karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-12 15:03:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 611 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-10-01 12:03:51 
Poissa
sintti
sintti

Dear Pekka.

Olen karpannut kohta vuoden päivät aluksi makroja laskeskellen, nykyään fiilispohjalta.
Aloitin karppaamisen koska tavoittelin hyvää oloa, ylipainoa mulla ei ollut lainkaan.
Paino putosi (nesteet lähti?) heti alkuun 4 kiloa ja siinä koko vuoden tiputus.
Mitään varsinaista sairautta mulla ei ollut, mitä nyt koko ajan huono olo niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Vuoden aikana olen saanut haudata seuraavat asiat: migreeni, jatkuvat silmätulehdukset, nenän tukkoisuus, jokapäiväisen leipämme aiheuttama jokapäiväinen pahoinvointi, ilmavaivat, rutikuiva iho, alhainen hemoglobiini, väsymys, päikkärit, sokeripöhnä, ainainen vitutus, NÄLKÄ, ummetus, ihottumat, flunssat ym ym ym..

Omalla kohdallani lista on loputon, enkä varmaan edes muistaisi kaikkea :D Fyysiset oireet aiheuttivat myös paljon henkisiä oireita, kuten varmasti täällä jokainen tietää.. Ei ole kivaa olla kiukkuinen vätys, jolla on kaikki kunnossa muttei mikään hyvin.

Nykyään ihoni hehkuu, selluliitti jäi muinaishistoriaan, hemoglobiini on noussut noin 50 yksikköä, hiukset kiiltää, kynnet kasvaa, kosteusvoiteet olen saanut antaa vt-ruokavaliolla sinnitteleville kavereille, nukun hyvin, syön hyvin, olen tasapainoisempi luonteeltani, flunssat ei vaivaa ja olen kaikinpuolin tyytyväinen omaan kehooni ja sen toimintaan. Verenpaine on alhainen, syke tasainen, aivot pelaa ilman siirappia, veri kiertää jaloissa asti ja kroppa jaksaa työskennellä :)

Hyvää joulua, toivottavasti pukki toi sullekin omat aivot ;)

ViestiLähetetty: 2010-10-01 19:15:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yksittäistapaus täälläkin :D Olen hehkuttanut yhdessä ketjussa jo tänäänkin, mutta dear Pekka-tyyppisen adressin hengessä... :)

Miten pitkään olet karpannut?
Alkuvuodesta 2008 tuossa vieressä kai seisoo. Kolmisen kuukautta sitä ennen olin heivannut ruokakaapistani sokerit enemmissä määrin sekä jauhot ja ryynit; söin vielä riisiä ja perunaa ennen Atkinsin induktion aloittamista. Alku oli mahtava. Hävitin nestekertymiä poskista, kaulasta, hartioista ja selästä 3-4 kilon verran viikossa. Yleisilmeeni muuttui heti, enkä ole sen koommin yhtä kummallisista turvotuksista kärsinyt.

Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
Korkea verenpaine, joka on vaivannut painossa kuin painossa ja hyvin nuoresta saakka, on normalisoitunut.
Merkittävin on syömishäiriöistä toipuminen.

Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
Verenpaineeseen liittyi nukahtamisvaikeuksia/unettomuutta sekä mielialojen epätasaisuutta: ei enää. Maha on heikko kohtani. Kärsin ajoittain edelleen ripulista ja ruuan sulamattomuudesta, mutta säännöllinen rytmi ja tasalaatuisempi ruoka opettaa hiljalleen säännölliseen mahan toimintaan... Olen joutunut lähtemään perusasioista liikkeelle, opettelinhan vasta 20-vuotiaana syömään a) haarukalla ja veitsellä ja b) joka päivä. Ummetus, ilmavaivat ja suolistokivut pysyvät viljattomalla, rasvaisella ruokavaliolla poissa. Siis kokonaan. Nyt suosin hyväkarppityylistä suuntausta sen rentouden ja kenties siedättämisenkin vuoksi, mutta palaan heti oireiden ilmaantuessa edellä mainittuun ja heti kun kuituset on pois kropasta, niin ovat oireetkin :)

Myös nokkosihottumataipumuksen yhdistän viljoihin, mahdollisesti lisäaineisiin tai alkoholiin... Alkoholia käytän siten myös vähemmän, olutta en juuri lainkaan :)

Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
En ehtinyt aloittaa nukahtamislääkkeiden syömistä, vaikka olin jo hakenut reseptinkin - siirryin LCHF-ruokavaliolle ensin :mrgreen: En olisi pitänyt epätodennäköisenä verenpainetautilääkitystäkään näin 25-vuotiaana, ei kovinkaan paljoa sukumme keskiarvoa nuorempana :?

Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
Yli 20 cm kapeampi vyötärö samassa painossa :P Muualtakin on lähtenyt senttejä, paitsi rinnan- ja lantionympäryksestä. Olen kauttaaltaan naisellisemman näköinen ja hiukseni ovat toden totta paremmassa kunnossa kuin vuosiin (turkki kiiltää :D ). Tämä maito- ja eläinrasvalla (vähäisesti oö) ja kohtuullisella proteiinin syönnillä. Liikuntaa kun hotsittaa.

En keksi juuri mitään negatiivista. Kaikkiin ongelmiin ei ole löytynyt nips naps-ratkaisua, mutta en ole saanut uusia.. Ellei ruokavalio- tai yliherkkyystietoisuuden lisääntyminen ole sellainen.

ViestiLähetetty: 2010-10-02 10:49:25 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Antarn kirjoitti:
Puska selitti että ei yksittäistapauksista voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Minusta kuitenkin tuntuu että jokaisella karppaus on aiheuttanut jotain hyvää, miten siis oli pieni selkeä lista? Esimerkkikysymyksiä.

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
- Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
- Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?
- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?

Lisäys: Lähettäskö tän Pekalle vaikka joululahjaksi..

-Vuodesta 2002???...ekaa kertaa 1990-luvun alussa
-Nuoruudesta alkanut ihottuma katosi
-12 v. masennuslääkitys loppui n. 3v. sitten (2x20mg seronil ja 2x 25mg triptyl)
-Nivelrikkojen eteneminen pysähtyi, sormet osittain oikenivat ja kaikki nivelkivut poissa
(viljaa syömällä jo seuraavana yönä kivut palaavat---lehtileivän verran voin huoletta syödä)
-10 -15 kiloa kevyempänä sama vaatekoko kuin nyt...taidan olla lyijypatukka :roll:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2010-10-02 12:11:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elokuussa tuli vuosi karppausta täyteen. Atooppinen ihottuma on pääosin kokonaan poissa (palaa jos syön pieniäkin määriä viljoja muutamana päivänä peräkkäin), iho ei ole myöskään yhtä kuiva kuin aiemmin, ja vauvana todettu maitoproteiiniallergia on (lähes) kadonnut (vähärasvaiset maitotuotteet eivät oikein tunnu sopivan). Arvaamaton maha on rauhoittunut, en ennen ruokavaliomuutosta ollut edes ymmärtänyt, että äkkinäinen ripuli ei ole normaalia arkea :roll:

Kosteusvoidetta en enää käytä, ennen meni talvisin purkki viikossa, kesällä sen sai riittämään ehkä kahdeksikin (ja uskokaa pois, että olen viidentoista vuoden ajan itse voiteet ostaneena yrittänyt kerran jos toisenkin käyttöä vähentää!). Kortisonivoidetta kului myös ennen aika tavalla, nyt en ole tarvinnut vuoteen.

Kuukautiskivut eivät ole kadonneet mihinkään, selviän kyllä vähemmillä lääkkeillä, mutta voi olla kyse siitäkin, että olen löytänyt paremmin sopivat kipulääkkeet.

Viimeksi olin flunssassa joulun 2009 alla, selvisin ilman antibiootteja ensimmäistä kertaa pitkän ab-kierteen jälkeen (viisaudenhampaat, juurihoito, niiden kylkiäisflunssat). Sen jälkeen en ole ollut kipeänä. Yhtään. Vieressänukkuja ynnä muut läheiset ovat kyllä sairastaneet.

