karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 18:47:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-30 20:45:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos ja kun tämä on virus, niin eihän antibiootti auta tähän mitenkään?

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-03-30 21:12:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei auta ei. Viruksiin.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-04-02 16:51:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näyttää nyt siltä, että ottaa vähän takapakkia. Olin kylässä jossa oli poskiontelontulehdus. Mahdollisesti sieltä saanut jotain lisää? Vai onko tämä vain sitkeä pöpö? Su/ma tulee kolme viikkoa täyteen.

Maanantaina pääsee lääkäriin. Jokohan pitää ne antbiootit ottaa.. :/
Tai jos lääkiri tutkisi onko virus vai bakteeri.

Edelleen kyllä särkylääkkeetön, mutta kohta saattaisi maistus puolikas.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-04-02 16:59:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sitkeä pöpö lienee osuvin diagnoosi - ei se poskiontelontulehdus nimittäin suoraan uudesta pöpöstä voi tulla, vaan uusi pöpö antaisi ihan sen nuhakuumeen jonka SEURAUS poskiontelontulehdus on. Poskiontelontulehdus EI ole itsenäinen tauti johon saadaan tartunta, vaan se mikä tarttuu on se nuhakuume ja poskiontelontulehdus on vain seuraus siitä että nuhakuumeen jäljiltä jää limaa poskionteloihin.

Muita syitä tilan uudelleen huononemiselle ovat kaikki mahdolliset jotka pienentävät immuunivastetta: valvominen, stressi, vääränlaiset syömiset. Tuliko kylässä syötyä jotain mitä et tavallisesti syö tai tuliko valvottua tavallista myöhempään kyläilyn vuoksi.

Minulla kesti kerran ainakin sen 3 viikkoa ennen kuin jomotus loppui ja poskiontelot tyhjenivät. Oli muuten mielenkiintoinen kokemus se tyhjentyminen: Ylähampaita jomotti kauttaaltaan ensin minuutin-pari voimakkaasti, sitten jomotus loppui ja nenästä alkoi tulla kirkkaanvihreää - semmoinen nurmikonvihreä oikeasti - sitkeää paksua limaa sieraimista ja sitä tuli noin vartin kuluessa varmaan lähes desilitra. Siihen loppuivat sitten myös kaikki oireet, koska ne oireet taitavat johtua enimmäkseen siitä paineesta onteloissa.

Kun olet jo noin kauan sinnitellyt, niin vähintään kyllä kannattaisi tarkistaa onko kyseessä virus vai bakteeri, ennen kuin niitä antibiootteja ryhtyy syömään. Paranemaan päinhän tuo on ollut, paitsi tätä yhtä takapakkia.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-04-02 18:40:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hieman tuli syötyä sopimatonta ja unet jäi vähän vähäiseksi. Tänään ruokailut menneet hyvin ja huomenna ei ole herätystä.

Jännää on se että nenä on ollut normaali, mutta ilmeisesti silti voisi käyttää sitä nokkakannua.

Ja kiitos! Nämä on kyllä erityisen kannustavia jatkamaan tätä ilman antibioottia. Ulkoilu rauhoitti sen verran, etten tarvitse särkylääkettä.

No katsotaan mitä lääkäri sanoo maanantaina. :)

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-04-02 20:21:46 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Mulla ei ole kyllä hyviä kokemuksia nokkakannusta. Pelkällä suolavedellä en ole saanut kuin tulehduksen riehaantumaan ja on ollut pakko hakea se antibioottikuuri. Mulle ihan turhake, jopa haitake. Kerran tosissaan olen kokeillut betadinea laittaa siihen suolaveteen ja se olikin ainut kerta kun koin huuhtelusta olevan jotain hyötyäkin. Omalla vastuulla :wink:

ViestiLähetetty: 2016-04-03 13:15:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Saatat muuten välttää särkylääkkeen myös sillä nenätulehdusten hoidon akupunktiopainantasarjalla, jonka laitoin tähän ketjuun aiemmin. Se on se, mitä itse käytän kun on nenä tukossa tai onteloissa tuntuu painetta. Ja siinä on ne yhdet sieraimen vieruksen pisteet, jotka ovat erinomaisen tehokkaat tukkoisen nenän avaamisessa, niitä käytän esim. sillion kun on hankala nukahtaa toisen sieraimen ollessa osin tai kokonaan tukossa tms.

Akupunktio on oikeasti toimiva terveydenhoidon keino, muutenhan lääkärit eivät olisi yrittäneet pitää vain itselleen rajattuna sähköakupunktiolaitteiden käyttöä siinä vaiheessa, kun niitä tuli markkinoille. :D Yrittivät mutta eivät onneksi onnistuneet, meidän perheen ensimmäinen akupunktiolaite kesti 1970-luvulta ihan tuonne viime vuosikymmenen loppuun, sitten piti äidin ostaa uusi.

Mutta pisteitä voi siis aivan yhtä hyvin painella myös kynnenreunalla, sukkapuikolla tms.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-04-03 15:21:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näyttää jo paljon paremmalta tuo turvotus. Josko se sittenkin olisi paranemassa? 10 tuntia tuli yö unta ja lämmin suihkuhöyry näyttä mukavasti auttavan.

Nyt kun on aikaa niin kokeilin noita akupunktio juttuja, mutta en ainakaan äkkiseltään oikein päässyt siihen jyvälle / kautta löytänyt oikeita pisteitä tunnustelemalla.

