karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-16 10:02:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Syke koholla
ViestiLähetetty: 2018-11-20 20:59:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se on harmi ettei suola ole lusikallisena hyvää kahvissa, pieni määrä ripoteltuna voi maistua ihan hyvältä.

Tän vuoden flunssa käyty, odotellaan leppäillen viellä pari pv mahd. jälki tauteja, parempi puolisko sai keuhkoputken tulehduksen, töissäkään rokota kun joulukuun alkuviikoilla, monilla ollut pari viikkoa köhää siitä ja ihan hirveistä lima määristä huhuja kuullut.

21:03 Syke 94

ViestiLähetetty: 2018-11-20 21:33:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

MotionK, sanoppas muuta! Itsekin niin mielelläni suolaa kahviin laittaisin! - Pitää kokeilla tuota pientä määrä, se voisi vielä mennä. Ainakin bulletproof-kahvissa (ketolla sitä välillä juonut) olen käyttänyt mielelläni suolattua voita, vaikka jostain syystähän siihen suolaamatonta suositellaan.

Ai siellä myös sairastettu! - Parempi tosiaan lepäillä taudit hyvin pois, ettei tule mitään jälkihommia, ovat ikäviä sellaiset. Itselläni oli joku pikku flunssa alkusyksystä, mutta hyvin vähällä pääsin onneksi. Limaa tosin riitti pidemmäksi aikaa silloinkin. :mrgreen:

Tarkoititko muuten, että rokotteesta ovat saaneet köhää ja kovaa liman nousua?

ViestiLähetetty: 2018-11-20 21:59:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greta
En tarkoitanut rokotuksia tuossa, monikaan niitä viellä varmaan ottanut, kuullut vaan kovista lima määristä, by the pint, toisilla joilla on kausi "ilmeisesti" kausi influenssa päällä tai ollut muutaman viikon sisään.

22:07 Syke 82

ViestiLähetetty: 2018-11-20 22:58:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Okei. :) Joo, kyllähän nuo limaa nostaa varmasti.

Ei ole nyt kovin matalat sykkeet sinullakaan, mutta onneksi näköjään laskemaan päin! Tuo 94 oli jo aika korkea, mutta kun kipeänä olet ollut, niin se toki, etenkin jos lämpöä, herkästi sykettä nostaa. - Itselläni nyt 63, on aika normaali olo verrattuna niihin päälle 70 sykkeisiin. :smt041

ViestiLähetetty: 2018-11-20 23:40:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

23:42 Syke 74
Joo vaihtelee, nyt istunut sen verran että join kupin kahvia, vissiin nostaa hieman, ei pitäisi tähän aikaan mutta nyt pitää valvoa joku tunti.
Nyt riittää sykkeet ja paineet taas pariksi kuukaudeksi. Kaikki kohdillaan.

ViestiLähetetty: 2018-11-21 05:23:57 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Toi 70 syke on ihan normaalin rajoissa vielä, ainakin hereillä ollessa. Toisilla ihmisillä on korkeampi leposyke.
Syöminen, varsinkin hiilareiden syöminen nostaa sykettä joksikin aikaa. Olen huomannut että kunnon hiilaripommilla, eli VT aterialla, syke nousee pitkäksi aikaa korkealle. Vhh ruolla pysyyy maltillisempana mutta vähän kohonneena.
Mulla yö syke on yleensä 40-55 kieppeillä, juuri herätessä nousee, päivällä leposyke tippuu välillä 50 kieppeille mutta siihen vaikuttaa moni asia. minkä takia ajattelinkin kysyä millä keinolla mittaat sykettä?
Sykettä voi nostaa sekin, jos olet kovin huolissasi sykkeestä, varsinkin mitatessa. Ellei mittaus tapahdu automaattisesti jatkuvasti, vaan mittaat erikseen.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2018-11-21 08:22:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Syke ei varmaan olisi ongelma, jos se ei olisi ongelma. Jos (ja kun teksteistä lukee) tuntuu ikävältä ja kuulostaa ikävältä korvissa saakka, niin onhan se ongelma :-k Eikö? Mulla on sellainen helppo ajatus, että kun meillä on kaikki kunnossa, kroppa vaan on tossa, eikä erityisesti huutele syystä tai toisesta. Jos maha on kipeä, sen huomaa ja tuntee koko ajan, jos suolisto kiukuttelee, niin tulee mietittyä suolistoa, pää, selkä, nivelet, sydän, jne. Kun näissä ei ole hätää, ei niihin tule kiinnitettyä suuremmin huomiota.
Sydämen muljahtelut aiheuttavat kyllä pelkoa ja epämukavuutta. Stressiä veikkaisin (niiden matalien hh lisäksi tietysti). Kukin tekee sen mukaan mikä on itselle tärkeintä! Ja kuten sanottiin, ole itse oman elämäsi koehenkilö! Senkun kokeilemaan eri hh määriä, liikunnan rajoittamista, renotutusharjoituksia, mitä ikinä keksitkin!

