karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-12 04:43:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Verenpainelääkkeet
ViestiLähetetty: 2017-11-17 10:31:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaa:

Vähähiilihydraattinen -sana tarkoittaa yleiskielessä ja on kyllä ihan tällä foorumillakin aiemminkin tarkoittanut hyvin monenlaisia hiilarimääriä, tiukan ketoilijan 20 grammasta päivässä sinne rentokarpin 150:neen.

Aika outo käsiytys sulla on, mutta tämä olikin jo tiedossa?

VHH ruokavaliolla ja Karppauksella ei ole jurikaan mitään yhtäläisyyksiä, että mikä kuuluu olla se vuorokautinen hiilarimäärä, saatikka sitten ravintoon liittyvät muut argumentit.

ViestiLähetetty: 2017-11-17 10:39:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mihin ihan oikeasti perustat väitteesi? Anna joku kirjallinen lähde.

Ja katsopa mitä Shemhamforash kirjoitti tähän ketjuun:
Lainaa:
Suomessa vähähiilihydraattinen, ja miksei maailmallakin, on hirveän monipuolinen ja sekava kokoelma milloin mitäkin kituprotaamisesta rasvakammopaleoon ja taas toisaalta niihin karppilääkäreiden mukaan nimettyihin ruokavalioihin.

Onko hänenkin käsityksensä mielestäsi outo?
Vai kohdistatko huomauttelusi vain valikoituihin kirjoittajiin foorumilla? :lol:

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-11-17 11:20:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ymmärrän kyllä hyvin, jos joillekin VHH tarkoittaa nimenomaan jotakin, mikä on spesifimpi kuten juuri Heikkilän ohjeistama yksi vakiintunut VHH-malli, kuin sekava yläkäsite. Itsekin käytän sitä aivan itsekseni perusajattelussa, että vaan VHH, mutta aina toisille selittäessä muualla olen huomattavan paljon yksityiskohtaisempi, koska omaa ajattelua on äärimmäisen vaikea välittää yli mielikuvien, jollei ole tarkka.

ViestiLähetetty: 2017-11-17 11:31:26 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Antti Heikkilän vhh:lla on nimikin, se on Pellinki dieetti. Näitä sivuja ei oikein ole päivitetty mutta tällaisetkin siis on. http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=61

ViestiLähetetty: 2017-11-17 11:40:37 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Meillä on täällä foorumillakin osioita useisiin karppaustyyleihin. Minusta se on hyvä asia, koska kaikkien tyylien sekoittaminen ei minulle ainakaan henkilökohtaisesti sopisi, mutta omalla LCHF tyylillä, jolle on ihan oma määritelmä, pysyy diabetes kakkonen remissiossa (9 v jo) samoin kilppari voi hyvin ja olen pystynyt koostamaan tyylin sisällä ruokavalion josta tykkään ja jonka sisällä on ne omat herkkuhetketkin valion puitteissa. Heikkilän diabetesohjeet ovat olleet mukana, tosin lääkkeettömyys vaatii minulla alempia hiilareita kuin Heikkilä yleisesti ohjeistaa.

Mutta monelle perusterveelle ja liikkuvalle voi hyväkarppaus olla ihan toimiva ruokavalio kun siihen on tehnyt ne omat yksilölliset valintansa, vaikkapa allergoiden tai muiden vaivojen vuoksi. Mutta ainakin minulla on iän myötä elimistön hiilarien sieto huonontunut ja siksi kannattaa ehkä ajan mittaan katsoa sitä omaa ruokavaliota ja tehdä muutoksia tarpeen mukaan.

Minulle metabolisia sairauksia VHH:lla hoitavien lääkärien kokemusperäiset ohjeet ovat toimineet hyvin, samoin täällä vertaistukifoorumilla käydyt keskustelut, uusia ruokareseptejä, mukavia juttuja vaikkapa rakkaista kotieläimistä ja niiden voinnista, maailman menosta yleensäkkin. Ja minusta niitä totuuksia löytyy, maailma ei ole pannukakku.

Mutta jatketaan, pohditaan ja kerrotaan ja mielellään myös kun neuvotaan, kerrottaisiin millä tyylillä itse karppaamme niin että keskustelijat saavat hieman taustaa siihen mistä ne kokemukset tulevat.

ViestiLähetetty: 2017-11-18 14:40:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vanhemmilla (ja tänä päivänä yhä nuoremmilla) ihmisten verenpainetauti johtuu insuliiniressitenssistä, mikäli se nyt ei oo synynnäistä...

