karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-28 11:59:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-03-08 14:03:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Melanie kirjoitti:
Illalla laitoin uunilämpimän kinkun sämpylänpuolikkaiden päälle, ja yöllä valvoin vatsakivuista ja kuvotuksesta useamman tunnin. Vieläkin närästyttää. Edellisen kerran hapankorpun kanssa sama asia muutama viikko sitten.

Olisko tuo vilja-allergiaa vai mitä? Hereillä pitävät vatsakuvut, kuvotus, närästys ja ilmavaivat?k

Olin allergiasairaalassa testeissä viikko sitten ja kysyin samalla vilja-allergian oireita. Sanoivat allergian ilmenevän ihottumana ja yleensä kosketuksesta esim.jauhoihin. Ei kuulemma ilmene syödessä.

"Did you know that your heart primarily uses fat for energy?"-Life without bread

ViestiLähetetty: 2016-03-08 14:03:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Melanie kirjoitti:
Illalla laitoin uunilämpimän kinkun sämpylänpuolikkaiden päälle, ja yöllä valvoin vatsakivuista ja kuvotuksesta useamman tunnin. Vieläkin närästyttää. Edellisen kerran hapankorpun kanssa sama asia muutama viikko sitten.

Olisko tuo vilja-allergiaa vai mitä? Hereillä pitävät vatsakuvut, kuvotus, närästys ja ilmavaivat?k

Olin allergiasairaalassa testeissä viikko sitten ja kysyin samalla vilja-allergian oireita. Sanoivat allergian ilmenevän ihottumana ja yleensä kosketuksesta esim.jauhoihin. Ei kuulemma ilmene syödessä.

"Did you know that your heart primarily uses fat for energy?"-Life without bread

ViestiLähetetty: 2016-03-08 14:13:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Autoimmuunireaktioita - joihin allergiakin kuuluu - saa helpommin jos suoli vuotaa.

Ja gluteeniviljojen gliadiini saa KAIKKIEN ihmisten suolen vuotamaan, ei tarvita keliakiaa, gluteeniherkkyyttä tai vilja-allergiaa, täysin vahingoittumatonkin suoli alkaa vuotaa tästä syystä:

Gliadiini antaa suolen soluille kemiallisen käskyn löysätä liitoksiaan, jolloin suoli alkaa vuotaa syödyn aterian proteiineja verenkierron mukana kaikkialle elimistöön. Syntyy inflammaatiota (joka myös sitten lihottaa ja lisää sv-tautien riskiä) ja immuunijärjestelmä hyökkää sekä ko. vieraiden proteiinien kimppuun, että myös niiden elimistön omien solujen kimppuun, joiden pintaproteiinit eniten muistuttavat näitä vieraita proteiineja.

Samanlaiseen suolen solujen kemialliseen käskyttämiseen ei muuten kovin moni pysty, gliadiinin ohella vain punatautibakteeri ja kolerabakteeri. :shock:

Kaurasta:
Paitsi että kaura on fytiinihappo-pommi verrattuna muihin viljoihin, se sisältää myös vehnänalkion agglutiniinia (nimi siksi kai että on ensin löydetty vehnästä), joka on tunnettu insuliini-imitaattori. Ja aiheuttaa myös inflammaatiota, tässä lisää tietoa siitä:
http://articles.mercola.com/sites/artic ... sease.aspx