ViestiLähetetty: 2018-11-21 17:01:15 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

En tiedä oletko sinä ooo kuitenkaan oikea henkilö vastaamaan toisen puolesta hänelle osoitettuihin kysymyksiin. Anna toki hänen vastata.
Minäkin tunnen sydämmeni sykkeen, vaikka kaikki pitäisikin olla OK.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2018-11-21 17:50:19 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Minä olen aina ajatellut että täällä vertaistukipalstalla on tilaa runsaaasti, eikä kukaan omilla kommenteillaan vie sitä keneltäkään.

ViestiLähetetty: 2018-11-21 18:16:55 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Mä en pidä sykkeen nousua aina automaattisesti pahana asiana. Kun minä kesällä aloitin kilpirauhaslääkityksen niin todellakin syke aavistuksen nousi, mutta ennen kaikkea sydän lyö voimakkaammin eikä vain nopeammin. Olen ajatellut aloittaa jatkuvan sykkeen tarkkailun jotta voi heti huomata jos lipsahtaa lääkitys liikatoiminnan puolelle. Jos jollakin on hyvä laite tähän, ja joka mittaa hyvin eikä liiemmin pätki, saa suositella. Leposyke 76 nyt tässä istuessa ja lennosta mitattuna, samalla touhuan kaikenlaista pientä. Aerobinen kunto huono, ei ihme jos sykkeet nyt vähän kohoilee lääkityksen myötä. Kiva kuitenkin että veri kiertää, kun ei se aikaisemmin oikein sitä tehnyt.

ViestiLähetetty: 2018-11-21 22:21:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ooo on ihan oikeassa. - Harvemmin siihen sykkeeseen kiinnittää edes huomiota, ellei se ole sen verran korkea, että siihen tulee kiinnittäneeksi huomiota.

jäbälle tiedoksi, kuten tuossa aloitusviestissäni kerroinkin, on syketasoni normaalioloissa n. 56-66, joten tuollainen reilusti päälle 70 syke todella tuntuu tässä kehossa, huolimatta siitä, että se kuinka olisi normaalin rajoissa. Ei syketason tulisi tosissaan olla sellainen, että se häiritsee normaalia olemista tai nukkumista.

En ole ollut sykkeestäni myöskään huolissani, joten se ei asiaan vaikuta. Aloin vain ihmettelemään oloani ja sen myötä tuo kohonnut syketaso selvisi, kun olo oli kuin olisi jatkuvassa hälytystilassa/joku stressireaktio päällä ja hengitys pinnallista. Olen mitannut sykettäni nyt puhelimen applikaatiolla, mutta tavallisesti en sitä käytä, kun ei ole ollut tarvetta, enkä myöskään välttämättä halua käyttää mitään jatkuvasti päällä olevia mittauslaitteita, kuten vaikka Oura-sormus tms. vaikka unenlaatu sinällään kiinnostaisikin.

Tänään syke on ollut mitattaessa välillä 58-63 suurimmilta osin, eli nyt se on normaali. - Viime viikolla ei ollut.

