karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-20 20:13:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-10-18 07:27:25 
Poissa
Leijona
Leijona

Mä syön sieniä varsin usein, enkä ole löytänyt analogiaa kihtini kanssa. Toki mun syömät määrät ovat pieniä. Muutama kymmenen grammaa wokkiin tai pataan mausteeksi. Kihdin kyseessä ollen yksilön reaktio yksittäiseen ruoka-aineeseen on todella paljon vaihteleva. Toisen myrkky voi olla toisen herkku. Puriiniaineenvaihdunta tai virtsahapon kiteytyminen ei ole ihan täysin kirkas edes alan kirjallisuudessa saatika yleislääkärin päässä. Hoitosuosituksia on monia, mutta itselleni edelleen toimivin on nestetasapainon säilyttäminen ja osaltaan siihen liittyen ketoosin välttely. Fruktoosia en syö käytännössä ollenkaan. En edes tuorehedelmien muodossa. Villasukat ovat tähän aikaan vuodesta pakolliset.

ViestiLähetetty: 2010-10-18 10:02:33 
Poissa
apina
apina

Tällä tuttavallani oli tapana popsia joka päivä rasiallinen viinirypäleitä. Kateltiin Finelistä fruktoosipitoisuuksia, oli lievää suurempi yllätys kaverille esim. appelsiinitäysmehun sokeripitoisuus.
Tosiaan söi kahtena päivänä peräkkäin sieniä reilusti, kantarellisoosia, puhutaan varmaan parista sadasta grammasta päivässä. Muita muuttujia ei ilmeisesti ollut, sienet ainoana.
Ei kovin eksaktia, mutta uskottava hypoteesi.

Joku Käypä Hoito - lista sillä on puriinipitoisista safkoista, niitä välttelee. Kanan nahka, pienet kalat... Kalaöljyä se kokeilee, pitää kysyä on ko mitään vaikutusta.

ViestiLähetetty: 2010-11-19 13:39:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Sokerijuomat mahdollisesti naisten kihdin riskitekijä
julkaistu 11.11. klo 06:14

Sokerilla makeutettuja limuja ja mehuja päivittäin juovat naiset sairastuvat kihtiin muita todennäköisemmin. Käytännössä riski ei kuitenkaan ole kovin suuri, havainnot tehneet tutkijat kirjoittavat JAMA-lehdessä.

Etenkin fruktoosilla makeutettujen juomien on tiedetty lisäävän veren virtsahappoja, jotka niveliin kertyessä aiheuttavat kihtikipuja. Niiden nauttimista ei ole aiemmin yhdistetty naisten kihtiin, ja miestenkin kihtiin vain yhdessä tutkimuksessa.

Tuloksista ilmenee, että yhden sokeroidun limun päivittäin juovat sairastuvat lähemmäs kaksi kertaa todennäköisemmin ja kaksi limua juovat kaksi ja puoli kertaa todennäköisemmin kuin naiset, jotka juovat niitä harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Sokerittomat virvoitusjuomat eivät liittyneet kihtiin.

Appelsiinimehuun liittyvä kihtiriski oli samaa luokkaa kaksi lasillista päivittäin juovilla, mutta hieman heikompi vain lasillisen nauttivilla.

Tutkijat uskovat, että sokeroitujen juomien ja fruktoosin kulutuksen vähentäminen voi ehkäistä naisten kihtejä, mutta koska kihti on suhteellisen harvinainen naisilla, väestötasolla hyöty jää todennäköisesti pieneksi.

Tutkimukseen osallistui 79 000 naista, joita seurattiin 22 vuoden ajan. Seurannan kuluessa 780 naista sairastui kihtiin.

Kihti johtuu virtsahapon kertymisestä niveliin, mikä aiheuttaa kipeitä tulehduksia. Monilla se iskee ensiksi isovarpaan tyviniveleen. Valtaosa sairastuneista on yli 60-vuotiaita miehiä.

Kihdin oireita voi lievittää välttämällä alkoholia sekä ruokia, joissa on paljon puriinia, joka lisää virtsahapon erittymistä. Tällaisia ovat muun muassa sisäelimet, muikku, sardiinit, silakka ja muut kokonaan syötävät kalat ja eläinten nahka yleensäkin. Myös mädin, äyriäisten, lihan, papujen, herneiden ja sienien välttäminen auttaa monia.

