karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-09 14:12:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-05-22 12:03:56 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

muori: joo, olen lukenut shuntista kuuklettamalla ja paljon siitä löytyykin erilaisia kokemuksia. yleisesti ottaen hyviä, vaikka ongelmilta ei säästytäkään. mutta ne on sitten pikkuvikoja ja saadaan säädettyä - toivottavasti.

edelleen odottelen... soittelin koko(no, 3 krt .. ;) ) aamupäivän sinne 11.30 asti, ja sit sanottiin vaan että mies on heräämössä. en oo sittemmin soitellut. antaa nyt olla siellä heräämössä, kun en millekään mitään voi. soittelen ennen 14 jos vaikka tiedettäis jo jotain. kamalaa tää odottelu.

2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408

ViestiLähetetty: 2008-05-22 16:25:29 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

moi.
no niin. NYT VASTA sain miehen kiinni. :) nyt sillä on ihan oma numero, mihin voi soitella. (täytyykin antaa se kaikille miehen kavereille... :D heh.. no, en tosiaan anna tai se ei saa hetken rauhaa.)
Eli luultavasti kaikki hyvin; tai ainakin henki kulkee. Ei hän ite osannut mitään sanoa tilastaan; muuta kuin että olo on kuin jyrän alle jäänyt ja sattuu... no, epäilemättä.
Mä en tiä oikein miten päin olis. olo on tosi helpottunut nyt tässä vaiheessa. mulla kun on tapana pelätä koko ajan pahinta. ehkä vielä pelkäänkin. Nyt on jotenkin omituista ku ei ookaan se hoitaja vastaamassa siihen puhelimeen ja kertomassa kuulumisia. ööö? outoa - jotenkin kaipais että joku kertois tilanteen jotenkin tarkempaa ja mitä nyt.
ja sit mua ärsyttää ku mä oon VAAN TYTTÖYSTÄVÄ tai AVOVAIMO - ihan ku mul ei olis arvoa tms... mä oon MELKEIN VAIMO. ;)

joo, mutta taas ei auta kuin odotella ja mennä päivä kerrallaan. tai niihän sitä aina pitäis mennä.

etanainen

ViestiLähetetty: 2008-05-23 12:37:51 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

moi.
tilanne ilmeisesti on sen verran hyvä(?), että mies siirretään tyksistä satks:aan. ehkä jo tänään. :) on sitten lyhempi matka käydä katsomassa! :)
päivä kerrallaan edetään.
kauankohan siellä osastolla sitten pidetään mahdollisesti? tai no potilaan tilasta ja kunnosta se varmaan on kiinni, että koska onnistuu liikkuminen ja kotona oleminen. ei voi tietää. ja verenpaineet varmaan ratkaisee paljon. entäs jos niitä ei saada alas?
ääh. mitäs mä mietin!!?!? ku päivä kerrallaan taas.

ViestiLähetetty: 2008-05-23 13:57:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiva että hyvää kuuluu! Eiköhän tuolla vauhdilla sulla ole kohta ukko kainalossa!
Meillä aikanaan kun leikattiin tiistai-iltana niin torstai-aamuna hain lapsen kotiin. Mutta meillä ei ollut muita oireita ja lapsethan toipuu nopeammin kuin aikuiset (miehistä puhumattakaan... :D )
Heitä huolet romukoppaan ja nauti auringosta!

ViestiLähetetty: 2008-05-23 17:56:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En lukenut koko ketjua, mutta voimia ja jaksuja sulle etanainen :hug:
Nuo kommentit kuulostaa ihan siltä, mitä nykyisen ravitsemussuositusten mukaan on saatu aikaan eli aivopestyjä ovat :(

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-05-23 18:04:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Etanainen
Olen seurannut ketjuasi alusta lähtien (kun otsikko oli niin huomiota herättävä) osaamatta kumminkaan sanoa mitään. En kyllä osaa vieläkään sanoa mitään, mutta haluan että tiedät että täälläkin on yksi joka on huolissaan ja toivotan teille oikein hyvää jatkoa.

