Hei!
Kuinka paljon foorumilla on muita karppeja, jolla
HDL on viitearvojen yläpuolella (naisella >2,5)?
Sain itse järkyttävän tuloksen eli "hyvä kolesteroli"
3,18.
Kaksi vuotta alakarppausta hh alle 50g/vrk takana, sitä ennen vuosia hh-tietoista syömistä. Kahdessa vuodessa sekä huono että hyvä kolesteri nousseet roimasti, kokonaiskolesteroli 5,2 > 7,2.
Täällä foorumillakin on ollut jossain vaiheessa esillä linkkejä vanhoihin "vaiettuihin" tutkimuksiin, jotka osoittavat radikaalin uudelleentulkinnan: että kovin korkea HDL lisäisikin valtavasti kuolleisuutta omassa ikäryhmässä. Tuorein tutkimus Kööpenhaminan yliopistosta on tältä kesältä:
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 094124.htmhttps://academic.oup.com/eurheartj/arti ... rtj/ehx163"For men with extremely high levels, the mortality rate was 106 per cent higher than for the normal group. For women with extremely high levels, the mortality rate was 68 per cent higher."
Yli 3,5 olisi naisen tappava taso. Parhaiten hengissä pysyttelivät miehet, jolla HDL oli n. 1.9 mmol/L ja naiset, joilla 2.4 mmol/L.
Kauanko toverit arvelette, että sinnittelen hengissä vielä...? Nainen, ikää 41 v, erinomainen (=elämäni paras) vointi, ei paino-ongelmia, ei mitään ongelmia (paitsi yrittää saada hh nousemaan). Jotenkin ahdistaa kuitenkin nuo tulokset. Jännä kuulla, mitä lääkäri maanantaina sanoo. Mutta löytyykö täällä mun voittanutta? Ilmoittautukoon "vertaistueksi", kenellä HDL yli 3,18! Kiitos.
Angeyja kirjoitti:
Jihuu, elämäni ensimmäiset kolesterolimittaukset saapuivat! Työterveyshoitaja soitti haudanvakavana ja sanoi järkyttyneensä suuresti.
Kokonaiskolesteroli 8,1
LGL 5,1
HDL 2,6
Trigl. 1,2
Paastoverensokeri hyvä.
Hemoglobiini 152.
Totesin tyytyväisenä puhelimeen, että jee mitkä arvot. Sain pienen suosituksen tarkkailla syömisiäni ja erityisesti kasviksia ja marjoja pitää muistaa syödä.
Siihen sain todeta vieläkin tyytyväisempänä, että mä syön pelkästään luonnollista ja prosessoimatonta ruokaa, vihreää settiä ja marjoja menee reilusti yli suositusten jne.