karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 23:37:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-04-12 18:24:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

toni_pikkelsivaara kirjoitti:
mikä halua syödä vain nautinnon vuoksi.

Jotkut haluavat kukkia haudalleen, minä haluaisin kunnon pizzan.

Minulla on tähtiporttielimistö, joka kerta kun vihollinen on saatu nujerrettua, tulee toinen, jolla on entistä parempi teknologia tai entinen vihollinen keksii paremman teknologian.

Ennen pelkkä perusatkins laihdutti, sitten elimistö keksi muuttaa proteiinia hiilariksi. Sen jälkeen proteiinia piti syödä kerralla korkeintaan lihapullan kokoinen määrä. Hyvästi pihvit! No, en kerinnyt oppia oikeasti niistä pitämäänkään. Vieläkin jumittaa. Pois kahvi ja tee. Ei enää kahvihetkiä kavereitten kanssa ellet kanniskele rooibos tai yrttiteepusseja taskussa. Ne maistuvat kaikki samalta. Toisaalta, et voi syödä myöskään kahvileipiä. Wienereitä minun haudalleni kanssa. Tajuavatkohan ihmiset omaa kevytmielisyyttään kun pistävät niitä tarjolle, se on ihan sama kuin vetäisi internetin Nigeriaan.
Sitten huomaat, että maitotuotteet lihottavat. Vähän aikaa oletkin hehkuttanut, kuinka voi on terveellistä ja hyvää. Leikkaat ruokapyramidistasi suuren osan ja ihmiskunnan historiasta 4000 vuotta kulinaarista historiaa. Siirryt myös Puskan porukoihin takaisin, joissa ei voita. Ei myöskään alkavan karpin kevytmielistä ja euforista kermalla läträämistä, ei Erkkiä, ei Partaäijää, ei Valion eikä Pirkan turkkiyoghurtteja. Lopulta punainen liha ja lohikin jumittavat. Syöt ruotoisia sinttejä ja kusenhajuisia munuaisia. Aloittelevien karppien euforia ällöttää päivä päivältä enemmän.

Muutat luolaan ja ryhdyt askeetiksi. Rukoilet kuusi tuntia päivässä rohdinpaidassa. Jätät karppifoorumin, kun törmäät valoravinnon pilkkaamisen. Kohtaat yhtä paljon kieltäymyksiä kuin jos olisit valoravinnolla. Sitten yksi päivä syöt pizzan ja vaivut nirvanaan. Paino tietysti palaa entiselleen. Olet takaisin lähtöruudussa.

ViestiLähetetty: 2011-04-13 08:38:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketokarppaus on oma osastonsa, johon mielelläni usein liityn. :)

Kun aloittelin karppausta, oli työtä ja tuskaa saada hiilarit alle 100 g/pvä. Nyt kun laskenut alle 20 g/pvä, on yllättynyt miten hyvä olo voi yhä olla.

Ei ole mielihaluja Geisha-patukoihin. :D

Ei mullakaan mitään erityisiä mielihaluja ole :) en vaan näin ei-laihduttavana karppina usko kieltoihin tai oikein itsekuriinkaan. Mutta se on mulla enemmänkin elämänkatsomusasia. Yksi suurin syy mun karppaukseen on se, että haluan nauttia elämästä ihan 100% vailla tarvetta mihinkään erityiseen kieltäytymiseen ja itsekuriin.

Tämä ei siis ollut mikään vastakommentti, etteikö ketokarppaajat voisi nauttia elämästä! mulle se ei vaan sovi ja luulen, että osalle karpeista se vaatii liikaa kieltäytymistä, joka taas sitten voi johtaa repsuihin.

Tärkeintähän olisi jokaisen löytää se ihan oma tapa.

ViestiLähetetty: 2011-04-13 08:46:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mämmiin, erityisesti Saaioisten. Sokerilla kuorrtettuna kerman kera. :smt110

ViestiLähetetty: 2011-04-13 09:09:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tepa kirjoitti:
Mämmiin, erityisesti Saaioisten. Sokerilla kuorrtettuna kerman kera. :smt110

Aion kyllä sallia sen itselleni pääsiäisenä. Kokonaisen roveen :mrgreen:.