ViestiLähetetty: 2008-05-23 18:19:56 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi

yhdyn tuohon Micin viestiin. hali, tm

"tee ittelles kivoja asioita!"
"Where is human nature so weak as in the bookstore?" - Henry Ward Beecher

ViestiLähetetty: 2008-05-23 20:05:25 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

heippa ja kiitti tsempeistä! :)

no niin. nyt oon sit käynyt miestä katsomassa tuossa satks:ssa.
juu - eipä oo hääppöset oltavat siellä. meinasin jäädä miestä sinne itse hoitelemaan. mies sanoi että hän oli ollut siellä 17 asti ja mä menin 18.30, eikä kukaan ollut hänen luonaan käynyt. no, sitten 19.30 tuotiin iltapala ja lääkkeet, ja annettiin antibiootti, muttan senkin annosta se hoitaja kysyi mieheltä; että koska on viimeksi annettu, että ei kai vaan nyt illalla... no, just.
kyllä oli niin "kolkko" turkuun verrattuna. en tiä ... jotenkin tuntuu että en olis miestä tonne paikalliseen halunnut jättää. no, kai se raukka osaa suunsa aukaista, että saa edes jotain "palvelua". vaikka kyllä se sairaanhoitaja oli todella mukava ja kiva, joka siinä kävi sitä tippaa laittamassa. mutta kai niillä on resurssipulaa ja kauhee kiire, vai?? ei se kyllä kiireiseltä ajalta vaikuttanut ku kaks hoitajaa(?) istuskeli siä toimistos, ja valittelivat kiirusta.
no, ehkä mä oon huono arvostelemaan.
ja kävi viä sääliksi miestä kun sai ne kaks surkeeta vaaleeta leipää(oli sentään juustoa ja kurkkua päällä) ja banaanijugurtin. voi raukkaa. no, kai se aamuun jaksaa just olla.
no, taas tarttee lopettaa tää valittaminen ja olla tyytyväinen että mies puhelee ja kävelee suht normaalisti; se on nyt todistettu. :) ei kuulemma ihan helposti käy se kävely, hän valitteli. ;) no, lohduttelin että onneksi kävelee nyt jotenkuten - toisinkin vois olla.
kunhan nyt vaan rauhoittus siellä ja lepäilis, kun se verenpaine on varmaan aika korkea edelleen. no, ei sitäkään oo siellä vielä mitattu, mutta mies päätteli että olis korkea. turussa sitä mitattiin automaattisesti koko ajan. vaikka ei kai se mittailusta parane.

joo. mutta kaipa se tästä pikku hiljaa alkaa etenemään. edelleenkään en osaa yhtään kuvitella mitä edessä on, vaikka hän nyt tuosta suht hyvin alkuun pääsiskin kuntoutuksessa.

etanainen

ViestiLähetetty: 2008-05-23 20:22:28 
Poissa
susikarppi
susikarppi

Heips! Olen myös lukenut sinun ja miehesi kuulumisia koko ajan osaamatta ja uskaltamatta oikein sanoa mitään. Nyt kuitenkin toivotan sinulle jaksamista ja muista huolehtia itsestäsi kaiken keskellä, että ei uupelo iske sinulle, sinun pitää jaksaa kaiken keskellä! Joskus olen perushoitajan hommia neurolla tehnyt..sellainen kuva on minulla, että ne ensimmäiset tunnit ja vuorokaudet vaikuttaa ja näyttää suunnan, kuntoutuminen on sitten huimaa kun akuuttivaiheesta päästään! Kyllä miehesi vielä kuntoutuu, usko vaan! Aivoverenvuoto on ikäänkuin mustelma siellä kudoksissa, kun se pikkuhiljaa häviää kuten mustelmakin, tilanne selkiytyy. On paljon että hän puhuu ja muistaa asiat jo nyt! Viikonloppuja sinulle ja miehellesi voimia, niitä te tarvitsette!! Halit!

Kampanjasivuni

se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-

iHerb alekoodi DOZ228 tällä saat ensimmäisestä tilauksestasi 5$ alennusta

ViestiLähetetty: 2008-05-23 20:40:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei, etanainen ja ihan voimahaleja sinulle ja toivon todella että kaikki menee parempaan suuntaan. Minun serkkuni miehellä oli samanlainen juttu jo kaksikymmentä vuotta sitten, tai taitaa olla jo vähän enemmänkin aikaa, serkkuni otti yhteyttä afasialiittoon ja ovat olleet siitä asti aktiivisesti mukana toiminnassakin. Sieltä he saivat paljon apua kuntoutuksen ja paperisodan ja ihan virkistäytymistoiminnankin kanssa. Vertaistuki ja toisten ja omienkin kokemusten jakaminen helpottaa usein taakkaa ja antaa uskoa ja voimia tulevaisuuteen. Toivon teille voimia ja jaksamista. Serkkuni mies käy säännöllisesti kuntoutuksissa ja he molemmat virkistäytymislomilla yhdessä. Tällä hetkellä he ovat jo yli kuusikymppisiä.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2008-05-26 21:20:02 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

