|
Melkein on pakko kommentoida, sen verran allergioista lähes viiskyt vuotta kärsineenä...että, siis allergiat voi kyllä ilmetä melkein ihan miten vaan. Voi olla heti hengittelystä, kosketuksesta, tai syömisestä oireita, myös viljoille. Vaikkakin ehkä harvinaisempaa viljoihin reagointi heti syötyä, allergiana onkin, en silti sitä 100% sulkisi pois. Toisaalta viljoihin voi olla herkistynyt = ns. ärtyvän suolen oireyhtymä, joka oireilee juurikin kuvaamallasi tavalla, vatsan seutu kipeytyy voimakkastikin. Mutta kuvailemasi kivut voivat olla myös keliakian oire. Keliakia on siitä harmillinen vaiva, että se ei välttämättä näy sen paremmin verikokeella kuin sitten tähystyksessäkään, paitsi jos keliakia on kerennyt vaurioittamaan suolta jo pidemmän aikaa ja se on (jopa silminnähden kauttaaltaan) tulehtunut. Joskus kun voi käydä niin, että koepaloja otettaessa otetaan ne koepalat juurikin terveistä vielä sairastumattomista kohdista...jolloin tulos on väärä, vaikka henkilöllä saattaakin olla keliakia. Toisaalta verikoe ei välttämättä anna oikeaa tulosta, ellei tulehdus ole jyllännyt elimistössä sen verran pitkään, että vasta-aineita alkaa kehittymään, jotka sitten verikoetestissä näkyvät. Näiltä osin testausta ymmärtääkseni koko ajan yritetään parantaa, että veritestauksella saatais tulokset tarkemmin kuin nyt on asianlaita.Ja voi olla, että tähyssä joutuu käymään useastikin, ennenkuin todetaan että, juu tulehtunuthan tämä on...Keliakia on myös harmillinen pitkällä aikavälillä, varsinkin, jos ei tajua sitä hoitaa täysin gluteenittomalla ruokavaliolla, että tulehduksen vain jatkuessa, voi elimistö sairastua moniin muihinkin autoimmuunivaivoihin mutta pahimpana skenaariona pidetään suolisto- tai vatsasyöpää. Mulla on ollut keliakia (diagnosoituna) kymmenkuntavuotta, suvussakin sitä on, ja vasta sairastuttuani olen näihin asioihin perehtynyt. Netin kautta pääosin, sillä kotikunnassani esim.ruokavalio-ohjeistus tuolloin oli pelkistään muutama brosyyri käteen. Onneksi on kuitenkin tämä netti, mä ainakin olen paljon enemmän oppinut täältä kuin niistä ns.virallisen puolen ohjeista, hetken olin keliakialiiton jäsenenäkin, mutta suurin osa niiden opeista on sitä kaupallistettua mainostusta. Toki liiton jäsenlehdessä jonkun verran oli vertaiskertomuksia ja tieteellistä tutkimuskertomusta yms. mutta esim. tämän kaltaiseen täysin viljoja karttelevaan ruokavalioon ei ollut (ainakaan tuolloin) halaistua sanaakaan. Leipää kun kaikkien pitää syömän, vaikka sitten sitä gluteenitonta.. Mutta vaikka kuinka joku väittäis viljojen olevan jotain yliluonnollisen tarpeellista ja hyvää ravintoa, ilman niitäkin pärjää mainiosti. Nykyisin vaan on niin (tai ehkä on ollut ennenkin) turkasen hankalaa, jos ei ole virallista diagnoosia keliakiastaan, saada esim. kouluruokailussa tai vaikka sairaalakäynnillä, gluteenitonta tai viljatonta sapuskaa, jollei siitä ole ns.mustaa valkoisella. Tuo mitä Toisinsyöjä kertoii gliadiinista ja suolen vuotamisesta pitää varmasti myös paikkansa, myös ns.terveellä henkilöllä. Mutta jos vain vähänkin on geneettistä alttiutta autoimmuunivaivoille (ja taitaa enemmistöllä suomalaisista suvuista olla joku ai-tauti), viljoja kannattaa vältellä mahdollisuuksien mukaan vaikka kokonaan. Toki, jos niistä ei tule välitöntä ongelmaa, ei niitä ehkä tarvitse vältellä kuin myrkkyä, mutta kannattaa pitää syöntikerrat vaikka vain juhallisuuksissa tai muuten tosi harvoin, ei arkiruokana.
|