ViestiLähetetty: 2018-11-22 05:36:00 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Toiset ihmiset tuntevat sykkeensä paremmin, kuin toiset.
Itse tunnen sykkeen, varsinkin jos se on vähänkin koholla, mitä enemmän kuuntelen tai ajattelen tuntuvaa sykettä, sen paremmin se tuntuu. Mutta olen huomannut, kun saan ajatukset käännettyä siitä pois, niin syke laskee ja tunne häviää ja unohdan sykkeen tunteen, enkä huomaa enään sitä.

Olen tuon sykkeen tuntemisen kanssa ihmetellyt, googlaillut ym. Vuosia ja osa ihmisistä vain tuntee sykkeen, osa ei. Se aiheuttaa huolestumista, itse olin todella huolissani alkuun mutta nyt osaan keskittyä, viedä ajatukset pois, syke laskee ja tuntemus häviää.
En tiedä nostaako alitajuntani sykettä ja sitten kun sen tunnen, alan kiinnittämään siihen enemmän huomiota ja tunnen sen selvemmin.
Mutta ymmärrän tämän tunteen ja se ei ole kovinkaan mukava.

Sykkeen mittauksesta sen verran että Mittaan sykettä lähes ympäri vuorokauden, ihan huvikseen, kiinnostuksesta ja myös kuntoilun takia. Käytän tarkkaa ja laadukasta älykelloa, jonka syke tarkkuus on 1lyönnin kieppeillä.

Tavallaan sama juttu on veren paineiden kanssa, ne ovat suht’ ok mutta lääkärissä ollessani ne pomppaa ihan tappiin, vaikka pulssi on 50 ja olen rentoutunut mutta ollemme lääkärin kanssa tätä ihmetellyt ja ilmeisesti juurikin tilanne, kun alitajuisesti jännitän nostaa verenpaineet tappiin.

En tiedä tajusiko tuosta sitä mitä tarkoitin?

En mitenkään vähättele Ooon vastausta. Hyvää hän on tarkoittanut mutta, aika vaikea hänen tai kenenkään muun on vastata toiselle tarkoitettuun kysymykseen, kertomalla, että viestissähän lukee tai lukemisesta saa käsityksen... jne.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2018-11-22 08:48:02 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Olipa kumma tulkinta jäbällä, mutta näitä nyt varmaan täällä tulee. Mulla on leikki-ikäisen verenpaineet, eli erinomaiset, joskus kyllä liian matalat. Mutta kun syke on esim. kilpparilääkityksen aikana kohonnut sinne missä sen ei kuuluisi olla, on olo ollut todella huono! Eikä millään tavalla sellainen jonka voisi ohittaa normaalina sykevaihteluna.
En oikein tiedä kenen pitäisi antaa vastata kun sykettä ihmettelevät kokevat sen ongelmallisena? Saako vain itse vastata omaan kysymykseensä? Keskustelu ainakin pysyisi koko ajan itselle sopivana :) Siinä ois ihan oman ketjun paikka; hauska ideakin. Ooo kysyy, Ooo vastaa, Ooo vähän riitelee itsensä kanssa, Ooo nöyrtyy ja toteaa avoimesti ehkä olleen väärässä ja liian kärkäs reagoimaan, Ooo sanoo ettei haittaa, ehkä hänkin joskus lukee rivien välistä väärin ja se on aina haasteellista jne. Kaikki sopivalla sykkeellä :)

ViestiLähetetty: 2018-11-22 15:41:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Greta kirjoitti:
Tervehdys :smt006

Mietin, että onko tässä nyt käynyt niin, että kun ketoosi nostaa adrenaliini- ja kortisolitasot jo itsessään aika tappiin käsittääkseni, niin elimistöni on sitten reagoinut siihen ja tässä on muodostunut jonkinlainen yrlirasitus-/stressitila. - Tällaista ongelmaa ei tosiaan korkeammilla hiilareilla ole ollut, vaikka välillä olisikin unet jääneet vähiin tai joku stressaava tilanne ollut.

- Minkälaisia ajatuksia herää??

Kysymyksen olisi voinut laittaa myös suoraan ketokarppeihin, mutta ajattelin, että ehkä tällä yleisellä puolella saisi enemmän vastauksia.