Uutispalvelu Duodecim

ViestiLähetetty: 2010-11-19 14:06:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ja niin oli taas peitelty sanalliseksi arvoiksi nuo appelsiinimehun ja limpparien vaikutukset :)
Samat erot riskeissä (OR 2.0 tai yli) jo yhdellä 0.3 litran limpparilla tai samalla määrällä appelsiinimehua...

Viesti kihtiin on hyvin selkeä:
1. Fruktoosia ei kannata käyttää juomana juuri lainkaan, jos jo 12g (= määrä kahdessa appelsiinimehulasillisessa) lisää riskiä noin.
2. Kuidullisina eli hedelmissä/marjoissa tilanne voi olla toisin. Kihtipotilaan reaktio riippuu todennäköisesti sekä hedelmästä että yksilön ruoansulatuselimistön (ja suolistofloorankin) kunnosta.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-11-19 14:38:15 
Poissa
Leijona
Leijona

Lainaa:
sisäelimet, muikku, sardiinit, silakka ja muut kokonaan syötävät kalat ja eläinten nahka yleensäkin. Myös mädin, äyriäisten, lihan, papujen, herneiden ja sienien
Tuo on kuin ote mun ruokapäiväkirjasta. Eikä varmasti vaikuta kihtiin millään tavalla. Sen sijaan juurikin nuo fruktoosilla maustetut limpparit ovat todella myrkkyä. Olutkaan ei ole kovin paha, mutta viini taas on. Hedelmäpohjaiset makeat alkoholit ovat ehkä pahin kaikista.

Eikö ne perhanat vieläkään osaa tulkita ihmiseliön koko virtsahapposykliä. Ravinnossa nautittu puriini on täysin mitätön tekijä siinä kuviossa. Eihän se pääse edes suolistosta eteenpäin sellaisenaan, vaan kulkee jonkun mukana tai pilkotaan palasiksi.

Onko syöty puriini samassa asemassa kuin kehon itsensä valmistama. Kemiallisesti se on sama asia. Puriini on vain kemiallinen yhdiste. Se ei muutu olkoon sitten kehon sisällä tai ulkona (suolistokin määritellään joissakin tapauksissa kehon ulkopuoliseksi tilaksi). Mitä sen käsittelemiseksi pitää tehdä, jotta se saadaan kehon sisälle. Aikas iso lakana nuolia ja laatikoita. En edes yritä.

ViestiLähetetty: 2011-01-30 23:44:13 
Poissa
sintti
sintti

haili kirjoitti:
Lainaa:
sisäelimet, muikku, sardiinit, silakka ja muut kokonaan syötävät kalat ja eläinten nahka yleensäkin. Myös mädin, äyriäisten, lihan, papujen, herneiden ja sienien
Tuo on kuin ote mun ruokapäiväkirjasta. Eikä varmasti vaikuta kihtiin millään tavalla. Sen sijaan juurikin nuo fruktoosilla maustetut limpparit ovat todella myrkkyä. Olutkaan ei ole kovin paha, mutta viini taas on. Hedelmäpohjaiset makeat alkoholit ovat ehkä pahin kaikista.

Eikö ne perhanat vieläkään osaa tulkita ihmiseliön koko virtsahapposykliä. Ravinnossa nautittu puriini on täysin mitätön tekijä siinä kuviossa. Eihän se pääse edes suolistosta eteenpäin sellaisenaan, vaan kulkee jonkun mukana tai pilkotaan palasiksi.

Onko syöty puriini samassa asemassa kuin kehon itsensä valmistama. Kemiallisesti se on sama asia. Puriini on vain kemiallinen yhdiste. Se ei muutu olkoon sitten kehon sisällä tai ulkona (suolistokin määritellään joissakin tapauksissa kehon ulkopuoliseksi tilaksi). Mitä sen käsittelemiseksi pitää tehdä, jotta se saadaan kehon sisälle. Aikas iso lakana nuolia ja laatikoita. En edes yritä.

