karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-12 20:19:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-01-05 15:51:44 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Tassa olisi muuten markkinarako jollekin sairaalakanttiinin pitajalle 8) . Mina ainakin kavin TYKSin kanttiinissa syomassa leipajuustoa heti kun paasin suurimmasta osasta letkuja.

ViestiLähetetty: 2012-01-05 17:35:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Likka, joka on vielä tiukemmalla hiilarirajoitteella meni labrakokeiden jälkeen(syömättä 12 tuntia ja lääkeitäkään ei ollut saanut vielä ottaa) kanttiiniin, joka keskussairaalassa on isompi kuin moni ravintola ja pähkäili parikymmenmetristen tarjoomusvitriinien äärellä isänsä kanssa, että mitäs täältä voi syödä. No, ei mitään! Teekupin kanssa sitten osasivat sentään kassalta kysyä, että mitäs olis tälleen alle 3 g hiilaria ja löytyihän sieltä tiskin alta keitetty kananmuna. :lol:

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-01-25 15:30:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Omakohtainen kokemus, minut leikattiin ja koska siitä oli tieto mennyt myös sairaalan keittiölle niin soseruokaahan sieltä tuli, leikkauspotilaille se on automaatio oli leikkaus mikä vain #-o Jokin kasvisosekeitto, noin 3dl ja vähärasvainen, kylkiäisenä 1.5dl vadelmakeittoa, sillä ei maha juuri täyttynyt [-X , iltapalaksi leipää(ei kiitos), tomaattia 6 lohkoa ja juustoa 2 viipaletta ja oivariiniä annospala sekä teetä, aamiainen samanlainen koska en puuroakaan syö :smt078 lisäksi olisi ollut sokerijuguja, ei yhtään sokeritonta viiliä tms. joukossa :shock: En jäänyt lounaalle vaan tulin kotiin syömään kunnolla ja hyvin :lol:

ViestiLähetetty: 2012-01-27 13:20:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aamu: leikkele, margariininappi, puuro, mehu, maito, leipä

Lounas: perunaa, 1dl kasviksia, 1dl salaattia, liha/kala/kana n.1dl, leipä, margariini

Päiväkahvi: pulla/keksi

Päivällinen: keitto, leipä, maito, margariini

Ilta: leipä, leikkele, margariini, tomaatti/kurkku

Täällä ei ole syötävää. Itselläni on viljaton ruokavalio, ja saan leivän tilalle sokerijogurtin, tai muuta mukavaa. Valitettavasti usein joku toinen potilas ehtii syödä annokseni ja hoitajat pyörittelevät päätä. Olen siis psykiatrisella osastolla, eikä mahdollisuutta omiin eväisiin ole.

ViestiLähetetty: 2012-01-27 19:30:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kolme päivää vietin vuodeosastolla ja omat eväät oli mukana, onneksi. Ruoka oli lähinnä leipää, sokerijogurttia, laimennettua appelsiinimehua ja esanssikiisseliä :lol:

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-01-27 20:45:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

tiude68 kirjoitti:
Kopioin oman viestini toisesta ketjusta..

Olin taas sairaalassa pari vuorokautta, mulle ilmoitettiin väittömästi, ettei sairaalassa huomioida millään tavalla karppaamista. Näin tosiaan oli!
Tässä esimerkki mun päivän ruuista; 2 siivua kinkkuleikettä, 2 siivua aamupalajuustoa sekä 2x n.2dl kaaliraastetta. Seuraavana päivänä oli hiilarimoskan(en syönyt) lisäksi pari rkl keitettyä porkkanaa sekä kukkakaalia. Voin sanoa, että oli nälkä! :evil: Hoitajatkaan eivät noteeranneet millään lailla. Mulle sanottiin, että kun ei ole allergioita.. Mites kasvisyöjät noteraataan, onks he allergisia lihalle??
Tästä tekis miel tehdä suuren luokan haloo, jos osais!
Otin yhteyttä potilasasiamieheen. Hän neuvoi tekemään huomautuksen sairaalalle. Se menee sairaalan johtajalle. 4vkn sisällä pitäisi tulla vastausta sieltäpäin.
Toivoisin muidenkin karpaajien tekevän vastaavaa, koska jos asialle ei tee mitään, niin eipä ne ei myöskään muutu!
Mulla tulee sairaala käyntejä jatkossakin, niin olis kyl hienoa, ettei siel tartteis olla nälässä!

