karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-23 05:21:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 68 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2008-10-15 20:02:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täällä myös PCOS-nainen :| Nyt kesällä gyne totesi monirakkulaiset munasarjat ja samalla löytyi syy miun epäsäännöllisille (lue: puuttuville) kuukautisille, käsittämättömälle painonnousulle ym. monelle, monelle oireelle. Hirsutismia eikä aknea luojan kiitos ei sentään ole, mutta kaikki tyypilliset muut oireet täsmää.

Kuulin tosiaan vhh:ta suositeltavan, ja tässä sitä nyt porskutellaan karpaten, pian toista kuukautta. Painoa on pudonnut pian se "kriittinen" 5%, jonka pitäisi kuulema oireita lievittää. Saa nyt nähdä, milloin ne kovin odotetut luomukuukautiset tulee (takana kolmen kuukauden keltarauhashormonikuuri).

Kierto minulla on aina ollut päin seiniä. Kuukautiset alkoivat 14-15-vuotiaana ja tästä muutamaa vuotta myöhemmin vuotojen välillä oli melkein 8 kuukauden tauko, kunnes ne käynnistettiin lääkkein. Söin jokusen vuoden ajan e-pillereitä (ensin Cerazetteja, tämän jälkeen Harmonetteja), joiden lopetuksen jälkeen vuodot ovat tulleet miten sattuu. Ensin useiden kuukausien taukoja, sitten vuotoa muutamia päiviä, sitten viikko taukoa, taas vuotoa, jonka jälkeen taas taukoa.. PMS päällä melkein tauotta. Sitten asennettiin kierukka, joka järsi taas vaihteeksi paksuna säilyvää kohdun limakalvoa, joka taas tarkoitti lähestulkoon vuoden kestävää tiputteluvuotoa. Hulluksihan siinä oli tulla. Tällöin lääkäri pisti minut keltarauhashormonille, jonka ansiosta kierto säännöllistyi ja tiputtelu katosi lähes tyystin. Saa nyt nähdä miten tästä eteenpäin..

Suunnitelmissa on mennä keskustelemaan asiantuntevan lääkärin kanssa mahdollisesta metformiinihoidosta. Jos vaikka auttaisi vuotohäiriöiden ohella myös painonhallinnassa...

(Ruoka)päikky
Paino
Sentit

ViestiLähetetty: 2008-10-17 11:55:15 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

miten muuten pco/pcos todetaan muuten kuin että mahdollisimman moni oireista täsmää? eli onko siihen jotain LABRA-tutkimuksia? hormoonit pielessä? vai riittääkö ultrassa todetut monirakkulaiset munasarjat tai sen tyyliset, ylipaino, karvaisuus, epäsäännölliset kierrot, akne? siis eihän kaikki oo ylipainoisia, akneen taipuvaisia tai karvaisia.

eli se mitä halusin tietää, että ONKO naisella jotkut HORMOONIARVOT pielessä, kun on PCO? tai siis että NÄKYYKÖ ne kun niitä mitataan? onko jotain liikaa tai liian vähän? Siis tiedän että hormoonit ei silloin toimi kunnolla, joo - mikä sit aiheuttaa just näitä pcos-oireita.

mä oon sit kyl maailman paras selittäjä. :smt017 :-#

2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408

ViestiLähetetty: 2008-10-17 12:51:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen samaa miettinyt, siis noita mahdollisia hormonihäiriömittauksia jne.

Pcomaiset munasarjat miulla todettiin ultralla.

(Ruoka)päikky
Paino
Sentit

ViestiLähetetty: 2009-05-14 22:57:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

merkkaanpa ketjun, kun sen taas löysin...