Oletko kokeillut UASure:n uric acid testeriä? Sillä voisi viedä tuon tutkimuksen vähän vielä pidemmälle. Itsellä on moinen, mutta lieviä ongelmia tuossa verinäytteen ottamisessa :)

ViestiLähetetty: 2011-01-31 06:47:17 
Poissa
Leijona
Leijona

En ole moisesta testeristä kuullut. Pitänee googlata jossakin välissä. Nyt on ollut taas vähän aktiivisempi jakso. Vichy on jäänyt vähän vähemmälle. Täytyy korjata tilanne.

ViestiLähetetty: 2011-11-02 10:29:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

haili kirjoitti:
Paljonko 120kg äijä voi turvallisesti juoda vettä ennenkuin alkaa huuhtoa myös jotain oleellista?
Enpä ole lukenut vielä koko ketjua, mutta vastailen tähän erään lääkjärin mielipiteen. Hän väitti, että aivojen kannalta vesi on hyvinkin tärkeä riittävästi nautittuna, mutta liikaa ei myöskään saisi olla. Liukenemista kuulemma tapahtuu, kun nestettä nautitaan sairaalloisia määriä ja puhui luokkaa 8 kg tai enemmän vuorokaudessa.. Eli varsin suurista annoksista, on kaiketi kyse. Tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että jos tuon 8 kg puolittaa, niin ollaan ihan varmasti turvallisella puolella..

ps, Haili, kuinka on käynyt? Onko oireet poistuneet kokonaan kehittämälläsi ruokavaliolla?

ViestiLähetetty: 2011-11-02 12:29:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Isovarpaan juurta juimi ja kävin testeissä joku aika sitten, uraattilukemaksi tuli 421, eli jonkin verran koholla. Sitä en tiedä mikä aiheuttaa, mutta sen tiedän, että pois se lähtee vettä juomalla...

ViestiLähetetty: 2011-11-04 16:56:47 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Pitipä kysyä ornitiini-aminohapoista, koska sehän vie elimistöstä pois ammoniakkia, eli liittyykö se jotenkin tähän uraattiaineenvaihduntaan? Sorppa ku ei jaksa hakua nyt käyttää?
t. Utelias Mimmis

ViestiLähetetty: 2011-11-04 19:17:22 
Poissa
Leijona
Leijona

Kihdin syyksi on tarjottu vaikka mitä happamuudesta puriineihin. Yksikään ei ole niin paha kuin teollinen fruktoosi esim. HFCS, kun taas marjojen ja hedelmien fruktoosi kaikkine suojaravinteineen on ok. Hoitona on kuivumisen estäminen ja sopiva lämpötila nivelissä. Mulla on aika selkeä korrelaatio kohtuu pitkässä seurannassa kehon vesipitoisuuden laskulle alle 50% ja ukkovarpaan nivelen tykytysten kans. En sen kummemmin hoida tota. Pidän villasukkia, jos muistan. Juon paljon, josta liian pieni osuus vettä. Olut vaan on paremman makuista.. mun mielestä.

Onpa niitäkin tutkimuksia, joissa uraattipitoisuus ei ollut analogiassa akuuttien kihtikohtausten kans. Oliko henkilöillä joskus ollut korkea U, niin sitä ei kerrottu. Akuutin vaiheen aikana saattaa olla niinkin, että uraatti ei näy, koska se on niissä kiteissä, eikä näin ollen kierrossa. <- Hailin omaa mutuilua.

ViestiLähetetty: 2011-11-04 21:38:38 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Ok! Tietääpä vähän valaista anoppia.
No kuule, jos sillä ääreisverenkierrolla ja lämpötilalla on merkitystä, niin oletko sattunut törmäämään kilpirauhasen vajaatoiminnan ja kihdin yhteyteen? Ja kyllähän siis metabolinen syndrooma sisältää tämän kihti-aspektinkin, ja insuliini välillisesti estää myös kilpirauhasen toimintaa ja hormoneiden hyväksi käyttöä, jolloin syntyy myös vajaatoiminnan oireita. (mitkä voivat palautua, jos vhh:ta jatkaa niin kauan, että insuliinit asettuvat, jos asettuvat).

ViestiLähetetty: 2012-06-02 22:15:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

ninni74 kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn sellaista asiaa, että minkälaisia arvoja teidän kihdistä kärsivien labrat näyttää??
Mulla on "kihti arvo" yli 400 (viitearvon yläraja tykslabissa on 350) eikä mulla ole ilmeisesti mitään oireita.
Millä arvoilla olette saaneet oireita.