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-03-08 15:16:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Melkein on pakko kommentoida, sen verran allergioista lähes viiskyt vuotta kärsineenä...että, siis allergiat voi kyllä ilmetä melkein ihan miten vaan. Voi olla heti hengittelystä, kosketuksesta, tai syömisestä oireita, myös viljoille. Vaikkakin ehkä harvinaisempaa viljoihin reagointi heti syötyä, allergiana onkin, en silti sitä 100% sulkisi pois. Toisaalta viljoihin voi olla herkistynyt = ns. ärtyvän suolen oireyhtymä, joka oireilee juurikin kuvaamallasi tavalla, vatsan seutu kipeytyy voimakkastikin. Mutta kuvailemasi kivut voivat olla myös keliakian oire. Keliakia on siitä harmillinen vaiva, että se ei välttämättä näy sen paremmin verikokeella kuin sitten tähystyksessäkään, paitsi jos keliakia on kerennyt vaurioittamaan suolta jo pidemmän aikaa ja se on (jopa silminnähden kauttaaltaan) tulehtunut. Joskus kun voi käydä niin, että koepaloja otettaessa otetaan ne koepalat juurikin terveistä vielä sairastumattomista kohdista...jolloin tulos on väärä, vaikka henkilöllä saattaakin olla keliakia. Toisaalta verikoe ei välttämättä anna oikeaa tulosta, ellei tulehdus ole jyllännyt elimistössä sen verran pitkään, että vasta-aineita alkaa kehittymään, jotka sitten verikoetestissä näkyvät. Näiltä osin testausta ymmärtääkseni koko ajan yritetään parantaa, että veritestauksella saatais tulokset tarkemmin kuin nyt on asianlaita.Ja voi olla, että tähyssä joutuu käymään useastikin, ennenkuin todetaan että, juu tulehtunuthan tämä on...Keliakia on myös harmillinen pitkällä aikavälillä, varsinkin, jos ei tajua sitä hoitaa täysin gluteenittomalla ruokavaliolla, että tulehduksen vain jatkuessa, voi elimistö sairastua moniin muihinkin autoimmuunivaivoihin mutta pahimpana skenaariona pidetään suolisto- tai vatsasyöpää. Mulla on ollut keliakia (diagnosoituna) kymmenkuntavuotta, suvussakin sitä on, ja vasta sairastuttuani olen näihin asioihin perehtynyt. Netin kautta pääosin, sillä kotikunnassani esim.ruokavalio-ohjeistus tuolloin oli pelkistään muutama brosyyri käteen. Onneksi on kuitenkin tämä netti, mä ainakin olen paljon enemmän oppinut täältä kuin niistä ns.virallisen puolen ohjeista, hetken olin keliakialiiton jäsenenäkin, mutta suurin osa niiden opeista on sitä kaupallistettua mainostusta. Toki liiton jäsenlehdessä jonkun verran oli vertaiskertomuksia ja tieteellistä tutkimuskertomusta yms. mutta esim. tämän kaltaiseen täysin viljoja karttelevaan ruokavalioon ei ollut (ainakaan tuolloin) halaistua sanaakaan. Leipää kun kaikkien pitää syömän, vaikka sitten sitä gluteenitonta..
Mutta vaikka kuinka joku väittäis viljojen olevan jotain yliluonnollisen tarpeellista ja hyvää ravintoa, ilman niitäkin pärjää mainiosti. Nykyisin vaan on niin (tai ehkä on ollut ennenkin) turkasen hankalaa, jos ei ole virallista diagnoosia keliakiastaan, saada esim. kouluruokailussa tai vaikka sairaalakäynnillä, gluteenitonta tai viljatonta sapuskaa, jollei siitä ole ns.mustaa valkoisella. Tuo mitä Toisinsyöjä kertoii gliadiinista ja suolen vuotamisesta pitää varmasti myös paikkansa, myös ns.terveellä henkilöllä. Mutta jos vain vähänkin on geneettistä alttiutta autoimmuunivaivoille (ja taitaa enemmistöllä suomalaisista suvuista olla joku ai-tauti), viljoja kannattaa vältellä mahdollisuuksien mukaan vaikka kokonaan. Toki, jos niistä ei tule välitöntä ongelmaa, ei niitä ehkä tarvitse vältellä kuin myrkkyä, mutta kannattaa pitää syöntikerrat vaikka vain juhallisuuksissa tai muuten tosi harvoin, ei arkiruokana.