ViestiLähetetty: 2009-05-15 07:36:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PCO-syndroomaan kuuluu käsittääkseni korkea testosteronipitoisuus, mutta monelle niiden rakkulaisten munasarjojen lisäksi vielä hirsutismia eli ylenmääristä karvankasvua, aknea ja ties mitä muuta. Itsellä kasvaa käytännössä parta, jota saa nyppiä ja vahata. Kuumavaha tehoaa aika hyvin, mutta sitä varten "partaa" pitää kasvattaa niin pitkään, että vaatii ainakin viikon sisäruokinnan :D Akne on keskittynyt mulla rasvakudoksiin, ei niinkään kasvoihin. Karvaa löytyy myös ylenmäärin käsistä ja jaloista ("tätillä on miehen jalka!" sanoi sukulaistyttö häntä suihkutellessa ammelöträilyn jälkeen ;)) ja nivusten alueelta, reisistä, alavatsasta, rinnoista... jopa pari "rintakarvaa" on ollut, niitäkin on saanut jo nyppiä. On tämä kamalaa :shock:

Mun PCOS todettiin noin 15-vuotiaana, jolloin aloitettiin hormonihoito, joka muutettiin e-pilsuiksi aikuistuessa. Lopetin pillerien syönnin niiden aiheuttamien mielialamuutosten vuoksi - ja siksi, ettei enää ollut tarvetta ehkäisyyn. Enkä aio enää syödä hormoneita. Oon vähän haahuileva tyyppi, joten mua ei oo kauheesti rassannut esim. se, että kuukautisia ei viimeisen noin kolmen vuoden aikana ole tullut kuin muutaman kerran, silloinkin ehkä viikon verran tiputtelua. Sitä ennen asuin kimppakämpässä ja kuukautiseni synkronoituivat likkakaverin mukaan :)

Aloitin karppauksen maaliskuun lopulla ja noin neljän viikon kuluttua alkoi kuukautiset. Ensin muutama pv tiputtelua, sitten 7 pv suoraa huutoa! Tajuttomat verimäärät, mutta olihan niitä kai tullakseenkin, kun niin kauan kestänyt edellisistä oikeista. Taisi hemoglobiini tipahtaa aika alas (en mittauttanut), koska tuppasi pyörryttämään kumarrellessa tai kyykistellessä. Nyt alkaa olo normalisoitua, loppuivat siis reilu viikko sitten.

Toivoisin itsekin, että joku olisi patistellut karppaamiseen jo aiemmin, mutta parempi enemmin kuin myöhemmin. Täällä siis kolmikymppinen, lapsia toivomaton naisihminen, joka on onnellisesti menossa kohti terveempää oloa :)

ViestiLähetetty: 2009-05-15 16:50:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla hävisivät rakkulat 8 kk karppauksen jälkeen. Samaten alkoivat vuoden kadoksissa olleet kuukautiset. :D

Tosin en osaa sanoa johtuuko tämä laihtumisesta (- 15kg) vai nimenomaan karppaamisesta. Veikkaan että toi paino on se joka vaikuttaa. Mekanismi kiinnostaisi, miten fläsän määrä korreloi tuon kanssa?

ViestiLähetetty: 2009-05-15 19:19:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Bebel, nopeella guugletuksella löysin tämmöisen:
Lainaa:
The cause of PCOS is unknown. Most researchers think that more than one factor could play a role in developing PCOS. Genes are thought to be one factor. Women with PCOS tend to have a mother or sister with PCOS. Researchers also think insulin could be linked to PCOS. Insulin is a hormone that controls the change of sugar, starches, and other food into energy for the body to use or store. For many women with PCOS, their bodies have problems using insulin so that too much insulin is in the body. Excess insulin appears to increase production of androgen. This hormone is made in fat cells, the ovaries, and the adrenal gland. Levels of androgen that are higher than normal can lead to acne, excessive hair growth, weight gain, and problems with ovulation.

(linkki, tosin lihavointi on minun käsialaani)

Eli insuliini linkitetään PCO-syndroomaan ja sen liiallinen esiintyminen näyttäisi lisäävän androgeeni-hormonin (mieshormoni) tuottoa. Androgeenia tuotetaan mm. rasvasoluissa.