No mulla uraattiarvo oli 543, eli varsin korkea ennen kuin ihan oikeat oireet ilmenivät. Ja aina edellytyksenä on ollut veto tai kylmä. Poikkean yleisestä linjasta siinä, että oireet eivät ilmene varpaassa, vaan nilkassa ja polvissa, toisinaan kyynärnivelissä ja joskus myös olkapäässä (vasen), koska kuormitan itseäni fyysisesti juuri noilta alueilta (teen budoa, jossa miekan käyttäminen oikein rasittaa suuria lihaksia ja toistoja tulee paljon).

Kävin viikolla verikokeissa ja odottelen kiinostuksella uusia tuloksia, nyt kun olen välttänyt fruktoosia, syönyt lääkitystä ja ottanut viiniä, siideriä yms ihan kuin ennenkin (10-15 annosta viikossa lääkätieteellisesti todeten). Katkarapuja ynnä muuta puriinia sisältävää olen syönyt. Karppaus on pitänyt, ketoosin tuntumassa on elelty, alkosta huolimatta (sen todistaa virtsan tuoksu).. Tosin elimistöni on siihenkin jo varmaan jonkin verran sopeutunut.

En usko ollenkaan esim. katkarapujen vaikuttavan tuon taivaallista seurauksiin, mutta sokeriden (ja alkoholin) vaaran allekirjoitan..

ViestiLähetetty: 2012-06-05 13:34:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Bigboss kirjoitti:
Kävin viikolla verikokeissa ja odottelen kiinostuksella uusia tuloksia, nyt kun olen välttänyt fruktoosia, syönyt lääkitystä ja ottanut viiniä, siideriä yms ihan kuin ennenkin (10-15 annosta viikossa lääkätieteellisesti todeten). Katkarapuja ynnä muuta puriinia sisältävää olen syönyt. Karppaus on pitänyt, ketoosin tuntumassa on elelty, alkosta huolimatta (sen todistaa virtsan tuoksu)..

No niin, yllä olevan viestiin vastaus eilen saaduista verikokeista.. uratit laskeneet arvoon 320, eli terveen miehen arvot. Tauti ei tosin mihinkään katoa, mutta arvot saa kontrolloitua apuriinillä.. sillä tuo on lähes ainoa muutos ja runsaampi juominen päivän mittaan, mitä olen muuttanut. Vähähiilihydraaattista syödään runsaalla lihalla...

haili kirjoitti:
Onpa niitäkin tutkimuksia, joissa uraattipitoisuus ei ollut analogiassa akuuttien kihtikohtausten kans.... Akuutin vaiheen aikana saattaa olla niinkin, että uraatti ei näy, koska se on niissä kiteissä, eikä näin ollen kierrossa. <- Hailin omaa mutuilua.
Tämän lääkäri kertoi samalla kun veriarvot käytiin lävitse, että mutuilusi menee ainakin hänen puheiden kanssa yksi-yhteen. Oireiden perusteella pitää hoidot tehdä, ei arvojen oli viesti..

ViestiLähetetty: 2012-07-05 20:52:47 
Poissa
Leijona
Leijona

Kiva olla ainakin yhden lääkärin kanssa samoilla linjoilla.

Mulla on aivan loistava omalääkäri, joka on lääkevastainen. Perustaa hoidon nimenomaan syyn poistamiseen, eikä pelkästään oireen poistamiseen. Menee siis asiaan riittävän syvälle. Kuuntelee, kysyy, tutkii, etsii. Ehdottaa hoitoa, josta sitten keskustellaan ja mietitään yhdessä paras ja sopivin toteutus, niin ettei hoito rajoita muuta elämää. Kaiken kaikkiaan erittäin miellyttävää käydä hänen pakeillaan. Siis mulle joka olen lääkärikammoinen.