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

ViestiLähetetty: 2011-04-13 11:40:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luomumämmi on hyvää, kermaa vain päälle. Mihin sitä sokeria tarvitaan? Tuo on kyllä makeaa ilmankin.

ViestiLähetetty: 2011-04-13 13:45:46 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mamachi kirjoitti:
Luomumämmi on hyvää, kermaa vain päälle. Mihin sitä sokeria tarvitaan? Tuo on kyllä makeaa ilmankin.

Luomumämmi minäkin oon joka pääisiäinen pikkasen syönyt mutta en ymmärrä että siihen vielä pitäs sokeria ripotella, kun ilmankin on ihan riittävän makeaa. Sokerilla en kyllä sais syötyä mitenkään.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-04-13 13:57:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mamachi kirjoitti:

Itse söin ennen aina sokerin kera. Näin karpatessa sitä sokeria ei kyllä kaipaa, kun tuntuu supermakealta ilmankin.

ViestiLähetetty: 2011-04-13 14:41:07 
Poissa
sintti
sintti

Tuttuja asioita tässä ketjussa. Kuten els tuolla edellä mainitsi pitkästä matkasta löytää se itselle sopiva ruoka, olen minäkin vielä etsintävaiheessa sopivan ruokavalion suhteen vaikka karppausta on takana pari vuotta, joista viimeiset 6kk olen tosissani yrittänyt etsiä syytä sokerihimoon. Siinä on tahdonvoima koetuksella kun kroppa huutaa sokeria/kahvia/hiilaria jotain millä korjata kurja olotila. Fyysiset oireet mm. ihottumat, akne ovat pysyneet poissa mutta psyykkistä tasapainoa ei ole vielä löytynyt. Hiilarit ja ilmeisesti kofeiini aiheuttaa mielenmuutoksia, väsymystä, ärtymystä jne.. Jokin aika sitten törmäsin termiin ei-diabeettinen hypoglykemia. Eli verensokeri laskee liian alas tai muuten heittelee voimakkaasti. Eli himoitsen ruokia, joilla saan verensokerin taas nousuun kunnes tulee taas lasku ja tarvitsen lisää ja siinä sitä ollaan kierteessä. Tällä hetkellä huomioitani on että viljojen ja sokerin välttelyn lisäksi syömishimoa aiheuttaa mm. kahvi ja maitotuotteet.

ViestiLähetetty: 2011-04-13 15:02:39 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minulla on terveysvaikutukset niin isot että pitäydyn karppiruoissa. Kompastua voin sellaisiin ruokailujen ulkopuolella tapahtuviin kuin että päiväkahvi ei maistukkaan jälkiruokana vaan välipalana ja siihen lorahtaakin puolta enemmän kermaa kuin silloin alkuaikoina. Turkkilaista voi käyttää ruokiin, mutta ei sitten esim. iltapalaksi edes kerman kera. Punkkua kannattaa ostaa kotiin vain se yksi pullo, komerossa joku vika kun ei säily jos ostaa useamman. Mutta ilman pärjää parikin kuukautta kevyesti jos ei ole illallisvieraita. Nuo ylimääräiset tuntuu painossa, vaikka en laihduta niin en viitsi ylöspäinkään mennä. Mutta nälän saa aterioilla syödä pois.

ViestiLähetetty: 2011-04-13 21:09:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en ole kokenut 7kk karppauksen kokemuksella mutta vastaan silti.Luulen että se miksi ei kompastu johtuu nimenomaan siitä kuinka paljon kokee hyötyvänsä karppauksesta.Itselläni on niin paljon hyötytekijöitä että olisin idiootti jos en noudattaisi ko. ruokavaliota.Nämä parantuneet selvästi:Verenpaine normaali,ilmavaivat loppuneet,huomattavan pirteä,mieli virkeä,nukun hyvin,laktoosivaiva parantunut huomattavasti,liikkuvuus parantunut,olen laihtunut,jotkut vuosia vaivanneet vaivat hävinneet mm. nilkasta.
En siis halua luopua edellämainituista eduista joten mun on helppo jatkaa tämän ruokavalion noudattamista. :D

ViestiLähetetty: 2011-04-14 15:08:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En nyt tiedä pitääkö kahvista jättää kerma pois. Itse laihdun edelleen, vaikka juonkin pari kertaa päivässä tuplaespresson noin desillä 38% kermaa + steviaa kymmenkunta tippaa :) Ketohommia siis. 1 dl kermaa sisältää ainakin itsellä sen 2,5 g eli eipä sillä helposti saa päivän hiiriä edes tuonne 20 g tienoille (ruuat itsellä sellaista 10 g hh päivässä).

