karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-25 08:11:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 250 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 713 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-09 12:25:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos Els yritit vastata mulle, niin en perää YLEISPÄTEVÄÄ ohjetta, vaan esimerkkiä teistä itsestänne. Siis rohkaisuksi ja tiedonjanoon.

Kiitos silti yrityksestä (jos se nyt oli mulle).

Muoks: Ok. Kiitos! Mitä muuten tarkoitat tuolla, että "rasvapuoli ei pitänyt"?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-09 12:52:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minulla rasvaa kertyy semmoinen n. 100-120 g päivässä, ei tietenkään pelkästään lisättyä rasvaa. Lähteinä oliiviöljy, sianliha, broilerin nahat, rasvaiset, kalat, kananmunat, voi, juusto, normaalirasvainen jauheliha, öljytonnikala, majoneesi, suklaa, pähkinät ja mantelit, ...

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-09 12:58:40 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Eräs rasvahypoteesin (tyydyttynyt rasva aiheuttaa sydäntauteja) kulmakiviä on Ancel Keysin tutkimus 1950-luvulta. Sitä ei pikaisella silmäyksellä mainittu vielä tässä ketjussa. Tutkimusta on kritisoitu siitä, että tutkimukseen otettiin mukaan vain maat, jotka tukivat johtopäätöstä.

Lainaa:
But what of the supportive data? Surely it must be based on something? Of course it is, and what it is mainly based on is Ancel Keys and his seven countries study - possibly the single most important piece of research in the development of the saturated fat hypothesis. This study ‘proved’ that the more saturated fat consumed in a country, the greater the rate of CHD. Or did it?

If you chose, in the mid-nineteen fifties, to study the seven countries that Ancel Keys looked at.

Italy, Greece, Former Yugoslavia, Netherlands, Finland, U.S., Japan

Then you could find an almost perfect correlation between saturated fat intake and CHD.

However, if Ancel Keys had chosen to study:

Finland, Israel, Netherlands, Germany, Switzerland, France, Sweden

Then he would have discovered the exact opposite. Namely, the more cholesterol/saturated fat consumed, the less CHD. Indeed, if you were to have chosen any other seven countries in the world, apart from the ones Ancel Keys chose, you would get a different set of results. How Ancel Keys came to choose his seven countries will probably never be known – unless he makes a deathbed confession.

Lähde: http://www.thincs.org/discuss.cavemen.htm

Ancel Keys kuoli vuonna 2004, 100 vuoden ikäisenä. Epäolennainen tieto: Toisessa maailmansodassa USA:n armeijan käytössä olleet ruoka-annokset olivat nimeltään K-ration, jossa K tuli annoksen kehittäjän sukunimestä (Keys).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-31 22:10:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nostan vaan tämän hyvän rasvaketjun uusien tietoon.

Tätä foorumia silmäilee varmasti moni virallisterveellisen puolen edustaja, ja tässäpä heille todella pureskeltavaa.

Ajatelkaa muuten: Puska, Hakala tai Fogel illalla koneen ääressä tutkimassa karppipalstaa...! 8) 8)

Ehkä osallistuvat keskusteluun nimimerkillä???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-04 19:05:19 
Poissa
on/off-karppi
on/off-karppi

Olen juuri nyt neuvolaharjoittelussa joten me väännetään sitten sen terkan kanssa aina noista rasvoista. Olen monta kertaa sanonut, että voi se on oikeata tavaraa ja rouva sanoo, että siinä on liikaa kovaa rasvaa. Ja sitten se vetää sitä "kolesterooli-lääkettä" eli sit'ä jauhetta mikä pitää sekoittaa veteen ja nauttia ruoan kanssa. (imee siis ne koresterolit kuulemma ruoasta). Ei ihme jos on korkeat arvot laihalla ihmisellä.

Ja asiaan: Olen siis nyt kuullut vaikka minkälaista ohjetta ja hänen mielestään myös pikkulasten pitää juoda juuri rasvatonta maitoa, koska muissa on KOVAA RASVAA!! :evil: En kuitenkaan itse kehtaa puuttua asiaan koska en osaa perustella asiaani tarpeeksi hyvin.. Hän kun aina vastaa: "Se on kuule tutkittu juttu."

Voitte vaan arvata kuinka turhautunut olen siellä... :smt086

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-04 19:18:54 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kysy häneltä: Mihin kaikkeen elimistö tarvitsee kolesterolia.

samoin, pyydä häntä tarkalleen selvittämään sinulle mitä tarkoittaa "kova rasva", mitä se oikeasti on. Oikeastaan voit kysyä, mitä rasva, rasvat, ovat.