Hän kysyi viimeksi kihdistäni, että vaivaako. Mä sanoin totuuden mukaisesti, että lisäämällä proteiinia höttöhiilarien kustannuksella ja juomalla vichyä reilusti en tiedä koko tautia edes sairastavani. Oireeton ollut jo pitkään. Puriineista hän sanoi, että kyllä ne ovat haitallisia, jos muu ruokavalio ei ole kunnossa. Hänkin sanoi, että kropan kuivuminen ja nestettä sitovat höttöhiilarit ovat ongelma, ei niinkään puriinit/proteiinit, jos suodatus pelaa ja tavara pilkkoutuu, niinkuin kuuluu. Mä kerroin hänelle seuraavani aktiivisesti ravinnon vaikutuksia kehon toimintaan ja niinpä hän keskustelee kanssani oikeilla termeillä ilman oikaisuja ja kansankielelle käännöksiä.

Se on todella hyvä uutinen, että lääkärikunta alkaa miettiä asioita reseptiä pitemmälle. Saamme parempaa hoitoa ja toivottavasti jo ennen oireiden ilmestymistä, kun keskitytään syyhyn eikä seurauksiin.

Laitanpa yhden linkin kun on ihan suomeksi. En muista, että olisi jo linkattu, jos toki en muista paljon muutakaan...
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/u ... usinnumero

Siinä on vielä hieman lääkärikunnalla opittavaa, että todetaan puriinit lähes ongelmattomaksi ja todellinen syy löydetään... sitä odotellessa.

ViestiLähetetty: 2012-07-16 10:55:24 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos! Mielenkiintoinen artikkeli!

ViestiLähetetty: 2013-02-27 14:39:53 
Poissa
sintti
sintti

Tervehdys kaikille - päätin erityisesti liittyä foorumille, kommentoidakseni tähän ketjuun, koska hakiessani itse tietoa kihdistä ja kihdin hoidosta, keskusteluketju nousi googlesta esille. Pahoittelut tämän vuoksi vastaaminen hieman vanhaan ketjuun, mutta ketjun keskustelu ja info on edelleen ajankohtaista monille.

Hieman taustaa sen verran, en ole itse varsinaisesti karppaaja, enemmän ruokavaliossa pyrkimystä zone-suuntaan, mutta keskustelu ravitsemuksesta sekä karppauksesta on kiinnostanut, itselläni lähinnä painonpudotuksen vuoksi. Kihti alkoi yllättäen vaivaamaan alkuvuodesta, muutamia erittäin lieviä kohtauksia on ollut aiemminkin, mutta tuolloin olin luullut, että olen iskenyt varpaan johonkin tms.

Varsinaisista kihdin syistä, en halua sen tarkemmin ottaa näihin ruokavaliosyihin kantaa - jokainen voi näitä tutkia googletamalla erilaisia lähteitä - itse henkilökohtaisesti uskon, että myös virallisissa ruokavaliosuosituksissa voi olla totuuden siementä, mutta samalla uskon, että jokaisen kroppa toimii myös tietyissä puitteissa henkilökohtaisesti, joten välttämättä ei ole yhtä ainoaa oikeaa suositusta.

Etenkin seuraavassa lähteessä (Duodecim - Kihdin muuttuva kuva) on mainittu koskien keski-ikäisiä miehiä, että syy ei niinkään ole puriinipitoisessa ruokavaliossa, vaan "keski-ikäisillä miehillä ensisijaiset syyt ovat metabolinen oireyhtymä ja alkoholinkäyttö" - itseasiassa näin on ollut itsellänikin, metabolinen oireyhtymä todennäköisesti ylipainon vuoksi, vaikka ei suoranaisesti ole diagnosoitukaan. Alkoholinkäytön olen diagnosoinut aivan itse. :) .. Ja lisäksi en ole mitenkään erityisesti vältellyt puriinilähteitäkään, joten kaikki palaset ovat ainakin omalta osaltani kohdallaan. :)

Sensijaan, miksi halusin tulla tänne kommentoimaan - etenkin kun ketjussa paikoitellen oli keskustelua siitä, mikä ruokavalio, nesteen nauttiminen jne. pitää akuutit kihtikohtaukset poissa - keskustelu pyöri monilta osin linjoilla "omaa kroppaansa pitää kuunnella" (mikä sinänsä on hyvä neuvo) ja myös linjoilla, että "olen noudattanut tätä ja tätä - ja kohtauksia ei ole tullut" - itse ryhdyin ihmettelemään omalla kohdallani, kun halusin tästä vaivasta päästä eroon - ryhdyin aktiivisesti muuttamaan ruokavaliota terveelliseksi ainakin verrattuna aikaisempaan, olen vältellyt puriinipitoisia ruokia, nauttinut vettä, ja lisäksi aloitin lääkärin ohjeistuksen mukaan Allopurinolin ainakin toistaiseksi, jos se auttaisi vaivasta eroon pääsemiseen.