Olin jo ajatellut pian joutuvani hakemaan allergialääkkeet kevätpölyn ajaksi, kun vuosi toisensa jälkeen oireet lisääntyivät, mutta viime kevät menikin vähän yllättäen vain muutamalla aivastuksella ja ilman satunnaisesti napattuja apteekin käsikauppalääkkeitä, joilla sinnittelin ennen.

Hiukset ja kynnet kasvavat nopeammin ja vahvempina kuin ennen. Nälänhallinta on aivan toista luokkaa kuin ennen. Syön aika rennosti, alle 50 gramman hiilarimäärät eivät minulle oikein sovi, ja olen törkeästi herkutellut kermalla ja juustoilla, jopa maitosuklaalla. Silti alussa vyötäröltä lähteneet läskit pysyvät poissa ja enemmänkin lähtee heti, kun kiinnitän ateriaväleihin ja ruuan laatuun enemmän huomiota (luuliemi, sisäelimet, karkkisokerin poisjättäminen, täydellinen viljattomuus ja kasviöljyttömyys oliiviöljyä lukuunottamatta, vähäisemmät juustomäärät :D )

Olen aina ollut tiimalasityyppinen vartaloltani, mutta nyt se korostuu entisestään.

Tällaista täällä, yleistä voinnin kohenemista. Merkittävin on tuo ihon rauhoittuminen 25 vuoden ongelmien jälkeen, itse olin jo lähes unohtanut, miten kamalan rikkinäinen kauttaaltaan olen joskus ollut, mutta ystävä yltyi muistelemaan tässä männä viikolla.

Muokkaan ja lisään vielä tännekin, että ennen ikenissä kevyesti nitkuneet ja heiluneet hampaat pysyvät nyt tiiviisti paikoillaan, että mietipä sitä, Pekka Puska, niin.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2010-10-02 12:29:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itse olin jo ennen karppauksen aloittamista (n. 1,5 vuotta sitten) suht perusterve, eikä minulla ollut suurempia ongelmia tai ylipainoa. Karppauksen myötä ovat kuitenkin mm. ilmavaivat ja epämääräinen turvotus kadonneet täysin. Lisäksi olen huomannut, että polven nivelrikko on ollut kivuton siitä asti, kun lopetin vehnän syömisen. Lisäksi tottakai toivon, että karppaamalla säästyn muilta pikku vaivoilta, joita muuten ehkä tulevaisuudessa iän myötä tulisi. [-o<

ViestiLähetetty: 2010-10-02 14:36:34 
Poissa
sintti
sintti

- Miten pitkään olet karpannut?
Marraskuusta 2008 eli pian kaksi vuotta.

Laktoosi-intoleranssi, heinänuha, mahavaivat, närästys, flunssat. Kuten tässä ketjussa aiemmin on jo mainittukin, niin myös minulta ovat hävinneet kai suurinpiirtein kaikki ne mahdolliset immuunijärjestelmän häiriöön viittaavat vaivat. Samoin mahan ongelmat - vilja, hiiva mitä lienevätkään olleet?

Atooppinen ihottuma helpommaksi.

- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
Kortisonit, antihistamiinit, laktoosinmurskaustabletit. En käytä nyt mitään.

Kaikki veriarvot paremmiksi esim. trigly 2,8 > 0,7. Parempi unenlaatu yöllä, ei väsytä päivällä.

- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
Paino (-6kg) normaalin ylärajalta just keskelle. Alkoholinsietokyky on muuttunut ennestäänkin heikosta ihan naurettavaksi. Miesporukoissa se on ehkä enempi miinusta, mutta plussana halvat humalat. Karppaus ei ole mulla laskenut verenpainetta joka on ollut lievästi koholla jo pitkään.

ViestiLähetetty: 2010-10-02 14:49:06 
Poissa
Leijona
Leijona

Olen karpannut tai ainakin jotain sinnepäin vuoden 2007 alusta. En ole korjannut yhtään ainoaa vaivaa millään muotoa. Kihti puhkesi vasta karppauksen aloittamisen jälkeen. Ruoka on hyvää. Siitä iso plussa. Viinan himo on pahempi kuin ennen. Samoin moni muu aivokemian juttu on mennyt huonompaan suuntaan. Mutta hyvästä ruuasta en luovu. Myöskin ravintoaineiden tiedostaminen on muuttunut entisestä vähän sinnepäin tehdystä entistä tarkemmaksi cause effect seurailuksi. Kaiken kaikkiaan tämä foorumi mukaanlukien innostava kokemus.