Kerrohan sitten mitä sieltä vastattiin, vai vastattiinko lainkaan...?

ViestiLähetetty: 2012-01-27 21:09:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei!
Olen joutunut toteamaan monesti ettei onnistu saada erikoisruokavaliota sairaalan osastolla vaikka olen keliaakikolle sopivaa ruokaa pyytänyt. Pari vrk olin päivystysosastolla taas pahentuneen astman takia ja eka ilta sain gluteenitonta leipää teen kanssa(tämä koko päivän ruoka). Seuraavana aamuna tarjottiin puuroa ja tav. leipää ja päivällä oli lihakeittoa ja mehukeittoa niin hoitsu sano että syö leipää ja mehukeittoa kun ruoka ei sovi. Onneksi kysyin ruuan tuojalta että mitä on tarjolla ja otin lihakeittoa ja sanoin että sehän on gluteenitonta. Tuli taas tunne ettei henkilökunta tiedä mitä tarkoittaa keliakia ja gluteeniton kun tav. leipää tyrkytetään. Minulta on kylläkin ruokahalut mennyt sairastellessa mutta jotain sitä pitää syödä kun lääkkeitä joutuu ottamaan. Suolavettä sain tiputuksella suoneen kun kysyin sitä niin ei tainnut siitä ravintoa tulla. No nyt olen kotona ja liemikeittoja rasvalisällä syön useasti päivässä kun lääkkeitä otan.
Kysymykseen voin vastata ettei karppaus onnistu sairaalassa.

ViestiLähetetty: 2012-01-28 15:42:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

pipanen kirjoitti:
tiude68 kirjoitti:
Kopioin oman viestini toisesta ketjusta..

Olin taas sairaalassa pari vuorokautta, mulle ilmoitettiin väittömästi, ettei sairaalassa huomioida millään tavalla karppaamista. Näin tosiaan oli!
Tässä esimerkki mun päivän ruuista; 2 siivua kinkkuleikettä, 2 siivua aamupalajuustoa sekä 2x n.2dl kaaliraastetta. Seuraavana päivänä oli hiilarimoskan(en syönyt) lisäksi pari rkl keitettyä porkkanaa sekä kukkakaalia. Voin sanoa, että oli nälkä! :evil: Hoitajatkaan eivät noteeranneet millään lailla. Mulle sanottiin, että kun ei ole allergioita.. Mites kasvisyöjät noteraataan, onks he allergisia lihalle??
Tästä tekis miel tehdä suuren luokan haloo, jos osais!
Otin yhteyttä potilasasiamieheen. Hän neuvoi tekemään huomautuksen sairaalalle. Se menee sairaalan johtajalle. 4vkn sisällä pitäisi tulla vastausta sieltäpäin.
Toivoisin muidenkin karpaajien tekevän vastaavaa, koska jos asialle ei tee mitään, niin eipä ne ei myöskään muutu!
Mulla tulee sairaala käyntejä jatkossakin, niin olis kyl hienoa, ettei siel tartteis olla nälässä!

Kerrohan sitten mitä sieltä vastattiin, vai vastattiinko lainkaan...?

Eipä ole tullut vielä mitään takas, pitänee muistuttaa heitä! :evil:

ViestiLähetetty: 2012-02-06 17:09:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä ilmoitin preppihaastattelussa ruokavaliostani ja en enää sen jälkeen asiasta puhunut... Vietin kaksi päivää sairaalassa. Ensimmäisenä päivänä en pystynyt syömäänkään oikein mitään. Osaston jääkaapissa oli jemmassa oma kunnon salaatti sekä karvanaamaa. Seuraavana aamuna aamupalaa tuotaessa kysyin vaivihkaa eihän ole puuroa.. Eikä ollut :) Ei se eväs kuitenkaan kovin karppia ollut, rasvatonta viiliä, omenaa, kahvia jne. Joten pyysin tuomaan pot. eväsjääkaapista oman jogurtin. Lounaalla oli kasvispyöryköitä, uunijuustoa, salaattia ja yksi peruna :oops: Selvisin kuitenkin suht kunnialla reissusta. Yllätys oli vain melkoinen kun kävin kotona puntarilla. Painoa oli tullut kahdessa päivässä 3,3 kiloa lisää.... Nyt turvotusta sulanut pois 2,4 kiloa. Totesin Panacodin olevan melkoinen nesteenkerääjä ja jätin sen pois, kun ilman hyvin pärjäsin. Nyt olisi kuntoutumista huhtikuun alkuun ja sinä aikana toivottavasti saisin painonpudotuksen taas parempaan vauhtiin.
Hauskaa talven jatkoa kaikille :D