Minä en ole aikaisemmin osallistunut tähän keskusteluun joka käsittääkseni kokee ketokarppauksen sykevaikutusta.
Itse olen ketokarpannut nyt yli 10 vuotta ongelmitta ja eiköhän tuo adrenaali- kortisolitasovaikutus ole aikalailla kitu- vähärasvakarppauksen sivuoire, samoin oire suolan puutteesta eli ei todela koske yleisesti ketokarppausta! Virta Health https://blog.virtahealth.com/sodium-nutritional-ketosis-keto-flu-adrenal-function/ tuossa pohtii asiaa. Osa on myös varmaan ihan siirtymäkauden oireita, keholle ruokavalion muutos on iso ja ennekuin entsyymitasot ja rasva-aineenvaihdunta optimoitu sopivalle tasolle kestää ja siinä vaiheessa myös hormoonien harmonisoituminen ottaa aikansa.
Mutta ketokarpata voi monella tavalla, auttaisi aina jos kysyjä antaisi esimerkin muutaman päivän ruokailuista ja siitä kuinka usein syö. Ja tottakai jos viihtyy korkeammilla hiilareilla niin eihän mikään estä niiden lisäämistä.

ViestiLähetetty: 2018-11-22 21:24:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Greta kirjoitti:
Tänään syke on ollut mitattaessa välillä 58-63 suurimmilta osin, eli nyt se on normaali. - Viime viikolla ei ollut.

Eli suolan lisäys auttoi? Vaiko aika, eli kropan tottuminen?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-11-23 07:09:08 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Mulla normaalisyke (siis kun vaikka istun sohvalla) on 80. Eilen otin vähän hiilarilisää kun kroppa tuntui sitä huutavan ja syke kohosi sataan, silloin tunsin pulssin. Sitten taas laski tuonne 80:een. Mulla on aina ollut korkea leposyke. Jos täällä ollaan huolissaan jo 70 sykkeistä niin pitääkö mun olla huolissaan tuosta omastani?

ViestiLähetetty: 2018-11-23 07:57:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Olen se joka ei saa yleisiin keskusteluihin vastata, mutta koska olen huono asettumaan muiden asettamiin rajoihin, niin uskaltaudun vastaamaan samoin kuin aikaisemminkin: eli mun mielestä asia on ongelma jos se on ongelma. Olet huolissasi jos olet huolissasi, toisin sanoen :) Ehkäpä kaikki riippuu siitä mikä on oma normaali ja mitä sen normaalin ulkopuolelle menevät asiat aiheuttavat. Pientä epämukavuutta hetkeksi, kuolemanpelkoa, kipua vai ei juuri muuta kuin mielenkiintoa. Kai se on siinä se juttu.

ViestiLähetetty: 2018-11-23 08:06:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Narf kirjoitti:
Mulla normaalisyke (siis kun vaikka istun sohvalla) on 80. Eilen otin vähän hiilarilisää kun kroppa tuntui sitä huutavan ja syke kohosi sataan, silloin tunsin pulssin. Sitten taas laski tuonne 80:een. Mulla on aina ollut korkea leposyke. Jos täällä ollaan huolissaan jo 70 sykkeistä niin pitääkö mun olla huolissaan tuosta omastani?

Minulla on samanlainen normaalisyke kuin sinulla, ja on aina ollut. Aivan kuten äidilläni oli.
Toisaalta kuopuksen leposyke on todella, todella matala (kuten isälläni)
joten Gretan 70 tuntuisi varmaan hänestäkin tykytykseltä; ja joo, nuorempana hänellä oli tykytyksiä
jotka korjautuivat, kuinka ollakaan, suolalisällä.

Kyse ei ole vaan siitä ettemme ole kaikki samanlaisia,
vaan myös siitä ettei yhtä optimiarvoa ole olemassa, vaikka miten sellaisia uskotellaan (muuallakin kuin Käypähoidossa)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-11-23 09:45:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Narf kirjoitti:

Yksi syy korkeaan leposykkeeseen - tämä on minun syyni - on sellainen josta ei tarvitse olla huolissaan: Jos kuuluu niihin ihmisiin, jolla on luonnostaan korkea dopamiinitaso, niin yksi sen seuraus on korkea leposyke. Minulla on aina ollut tuolla 80 pintaan.