hei ja kiitos tsempeistä. (tuli jo meileeni että tään viesti-ketjun vois siirtää muualle, ku tää _yleinen_ on vähä liian yleinen, vaikka ei mua nyt sinänsä haittaa että tätä luetaan ja aluksi tää tuntui hyvältä paikalta. mun ruokapäikkyy? ja vosiin siellä sitte purkautua ja halukkaat vois sitä siellä lukea)

no, mutta... Tänään on ollut taas KAAMEA PÄIVÄ!! ääh. en edes haluais aatella koko päivää, ja lopulta tulin vaan kiukkuiseksi kun juttelin anopin kanssa - vain poikansa takia haluan olla väleissä ja myhäilen.. ;) mä en jaksais sitä. sori. Ja se ei varmaan "jaksa" mua; tai siis ei ymmärrä. tjtn.
Mikä teki tästä päivästä kaamean? no, aamulla kaikki vaikutti samalta kuin eilen: mies oli todella väsynyt ja verenpaineet tapissa. Ajateltiin että kyllä se siitä. No, vähän ennen 14 menin paikalle ja mies oli ihan väsy; ei jaksanut edes puhua. Kuitenkin hän tuli levottomaksi, liikkui sängyssä, nousi istumaan ja valitti niskaa ja päätä sekä yleisesti kamalaa oloa. Ja siinä sitten istuin tunnin ja katselin ku ei se jaksanut kuin hymähtää mulle. kyllä tuli pelottava olo; sehän näytti taas samalta kuin silloin vuoto-iltana. No, kyselin kaikkea enkä sit enää saanut ees selvää mitä se puhui. Hoitaja kävi ja kyseli miehen vointia; mies jotain hymähteli että: "kyllä tää tästä, että vähän on heikko olo" just joo - VÄHÄN??!?!?! Sanoin että aika paljon heikommalta vaikuttaa tänään kuin eilen ja että mies valittaa niskaa ja päätä ja muutenkin kamala olo. No, hetken päästä tuli lääkäri ja joku muu. ja sanoivat että laittavat jonoon kuvaukseen. Kyllä oli pitkä tunti!!! Mä olin ihan paniikissa, ja musta tuntui että me oltiin ihan yksin siinä sairaalassa; että tänne sitä kuolee kun kukaan ei oo missään. Eli kahdelta tulin ja klo. 16 lähdettiin sitten siihen röntgeniin. HUH! se oli sit nopeesti ohi - JA ONNEKSI KAIKKI NÄYTTI HYVÄLTÄ siellä päässä. :) ja lääkäri kertoili siinä sitten matkalla mitä seuraavaksi tutkitaan. Hän vielä PAINOTTI sitä, että NYT tutkitaan sitten perusteellisesti koko mies! :) eli kaikki mikä voi vaikuttaa korkeaan verenpaineeseen NUORELLA ihmisellä. Kysyin sitten että NO - mikä esim.?!?!!? no, jotain sanoi munuaisista sekä jostain "tukoksesta" jossain. Ääh... ärsyttävää kun en muista enkä ymmärräkään. pöh. Mä olin siinä miehen kanssa sit 3 tuntia; en voinut lähteä pois!! no, hän alkoi sitten jo näyttämään virkoamisen merkkejä ja sai jo silmänsä auki jo jutteli jo hiukan sekä yritti syödä, mutta oksensi. kiva kiva. ja heti perään oksensi naapuri-sänkyläinenkin. just joo - hyvää jauhelihasoppaa. JA JUST NIIN RASVATONTA KAIKKI - YÖK!!! (täytyykin käydä tsiikaamassa, ku tääl oli joku sairaala-ruoka ketju, että mitä uskaltais viedä sille. aattelin manteleita ainakin ja tummaa suklaata oon jo vienyt. muuten hän saa syödä niitä pöperöitä miten ite tahtoo.)
no, niin mutta kai sitten taas on "kaikki" hyvin... tai niin hyvin ku voi olla. Illemmalla hän taas valitti kovaa päänsärkyä, mutta oon kuullut että pahimmat säryt laikkausten jälkeen tuleekin vähän viivellä? VAI? ihmettelinkin pe,la ja eilen että aika vähän hän särkyä valittelee... Pakkohan sen suntin laiton on jossain tuntua. Ja tietty mies itse on ihan ihmeissään, kun tänään oli tosi huono päivä. :( no, aina ei voi voittaa.
Pelottaa mua silti vielä se että jos ne kauheet paineet (tänään jopa 190/120) rikkoo sieltä päästä vielä jotain. ei näytä lääkkeet auttavan kovin hyvin; tottakai ne antaa nitä lääkkeitä pikku hiljaa enemmän ja voimakkaampia, mutta kuinka kauan niitä voidaan voimistaa, et siit on jotain hyötä?
no, niin. tulipa purettua. :)