Jos hän vaikka itsekseen alkaisi oikeasti selvittää kunnollisista lähteistä mitä on kova rasva, hän luultavasti hämmentyy perinpohjaisesti.

Kun hän selvittää itselleen mitä kaikkea kolesteroli on elimistössä, käynee hänelle samoin vaikka pääsisi asiassa vain hitusen tavallista iltalehtitasoa syvemmälle..

Hänelle voi jopa tulla tunne huijatuksi tulemisesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-04 22:52:39 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

meerika kirjoitti:
Nostan vaan tämän hyvän rasvaketjun uusien tietoon.

Tätä foorumia silmäilee varmasti moni virallisterveellisen puolen edustaja, ja tässäpä heille todella pureskeltavaa.

Ajatelkaa muuten: Puska, Hakala tai Fogel illalla koneen ääressä tutkimassa karppipalstaa...! 8) 8)

Ehkä osallistuvat keskusteluun nimimerkillä???

Virkamiehenä voin sanoa, että konservatiivisuus on kaiken aa ja oo. Muutos toisi töitä, joista ei saa lisäkorvausta.

Vapaa-aikaa ei uhrata työlle, maanantaina ei vielä viitsi, tiistaina luetaan sähköposti, keskiviikkona mietitään viikon työt, torstaina tehdään ne ja perjantaina odotetaan viikonloppua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-05 21:57:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olisko noin tylyä meininkiä? Ehkä ovat kuitenkin asiasta kiinnostuneita, muuten noita hommia on aika vaikea tehdä. Tietysti, kun rutiinit painaa päälle ja ei riitä energiaa, niin se teettää puutumista. Varsinkaan, kun ei jaksa valvoa öitä, kuten monet karpit... :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-11 04:59:09 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

tässä on nyt käyty keskustelua skeptikon kanssa rasvasta, ja yhteen kysymkseen en osaa vastata häntä tyydyttävällä tavalla: eli hän sanoo, että kun karppi nyt kuitenkin syö noin paljon rasvaa, niin jonnekkinhan sen on jäätävä. että ei sitä kuulemma polttoaineena kaikkea voi käyttää. että pakkohan sen on jäädä verisuoniin yms yms. minä siihen sitten, että ei se rasva sinne ilman niitä huonoja hiilihydraatteja varastoidu. mutta hän ei usko. sanoo vaan, että olisit nyt varovainen, kuolet vielä. eli siis sitä tyypillistä.

onko tästä olemassa jotakin lähdepohjaista tietoa, miksi ne rasvat eivät sinne varastoidu, vaikka niitä söisi reilusti, jos ei vedä hiilareita samalla? itse tämän olen lukenut, ja sisäistänyt jostakin, mutta lähdettä en muista. on tämä skeptikko kovasti virallisterveellisen kannalla, olkoon hänelle hyväksi.

mutta tosiaankin, siis mitä minä hänelle sanon? kun rasvansyönti on niin pahasta. olen laittanut kehiin kaikki tietämykseni huonoista hiilareista, ja ne on menny perille, mutta tämä rasva-asia ei.

tätä foorumia olen selannut ja hakenut vastausta, mutta en ole löytänyt. lieneekö laho pää, vai eikö vaan ole sattunut kohdalle.

auttaisko joku, rautalangasta pliis....

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-11 09:32:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllähän ne rasvat kuluvat energiaksi. Mikseivät kuluisi? Ei rasvoissa mitään taikaa ole, joka pakottaa osan niitä jäämään elimistössä pyörimään ja esim. verisuonia kiusaamaan.

Onko kaverisi kaloriteoriaan uskova? Laske päivittäinen energiansaantisi ja esitä hänelle, että ethän saa kaloreinakaan kuin määrän x, josta määrä y rasvasta. Miksi se, että määrä y tulee rasvasta estää sen käytön elimistössä?

Eihän tietenkään kaikki rasva kulu energiaksi, osa menee mm. solujen rakennusaineiksi ym.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-11 12:06:41 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

joo, uskoo kyllä kaloriteoriaan, ja on nyt käynyt jopa minua uskomaan, kun olen toitottanut, että kaikki kalorit eivät ole samanlaisia.

tieteellistä näyttöä taitaa kaivata poika.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-11 12:29:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

No Harvardin seurantatutkimusta vaan lukemaan. Runsas rasvan syöminen tai edes runsas eläinrasvan syöminen ei lisää sydäntautiriskiä yli 80 000 naisen 20 vuoden otoksessa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-11 12:40:07 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

laitanpa pojan lukemaan sitä tutkimusta. mainitsinkin hänelle siitä, ja hänpä oli äpsingillään, mutta nyt voi lukea mustaa valkoisella. saa nähä vieläkö tulee jotakin semmosta, että jäkä jäkä.

tää on hassua, miten ihmiset reagoi. ja etenkin, kun minulta housut tippuvat jalasta, niin on rasvan syönti vaikuttanut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 19:49:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Luin koko ketjun, mutta olen jo lahjakkaasti unohtanut suurimman osan :?

