karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-02 14:10:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-08-03 08:59:37 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Karppaustyylejä on useita. Jos valitsee esim Atkinsin niin minusta silloin kannattaa alkuun noudattaa ohjeistusta eli tehdään niitä omia säätöjä sitten kun on päästy alkuun. Jos taas ei erikoisempaa tyyliä ole valinnut niin silloinhan niitä neuvoja voi saada ihan useista eri lähtökohdista ja neuvojan omasta kokemuksesta riippuen.
Koska itse karppaan LCHF tyylillä ja ennenkaikkea terveyssyistä niin lasken vain hiilarit ja nekin yleensä vain sormituntumalta. Se mitä seuraan on että ruoka on ravitsevaa ja välttelen lisäaineita. Jos karppaisin tyylillä jossa lähdetään ensimmäiseksi laskemaan kaloreita ja makroja niin olisin varmaan näin tehnyt, luulen että eri karppaustyylien "guruilla" on omat toimivat perusteensa suositella miten ohjelmaa noudatetaan. Eli kun ei ole yhtä karppaustyyliä niin ei ole myöskään sitä yhtä oikeaa tapaa laskemisen suhteen, mielestäni.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 09:39:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toi on niin totta.

Normaalisti en mäkään laskeskele, enkä sitä aloittelijallekaan ensimmäiseksi suosittele. Aluksi varmaan ainakin kannattaa koittaa ihan ilman kaloreiden laskemista, siitä tulee vaan (mulle ainakin) kituilufiilis. Mutta sitten on niitä jotka oikeasti sitä tarvitsevat ja heille se suotakoon.

normaalipainoinen naikkonen, 4-vuotiaan tytön ja pienen pojan äiti
hyvänolon karppausta jo vuosia

Päikkyni

http://www.iherb.com koodilla OFI061 5$ alennusta ensimmäisestä tilauksesta!

ViestiLähetetty: 2011-08-03 09:49:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse olen reilun vuoden karppauksen aikana laskenut kalorit yhdeltä kokonaiselta päivältä ja muutamilta satunnaisilta aterioilta. Tästä huolimatta olen joutunut miettimään kaloriensaantia. Talvella paino nousi jonkun verran. Kun aloin tarkastelemaan syömisiäni, syy oli yksinkertaisesti liiassa rasvan käytössä. Vähensinkin voin käyttöä paistettaessa, kuoharin käyttöä ja juustön syöntiä. Ongelma hävisi tällä, eikä nälänhallinta kärsinyt tai joutunut tinkimään hyvästä ruoasta.

Tähän kaloriasiaan liittyen olen joskus miettinyt sitä, että onko siitä jotain hyötyä syödä suuria kalorimääriä, jos keho pärjäisi pienemmilläkin. Karppauksessahan on mahdollista, että syö korkeilla kaloreilla lihomatta, mutta toisaalta ei myöskään laihdu. Mikä on keholle optimaalisempaa?

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-08-03 10:01:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En tiedä miksi, en ole koskaan laskenut. Olen sitä mieltä että jos terveellisesti syömällä ei paino laske mutta olo pysyy hyvänä niin olkoon, sitten kannan kiloni. Tosin tähän saakka olen laihtunut joten siinä ei ole ongelmaa. Luulis että maalaisjärjellä käyttäen onnistuu.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 10:21:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kymmenen karppauskuukauden aikana tyyli on yksinkertaistunut. Alussa laskin tosi tarkkaan ja opiskelin uusia ruokia. Paino lähti tasaisesti laskuun tuosta 69 kg:stä noin kilo kuukaudessa. Paino on tänään 56 kg ja se saisi jo pysähtyä tuohon.
Onko nykyisessä ruokailutyylissäni jotain pielessä, koska paino yhä vaan laskee: hh 50, p 65, r 134, kcal 1680.
Perustiedot: 174 cm, 56 kg, 55 v, nainen, kevyt työ (autoilua ja telkkaria harrastuksena). Kiitos, jos joku viitsii neuvoa. :-?

ViestiLähetetty: 2011-08-03 10:34:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karppari55 kirjoitti:
Kymmenen karppauskuukauden aikana tyyli on yksinkertaistunut. Alussa laskin tosi tarkkaan ja opiskelin uusia ruokia. Paino lähti tasaisesti laskuun tuosta 69 kg:stä noin kilo kuukaudessa. Paino on tänään 56 kg ja se saisi jo pysähtyä tuohon.
Onko nykyisessä ruokailutyylissäni jotain pielessä, koska paino yhä vaan laskee: hh 50, p 65, r 134, kcal 1680.
Perustiedot: 174 cm, 56 kg, 55 v, nainen, kevyt työ (autoilua ja telkkaria harrastuksena). Kiitos, jos joku viitsii neuvoa. :-?