ViestiLähetetty: 2017-11-18 14:51:26 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Olet oppinut tuon iltalehtityylin "saattaa olla". Mulla on ollut D2 vuosia, muttei verenainetautia. Yhdes välis meinas nousta, mutta sitten lopetin taas tupakan polton.

ViestiLähetetty: 2017-11-18 14:53:59 
Poissa
voinen
voinen

Ja minulla ei ole koskaan ollut insuliiniresistenssiä, verenpainetauti kyllä, silloin joskus.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2017-11-18 16:09:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei ole ollut verenpainetta .

Mutta tämä ruokavalion nimittely.

Ilman Pilkkapuheita olen selvinnyt sanomalla,

että haluan välttää sokeria ja tärkkelystä .

1.6.2010 alkaen http://www.foorumi.info/hiilaritietoiset/

ViestiLähetetty: 2017-11-18 17:24:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Mihin ihan oikeasti perustat väitteesi? Anna joku kirjallinen lähde.

Ja katsopa mitä Shemhamforash kirjoitti tähän ketjuun:
Lainaa:
Suomessa vähähiilihydraattinen, ja miksei maailmallakin, on hirveän monipuolinen ja sekava kokoelma milloin mitäkin kituprotaamisesta rasvakammopaleoon ja taas toisaalta niihin karppilääkäreiden mukaan nimettyihin ruokavalioihin.

Vai kohdistatko huomauttelusi vain valikoituihin kirjoittajiin foorumilla? :lol:

Heh, heh, no nytpä löysit oikein asiantuntijan lausunnon?!

ViestiLähetetty: 2017-11-18 18:51:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ No mutta eikös tuossa ole anonyymin sana anonyymin sanaa vastaan? : )

Heikkilä ei keksinyt VHHta; vanhin dokumentti (Banting) on pitkälle yli 100v vanha juttu
... ja sitä uudelleenlämmiteltiin urakalla jo 60-luvulla
... ja viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tyylejä on syntynyt kuin sieniä sateella...

Aika moni noista on sitäpaitsi toiminut varsin hyvin. Ja melkein kaikki paremmin kuin veetee

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2017-11-18 20:52:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Reipas kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja ohjeista. Olen ollut aika tiukallakin VHH:lla eli hiilarit siinä 20-40 g päivässä nämä vuodet. Nyt ajattelin kokeilla vähän nostaa hiilaritasoja ja katsoa miten vaikuttaa painetasoihin. Toki kuormana on tosiaan geeniperimä sekä vielä kilpirauhasen vajaatoiminta. Tyroksiini nostaa välillä pulssia ja varsinkin yläpainetta. Tyroksiiniannosta kun pienentää pulssi laskee kuin myös verenpaine. Ei nyt ihan 120/80 -lukemiin mikä mielestäni on aika utopistista muutenkin. Ongelmana annoksen pienentämisessä, että kilppariarvot juuri ja juuri raja-arvojen sisällä (vajaatoiminnan laidalla).

Ja mittausjännitys on myös tuttu ilmiö. Varsinkin kun arvot olleet korkealla.

Reipas

Otatko tyroksiinin aamulla? Mulla pulssi tasaantui kun siirsin lääkkeen oton iltaan. Lääkärin mielestä oli ihan ok ja teidän monia jotka ottaa tyroksiinin illalla.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-11-18 21:39:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Shemhamforash kirjoitti:

Olen juuri tuon mielikuvasekamelskan vuoksi itse luopunut sen sanan käyttämisestä ja kerron suoraan, että kyse on eläinrasvan painotuksen reilusta lisäämisestä ja hiilihydraatin tuntuvasta rajoituksesta viljojen nollaamisella sekä käsittelemättömän ja lähiruuan suosimisesta yli tehdastuotetun kaukoruuan. Sitä on helppo tukea perusteluin, koska ihmiselle elintärkeät ravinteet ovat sitoutuneet eläinrasvaan ja eläinravintoon ja niissä on suolen loppupäälle pitkäkestoista energiaa, joka vaihtaa puryvaatin tuottamisen beetaoksidaatioon, säilyttää lihakset ja ei rasita maksaa, aivoille ketoneita ja maksa valmistaa pienet aivoglukoosit itse.

No nyt kun aloittaja on jo vastauksen saanut, niin voi hyvillä mielin taas kirjoitella ohi aiheen.

