karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-27 08:39:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-16 12:51:41 
Poissa
sintti
sintti

Minä ymmärsin, että PCO aiheuttaa lihavuutta (ja muita oireita) eli ensin on PCO ja sitten seuraa läski :roll:

En totisesti ole asiantuntija, mutta noin minä sen ymmärsin kahlattuani läpi moniamonia sivuja.

Se minua edelleen askarruttaa, että miksi PCO tuntuu lääkäreiden mielestä olevan sivuseikka ja epäkiinnostava/epähoidettava/epätutkittava. Jos kansanterveydellinen tavoite on mm. diabeteksen vähentäminen, niin miten tälle asialle viitataan kintaalla?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-16 12:55:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos Susie.

Nyt odottelen seuraavia kuukautisia ja otatan kierukan pois ja siirryn Diane Novaan tai sen halvempaan rinnakkaisversioon eli Cypretyliin.

Ja unohdin mainita edellisessä viestissä, että näppylöitä on ollut myös ihan tarpeeksi. Ei finnejä, mutta kaikenlaista näppylää. Leuassa eritoten. Niihinkin luulisin DN:n auttavan.

Vielä sellainen kysymys, jos joku sattuu tietämään, että voiko Diane Novilla (tai Cypretyleillä) siirtää kuukautisia samalla tavalla kuin millä tahansa pillereillä? Nythän on trendi, että on vain 4 x vuodessa kuukautiset, eli syödään pillereitä putkeen 3 laattaa. Sillä tavalla saisin pms-migreeninkin ajoitettua 4 kertaan vuodessa, puhumattakaan muista oireista! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-16 13:36:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lainaa:
ensin on PCO ja sitten seuraa läski

En halua uskoa, että ensin tulee PCO ja sitten kaikki muut ongelmat. Tarkoitin, että mielestäni olisi järkevää tutkia laukaiseeko joku muu tekijä aineenvaihdunnan häiriön, joka puolestaan ilmenisi lihavuutena ja PCO:na.

Omaa toiveajatteluani on, että se tekijä olisi ravinto, jolloin siihen voisi itse vaikuttaa. Ellei näin ole, PCO-ihmisillä on todella masentavat paikat... Jostain linkkilistoilta löytyisi se tutkimuskin, jossa aiemmin lapsettomista PCO-naisista osa tuli raskaaksi vähähiilarisella dieetillä ollessaan. En jaksa nyt sitä kaivaa.

Kyllä niillä Dianeilla voi siirtää kuukautisia samalla tavalla kuin muillakin e-pillereillä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-07 02:12:35 
Poissa
sintti
sintti

Ah, kiva saada näille oireille oikea nimi! Kävin 1,5 vuotta sitten gynellä viimeksi ja puhui polykystista, muttei kertonut mulle mitään koko oireyhtymästä! Määräsi vaan lääkkeet. Mulla siis myös menkat jääneet pitkiksi ajoiksi kokonaan pois, ensimmäisen kerran kun olin 16v.
Nyt taas on mennyt 8-9kk viime menkoista, mutten ole saanut aikaiseksi mennä gynelle... :oops:
Mä olenkin ihmetellyt tätä mun saakelin karvasuutta ja mahaa! Siis kaikki kertyy keskikroppaan niinku miehillä. Kiva kun löysin tänne!!
Jospa saisin minäkin tulosta karppauksen avulla. Ja tietty sinne gynellekin on joskus mentävä. DN tai muuta ei varmaan saa kuin reseptillä...?
Inhoan gynekologeja enemmän kuin hammaslääkäreitä... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-07 18:12:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun PCO:ni todettiin parisen kuukautta sitten olevan niin hyvässä mallissa, että munasarjoissa ei näkynyt mitään rakkuloita ja veriarvoni (hormonimittaukset) olivat loistavat! Kiitos hyvien elämäntapojeni, karppauksen ja liikunnan - hormoneitahan en ole oikein suostunut syömään sen koommin, kun Diane Nova lihotti minua 2,5 kk:ssa 8 kiloa... Eikä siitä apua ollut karvankasvuunkaan - vaatisi toki pitkän ajan käyttöä. Metformiinista ei ole ollut mitään apua laihduttamisessa, mutta ovulaation luulen kokeneeni. Luulen, että laihtumisapu siitä on vain niille, joilla todella on jo insuliinitoiminta vinksallaan.