ViestiLähetetty: 2011-04-14 22:28:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pienetär kirjoitti:
mikä halua syödä vain nautinnon vuoksi.

Jotkut haluavat kukkia haudalleen, minä haluaisin kunnon pizzan.

Minulla on tähtiporttielimistö, joka kerta kun vihollinen on saatu nujerrettua, tulee toinen, jolla on entistä parempi teknologia tai entinen vihollinen keksii paremman teknologian.

Ennen pelkkä perusatkins laihdutti, sitten elimistö keksi muuttaa proteiinia hiilariksi. Sen jälkeen proteiinia piti syödä kerralla korkeintaan lihapullan kokoinen määrä. Hyvästi pihvit! No, en kerinnyt oppia oikeasti niistä pitämäänkään. Vieläkin jumittaa. Pois kahvi ja tee. Ei enää kahvihetkiä kavereitten kanssa ellet kanniskele rooibos tai yrttiteepusseja taskussa. Ne maistuvat kaikki samalta. Toisaalta, et voi syödä myöskään kahvileipiä. Wienereitä minun haudalleni kanssa. Tajuavatkohan ihmiset omaa kevytmielisyyttään kun pistävät niitä tarjolle, se on ihan sama kuin vetäisi internetin Nigeriaan.
Sitten huomaat, että maitotuotteet lihottavat. Vähän aikaa oletkin hehkuttanut, kuinka voi on terveellistä ja hyvää. Leikkaat ruokapyramidistasi suuren osan ja ihmiskunnan historiasta 4000 vuotta kulinaarista historiaa. Siirryt myös Puskan porukoihin takaisin, joissa ei voita. Ei myöskään alkavan karpin kevytmielistä ja euforista kermalla läträämistä, ei Erkkiä, ei Partaäijää, ei Valion eikä Pirkan turkkiyoghurtteja. Lopulta punainen liha ja lohikin jumittavat. Syöt ruotoisia sinttejä ja kusenhajuisia munuaisia. Aloittelevien karppien euforia ällöttää päivä päivältä enemmän.

Muutat luolaan ja ryhdyt askeetiksi. Rukoilet kuusi tuntia päivässä rohdinpaidassa. Jätät karppifoorumin, kun törmäät valoravinnon pilkkaamisen. Kohtaat yhtä paljon kieltäymyksiä kuin jos olisit valoravinnolla. Sitten yksi päivä syöt pizzan ja vaivut nirvanaan. Paino tietysti palaa entiselleen. Olet takaisin lähtöruudussa.

Traaginen, mutta hyvin kirjoitettu ja koskettava kertomus. Jos tämä nyt yhtään lohduttaa... :(

ViestiLähetetty: 2011-04-15 01:36:18 
Poissa
Leijona
Leijona

Mä löydän aika paljon samankaltaisuuksia pienettären tekstin kanssa. Toki mä juon liikaa, mutta ei kait ne syömisetkään ihan kohillaan ole. Toisaalta aina kun karppaan ihan oikeasti oman lemppariguruni ohjeilla, niin kyllä se vaan toimii. Joku siinäkin silti mättää kun siinä ei voi pysyä.

Sitähän mä kait vissiin oon yrittäny kysyä, että, mitä teen väärin. Siis miksi olen juoppo ja repsahdan. Miksi aivojeni välittäjäaineet ovat solmussa ilman viinaa tai hiilareita. Ei kait tähän kukaan minua tuntematta ja tutkimatta osaakaan vastata, enkä sitä ootakaan. Kunhan kyselen ja yritän saada itseni motivoitua ottamaan asiasta oikeasti selvää, eikä vaan haaveilla ja ihmetellä täällä itsekurin puutettaan.

Jatkakaa toki, vaikka minun mielestäni tämä ketju on jo ylittänyt kynnyksen, jossa forumin anti tuli jo sanotuksi. Itse en enää tähän puutu. Kiitos kaikille.