Löysin tämmösen (siitä ei taida saada oikein selvää, mutta en osaa muokata):
Taulukko 11: Ravintorasvojen rasvahappokoostumuksia.
SAFA MUFA PUFA n-6/n-3
Rypsiöljy 6 58 33 2:1
Oliiviöljy 14 68 11 20:1
Auringonkukkaöljy 11 22 63 155:1
Maissiöljy 13 27 54 53:1
Soijaöljy 15 22 59 7:1
Margariini 20 27 24 3:1
Rasvaseos 40 24 8 2:1
Voi 54 17 2 3:1

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaali ... svat.shtml

Eikä paras ole se jossa olisi vähän omega-6 ja paljon omega-3? Siis esim. rypsiöljy ja voi? Miksi oliiviöljy olisi hyvää kun siinä suhde on 20:1 (tai sitten se tarkoittaa jotain ihan muuta, mitä?)? Ja mikä siis (muka) tekee rypsiöljystä huonoa? On kyllä monimutkasia nämä rasvasysteemit :shock: . Mutta sen verran olen muka saanut selville, että täytyy mennä ostamaan kalaöljyä.. :D

"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Paula 8v.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 19:54:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ai, mutta:

Oliiviöljy rasvahappo 18:2 cis,cis n-6 (linolihappo) 10367mg
Rypsiöljy rasvahappo 18:2 cis,cis n-6 (linolihappo) 20000mg
per 100g

Hmmm..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 20:10:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

RonjaB kirjoitti:
Ai, mutta:

per 100g

Hmmm..

Luitkos tämän ketjun alusta alkaen?
Sieltä voisi aueta muitakin eroja näiden kahden välillä :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 20:17:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

els kirjoitti:
RonjaB kirjoitti:
Ai, mutta:

per 100g

Hmmm..

Luitkos tämän ketjun alusta alkaen?
Sieltä voisi aueta muitakin eroja näiden kahden välillä :)

Nokun jopa luin :D

Tämä(kin) ketju täytyy kyllä lukea monta kertaa, että alkaa sisäistää asioita..

Tästäkin varmaan on, mutta nyt tyhmänä kyselen:
Katsoin äskön Rainbow ruokakermaa 15%, eikä purkissa pahemmin kerrottu, mitä siinä on, enkä löytänyt sitä Finelistä. Mutta miksi siis oikea kerma on parempaa kuin tuo 15 %, jos rasvaa tulee kuitenkin tarpeeksi per pvä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 20:03:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mä nostan tätä ketjua, koska mä haluaisin, että joku vastaa tohon Ronjan kyssäriin.. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 23:37:25 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Minulle tulisi mieleen, kun katson ainesosia se paremmuus :wink:

http://www.valio.fi/portal/page/portal/ ... 1&tuory=69

Kuohukerma: ainesosana kerma

http://www.omatmerkit.inex.fi/omdet.asp ... uctID=1239

Rainbow ruokakerma 15: ainesosat: kerma, emulgointiaineet (E 472b, E 471), stabilointiaineet (E 466, E 407)

Eli karpit varmaankin koittaa vältellä noita E ainesosia :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 07:21:27 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mimilili kirjoitti:
Rainbow ruokakerma 15: ainesosat: kerma, emulgointiaineet (E 472b, E 471), stabilointiaineet (E 466, E 407)

Eli karpit varmaankin koittaa vältellä noita E ainesosia :wink:

Sehän siinä on syynä. Laittaa vaikka sitä kunnon kermaa vähemmän. Paitsi tietysti, jos kokee saavansa näistä jotain lisähyötyä:

E472b Rasvahappojen mono- ja diglyseridien maitohappoesterit
E471 Rasvahappojen mono- ja diglyseridit
E466 Karboksimetyyliselluloosa (CMC), natriumkarboksimetyyliselluloosa
E407 Karrageeni

(E-koodien tulkitsija: http://karppaus.info/laske/e_koodit.php)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 250 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 713 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00