ViestiLähetetty: 2012-02-06 20:59:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No ilmankos tuntuu kevyemmältä olo, kun sain vähennettyä Panacodia. Kyllä pää hajoaa kotona sisällä kun ei pääse ulos eikä ole töissä, odotan että saan kipsin pois jalasta ja pääsen liikkumaan! Sulaispa lumet siksees että pääsis pyörän päälle, kävelyä ei jalka varmaan silloin vielä kestä. Kipsillä on yksi hyvä/huono puoli, ei pääse vaa'alle! Onneksi Wiin Balance Boardilla voi istuakin jalat sylissä :D
Sairaalaruoka herättää kyllä ajattelemaan, kuinka joku pärjää sillä pidemmän aikaa. Pelkkiä tyhjiä hiilareita. Oikein säälittää vanhukset yms. Kyllä yökötti kun eteen kannetiin voileivän käntty, jotain mautonta beceliä päällä sadasosamillin paksuinen kerros. Söin yhden ja piereskelin koko yön :lol:

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-27 15:48:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lupasin laitella tänne tietoa, että mitä sairaalan johto vastasi mun valituskirjeeseen..
Eli kirjoitin pitkän sepustuksen siitä, etten saanut sairaalassa karppiruokaa ja miten tämä heikensi/heikentää minun paranemistani ym

Sieltä vastattiin hyvin ystävälliseen sävyyn, ettei sairaalassa voida huomioida vähähiilarista ruokavaliota, kun se ei vastaa nykysuosituksia, eli VT.tä
Tämähän olikin täysin arvattavissa, mut miä toivoisin, että sairaalaan joutuvien karppaajien pitäis AINA vaatia karppiruokaa ja mikäli ei sitä saa, niin valituskirje sairaalalle!!

Jouduin taas vähän aikaa sitten selkäleikkaukseen ja mietin että miten hemmetissä miä pärjään sairaalassa viikon hiilarihelvetissä.
Ystäväni antoi neuvon, että kannattaa soittaa sairaalan ravitsemusterapeutille ja kertoa mitä ongelmia tulee,
jos joutuu syömään sellaista ruokaa mikä ei sovi omalle elimistölle.

Diipadaa, näin tein ja terapeutti oli hyvin ymmärtäväinen.
Hän sanoi, että toki poikkeuksiakin tehdään. Ja näin kävi, hitto miten saikin hyvää ruokaa sen 5vrk mitä siel osastolla olin :D

ViestiLähetetty: 2012-03-27 16:00:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minen puhunut karppauksesta mitään, ilmoitin vain ettei vatsa kestä sitä ja tätä ja tuota. ja otin oman voipaketin ja keitettyjä munia mukaan. Ei ongelmia. Sain rasvatonta mutta muuten siedettävää ruokaa.

ViestiLähetetty: 2012-03-27 20:09:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olin viime viikolla muutaman päivän sairaalassa. Kyselivät ruokavaliotoivomuksia, mutta loppupelissä mitään ei voitu toteuttaa, kun en ole keliaakikko, diabeetikko, laktoosi-intolerantikko tai muu ruoka-allergikko. Siispä en syönyt juuri mitään.. ei kyllä edistä paranemista.

ViestiLähetetty: 2012-03-27 21:05:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

tiude68 kirjoitti:
Hän sanoi, että toki poikkeuksiakin tehdään. Ja näin kävi, hitto miten saikin hyvää ruokaa sen 5vrk mitä siel osastolla olin :D

Minkälaisia ruokia sait?

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-28 15:15:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^
Aamupalaksi oli leikkelelautanen; juustoa, kinkkuleikettä, reilusti tomaattia sekä kurkkua. Saattoi olla myös keitettyä munaa.

Muut ruuat oli tyyliin broilerin filettä, lihaa eri versioina sekä aina tupla-annos salaattia ja reilusti keitettyjä kasviksia.
Jälkkäriks oli yleensä jotain hiilaripitoista, minkä annoin aina huonetoverille.

Iltapala meni aamupalan tyyliin, mut usein oli myös lihahyytelöä.

Juomaks pyysin aina kivennäisvettä.

Mukaan otan aina tummaasuklaata sekä pähkinöitä.

Eipä ollut ruuissa valittamista!