Olet pitkä ja hoikka. Nuo makrot näyttää mielestäni kohtuu hyviltä. Kaloreita hiukan lisäämällä luulisi pudotuksen pysähtyvän. Kannattaa kokeilla. Mutta odotellaan mitä "vanhat" sanoo... 8)

ViestiLähetetty: 2011-08-03 10:37:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Harlamovski kirjoitti:
Edelleenkin tulee mieleen, että mikä ihme ketään estää kommentoimasta noihin aloittelijoiden kysymyksiin sen sijaan, että täällä vetää asiasta jotain koulutuspoliittisia linjanvetoja?! Vai onko näin, että karppausdogmi ei täysin pysty sulattamaan niitä onnettomia kerettiläisiä, jotka laskeskelevat syömisiään silloin tällöin? Haiskahtaako sellainen jotenkin liian kiusallisesti VLCD:ltä vai mistä moinen suvaitsemattomuus? :wink:

Aiheen ketjuun sain tästä aloittajasta:

viewtopic.php?f=74&t=45756&start=540

Etkö pysty löytämään koulutuspolitiikastani lainkaan huumoria? Kyllä se lista on tehty kieli poskessa, vaikka sisältääkin asiaa. En vastusta vaan ehdottomasti kannatan ruoka-aineiden opettelua, niiden hiilari-, proteiini- ja rasvapitoisuuksien selvittämistä ja sen oivaltamista, mitä voi syödä ja mitä kannattaa välttää. Kalorilaskuria tähän ei tarvita. Jos on nälkä, syöt joko väärin (liikaa hiilareita) tai liian vähän. Jos on jatkuvasti "täysi olo", syöt liikaa. Siinä se.

Sanomani on se, ettei kaloreita TARVITSE laskea, ei se, ettei niitä SAA laskea. Tuliko tämä nyt selväksi? Laitan tähän perää vielä jonkin pöljän hymiön, ettet ota tätä liian vakavasti. :harry:

ViestiLähetetty: 2011-08-03 10:58:40 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Catharsis kirjoitti:

Etkö pysty löytämään koulutuspolitiikastani lainkaan huumoria? Kyllä se lista on tehty kieli poskessa, vaikka sisältääkin asiaa. En vastusta vaan ehdottomasti kannatan ruoka-aineiden opettelua, niiden hiilari-, proteiini- ja rasvapitoisuuksien selvittämistä ja sen oivaltamista, mitä voi syödä ja mitä kannattaa välttää. Kalorilaskuria tähän ei tarvita. Jos on nälkä, syöt joko väärin (liikaa hiilareita) tai liian vähän. Jos on jatkuvasti "täysi olo", syöt liikaa. Siinä se.

Sanomani on se, ettei kaloreita TARVITSE laskea, ei se, ettei niitä SAA laskea. Tuliko tämä nyt selväksi? Laitan tähän perää vielä jonkin pöljän hymiön, ettet ota tätä liian vakavasti. :harry:

Kieltämättä tuo valaisi homman taustaa huomattavasti, kun linkkasit ton yhden aloituksen - totta on, että jos laskemisesta tulee itsetarkoitus, niin jotain on vinossa.

Totta puhuen en löytänyt koulutuspolitiikasta huumoria. Se on näitä kasvottoman viestinnän vajavuuksia. Sattuneesta syystä vierastan tietyntyyppistä "koulutusta" (en nyt tarkoita tällä, että sinun listasi olisi sellaista ollut), joten varmaan siitä syystä se lista aukeni mulle vähän ikään kuin sellaisena "naulataan nyt seinään läjä teesejä, että paavi saa repiä pelihousunsa" -tyyppisenä ratkaisuna :oops: :lol:

Mutta ei mulla ton sun perussanomas kanssa ole ollut sinänsä epäselvää, niin kuin jo pariin otteeseen kirjoitin, niin kyllä mä olen sun(kin) kanssa samaa mieltä tässä asiassa ja ymmärrän sun näkemyksen nyt vielä paremmin kun katsoin tuon linkkisi.

Mitä tulee pöljiin hymiöihin, niin kyllä niistä oikeasti on apua siinä, että toiset ei erehdy ottamaan liian vakavasti. Sen takia viljelen niitä monesti itsekin. :smt016 :hug:

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:05:38 
oulaliina kirjoitti:
Tähän kaloriasiaan liittyen olen joskus miettinyt sitä, että onko siitä jotain hyötyä syödä suuria kalorimääriä, jos keho pärjäisi pienemmilläkin. Karppauksessahan on mahdollista, että syö korkeilla kaloreilla lihomatta, mutta toisaalta ei myöskään laihdu. Mikä on keholle optimaalisempaa?