ViestiLähetetty: 2009-05-15 19:46:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitoksia linkistä! :D

Jännää sinänsä, ettei mun naispuoliset sukulaiset omaa tätä oireyhtymää eikä mulla eikä niillä ole probleemia insuliinin kanssa vaikka osa heistäkin vähän pyyleviä. Mulla ei ole olleet teston tasot koskaan kovin korkeita, mutta silti munasarjat oli ennen reikäjuustoa.

Olisko viskeraalisella jotakin tekemistä tämän kanssa? Mulla on aina käynyt niin jännästi, että kun tietty BMI poksahtaa rikki niin menkat loppuvat, ja toistaalta alkavat sitten heti kun pääsen sen kriittisen BMI:n alle. Kuitenkin itse rasvakudosta riittää, puhutaan nimittäin heilahtelusta BMI 40 yli ja alle. Mikähän läskin erittämä pitoisuus tätä säätelee näin tarkalla tasolla ellei tuo androgeeni? Jännää että voin säädellä itse tätä juttua viiden kilon kehyksessä päälle tai pois.

ViestiLähetetty: 2009-05-15 23:31:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ahhaa en kyllä ymmärrä tästä POCS:sta mitään. Haitanneeko tuo mittään.

ViestiLähetetty: 2009-05-22 21:12:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täällä myös pcos-nainen. syönyt n 14 vuotta dianenovaa, kaksi lasta, toinen clomifenillä toinen luomusti. keväällä yritin pitää taukoa mutta parta rupesi rehoittamaan joten marssin lääkärin puheille joko olisi keksitty uusia lääkkeitä, mutta paras on kuulemma dn. Joten vedän taas niitä nassuun ja odotan vaikutusta karvan kasvuun ja samalla karppailla, että sais pidettyä pömpön pienenmpänä. klomifeenia olisin halunnut kokeilla, mutta en vissiin ole tarpeeksi lihava siihen :)

ViestiLähetetty: 2009-05-23 16:53:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsellä olen alkanut epäilemään myös PCOS tautia. Murrosiästä asti on esiintynyt hyvin runsasta mustaa ja paksua karvoitusta, ja nyt kun painokiloja on tullut siunaantua, on ne kerääntyneet juurikin vatsan seudulle ja hyvin heikosti ovat siitä lähteneet sulamaan. Aikaisemmin on ollu ongelmia kohduntulehdusten kanssa ja sillon sain lääkäriltä lausunnon jossa munasarjoissa oli jotakin ylimääräistä, mutta koska tulehdus oli hoidettu ei sitä lähdetty sen enempiä tutkimaan mikä siellä viirasi. Kuukautisia ei ole ollut kahteen ja puoleen vuoteen, sen jälkeen kun alotin minipillerin käytön (no tätähän kyllä tapahtuu joillekin mutta ei ilmeisesti kuitenkaan kamalan yleistä).
Reilu vuosi sitten ihotautilääkäri totesi aikuisiän aknen (tutki äärettömän huonosti). Itse olin koko ajan yhdistänyt rasvoittuvan ja näppyläisen ihoni työperäiseen allergiaan (kangaspöly), mutta ihotautilääkäri arveli aknea. Sain akne lääkkeet joita en kuitenkaan koskaan alottanut käyttämään koska kuulostivat niin kamalilta sivuvaikutuksineen ja varotoimenpiteineen. Vaihdoin mieluummin työpaikkaa ja kappas vaan, oireet lieveni. Nykyään syön allergialääkkeitä ympäri vuoden, jos lopetan ne alkaa kropassa järkyttävä kutina ja iho nousee vesikelloille, allergian aiheuttajaa en tiedä. Mutta tämän lisäksi olen huomannut että naama rasvoittuu ja perus finnejä esiintyy paljon, varsinkin hiusrajassa, leukaperissä, niskassa, kainaloissa ja myöskin nivusissa, eli varmasti on kyllä jotain perää tuossa aknessakin...