ViestiLähetetty: 2016-03-08 15:37:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä puolestani olen sitä mieltä että varsinkin gluteeniviljoja tulee nimenomaan vältellä kuin myrkkyä nimenomaan siksi että ne OVAT myrkkyä - gluteeni on viljojen oma tuholaistorjunta-aine ja me olemme viljan siemeniä, eli sen "lapsia" syövinä viljan kannalta niitä tuholalisia. Jopa hyönteiset syövät vähemmän innokkaasti gluteeniviljoja, kuin muita kasveja.

Gliadiini saa siis KAIKKIEN ihmisten suolen vuotamaan: Autoimmuunisairauksia, inflammaatiota ja sv-sairauksien riski kasvaa.Topologisesti katsoen ruuansulatuskanava on ihmiskehon ulkopuolella ja ikävää seuraa aina, kun sieltä pääsee kontrolloimattomasti ruuan proteiineja kehoon.

Gluteeni tuottaa myös ohutsuolessa opiaattia nimeltään eksorfiini/gluteomorfiini. Vaikka ei koukuttavuudesta välittäisikään, niin opiaatit lamaavat sitä osaa immuunijärjestelmää, joka taistelee syöpiä vastaan. Syöpäriski siis kasvaa jatkuvalla opiaattialtistuksella, vaikka ei mihinkään pöllyyn siitä syödystä gluteenista tulisikaan.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-03-12 06:46:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mietityttää miten vilja-allergia ei ilmenisi viljaa syömällä. Mulla nimenomaan löydettiin vilja-allergia juuri siksi kun valitin lapsena vatsakipuja joka kerta kun iltapäiväkerhosta mua kotiin haettiin. Siis joka kerta, pitkän ajan. Ei mulla mitään iho-oireita ollut enkä saanut reaktiota jauhopölystä, mutta niitä vatsakipuja. Lopulta minut vietiin allergiatesteihin joissa ihoon paukkasi ohran, kauran, rukiin ja vehnän kohdalla mukavat paukamat. Monta vuotta välttelin noita viljoja, vaikka sanottiinhan että lapsena puhjennut vilja-allergia paranee yleensä jossain vaiheessa. Jossain vaiheessa otin viljat takaisin käyttöön. En saanut enää samanlaisia oireita, mutta viljat aiheuttivat muutaman vuoden kuluessa lopulta niin mittavat haitat että päätin jättää ne kokonaan. Lopulta kun tajusin että niiden aiheuttamat oireet ovat ihan peestä (ilmavaivat, vatsa kovalla, peräpukamat, iho huonoon kuntoon).

ViestiLähetetty: 2016-03-12 07:28:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla viljat teki kovat vatsakivut. Allergiatesteissä ei kuitenkaan koskaan näkynyt mitään, keliakiatestistä puhumattakaan. Suomessa mitataan vain nopeat allergiareaktiot. Saksasta voi tilata hitaiden reaktioiden kokeen. Siinä näkyykin sitten monella herkistyminen viljoille.

Nykyään nämä on paremmin tiedossa ja moni on viljattomalla. Sairaiden ihmisten FB-ryhmissä esimerkiksi viljaton ruokavalio ei aiheuta mitään ihmettelyä. Mutta silloin kun omat oireeni alkoivat, olin todellinen outolintu. Oli inhottavaa, kun terveydenhuoltoalalle (lääkkeet) suuntautunut sisareni tuhahteli halveksivasti oireilleni. Vanhemmat eivät meinanneet uskoa, vaikka esittelin pinkeäksi turvonnutta mahaani. Kai ne lopulta uskoivat.

Kävin silloin vielä koulua, en saanut mitään erikoisruokavaliota, koska suomalaisessa allergiatestissä ei näkynyt mitään. Elin opintotuella. Se oli rankkaa aikaa. Lisäksi mikään viljaton ei olisi auttanut, koska maissi ja riisi tekivät jopa pahemmat oireet. Mulle maissi oli pahin.