ViestiLähetetty: 2008-05-26 21:47:16 
Poissa
himokarppi
himokarppi

etanainen kirjoitti:
...eli kaikki mikä voi vaikuttaa korkeaan verenpaineeseen NUORELLA ihmisellä. Kysyin sitten että NO - mikä esim.?!?!!? no, jotain sanoi munuaisista sekä jostain "tukoksesta" jossain.

Munuaisvaltimon ahtauma voi nostaa paineita, siihen lääkäri varmaan viittasi. Onhan noita muitakin syitä hormonaalisesta epätasapainosta lähtien. Hyvä, että tutkitaan kunnolla! Voimia sinulle.

ViestiLähetetty: 2008-05-26 22:12:01 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Erihanna kirjoitti:
etanainen kirjoitti:
...eli kaikki mikä voi vaikuttaa korkeaan verenpaineeseen NUORELLA ihmisellä. Kysyin sitten että NO - mikä esim.?!?!!? no, jotain sanoi munuaisista sekä jostain "tukoksesta" jossain.

Munuaisvaltimon ahtauma voi nostaa paineita, siihen lääkäri varmaan viittasi. Onhan noita muitakin syitä hormonaalisesta epätasapainosta lähtien. Hyvä, että tutkitaan kunnolla! Voimia sinulle.

juu. noinhan se oli... ;)
ja kuukletinkin jo aiheesta. *huoh* ei kannattais lukea liikaa... toisaalta olis hyvä että olis joku syy, mitä sitten hoitaa.

Nyt mä sitten rupesin miettimään miehen syömisiä... (kun täälläkin on ollut tuosta paineesta puhetta, vaikka ne syömiset nyt ei tätä vuotoa aiheuttanut) Eli karppaushan laskee paineita, ja uskon karppaukseen. ja itse kun syön niin karpilla menee. Kai mä voin sitten samoja pöperöitä sille ukolle syöttää, kun se kotiin tulee, mitä itsekin syön? Varmaan hän itsekin pyytää mitä haluaa...
Mutta mutta... nythän hänelle annetaan niitä lääkkeitä, ja yksi on nesteenpoistolääke. siitä luinkin jotain että tarvis ne suolot ja hivenaineet olla sit kunnossa. Mahtaa olla ukon keho sekaisin?!?!? ku ensin on tosi-karppina, mistä hiukan lipsui edeltävinä viikkoina, ja sitten seuraavaksi makaa sairaalassa ja syö hiilari-höttöä minirasvoilla!??!!? :shock: ja päälle vielä nesteen poistot! no, verensokerit on olleet hyvät, ku niitä on mittailtu. muita arvoja mies ei osannut sanoa. tai mistä mä tiedän oliko sille niitä sanottu; mulle sanoi että jotain 4 oli ollut. Mutta mä en silti luota edes noitten ammattilaisten mitauksiin, kun ne PURISTAA(näin kun mitattiin naapurivuoteella) sitä sormenpäätä, ku ottaa sitä verta. eihän niin sais tehdä??? no, ei kai se mulle kuulu. itse muuten tilasin netistä sellaisen vehkeen ja oon harjoitellut mittauksia, ja kerran mullakin näytti 2,jotain ku meni hermot ja puristin sormenpäätä, ku ei tullu verta. :twisted: ja otin uudestaan puristamatta ja oli 5,jotain...
no, meneepä ot taas.... mut ei tuu unikaan. :(

ViestiLähetetty: 2008-05-27 01:05:54 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Tsemppiä sinne! Sä voit viedä jonkun ihanan salaatin miehelles ja kyytipojaks vaikka kunnon tsatsiki. Ne sairaalaruuat on paitsi minirasvasia, niin ei niissä kyllä se puoli kiloa päivässä kasvistakaan toteudu. Pari hassua vetistä kukkiksen päätä joskus ollu jonku potun vieresä. Sit lämmin itsetehty kermakaakao ja joku kiva välipala. Mut enivei jotain missä on makua.