ViestiLähetetty: 2010-10-02 22:20:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle myös tuo viina(alkoholi)maistuu jostain syystä nykyään paremmin. Määrät kyllä on pudonneet mitä alkoa tulee juotua varmaan puoleen kun painokin pudonnut reilusti.

Entinen ainainen närästys on häipynyt kokonaan.

ViestiLähetetty: 2010-10-06 18:49:49 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Kysyn tätä karppaavan ystäväni puolesta...onko kukaan saanut apua hikirauhastulehdukseen karppauksen myötä?

ViestiLähetetty: 2010-10-10 13:02:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Karppausta takana vain reilut 6 viikkoa.

- huippukorkea verenpaine laskenut
- astmaoireet vähentyneet
- aloituspainosta -6,9kg
- allergiset oireet lieventyneet
- atooppinen iho rauhoittunut
- virkeämpi ja tasaisempi olo
- unentarve vähentynyt
- makeanhimo poissa
´
Mitään negatiivista ei tule mieleen.
Näillä eväillä jatkan kunnes tavoitteet saavutettu = verenpaine ja painoindeksi normaaliksi.

ViestiLähetetty: 2010-10-10 13:56:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Karppausta takana puolisen vuotta, välillä vähän repsuja.

PMS oireet lieventyneet, tunnesyöppöily kadonnut lähes kokonaan, ei ahmimiskohtauksia, ei kiljuvaa nälkää, tukka kasvaa kiiltävänä, ei turvotusta, ei väsymystä syömisen jälkeen, energia vaikka muille jakaa, painoakin lähtenyt muutamia kiloja (enemmän olisi suotavaa), kroppa kiinteytynyt, ei ilmavaivoja, ei makeanhimoa, migreenit vähentyneet.

Kevät ja kesä meni pienemmillä allergialääkemäärillä kuin yleensä.

Back to basics

ViestiLähetetty: 2010-10-11 08:23:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RvaHuu kirjoitti:
Näillä eväillä jatkan kunnes tavoitteet saavutettu = verenpaine ja painoindeksi normaaliksi.

Toivottavasti jatkat senkin jälkeen, muuten ovat taas pian vinksallaan..

ViestiLähetetty: 2010-10-11 14:22:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

2009 alkuvuodesta, välillä tiukasti välillä repsuen

crohnin tauti pysyi todella hyvin poissa kuvioista karpatessa

kts. yllä

- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?
kolmasosalla vähensin ja hyvin pärjäsin, aion kokeilla lääkkeiden jättöä kokonaan

veriarvot ovat olleet erinomaiset, hemoglobiini normalisoitunut (ennen liian alhainen)

Turvotus hävinnyt, 8 kiloa painoa veks, ruoan jälkeistä väsymystä ei ilmene. Mieliala on tasaisempi ja kaikin puolin mukavampi olotila. ja iho voi hyvin!

[/url]

ViestiLähetetty: 2010-10-27 12:11:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jiihaa, verenpainelääkitystä vähennetty!

=D>

ViestiLähetetty: 2010-10-27 12:15:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Innoissani unohdin kommentoida että tottakai jatkan tällä linjalla koko loppuelämän, ei ole mitään syytä palata entiseen.
:D

ViestiLähetetty: 2010-10-27 13:15:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miten pitkään olet karpannut?
Alkuvuodesta 2004 joskus tiukasti, joskus ei niinkään.

Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
Pahan sokeririippuvuuden. Ahmimista ei enää esiinny.

Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
Migreeni on lieventynyt muttei kokonaan kadonnut.
Psoriasis on miltei hävinnyt, joskus talvella vielä esiintyy.

Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
Ei, mutten ole syönytkään muita lääkkeitä kuin migreenilääkkeitä.

Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?
Väsymys lähti pois, päikkäreitä ei vuoden 2004 jälkeen. Yöuntakaan en tarvitse yhtä paljon kuin ennen.
Masennusjaksot vähentyneet huomattavasti. Varsinkin liikalihavuus masensi, joka johti ahmimiseen, joka masensi entistä enemmän.
Ruokailutottumukset muuttuneet: voileipien sijaan kunnon ruokaa ja vihanneksia.

Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
Painoa 20 kg vähemmän kuin 6 vuotta sitten.
Näytän paremmalle kuin 10 vuotta sitten (ainakin omasta mielestäni).
Itseluottamus ja omakuva huipussaan.

ViestiLähetetty: 2010-10-27 13:49:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tammikuussa 2010 alottelin, pikkuhiljaa olen hiilareita vähentänyt ja rasvan määrää ja laatua parantanut

PCO munasarjat normalisoituneet ja vatsan turvotus, kurina, ripulit yms toiminnalliset vaivat kadonneet.
Koko PCOn tappama kuukautiskierto on palautunut.
Verenpaine on laskenut 160/90 -> 125/80 =D>

BMI 24 -> 21 ilman nälkää tai kaloreiden laskeskelua.
Farkkujen tuumakoko tippunut 2 tuumaa (saman mallin sisällä).

ViestiLähetetty: 2010-11-02 14:35:48 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Vuodesta 2005 oon karpannu ja enne tänne rekkautumista tietämättäni eräänlaista karppausta ollu jo kehissä... Paikkareiden sivuilta käännytettii tänne... :lol:
Paino putos vajaan vuoden sisällä 23kg ja joo, olihan siinä välissä erokriisi exästä, ni sekin nopeutti hommaa...
Sairauksista en osaa sanoa, mitä nyt sen huomannu, et oikeesti viljat ei sovi, gluteenittomana silloin tällöin ei aiheuta oireita ja täysrasvasena maito ei aiheuta mitää oireita, että ei sitten ollutkaan laktoosiongelma, vaan ihan muualla...
Kilppari oireillu taas ja sekin antaa haasteita syömisee, mut ei ylitsepääsemättömiä...vaihtoehtoja kun on paljon muitakin vältettävien tilallekin...

ViestiLähetetty: 2010-11-03 22:42:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ees-taas-karppailua viimeiset 2 vuotta. Nyt neljättä päivää kaidalla tiellä ja hyvin pyyhkii! Karppaus on auttanut mm. seuraaviin vaivoihin:

* Käsissä tuntunut voimattomuus katosi
* Jalkapohjien kuiva, sienimäisen ällö (mutta muka terve) iho on parantunut 80%
* Aamuinen pahoinvointi on muisto vain
* Iho ei kutise (tämä tosi paha ongelma vilja-aikana!)
* Energiaa riittää töissä
* Ei nukuta epämääräisinä vuorokaudenaikoina
* Ei nouse outoa limaa suuhun enää juurikaan
* Nälkä on siedettävä tunnetila eikä raivoamista aiheuttava, perheessä etukäteen pelätty tapahtuma

:oops: =D>

ViestiLähetetty: 2010-11-04 13:38:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kolmisen vuotta varmaankin

vuosia jatkuneet mahakivut on kadonnu, kuinmyös jatkuva päänsärky/heikotus

Bipo pysyy paremmin hanskassa kun ei verensokereiden heittelyn takia enää ketuta jatkuvasti. Selkäkivut huomattavasti vähentyny ja kun paino pysyy helpommin aisoissa nivelet ei huuda hoosiannaa

Raskausaikaan paino nousi ainoastaan 3,5kg mikä oli nivelten kannalta ihan loistava homma, myöskään raskauteen liittyviä kremppoja ei ollut.
Paino on ensimmäistä kertaa piiiiitkiin aikoihin alle 60kg ja ekaa kertaa painon pitäminen on näin helppoa, oon tosi helposti lihovaa sorttia.
Kuntosalitulokset alkoi näkyä, virallisperseellisenä aikana se oli todella turhauttavaa, koska vaikka kuinka hulluna väänsit niin mitään ei tapahtunut.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 611 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00