Yhden selkeän oireen voisin kertoa, vaikka se onkin "nolo". Eli ulosteen seassa kirkasta limaa, jonka huomaa pyyhkiessä, että mitä ihmeen liukastetta siellä oikein on. Limaa tulee edelleen, jos sorrun syömään gluteenitonta lakua (riisijauho) tai jouluna riisipuuroa. Muuten ei tule. Oireiden löytymisen aikaan lima oli jokapäiväistä. Peräaukko meni myös araksi, joskus kirkasta verta, kun tuli pieniä haavoja. Sellaistakaan ei esiinny, jos vain en sorru mihinkään heinäkasviin (viljat, hirssi, maissi, riisi, ulkomaiset pseudoviljat, bambu). Tattari on ainoa saatavilla oleva viljantapainen ei-heinä (tatarkasvi). Villiriisistä, joka on kaisla, en ole ihan varma, mutta sillä ei ole väliä, koska mistään ei saa villiriisiä ilman tavan riisiä.

Luottakaa omiin havaintoihinne. Lääkärit ja kaikenmaailman ravintoterapeutit ovat aivan yhdentekeviä. Sinä ja vain sinä kärsit, ja vain sinä olet vastuussa itsellesi.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2016-03-12 08:18:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Erfis kirjoitti:
Luottakaa omiin havaintoihinne. Lääkärit ja kaikenmaailman ravintoterapeutit ovat aivan yhdentekeviä. Sinä ja vain sinä kärsit, ja vain sinä olet vastuussa itsellesi.

Erfisin neuvo on aivan hirvittävan ja surullisen traaginen. Ja totta.
Ei sen näin pitäisi mennä, ei missään eikä koskaan.
Silti tähän ollaan silti tultu nyky-Suomessa

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2016-04-07 18:36:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla kyllä ihan selvästi oireilee kunnon ripulina. Ei vatsakipua, ei kutinoita. Mä olen ollut keliakia testeissä, mut siitä on kolme vuotta aikaa eikä ainakaan silloin ollut testien mukaan.
No, kaikki me olemme erilaisia :)

ViestiLähetetty: 2016-04-07 22:28:55 
Poissa
sintti
sintti

Erityisesti gluteeniviljoissa on paljon fodmap-hiilihydraatteja, jotka fermentoituvat paksusuolessa. Aika usein juuri nuo on viljojen aiheuttamien välittömien suolisto-ongelmien taustalla. Ärtyvälle suolelle on tyypillistä juurikin tuo Erfiksen mainitsema limainen uloste sekä santikkan mainitsema ripuli.

ViestiLähetetty: 2016-04-14 21:27:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erfis kirjoitti:
Mulla viljat teki kovat vatsakivut. Allergiatesteissä ei kuitenkaan koskaan näkynyt mitään, keliakiatestistä puhumattakaan. Suomessa mitataan vain nopeat allergiareaktiot. Saksasta voi tilata hitaiden reaktioiden kokeen. Siinä näkyykin sitten monella herkistyminen viljoille.

Nykyään nämä on paremmin tiedossa ja moni on viljattomalla. Sairaiden ihmisten FB-ryhmissä esimerkiksi viljaton ruokavalio ei aiheuta mitään ihmettelyä. Mutta silloin kun omat oireeni alkoivat, olin todellinen outolintu. Oli inhottavaa, kun terveydenhuoltoalalle (lääkkeet) suuntautunut sisareni tuhahteli halveksivasti oireilleni. Vanhemmat eivät meinanneet uskoa, vaikka esittelin pinkeäksi turvonnutta mahaani. Kai ne lopulta uskoivat.

Kävin silloin vielä koulua, en saanut mitään erikoisruokavaliota, koska suomalaisessa allergiatestissä ei näkynyt mitään. Elin opintotuella. Se oli rankkaa aikaa. Lisäksi mikään viljaton ei olisi auttanut, koska maissi ja riisi tekivät jopa pahemmat oireet. Mulle maissi oli pahin.