Ainakin itselleni noiden "turhien kalorien" syömisestä ei ole kuin haittaa, ruuansulatus ja koko keho käy ylikierroksilla, on kuuma ja jano ja uni menee huonoksi ja kyllä, myös nälkii normaalia enemmän. Tulee toki myös kalliimmaksi :)

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:07:42 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

oulaliina kirjoitti:

Mä oon ajatellut että mitä enemmän ja monipuolisemmin syö niin sitä varmemmin elimistö saa kaikki tarvitsemansa ravinteet, vitamiinit ja hivenaineet. En sit tiedä ajattelenko hassusti.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:17:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
oulaliina kirjoitti:

Mä oon ajatellut että mitä enemmän ja monipuolisemmin syö niin sitä varmemmin elimistö saa kaikki tarvitsemansa ravinteet, vitamiinit ja hivenaineet. En sit tiedä ajattelenko hassusti.

Minäkin ajattelen näin.

Ja pidän sitä tärkeänä, että olen tyytyväinen. Eli en ole nälässä.
Nälkä tekee minut kiukkuiseksi kuin ampiainen.
Karppiruualla saan mahan täyteen tulematta ähkyyn ja voin senkin takia paremmin.

Raskaana ollessa lihoin taas kymmenen kiloa ja olen tässä koittanut laskea pitkästä aikaa ja olla tiukkis...
Mutta koska kerkesin olla nälättä ja samassa painossa melkeen kaksi vuotta, niin laskeminen ei vaan innosta enää yhtään!!!
Joten nyt ajattelin ottaa täysin rennon tyylin.
Hiilarit pysyy jo itsestään alhaalla, kun kaikki hiilari himotkin on kadonnut saman tien kun aloin täysin viljattomaksi.
Karppaus on viljattomana älyttömän helppoa.
Uskon, että painokin tippuu tässä samalla vaikka hiitaasti.

Mutta minä ymmärrän laskemisen myös motivaation ylläpitäjänä.
Ennenkuin karppaus on elämäntapa, niin kirjaaminen pitää hiilarit poissa lautaselta. kuka sitä haluaa kirjoittaa sen hillomunkin päiväkirjaansa :mrgreen:

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:21:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Onko joku karppaaja nyt keksinyt monipuolisen ruokavalion, josta saa kaikki tarvitsemansa ravinteet, vitaminit ja hivenaineet? Tietääkseni ruokamme on "köyhää" ja ilman lisär. noita ei mistään ruuasta saa (vert. esim. C- vit pitäisi saada 3 g /päivä).

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:24:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olitko tosissasi? :-k

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:30:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karppari55 kirjoitti:
Olitko tosissasi? :-k

En uskalla minäkään nauraa, ennenkuin saan tuon tietää.... :shock:

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:30:50 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Peksu kirjoitti:
Onko joku karppaaja nyt keksinyt monipuolisen ruokavalion, josta saa kaikki tarvitsemansa ravinteet, vitaminit ja hivenaineet? Tietääkseni ruokamme on "köyhää" ja ilman lisär. noita ei mistään ruuasta saa (vert. esim. C- vit pitäisi saada 3 g /päivä).

WHAT????

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:31:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Peksu hei, riippuu ihan siitä mitä syöt, ihan samalla tavalla kun aikaisemmallakin ruokavaliollasi niin joko saat tai et saa. Karppiruokahan on monipuolista, juuri äsken söin selleriä jossa on vaikka mitä. Ja entäs pinaatti ja nokkonen? Mitä SINÄ oikein sitten syöt jos pelkäät että saat vähemmän ravintoaineita kuin ennen?

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:35:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistaakseni Peksun mukaan jopa karppiruokavaliolla pitäisi napsia aivan tajuton määrä lisäravinteita, jotta saisi kaikki tarvittavat hivenaineet. Tästä siis väiteltiin toisessa keskustelussa. Muita lähteitä ei herunut kuin Antti Heikkilän blogikirjoitukset muutaman vuoden takaa.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:48:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No voi voi, katsokaa nyt sitten vaikka MTV3 katsomosta studio55/ 29.11.2010 päivätty A.H:n video: lisäravinteiden tarve. Ja lukekaa hänen kirjansa, niissä ne kaikki on lueteltu.

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:51:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onneks en ole kattonut tai lukenut. Voi olla vaan ihan rennosti ja ei kun syömään!!!!!!!!!!!!!! :smt039

ViestiLähetetty: 2011-08-03 11:54:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Peksu kirjoitti:
No voi voi, katsokaa nyt sitten vaikka MTV3 katsomosta studio55/ 29.11.2010 päivätty A.H:n video: lisäravinteiden tarve. Ja lukekaa hänen kirjansa, niissä ne kaikki on lueteltu.

Yhä odotan niitä muita lähteitä. Kai Heikkiläkin perustaa väitteensä johonkin?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00