Kuitenkin ensimmäisen todella voimakkaan kohtauksen jälkeen, em. toimenpiteistä johtuen varpaan nivel on oireillut, välillä tulehtunut hieman enemmänkin, tosin ei enää onneksi niin kivuliaasti kuin ensimmäisellä kerralla - ja olen ollut hieman hakoteillä, että jos on ruokavalio, nesteytys ja uraatin erittymistä estävä lääke päällä (Allopurinol ei siis poista uraattia verestä, mutta estää uuden erittymistä), niin miksi oireilu jatkuu.

Seuraava Oxford Journalsin Rheumatology-julkaisun artikkeli "Treating to target: a strategy to cure gout" avasi omat silmäni, ja moni asia sai selkeän ja ymmärrettävän selityksen, joka käy maalaisjärkeenkin. Jos lontoonkieli taittuu, niin suosittelen kihdistä kärsiville lukemista, etenkin kun oma lääkärini ei kyennyt antamaan mitään neuvoja/infoa, muuta kuin lääkereseptin.

Avainsana tässä on seerumin uraattipitoisuus, jonka voi varmuudella todeta ainoastaan verikokeessa.

Oman kropan kuuntelussa, ja siinä - että "tällä ja tällä ruokavaliolla olen välttänyt kohtaukset" on tietty vaaransa, etenkin jos on aluksi kokeiltu vaikka puriineja välttävää ruokavaliota, oluenjuonnin lopettamista tms. ja on huomattu, että "tämä vain pahensi kihtiäni".

Artikkelissa mainitaan erityisesti:
"Once a decision has been taken to start urate-lowering therapy, especially if urate-lowering drugs are needed, it is important that the patient understands that there is a risk of ‘mobilization flares’ in the first few months of treatment. Such flares are thought to be caused by the rapid reduction in sUA after the start of urate-lowering agents or after a change in dose. Acute attacks occur after the initiation of all urate-lowering treatments and it is noteworthy that a high incidence has been observed with pegloticase, which causes a very rapid and dramatic fall in sUA [35]."

Eli lyhyesti suomeksi - kaikki seerumin uraattipitoisuutta äkillisesti alentavat hoitomenetelmät (ruokavalio, lääkitys, nesteen nauttiminen, jne. jne.) aiheuttavat riskin kihtitulehduksen käynnistymiseen, jopa useiden kuukausien aikana. Tämä johtunee siitä, että uraattipitoisuuden laskiessa kihtikiteet nivelistä alkavat liueta takaisin veren seerumiin, joka puolestaan tapahtumana voi laukaista tulehdusreaktion päälle.

Samoin, artikkelin pääsisältö kiteytettynä on, että ainoa tapa "parantaa" kihti, eli päästä eroon kihtikiteistä nivelissä on se, että seerumin uraattipitoisuus laskee alle tietyn rajan - tutkimuksen mukaan 6 mg/dl (360 μmol/l). Kun tämä tavoitearvo on saavutettu, ja sitä pidetään yllä pitkällä aikajänteellä, useita kuukausia - tutkimuksessa 3-33 kuukautta - niin tutkitusti nivelnestettä analysoimalla on havaittu, että kiteet häviävät nivelestä (nivelistä).