Itse uskon, että PCO on periytyvä ominaisuus, jonka "puhkeamiseen" tai kurissapysymiseen voi itse omilla elintavoillaan vaikuttaa. Samaa mieltä oli Olkinuora (yhdyn muuten mielipiteisiin hänen ihanuudestaan gynekologina ja PCO-tuntijana!) Vaikka karppaus ei olekaan minua auttanut laihtumaan, en voi kieltää sen positiivista vaikutusta PCO-ominaisuuteeni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-10 13:57:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla myös PCO, ja kiukuttaa, että en ottanut todesta, kun vuonna 1995 luin netistä, että Low Carb-ruokavalio auttaa (kuinka paljon paremmat 12 vuotta mulla olisikaan voineet olla!). ](*,)
No, mulla on läskiä ja liikaa partaa, mutta kuukautiset aika säännölliset ja kaksi luomulasta.

Diane Nova ei sopinut mulle, sain järkyt mielialavaihtelut siitä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-11 17:38:17 
Poissa
sintti
sintti

Täällä yksi PCOS-nainen, palstalla lähinnä lueskelija.

Mä olen kärsinyt tästä v****maisesta syndroomasta ihan murrosiästä asti eli suurimman osan elämästäni. Oireena loputtomat kuukautishäiriöt, taipumus lihomiseen millä kitudieetillä tahansa, etenkin mahan kasvu siis :( Rasvaisuuteen taipuvainen iho ja ongelmia tulla raskaaksi. Molemmat lapset on saatu pienellä lääkkeellisellä avulla aikaiseksi... Vihaan tätä oireyhtymää hartaasti, koska se tuntuu niin epäreilulta jollain tavalla - vaikka kuinka "virallisterveellisesti" elät, niin silti paino meinaa nousta ja kuukautiset sekoilee. Tuttua varmaan kaikille kohtalotovereille.

Olen pitkän vetkuttelun jälkeen päättänyt ryhtyä tuumasta toimeen ja jo pari viikkoa olen karsinut kovalla kädellä hiilareita ruokavaliostani. Olo on ollut hyvä ja ihan kuin painokin alkaisi taas kääntyä laskuun... Huolenaiheenani on se, jaksanko varmasti harrastaa liikuntaa vähillä hiilareilla, kun vihdoin olen saanut urheiluharrastukset taas hyvin käyntiin. En halua sellaista ruokavalioa, jolla en jaksa liikkua. Toistaiseksi treeni on kulkenut onneksi hyvin ja muutenkin tämä on tuntunut ihmeen helpolta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 18:05:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olisikohan tämä oikea ketju kysellä, miten partakarvoista pääsisi parhaiten eroon?

Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2008-05-04 22:25:05 
Poissa
sintti
sintti

Minulla todettiin ko. oireyhtymä noin vuosi sitten. Eniten minua on pohdituttanut, mikä on ko. häiriön vaikutus mielialaan ja persoonallisuuteen? Oloni on vaikea juuri mielialan vaihtelujen ja yleisen kielteisyyteni vuoksi. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Painoni on normaali, itse asiassa olen hoikka, mutta voisiko ruokavalio silti auttaa mielialaan? Syön jo nyt ihan perustervellisesti ja liikun paljon (tanssi pitää pääni kasassa). Onko kellään kokemuksia, onko mielialan kannalta parempi käyttää pillereitä/ehkäisyrengasta vai olla ilman hormonaalista ehkäisyä? Käytän parhaillaan viidettä kuukautta ehkäisyrengasta ja elämästä meinaa ilo kadota:( Mutta en tiedä, auttaisiko ehkäisyn poisjättäminenkään asiaan, jos oireyhtymä aiheuttaa silloin vain enemmän mielipahaa?