Lähinnä noiden perusteiden vuoksi taas itse käytän VHH -nimitystä. Siinä nyt sentään määritelmällisesti syödään vähän hiilareita; jotain 40 tai 45E% hiilarimääriä on ihan turha silloin edes yrittää väittää vähähiilihydraattiseksi. Eihän vähähiilihydraattisuus ole kuitenkaan jossain tietyssä tuotantopaikassa tai tietyllä tapaa valmistettujen elintarvikkeiden syömistä, vaikka meistä kumpikin omaa ruokavaliotaan sillä tavoin toteuttaisi.

ViestiLähetetty: 2017-11-19 13:07:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri, kiitos muistutuksesta. Joskus tuosta kuullut ja pitänyt kokeilla. Mitä tarkoitat omalla kohdallasi pulssin tasaantumisella? Laskiko pulssisi samallla tyroksiiniannoksella?

Reipas

ViestiLähetetty: 2017-11-20 09:58:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Peksu kirjoitti:
Heh, heh, no nytpä löysit oikein asiantuntijan lausunnon?!

Pointti oli AINOASTAAN se, että kahdesta samaa sanoneesta kirjoittajasta valitsit v***uilla vain toiselle. :lol:

Ja näihin kysymyksiin et lainkaan vastannut:
Lainaa:

:lol: :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-11-25 14:42:58 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Reipas kirjoitti:
Kirrimirri, kiitos muistutuksesta. Joskus tuosta kuullut ja pitänyt kokeilla. Mitä tarkoitat omalla kohdallasi pulssin tasaantumisella? Laskiko pulssisi samallla tyroksiiniannoksella?

Reipas

Sama annos illalla otettuna ei aiheuttanut enää tykyttelyjä. Ja pulssi oli myös korkea mutta normalisoitui. Pääsin beetasalpaajista eroon.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-11-26 14:36:43 
Poissa
sintti
sintti

Mulla suvussa aivoveritulppaa johon isä kuoli olisko ollut vuosi -99. Jo kohta 20 vuotta oon käyttäny verenpainelääkitystä. Tiedän että karppaus alentaa verenpainetta ja kun jatkan tähän malliin niin paineet tippuu 2-3 kk kuluttua ellei aikaisemmin. Oletteko uskaltaneet itse tiputtaa/jättää lääkkeet ottamatta vai kävittekö lääkärin kanssa neuottelua siitä. Karppaus kun saattaa lekureiden mielestä olka se väärä tapa verenpaineen hoitoon...

ViestiLähetetty: 2017-11-26 14:46:26 
Poissa
sintti
sintti

Eikös tässä ketjussa pitäny keskustella verenpainelääkityksestä....teillä vissiin vähän rönsyilee nuo aiheet topikin ulkopuolelle, ei se minua haittaa mutta aattelin vain leikkimielisesti kysästä/kommentoida... :D

ViestiLähetetty: 2017-11-26 19:50:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulle kyllä määrättiin ne verenpainelääkkeet syksyllä 2010. En hakenut, sen sijaa hain kirjastosta kirjoja (esim. Antti Heikkilää) ja aloitin karppauksen 2011 alusta. Selätin diabeteksen, pudotin painoa parikymmentä kiloa ja verenpaineeni normalisoitui. Äitini puolelta ovat lähes kaikki saaneet diabeteksen, sydärin/verenpainetaudin ja siihen kuolleet. Isänikin sairastui diabetekseen vanhemmalla iällä ja dementoitui ennen kuolemaansa. Mulle on oikeastaan ihan sama, mitä mieltä lääkärit ovat karppauksesta, itselleni en sitä koko insuliintautisatsia halua, D2 riitti. Jumiutuneen lääkärin höpötystä parempaa propagandaa löytää vaikka täältä: https://www.dietdoctor.com/blood-pressu ... herreading

ViestiLähetetty: 2017-11-26 21:16:34 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Sama täällä. 2010 syksyllä oli verenpaine korkealla. Sairaanhoitaja uhkasi lähettää minut saman tien ensiapuun, että panevat verenpainelääkkeet suoraan suoneen tiputuksessa. Kieltäydyin kunniasta.

Keväällä 2011 marssin kirjastoon ja perehdyin karppaukseen. Muutin heti ruokavalioni LCHF:ksi. Korkea verenpaine laski normaaliksi kolmessa viikossa. Ja on pysynyt normaalina nämä kuusi ja puoli karppausvuotta.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00