"The time required for the disappearance of urate crystals ranged from 3 to 33 months and was correlated with the duration of gout"

Oma tulkintani on se, että jos vain kuuntelee omaa kroppaansa, eikä seuraa veren uraattipitoisuutta, voi olla - että kihdin saa pidettyä pitkäänkin oireettomana ilman akuuttia tulehdusvaihetta - kunhan seerumin uraattipitoisuus ei äkillisesti nouse tai laske. On saavutettu eräänlainen "status quo", jossa elimistö on tyytyväinen, kroppa ei valita, mutta jos uraattipitoisuus on kohollaan - eikä sitä erityisesti pidetä alhaisena ruokavalioilla, lääkityksellä tai jollain muulla keinoin - niin kihtikiteet erittäin todennäköisesti lisääntyvät nivelissä, kuten aiemminkin on tapahtunut - ja seuraava kihtikohtaus on vain ajan kysymys, mahdollisesti useampien vuosien päästä. On huomattava myös, että jos antaa tilanteen pitkittyä, niin vaara nivelrikkoon ja kudosvaurioihin kasvaa.

Kiteytettynä vielä - pitkäaikainen määrätietoinen uraattipitoisuutta alentava hoito voi parantaa kihdin, liuottaa kiteet nivelistä ja estää uusien kiteiden muodostumisen.

"In summary, gout is a crystal deposition disease that is associated with acute and chronic inflammation. However, it can be cured by long-term reduction in the sUA level <6 mg/dl (360 μmol/l), sufficient to dissolve crystal deposits and prevent formation of new crystals. This results in freedom from acute gout attacks, shrinkage and eventual disappearance of tophi and prevention of further tissue damage. While gout itself can be cured by lowering the sUA level below this target, joint and tissue damage that has already occurred may not be reversible, emphasizing the importance of treating the condition before such permanent damage has occurred."

Tämä on oma maallikkotulkintani, en ole lääkäri - mutta lääkäriltä sain aiheesta niin ylimalkaista ohjeistusta, että oli pakko ryhtyä selvittämään itse. Mielestäni em. ohjeistus pätee hyvin myös karppiruokavalioon, kuten kaikkiin muihinkin ruokavalioihin, omaa tilannetta kuitenkin kannattaa terveyden nimissä seurata - seuraamalla uraattipitoisuutta, jotta saa tilanteen pitkällä aikavälillä parannettua, eikä ainoastaan pidettyä oireettomana, koska oireetonkin kihti oman tulkintani mukaan hoitamattomana voi aiheuttaa pahempia ongelmia myöhemmin.

Pahoittelut pitkähköstä viestistä, mutta kun itse ehdin löytää jo monia vinkkejä tästä keskusteluketjusta, niin ajattelin että tästä voisi olla apua jollekin, joka painii samojen ongelmien kanssa. :)

ViestiLähetetty: 2013-02-28 13:15:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En itse kärsi kihdistä, mutta kerron, että kihdin tapaisia oireita voi aiheuttaa lisäaine 621 eli aromivahvenne. Näin on ystävälläni, asian kokeillut tarpeeksi monta kertaa, vaikka ei siihen ensin uskonut.

Toinen juttu on KAHVI. Jos kärsii kihdistä, niin kannatta lukea mitä kofeiinista kirjoitetaan Tiede-lehden keskustelupalstalla! Uskoo ken tahtoo...

ViestiLähetetty: 2013-02-28 13:26:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leenuliinutiinu kirjoitti:
Toinen juttu on KAHVI. Jos kärsii kihdistä, niin kannatta lukea mitä kofeiinista kirjoitetaan Tiede-lehden keskustelupalstalla! Uskoo ken tahtoo...

Ja kun lukee sitä Tiede-lehden keskustelufoorumin kofeiinin vaikutukset -ketjua, kannattaa huomioida että ketjun aloittaja on kertonut myös kärsivänsä bentsoriippuvuudesta ja hänelle on huomautettu ihan siinä ketjussakin että hän laittaa siitä johtuvia oireita kofeiinin syyksi.

Ketju on lähinnä psykedeelinen, ei kovin vakavasti otettava. Kihdistä en kommentoi, mutta kun ketjun aloittaja väittää kaikenlaista soopaa sen lisäksi aiheestaan.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-03-02 23:05:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämän ketjun kun taas näin niin tajusin että kihti ei ole itseäni vaivannut moneen kuukauteen. Olen muutaman viimevuoden aikana ihmetellyt kun kihtioireet tulee ja menee miten sattuu vaikka kuinka yrität vältellä joitakin ruokia/juomia.

Erikoinen juttu toi kihti kun ei siitä saa selvää vaikka kaikennäköistä itsellä testaa. Tulee ja sitten taas mene pois.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00