Jotku ei mainitse karppaavansa, joten silloin sairaalassa antaavat paljon helpommin valita eri vaihtoehtoja.
Mut mainitseppa karppaaminen, niin silloin nousee seinä pystyyn!
Aina samat sanat; Noudatamme valtakunnalista suositusta, eli VT.tä

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Tämä oli aamiainen tai iltapala.
Tiuden kuvat 104.jpg
Tiuden kuvat 104.jpg [ 96.74 KiB | Katsottu 4068 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tässä esimerkki päivällisestä, osa ruuasta oli tarkoitus jättää iltapalaksi.
Tiuden kuvat 079.jpg
Tiuden kuvat 079.jpg [ 119.25 KiB | Katsottu 4068 kertaa ]

ViestiLähetetty: 2012-10-11 22:51:54 
Poissa
ruutana
ruutana

Therese Boströn vaatii Expressenissä julkaistussa mielipidekirjoituksessaan potilaille mahdollisuutta valita LCHF-ruokavalio kaikissa Ruotsin sairaaloissa. Nyt se on hänen mukaansa mahdollista vain joissakin sairaaloissa siitä huolimatta että tämä ruokavalio on yhä suositumpi eikä se ole vain laihdutusruokavalio. LCHF:ää noudattava potilas joutuu useimmissa sairaaloissa tyytymään siihen, että eniten hiilihydraatteja sisältävät ruuat kuten pasta, riisi, peruna ja leipä jätetään pois. Kuitenkin LCHF:n idea on, että niiden asemasta nautitaan runsaasti rasvaa.

- Sairaaloiden on hyväksyttävä LCHF vaihtoehtoisena ruokavaliona. Erilaisten elämäntyylien kunnioittamisen on ulotuttava myös ruokavalioon. On aika saada LCHF sairaaloiden ruokalistoille, Boström kirjoittaa.

ViestiLähetetty: 2012-10-12 06:16:05 
Poissa
kitukarppi
kitukarppi

Olin viimesyksynä päiväkirurgisessa toimenpiteessä kättärillä. Sanoivat, että pois ei pääse ennen kuin on syönyt aamupalaa, ja jos ei syö, joutuu jäämään osastolle koko päiväksi ja seuraavaksi yöksi (-> maksamaan).
Olin ilmoittanut vhh-ruokavaliosta esitietopapereissa, ja hoitaja kertoi mulle ensimmäisenä, että meiltähän et sitten saa mitään vähähiilihydraattista ruokaa. Aika tarkkaan noilla sanoilla.

Surullisin mielin söin sokerijugurtin ja palan leipää ja pääsin pari tuntia toimenpiteen jälkeen kotiin. Varmasti olisi ollut parempi olo, jos olisi jättänyt kokonaan syömättä.

ViestiLähetetty: 2012-10-12 06:59:43 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Hirveetä kiristystä :shock:

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-10-13 12:34:27 
Poissa
ruutana
ruutana

Miten onnistui Erik Edlundilta, bloggaaja "MatFriskilta" LCHF-ruokavalion noudattaminen Norlannin yliopistosairaalassa Uumajassa? Siitä hän kertoo blogissaan.

Hänelle ei kysymättä kerrottu, että vakihiilarimössön vaihtoehdoksi löytyi keittiön pakastimesta "a'la carte" -annoksia. Eikä niissäkään ollut sellaista, jossa ei olisi ollut perunaa, pastaa, riisiä tai leipää. Poistettuaan lautaseltaan nämä Edlund oli kuitenkin tilauslistan annoksiin melko tyytyväinen.

ViestiLähetetty: 2012-10-13 13:05:13 
Poissa
ruutana
ruutana

Annika Dahlqvist kiteyttää blogissaan sairaalaan joutuvan diabeetikon ongelman näin:

"Diabeetikko, joka on parantunut LCHF:llä, varantaa terveytensä joutuessaan sairaalaan, missä hänet usein pakotetaan syömään siellä tarjottavaa runsashiilihydraattista ja vähärasvaista margariiniruokaa."

Näin se näyttää edelleen olevan Ruotsissakin, vaikka LCHF-ruokavaliolla on siellä juridisesti hyväksytyn tyypin 2 diabeteksen hoitomuodon status. Lääkeyhtiöiden lobbaama virallisterveellinen hoitojärjestelmä toimii kuitenkin de facto kaikin tavoin sitä vastaan.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 97 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00