ViestiLähetetty: 2008-05-05 19:40:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep jep.
Minulla on ollut tämä vuodesta 89, tai silloin se todettiin, ja poistettiin jättikystien mukana suurin osa munasarjoista. Jäljemmissä leikkauksissa vielä lisää. Siitä huolimatta luomulapsi löytyy talosta. Silloin olikin kaikki osatekijät kohdallaan, toistakymmentä vuotta takaperin. Raskauden jälkeen on ollutkin melkoista kamppailua, kilot vain kasvavat ja möhömaha myös, hiukset harvenevat pelottavaa tahtia, ja muu karvapeite leviää ihan vääriin paikkoihin. Samoin lihaksistoni (se olematonkin) on hyvin miehinen, ja lihakset kasvaisivat helposti, joa näkisin yhtään vaivaa. Samoin pigmenttihäiriöt ovat lisääntyneet. eli kaikki uudet arvet (vaikka vain polven ruhje) ovat tummia. Epämiellyttävää.

Joka tapauksessa karppaus tekee aina olon helpommaksi, mutta repsahtelu on liiankin helppoa.

ViestiLähetetty: 2008-08-22 13:19:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hmm, hyvä keskustelu!
Onko kenelläkään tietoa, löytyykö Tampereen seudulta lääkäriä joka olisi yhtä tietoinen tästä asiasta kun tämä Forumin tohtori?
Olisi ihanaa löytää vihdosta viimein lääke tähän vaivaan, jos sellainen kerta on olemassa!

ViestiLähetetty: 2008-08-27 10:41:05 
Poissa
sintti
sintti

Vai olis tällä ruokavaliolla apua myös tähän vaivaan =D> Itse olen PCO:n vuoksi kärsinyt lapsettomuudesta ja näistä kaikista vaivoista mitä täällä muillakin tuntuu olevan (epäsäännölliset kuukautiset, karvan kasvu, pömppis yms.) PCO:n vuoksi minulta evättiin myös sterilisaatio koska lääkärin mukaan tarvitsen kuitenkin jotain keltarauhashormonia jatkuvasti tulevaisuudessa, joten päädyimme kierukkaan. No, se on kyllä toiminut hyvin eikä kuukautisiakaan ole ollenkaan. Voi kun olis tämänkin elämäntyylin löytänyt silloin kun lapsia "tehtiin" (on niitä kuitenkin 2kpl, esikoinen lääkkeillä ja kuopus luomuna :D

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w06bXnA/]
Kuva
[/url]

ViestiLähetetty: 2008-10-10 13:33:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moikka,

mullakin on todettu PCO - ja olen sen vuoksi ollut Diane Novalla noin kymmenen vuoden ajan. Minulla vaivana on ollut lähinnä seborrea ja sen myötä akne, sekä verenpaine, lievä hirsutismi ja lievä keskivartalolihavuus. Nyt neljännen päivän karppina huomaan seborreaoireiden olleen pari päivää kadoksissa... Toivonkohan jo liikoja? Oletteko pitkään karpanneet kokeneet, että ruokavaliosta olisi ollut todellista apua oireisiin?

Kommenttina vielä aikaisemmin keskusteluun: itsekin olen huomannut, että PCO on varsinainen turn off lääkäreille. Oireita minulle ei kuvattu koskaan - olen joutunut etsimään tiedot itse - ja vielä tänä syksynäkin olen ollut esim. diebetes ja munuaiskokeissa lääkärin kiinitettyä huomiota oireisiini. Kun syyksi selvisikin PCO, ei hoitoa enää tarvitukaan. Sen jälkeen jopa verenpaine menetti merkityksensä.

Itse uskon, että PCO nimenomaan aiheuttaa lihavuutta. Niin terveellisesti olen elänyt, ja usein kiinnittänyt muidenkin huomiota elintapojen ja kropan mallin ristiriitaisuudella.

ViestiLähetetty: 2008-10-10 15:18:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minttumaari kirjoitti:
Kommenttina vielä aikaisemmin keskusteluun: itsekin olen huomannut, että PCO on varsinainen turn off lääkäreille. Oireita minulle ei kuvattu koskaan - olen joutunut etsimään tiedot itse

Mie oli 17, ku miulla todettiin pco ja silloin tiedonanto oli huimaa. Seuraavassa kaikki mitä miulle sanottiin:"Syitä sairauteen ei tiedetä." "Varaudu ongelmiin, kun on perheen perustamisen aika." ja hoidoksi "Laihduta"

Lainaa:
Itse uskon, että PCO nimenomaan aiheuttaa lihavuutta. Niin terveellisesti olen elänyt, ja usein kiinnittänyt muidenkin huomiota elintapojen ja kropan mallin ristiriitaisuudella.