Muita "oireita" joista voisi ehkä päätellä kuuluvansa korkean dopamiinitason porukkaan:
- Nopeus. Sekä fyysinen, että ajattelullinen. Olen odottanut koko elämäni aivan kaikkia koko ajan, lähes kaikki muut ihmiset tuntuvat hitailta. Maailma on hidas.
- Korkea kipukynnys
- Alkoholista tulee järjettömästi pahempi hermokrapula kun pitäisi - yksi kännihän pistää dopamiinit aivoissa sekaisin peräti kolmeksi viikoksi.

Korkean dopamiinitason ihmiset ovat siis ikään kuin luonnon omia piripäitä, kaiken tuon (paitsi tuota krapulaa) nimittäin saa myös aikaan amfetamiinilla yms. uppereilla. :D

Sitten on tällainen, josta en tiedä johtuuko dopamiinitasoista, mutta voisi hyvinkin sillä on tuommoinen pirteysjuttu myös:
Uni/valve on on/off tila. Joko olen hereillä tai olen unessa heräämisvaiheessa ei ole minkäänlaista unenpöpperöistä tms. välitilaa. Nukahtaessa toki on sellainen hidas laskeutuminen uneen, mutta herääminen on täysin on/off. Jopa silloin kun minut on herätetty kesken syvän unen jakson, on kestänyt vain pari sekuntia olla tässä ja nyt. Ja muuten: Se pari senkuntia TUNTUU pitkältä ajalta, kun on tottunut välittömään heräämiseen. Mutta olen kuullut, että ihmisillä voi kestää jopa vartista puoleen tuntiin olla kokonaan "läsnä" jos herätetään kesken syvän unen vaiheen.

Toinen josta olen teorisoinut että johtuu luonnostaan korkeista dopamiinitasoista on, että aamulla jolloin ne dopamiinitasot ovat luonnostaan korkealla, perusolotila on lievästi euforinen. Erityisesti jalkapohjissa on suorastaan autuas tunne kävellessä vielä puolitoista tuntia heräämisen jälkeen, panen sen aina merkille töihin mennessä. :D

Ihan niinkuin Els tuossa sanoi, ihmiset ovat vaan erilaisia. Olenpa vaan tätä pohtinut tykönäni, kun kaikki ihmiseen/fysiologiaan jne. liittyvä kiinnostaa muuten vaan, siksi oli tällainen meriselitys asiasta mielessä. Itse olen kiitollinen tästä geenilotossa saadusta ominaisuudesta, enimmäkseen siitä on ollut hyötyä.

Lisäys: Vielä tuli mieleen, että karppaaminen on voimistanut tätä ominaisuutta muuten, mutta pulssi ei ole noussut lisää. Aika tyypillistä on, että vähähiilihydraattiselle ruvenneet raportoivat huomanneensa yleistä energiatason nousua, niin kyllä se tapahtuu näemmä myös vaikka olisikin jo valmiiksi duracell-pupu. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2018-11-23 14:19:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Google sanoo mulle etusivulla et... naisväki jolla on alhainen pulssi on hiukan oudompaa sakkia, tai miten ton nyt kääntäis, harvinaisempaa joka tapauksessa, vähemmistö.

For adults 18 and older, a normal resting heart rate is between 60 and 100 beats per minute (bpm), depending on the person's physical condition and age. ...

What's normal depends on your age and activity level, but generally a resting heart rate of 60-80 beats per minute (BPM) is considered to be in the normal range. If you are an athlete, a normal resting heart rate can be as low as 40 BPM...

The normal pulse for healthy adults ranges from 60 to 100 beats per minute. The pulse rate may fluctuate and increase with exercise, illness, injury, and emotions. Females ages 12 and older, in general, tend to have faster heart rates than do males.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00