Yhden selkeän oireen voisin kertoa, vaikka se onkin "nolo". Eli ulosteen seassa kirkasta limaa, jonka huomaa pyyhkiessä, että mitä ihmeen liukastetta siellä oikein on. Limaa tulee edelleen, jos sorrun syömään gluteenitonta lakua (riisijauho) tai jouluna riisipuuroa. Muuten ei tule. Oireiden löytymisen aikaan lima oli jokapäiväistä. Peräaukko meni myös araksi, joskus kirkasta verta, kun tuli pieniä haavoja. Sellaistakaan ei esiinny, jos vain en sorru mihinkään heinäkasviin (viljat, hirssi, maissi, riisi, ulkomaiset pseudoviljat, bambu). Tattari on ainoa saatavilla oleva viljantapainen ei-heinä (tatarkasvi). Villiriisistä, joka on kaisla, en ole ihan varma, mutta sillä ei ole väliä, koska mistään ei saa villiriisiä ilman tavan riisiä.

Jos riisi ja maissi aiheuttavat oireita, niin silloinhan nimenomaan viljaton on se oikea (ja melkeinpä ainoa) noudatettava ruokavalio.

Itselläni isot tärkkelyssatsit (esim. peruna) kulkevat hyvin nopeasti suoliston läpi.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 00:33:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Osaako joku sanoa, mistä tuo lima johtuu? Joskus tuota tulee, mutta en osaa yhdistää tiettyihin ruokiin.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 06:21:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mamachi kirjoitti:
Osaako joku sanoa, mistä tuo lima johtuu? Joskus tuota tulee, mutta en osaa yhdistää tiettyihin ruokiin.

Kyse lienee tuosta Helmikuution mainitsemasta fermentoitumisesta. Olen antanut itseni ymmärtää, että puolet hiilareista pitäisi olla glukoosia, niin suolisto tykkää.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 06:28:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suoliston endoteelin solut erittävät limaa, jonka tehtävä on estää bakuja kiinnittymästä endoteeliin. *Muistelen* lukeneeni, että ärsytettynä (terävät viljakuidut siinä jutussa) limaa tulee enemmän. Kävisi järkeen, suolisto huomaa että kamalaa tavaraa on menossa läpi ja jouduttaa sen matkaa. Mutta tästä nyt on aikaa kun luin. Saattaa löytyä ihan linkki täältä foorumilta.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2016-04-15 06:34:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arvo Morkkis kirjoitti:
Suoliston endoteelin solut erittävät limaa, jonka tehtävä on estää bakuja kiinnittymästä endoteeliin. *Muistelen* lukeneeni, että ärsytettynä (terävät viljakuidut siinä jutussa) limaa tulee enemmän. Kävisi järkeen, suolisto huomaa että kamalaa tavaraa on menossa läpi ja jouduttaa sen matkaa. Mutta tästä nyt on aikaa kun luin. Saattaa löytyä ihan linkki täältä foorumilta.

Käy järkeen, koska se lima on kirkasta. Jos se olisi fermentoitunutta kasvijätettä, niin kai siinä näkyisi muutakin väriä. Mutta mulla suolisto reagoi pieniinkin määriin ja myös esim. valkeaan riisiin, jossa ei varmaan ole teräviä kuituja kuin jossain leseissä, joten arvelen että suolisto ylireagoi, tai koko kroppa ylireagoi ja keksii vihollisia paikoista, missä niitä ei ole. Omassa yksilöllisessä tapauksessani pulloruokinta vauvana (johtui sairaalaan joutumisesta) ja vuosien antibioottikuurit akneen teininä voisivat selittää kropan ylireagoinnin.

Mulla myöskään kaikki FODMAPit ei aiheuta ongelmia, niin en jaksa uskoa fermentoitumisteoriaan tässä kohtaa.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2016-04-15 06:38:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mohmelo kirjoitti:
Olen antanut itseni ymmärtää, että puolet hiilareista pitäisi olla glukoosia, niin suolisto tykkää.

Ehkä vähän sivuraide, mutta onko tähän joku tietty lähde? Ihan kiinnostuksesta, itsekin otan mielelläni hyvän osan hiilareistani glukoosina, tai oikeastaan tärkkelyksenä. Mutta tämmöiseen nyrkkisääntöön en ole törmännyt.