Nyt ku kävin gynellä, niin lääkäri tuumasi "Niin PCO:han on syynä ylipainoon ja varmaan olet huomannut, että se haittaa laihtumista."

Mindin taisto; work-in-progress

ViestiLähetetty: 2008-10-10 15:54:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No niinpä... ehkäpä joku naislääkäri vielä keksi hoidon tähänkin vaivaan.

Oletko Mindi huomannut, vaikuttaako karppaus asiaan?

Itse tosiaan vasta aloittelen, ohjeiden lukeminenkin on vielä kesken...

ViestiLähetetty: 2008-10-11 08:52:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minttumaari kirjoitti:
Oletko Mindi huomannut, vaikuttaako karppaus asiaan?

Miulla ei varsinaisesti ole ollut mitään "näkyviä" oireita (aina ollut suhti hyvä iho ja karvaisuuskin voidaan luokitella normaalin rajojen sisäpuolelle), niin en oikein tuohon osaa vastata auttaako karppaus asiaan.

*Niin ja hoidoksi olen syönyt pillereitä (ensin Meliane ja nyt Yasmine) muutamaa lyhyttä kautta lukuunottamatta diagnoosista asti.

ViestiLähetetty: 2008-10-15 00:12:49 
Poissa
sintti
sintti

Täällä yksi PCO-immeinen lisää. Ja lapset ovat tulleet luomusti, molempiin raskauksiin aloitin laihdutuksen ja muutaman kilon jälkeen testi näytti jo plussaa. Mies oli mun mukana gynellä kun sain dg:n, ja hyvä että olikin kun lähdin sieltä ihan sokissa ulos. Kyseinen konitohtori ei luvannut mulle mitään toivoa lasten saannista ilman troppeja, mutta siitäs sai! Mies veistelee että sillä on niin ripeitä uimareita ettei ne ehdi kuunnella mitään lääkäreitä... On se ihana.

ViestiLähetetty: 2008-10-15 09:07:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä kanssa PCOS-tyyppi! Minulla ei ole lapsia, mutta toivottavasti löydän sopivan isäehdokkaan jossakin vaiheessa. Heh. :wink: Tarkoitus olisi myös laihtua sitä ennen.

Jännä huomio minkä olen tehnyt on se, että kun itsellä menee BMI 40 rikki lakkaavat kuukautiset kokonaan. Olen nyt ennen karppaamistani sahannut 30-40 välillä hartaasti. Nyt tosin tilanne on eri, sillä karppaan loppuelämäni! Heti huomasin, kun BMI meni kilolla 40 alaspäin menkat tulivat! Eli ehkä psykologistakin, mutta tuntuu että kroppa menee totaalisesti rikki kun on tarpeeksi läskiä.

Toivon, että alle BMI 30 saisin suht normaalin kierron. :D

Sitä piti vielä tulla lisäämään, että onko tosiaan niin, ettei tästä rasvasta tyystin pääse eroon jos on PCOS? Siis että koskaan ei pääse normaalipainoon vaan on tuomittu ainaiseen vyötärölihavuuteen? :cry:

ViestiLähetetty: 2008-10-15 09:25:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mindi83 kirjoitti:
Nyt ku kävin gynellä, niin lääkäri tuumasi "Niin PCO:han on syynä ylipainoon ja varmaan olet huomannut, että se haittaa laihtumista."

Siis onko olemassa lääkäri, joka myöntää tämän? Voi kunpa tämä olisi kaikkien lääkärien tiedossa!! Mulla kanssa todettiin tuo PCO on kaikki systeemit leikattiin pois. Lääkäri vain totesi sen ohimennen, myöhemmin itse luin asiasta vähän lisää. Vaan eipä tuo pitäisi enään vaivata, kun ei ole niitä m-sarjoja... #-o

ViestiLähetetty: 2008-10-15 09:42:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

VeeraX kirjoitti:
mindi83 kirjoitti:

Siis onko olemassa lääkäri, joka myöntää tämän? Voi kunpa tämä olisi kaikkien lääkärien tiedossa!!

Juuh, kyseessä oli vieläpä ihan "vaan" terveyskeskuslääkäri. Oli sellainen n.30v nainen... :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00