Ehkä tämä tauti tulee sitten karuna esiin siinä vaiheessa kun löytyy mies ja perhettä alkaisi perustamaan.. sitten kärsiikin taudin usein mukana tuomasta vaivasta, vaikeudesta tulla raskaaksi.

Elämän ja energian ylläpitoa salaisen päiväkirjan muodossa

ViestiLähetetty: 2009-05-25 09:28:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itselleni mikään ei ole niin kiduttavaa kuin epäilyksessä eläminen. Ota ihmeessä kunnolla selvää mikä vaivojasi aiheuttaa! Joskus tämä vaatii aikamoisen oman aktiivisuuden ponnistuksen, mutta on kyllä vaivan arvoista. Jos sinulla on PCO niin parempi ennuste on lasten suhteen jos ylipäätään tiedät että sulla on se ja pystyt puuttumaan siihen ennen h-hetkeä.

ViestiLähetetty: 2009-05-25 19:09:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Bebel kirjoitti:
Jos sinulla on PCO niin parempi ennuste on lasten suhteen jos ylipäätään tiedät että sulla on se ja pystyt puuttumaan siihen ennen h-hetkeä.

No.. eipä tuo hirveästi tällä hetkellä mitenkään haittaa, vaikka tuo sairaus olisikin. Lasten hankinta kun ei ole mitenkään ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen ainakaan. En ihan ymmärrä miten olisi parempi ennuste saada lapsia jos tietäisin sairastavani tuota.. senhän näkee sitten kun se aika koittaa. Sitten voikin koittaa eri hoitoja kun on ajankohtaista, ja jos ei sittenkään niin adoptio on aina vaihtoehtona.

ViestiLähetetty: 2009-05-25 20:55:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Oman mutuni mukaan asiaa saattaa helpottaa se että hormonit ovat lähempänä optimaalista tasapainoa ja ovulaation korjaantuminen on tietääkseni oleellista raskaaksi tulemisen kanssa. Rakkuloiden määränkin luulisi jollakin tavalla korreloivan asian kanssa, mutta tiedä sitten. Jos haluaa itse vaikuttaa näihin asioihin, niin kannattaa olla liikekannalla hyvissä ajoin ennen sitä h-hetkeä.

Mutta tosiaan, ainahan voi sitten ottaa niitä lääkkeitä jos siltä tuntuu. :D Ja hyvä on ettei sinua vaivaa, minua vaivasi. :wink:

ViestiLähetetty: 2009-05-25 21:53:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No turhaanhan se tässä vaiheessa vaivaisi.. kun itse tahdon naimisiin ennen lasten hankintaa.. enkä edes seurustele tällä hetkellä.. niin se on todellakin jossain kaaaaukaisessa tulevaisuudessa sitten se lasten hankinta :D

ViestiLähetetty: 2009-05-28 11:22:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mua tää PCOS on jäänyt vaivaamaan ylipainon vuoksi. Muuten en voi käsittää missä vika on. Olen laihduttanut AINA ja paino junnaa BMI lukemissa 30. Siitä se ei laske, vaikka olen kokeillut eri menetelmiä jne. Hiukan olen tuntenut kuitenkin tyytyväisyyttä vakaasta painosta. Tunnen itseni usein ihan suunnattoman suureksi (pituutta 174) - mutta toisaalta minulla on ollut sama vaatekoko siitä saakka kun lukion kolmannella luokalla saavutin nykyisen painoni. Kaapista voi heittää päälle mitä vaan - paitsi niitä, joita olen ostanut kuvitellessani joskus vielä laihtuvani.

Ihoon olen saanut apuja karppauksesta. Nyt on meneillään kokeilu mitkä kaikki hiilarit aiheuttavat sitä taliköhnää (josta tulee akne). Ainakin leipä on ihan takuuvarma finnien aiheuttaja. Joskus voisi mennä ihon hiontaa - kunhan saisi ensin sen aknen paranemaan.