Jos söisi pelkkää tavissokeria, niin saisi puolet hiilareista glukoosina, mutta sitä et tainnut tarkoittaa :P

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2016-04-15 06:58:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielenkiintoista.. Pitääpä yrittää seurata mitkä ruuat tuota sit tekee. Mutta joo, selkeästi ei viljaa munkaan elimistö rakasta. Kun oli jonkun aikaa ilman niin katosi näpyt kasvoista ja käsien ihon halkeilu loppui, siis haavaumista ihan kyse.. Luulin että käsin tiskaaminen aiheutti sen.. Mut eipä sitten vissiin. Nyt kun oon syönyt muutamana päivänä vehnää, niin onpa taas haavoja. Jostain luin, että olkavarsien näpyt myös viittaa vehnän aiheuttamiin ongelmiin.. Mulla ainakin niitä tulee.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 07:12:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erfis kirjoitti:

Käy järkeen, koska se lima on kirkasta. Jos se olisi fermentoitunutta kasvijätettä, niin kai siinä näkyisi muutakin väriä. Mutta mulla suolisto reagoi pieniinkin määriin ja myös esim. valkeaan riisiin, jossa ei varmaan ole teräviä kuituja kuin jossain leseissä, joten arvelen että suolisto ylireagoi, tai koko kroppa ylireagoi ja keksii vihollisia paikoista, missä niitä ei ole. Omassa yksilöllisessä tapauksessani pulloruokinta vauvana (johtui sairaalaan joutumisesta) ja vuosien antibioottikuurit akneen teininä voisivat selittää kropan ylireagoinnin.

Mulla myöskään kaikki FODMAPit ei aiheuta ongelmia, niin en jaksa uskoa fermentoitumisteoriaan tässä kohtaa.

En tiedä ylireagoinnista :) monet proteiinitkin ovat malliltaan sellaisia, että pystyvät kiinnittymään suolenseinämään, kai riisistäkin jokin agglutiniini löytyy.

Muistaakseni Ayers blogissaan joskus (vuonna pulkka kun sitä viimeksi luin) pohti, että hankalien proteiinien lisäksi nykyviljojen ongema on, että ne jauhetaan niin hienoiksi, että läpäisevät herkästi endoteelin, päätyvät verenkiertoon -> immuunipuolustus reagoi.

Johan siinä on solulle syytä pukata limaa!

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2016-04-15 07:18:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arvo Morkkis kirjoitti:

En tiedä ylireagoinnista :)

Niin joo, normaalin määritelmä on tietysti se, että enemmistölle käy niin. Nyt tarttis enää tietää, kärsiikö enemmistö ihmisistä tietämättään viljan aiheuttamista vaivoista.

ViestiLähetetty: 2016-04-15 10:50:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arvo Morkkis kirjoitti:
Mohmelo kirjoitti:
Olen antanut itseni ymmärtää, että puolet hiilareista pitäisi olla glukoosia, niin suolisto tykkää.

Ehkä vähän sivuraide, mutta onko tähän joku tietty lähde? Ihan kiinnostuksesta, itsekin otan mielelläni hyvän osan hiilareistani glukoosina, tai oikeastaan tärkkelyksenä. Mutta tämmöiseen nyrkkisääntöön en ole törmännyt.

Jos söisi pelkkää tavissokeria, niin saisi puolet hiilareista glukoosina, mutta sitä et tainnut tarkoittaa :P

En kyllä enää muista missä tällaiseen törmäsin, joskus kun etsiskelin noista FODMAPeista jotain tietoa, niin siinä yhteydessä lienee tullut esille. Pelkästään fruktoosiyliherkkyydessä glukoosia pitää saada vähintään sen verran mitä fruktoosia.

Niin, eihän sakkaroosi ihmiselle huono sokeri olekaan; jos kaiken hiilareista saat sakkaroosina, niin asia on sikäli ok; tärkkelys ja pelkkä fruktoosi niitä ongelmien aiheuttajia.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00