Arvo Morkkis kirjoitti:
Lainaa:
tyydyttyneen rasvan soijaöljyyn vaihtaneet koehenkilöt kuolivat muita harvemmin sydänkohtaukseen
Soijaöljyn lipittäjät kuolevat syöpään
Ei ehdi saada sydäriä.
Huomasin toki, että ko. tutkimuksen mukaan soijaöljyyn vaihtaminen sekä vähensi sydäntautikuolemia että lisäsi syöpäkuolemia samassa ajassa siten, että ryhmän kokonaiskuolleisuus pysyi samana.
No nyt te varmaan ihmettelette, miksi olen edes kiinnostunut sydänkuolemien laskusta, kun kerran syöpäkuolemat lisääntyivät ryhmätasolla samassa suhteessa kun sydänkuolemat vähenivät. Olen kiinnostunut asiasta sen vuoksi, että saattaa hyvinkin olla, että kyse ei ollutkaan siitä, että ne henkilöt, jotka olisivat kuolleet sydänkohtaukseen, kuolivatkin syöpään, vaan siitä, että soijaöljy provosoi syöpää siinä osassa väestöä, joka omaa muita syövälle altistavia riskitekijöitä (jotka voivat olla geneettisiä tai ympäristöön tai elintapoihin liittyviä). Ja että tyydyttynyt rasva puolestaan provosoi sydänsairauksia siinä osassa väestöä, jolla on (muitakin) sydänsairauden riskitekijöitä.
Siinä tapauksessa yleinen siirtyminen soijaöljyyn ei johtanut siihen, että henkilö X kuoli sydänkohtauksen sijaan syöpään, vaan siihen, että henkilö Y kuoli syöpään sen sijaan, että henkilö X olisi kuollut sydänkohtaukseen. Jos tämä selitysmalli pitää paikkansa, ratkaisuna ei olisi siirtyä yleisesti käyttämään tyydyttynyttä rasvaa tai soijaöljyä, vaan ratkaisu voisi olla se, että ne, joilla on suuri sydänsairauksien riski siirtyvät soijaöljyyn ja ne, joilla on suuri syöpäriski, siirtyvät tyydyttyneeseen rasvaan.
Minä saattaisin ehkä kuulua tuohon (EDIT, korjaus) tyydyttyneen rasvan ryhmään, koska minun suvussani ei esiinny käytännöllisesti katsoen lainkaan sydäntauteja, mutta syöpiä kyllä.