Lapsettomuusasioista en tiedä. Olen 32 vuotias sinkku ja sellaisena saanut miesten puolesta ollakin. En omasta mielestäni näytä miltään bulgarialaiselta kuulantyöntäjältä, mutta ilmeisesti siinä nimityksessä on jotain perää :cry: kun en kelleen kelpaa. Lapsen kyllä haluaisin (tai siis ihan perheen). Olen ajatellut hakea hedelmöityshoitoja tanskasta tai virosta, niin tulisi ainakin variaatiota geeniperimään.

Nyt mulla on edessä suuri elämänmuutos - vapaa-aika lisääntyy kertaheitolla merkittävästi - ja ajattelin ottaa uudeksi harrastukseksi itsestäni huolehtimisen. Liikuntaa, kauneudenhoitoa ja entistä parempilaatuista ruokaa (luomua).

ViestiLähetetty: 2009-05-28 15:03:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Moi, sullakin samat terveiset: mene ultraan niin ei tarvitse pähkiä mikä on seurausta ja mikä on syytä! Jos PCO todetaan, niin ylipainoon on helpompi puuttua. Ainakin itsellä auttoi ymmärtämään paremmin mielialanvaihteluita ja reagointia ravintoon jne. Sen lisäksi PCO-naiset hormoniarvot selittää ihon kuntoakin osittain. Jos kovasti heittää niin lääkitystä on olemassa halukkaille.

ViestiLähetetty: 2009-05-28 19:14:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moikka Bebel, mulla on tosiaan ihan PCO diagnoosi ja diane nova lääkitys ollut noin kymmenen vuoden ajan. Mua vaan kiusaa se, etten koskaan ole kuullut lääkäriltä PCO:n aiheuttavan ylipainoa vaan ylipainon aiheuttavan PCO:n. Mutta jos en saa painoa mitenkään alas, vaan kropalla on ihan omat kuviot... niin se kyllä ärsyttää.

Olen huomenna menossa lekuriin ja aion ottaa aiheen puheeksi. Harmi vaan, ettei mulla ole kolmeen vuoteen ollut työsuhdetta jossa terveydenhoitopalveluihin kuuluisi gynekologin palvelut. Ei näytä uudessakaan kuuluvan, joten sinne on mentävä ihan omalla kustannuksella.

ViestiLähetetty: 2009-05-29 09:57:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos PCO-asiat kovasti mietityttää, niin kannattaa käväistä alan asiantuntijalääkärin pakeilla. Omalle kohdalle ei ole sattunut toistaiseksi lääkäriä, joka tietäisi tästä asiasta oikein mitään. Jos oikein kovasti alan tästä rikastumaan, niin marssin itsekin paremman lääkärin vastaanotolle. Toistaiseksi kuitenkin karppaaminen on ollut oikein riittävä keino asian klaaraamisesssa.

ViestiLähetetty: 2009-05-29 17:58:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jep, tuohon samaan tulokseen tulin itsekin asiaa pähkäiltyäni. Nyt on aika mennä uudelleen lääkärille joka asiasta jotain tietää. Itseasiassa juttelin asiasta parin hoitajan kanssa tänään ja iloiseksi yllätyksekseni he kumpikin tiesivät mistä puhuin jo pelkän kirjainyhdistelmän perusteella!!! Siitä se ajatus sitten lähti, että ehkäpä tähän vaivaan olisi jo olemassa hiukan parempia lääkkeitä ja ohjeita kuin kymmenen vuoden takaiset niksit.

Mielessä on yksi tietty lääkäri, mutta hän saattaa olla jo eläkkeellä. Jos en häntä tavoita, etsiskelen käsiini gynekologin jolla olisi asiasta tietoa. =D> Päätös on siis vihdoin tehty.

Hiukan jäi vaan taas kytemään... että miksi gyne-palvelut eivät enää kuulu työterveyshuoltoon??? Kyllä ne ainakin mulla on ennen kuuluneet!!!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 68 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00