Itse en koe että nenä olisi millään tavalla ollut enää tukossa. Se tässä hieman hämääkin, että kaikki flunssan oireet tms hävisivät ajat sitten, mutta posken alueelle jäi pieni turvotus.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-04-03 17:49:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla kokemusta paljonkin ylähengitystieinfektioista ja mm.poskiontelotulehduksista. Olen niihin syönyt kuurin jos toisenkin, sehän nyt on selvä, että astmaatikolle ja allergiselle pitää aina kuuri kirjoittaa. Nyt yli 5-kymppisenä olen vihdoin alkanut ymmärtää, että po-tulehdus paranee kyllä jos vaan malttaa...ihan yhtä nopeasti sekä ab-kuurilla että ilman sitä. Toinen juttu on sitten siinä vaiheessa, jos yhtäkkiä alkaa kova särky ja kuume alkaa nousta uudelleen, esim. n. 4 vkon sairastamisen jälkeen.. Siinä tapauksessa menisin uudelleen lääkärille, ja pyytäisin ehdottomasti pikacrp:n, jos nimittäin kuumeilu alkaa uudelleen muutaman viikon tauon jälkeen, voi kropassa ollakin bakteeripöpö, joka kyllä sitten melkein tarvii sen ab-kuurin. Mutta varmaan valtaosa kaikista räkätaudeista on virusperäisiä, joihin siis ei ne ab-kuurit tehoa.

Mulla melkein on sääntö enemmän kuin poikkeus, että vähintään 3 viikkoa menee varsinkin jos keuhkoihin asti pöpö pääsee. Mutta myös tuon po-tulehduksenkin kanssa. Se on kyllä viheliäinen kun vihloo välillä ja väsyttää aika lailla. Ja näin kevätaikaan kun kaiken laisia siitepölyjä (ja katupölyjäkin) on ilma sakeanaan, homma saattaa senkin takia venyä. Mutta sitkeys palkitaan. nimim. viimeisestä ab-kuurista neljä vuotta, ja sitä ennen niitä oli väh.5 vuodessa.

Nenäkannua käytän säännöllisen epäsäännöllisesti, monet joilla on usein po-tulehduksia, kyllä kehuvat sitä kovin, itse vaan olen sen verran huono opettelemaan rutiineja. Toisaalta erityisesti näin pölyaikaan siitä vois kyllä olla hyötyäkin. Jossain Intiassa kait käyttävät paljonkin yleisen hyvinvoinnin ja puhdistuksen osana. Vettä kans kannattaa kohtuu paljon, vaikka tuntuiskin, että flunssa jo on takanapäin, tuo limakalvojen kuivuminen ->tulehtuminen voi johtua siitäkin..

ViestiLähetetty: 2016-04-03 17:52:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joku täydentävä hoitomuoto voisi hoitaa lopunkin vaivan pois ja korjata antibiootin mahdolliset jälkiseuraamukset. Kaikillehan ei niitäkään tule, mutta niille, joille tulee, voi koitua pitkäaikaista, isoakin riesaa.

Esimerkiksi vyöhyketerapia voi auttaa, mutta varsinkin akupunktio ja homeopatia voivat olla oiva apu ja saattaa paranemisen loppuun.

ViestiLähetetty: 2016-04-04 18:44:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lääkäri kyseli että lääkkeet on syöty ja niin pois päin. Kun en saanut järkevää puheenvuoroa, niin vain nyökyttelin päätä. Oli hyvin ymmärtäväinen ettei enää lääkkeitä vaan katsotaan ensi viikon to ja sitten kuvataan jos ei parane. Ammulla oireet oli niin olemattomat etten niistä osannut oikein mitään sanoa. Tänään taas on riehuttu renkaiden vaihdossa ja huomaa että heti tulee esille. Tosin ei mitenkään pahasti ja viime yönä jäi unet vähiin.

Lääkäri kyllä löysi, että selvä turvotus on toisella puolella, mutta kehui laitteen myös olevain joissain tapauksissa hyvin epävarma.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-04-05 11:49:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Semmoinen tuli vielä mieleeni po-tulehdukseen liittyen, että kohtuu pikaista apua vois kokeilla myös ihan apteekin reseptivapaista antihistamiineista, jotka laskevat limakalvojen turvottelua / helpottavat tulehdusta, tai jos sulla on mahd.kysyä reseptiä duact:iin. Se auttaa (ainakin tässä kropassa) kun sitä otan parin-kolmen päivän ajan, yleensä otan vaan iltasesta, se kun saattaa väsyttää. Duactia ei pitäisi käyttää juuri viikkoa pidempään yhtäjaksoisesti (näin joskus muistan lukeneeni pakkausselosteesta), mutta juurikin po-tulehduksen yhteydessä muutamana päivänä käytettynä on ihan kelpo tuote.

ViestiLähetetty: 2016-04-14 20:07:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänää lääkäri kertoi että terve ollaa. Vielä jotain ihan pientä jomotusta on poskessa, mutta ehkä sekin on vain "luulotautia". Jotain 4vko tässä meni, josta pidemmän aikaa lähes terve. Kannatti :smt049 Ja kiitos! Ensi kerralla osaa ottaa huomattavasti rennommin. :)

Praise the lard!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00