Toivotaan et löytyy jostain se oikea syy siihen verenpaineeseen. Mä en jaksa uskoa et "muuten vain" olisi noin korkealla, kerran miehesi BMI on normaali ja hän urheilee ja on syönyt ainakin karpisti ja terveellisesti.

D-vitamiinia taidetaan tällähetkellä pitää myös verenpaineen alentajana, tosin lääkärithän ei tästä mitään tiedä. Mut kuukkeloipas. Jos jaksat.

Peukkuja sinne!

ViestiLähetetty: 2008-05-27 07:30:02 
Poissa
landekarppi
landekarppi

[-o< Voimia Etanainen!!! [-o<

ViestiLähetetty: 2008-05-27 09:33:47 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Hei etanainen!
Kovin olette olleet mielessäni, mutta on ollut semmoinen huiske, etten ole ehtinyt postaamaan.
Se vaan tuli tuossa mieleen, että onko sun miehelläsi Marevan-lääkitys? Jos on, niin kasvisten kanssa ainakin on melko tarkkaa, mitä voi syödä. Se ei ole mitään virallisterveellistä huu-haata, vaan johtuu siitä, että monissa kasviksissa on K-vitamiinia, joka hyydyttää verta, mitä Marevanilla taas yritetään estää. Eniten K-vitskua on (tumman)vihreissä kasviksissa.
Mutta kun sun miehelläsi oli vuoto eikä infarkti, niin luultavasti ei Marevania tarvitakaan.
Kannattaisi kuiten varuiksi kysyä, ainakin jios aiot jotain salaattipuolta hälle viedä.
Voimia ja halauksia Teille!!

Ja muista huolehtia itsestäsi!!! :smt049

ViestiLähetetty: 2008-05-27 11:59:49 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

ei kai ole marevania. ? en oo kysellyt mitä lääkkeitä; muuta kuin niitä verenpainetta alentavia ja nesteenpoistoa sekä antibioottia. siellä se syö ihan normi ruokaa; vähän oli jopa salaattia lounaalla sekä pakasteporkkanoita :shock: kyllä mä kyselen sitten tarkemmin kun tästä vaiheesta päästään eteenpäin. vein kerma-kaakao-mössöä höystettynä 60%-suklaarouheella sekä niitä manteleita. :) hyvältä maistui kuulemma. (ja sitten hänen oli päästävä kahvioon.. ;) )

oon tossa AVH-palstaa lukenut, ja siellä kehutaan magnesium-lisää toimivana AVH-potilailla. Vaikka mies nyt suht hyvässä kunnossa on niin kyllä se kävely vielä hieman horjahtelee. Eli ostin jo magnesiumia hänelle, ja kysyn kyllä lääkäriltä että saako ottaa ja otetaanko eri aikaa muiden lääkkeiden kanssa... Tuskin se lääkäri mitään kuitenkaan tietää - luultavasti pitää humpuukina. :evil: no, ei voi tietää ennen kuin kysäisee. otin sekä m-oksidia että diasporalia.

Tänään on siis päivä alkanut miehellä hyvin! :) ihan eri ihminen kuin eilen! piristää omaakin päivää.

no, mutta palailen.

ViestiLähetetty: 2008-05-27 16:15:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi kun hienoa :) . Monen karpin ajatukset ja myötätunto seuraa teitä, toivottavasti siitä on edes vähän henkistä tukea. Kahvioon hiihtely on oikein hyvä merkki =D>

ViestiLähetetty: 2008-05-27 16:39:24 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Ei vastikään aivoverenvuodon sairastaneelle anneta Marevania, joten salaattia saanee sen suhteen syödä ihan vapaasti.

ViestiLähetetty: 2008-05-27 21:13:23 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

no niin. miehen paineet on tänään laskenut. :) nyt enää 78/138 ja siinä paikkeilla. eli lääkkeet tehoaa.
muutenkin hän on tänään voinut hyvin; ei ole ollut kovinkaan kipuja tai muita harmeja. ulkomuoto on edellee hurja: tukka osittain sänki, osittain toosi pitkää. Ja sit leikkaushaavasiteet on kaikki otettu pois: niitä on 5 aika isoa päälaelta vatsaan menevällä matkalla. Mutta ne on pikku juttuja ne. :)
kotiinpääsykin alkaa jo häämöttää. :) saa nähdä löytyykö korkeisiin paineisiin syytä...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00