruokavalioihin.
Olen juuri tuon mielikuvasekamelskan vuoksi itse luopunut sen sanan käyttämisestä ja kerron suoraan, että kyse on eläinrasvan painotuksen reilusta lisäämisestä ja hiilihydraatin tuntuvasta rajoituksesta viljojen nollaamisella sekä käsittelemättömän ja lähiruuan suosimisesta yli tehdastuotetun kaukoruuan. Sitä on helppo tukea perusteluin, koska ihmiselle elintärkeät ravinteet ovat sitoutuneet eläinrasvaan ja eläinravintoon ja niissä on suolen loppupäälle pitkäkestoista energiaa, joka vaihtaa puryvaatin tuottamisen beetaoksidaatioon, säilyttää lihakset ja ei rasita maksaa, aivoille ketoneita ja maksa valmistaa pienet aivoglukoosit itse.
No nyt kun aloittaja on jo vastauksen saanut, niin voi hyvillä mielin taas kirjoitella ohi aiheen.
Lähinnä noiden perusteiden vuoksi taas itse käytän VHH -nimitystä. Siinä nyt sentään määritelmällisesti syödään vähän hiilareita; jotain 40 tai 45E% hiilarimääriä on ihan turha silloin edes yrittää väittää vähähiilihydraattiseksi. Eihän vähähiilihydraattisuus ole kuitenkaan jossain tietyssä tuotantopaikassa tai tietyllä tapaa valmistettujen elintarvikkeiden syömistä, vaikka meistä kumpikin omaa ruokavaliotaan sillä tavoin toteuttaisi.