Soitan het huomenna (tai siis seuraava arkipäivähän on maanantai) omalääkärille ja pyydän häntä kartoittamaan pääni sisällä vallitsevan tilanteen. Mun on vaan pakko uskoa, että ruokavalio tai päihteet yhtäaikaa tai toisistaan irrotettunakaan eivät sitä korjaa. Tarvitaan siis analyysi, korjaussuunitelma ja ennenkaikkea rautainen tahto tehdä se. Tuohon viimeiseen otan ilomielin kannustusta vastaan.

ViestiLähetetty: 2011-04-15 06:18:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

haili kirjoitti:
Mä löydän aika paljon samankaltaisuuksia pienettären tekstin kanssa. Toki mä juon liikaa, mutta ei kait ne syömisetkään ihan kohillaan ole. Toisaalta aina kun karppaan ihan oikeasti oman lemppariguruni ohjeilla, niin kyllä se vaan toimii. Joku siinäkin silti mättää kun siinä ei voi pysyä.

Sitähän mä kait vissiin oon yrittäny kysyä, että, mitä teen väärin. Siis miksi olen juoppo ja repsahdan. Miksi aivojeni välittäjäaineet ovat solmussa ilman viinaa tai hiilareita. Ei kait tähän kukaan minua tuntematta ja tutkimatta osaakaan vastata, enkä sitä ootakaan. Kunhan kyselen ja yritän saada itseni motivoitua ottamaan asiasta oikeasti selvää, eikä vaan haaveilla ja ihmetellä täällä itsekurin puutettaan.

Jatkakaa toki, vaikka minun mielestäni tämä ketju on jo ylittänyt kynnyksen, jossa forumin anti tuli jo sanotuksi. Itse en enää tähän puutu. Kiitos kaikille.

Soitan het huomenna (tai siis seuraava arkipäivähän on maanantai) omalääkärille ja pyydän häntä kartoittamaan pääni sisällä vallitsevan tilanteen. Mun on vaan pakko uskoa, että ruokavalio tai päihteet yhtäaikaa tai toisistaan irrotettunakaan eivät sitä korjaa. Tarvitaan siis analyysi, korjaussuunitelma ja ennenkaikkea rautainen tahto tehdä se. Tuohon viimeiseen otan ilomielin kannustusta vastaan.

=D> täältä tulee kannustusta! Hyvä Haili!

ViestiLähetetty: 2011-04-15 07:25:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^ Minulta kans kannustusta. :)

Ja siitä alkohoolista etenkin sen verran voin sanoa ihan omasta kokemuksesta, että liikaa käytettynä se vasta ne aivojen välittäjäaineet solmuun saakin.
Siinä menee dopamiinitasot ylös alas kuin verensokeri hiilarihelvetissä ja serotoniinista jatkuva jäytävä vaje. Siksi monet suurkuluttajat kärsii masennuksesta.

Itse en olis onnistunut varmasti missään painonpudotuksessa tai edes karppauksessa ikinä, jos hörppisin edes viikottain, saati useammin.

PS. Se seuraava arkipäivä on muuten just tänään, eikä maanantaina. :)

ViestiLähetetty: 2011-04-15 08:04:04 
Poissa
Leijona
Leijona

Kirjoitin viestini perjantain puolella ja käytin sanaa huomenna, joka siis tuottaa tulokseksi lauantain... eikö. Silloin tämä kyseessä oleva lääkäriasema ei ole auki. Johtaa siis joko tähän päivään, jolloin termi olisi ollut tänään tai sitten maanantaihin, joka sentään pätee termiin seuraava arkipäivä.

Mieti kuinka monta merkkiä tuohonkin kiertelyyn ja kaarteluun meni? Näyttää siltä kuin kiertelisin vastuuta. Ja todellisuudessa, niin juuri teenkin. Ei se niin vitun helppoo oo tunnustaa olevansa juoppo, joka ei kykene enää omaehtoisiin päätöksiin juomisestaan. Vituttaa hippasen ankarasti kun vierestä katoo kavereita samasta syystä. Kuolee, lähtee katkolle, muuttaa muualle. Oisko aika vaihtaa kavereita? No ei.

Olisi aika tehdä asian hyväksi jotain. Karppaus ei ole se lääke... sen jo tiedän. Siihen tarvitaan vähän enempi apuja ja analyysia. Yks perhanan syömätön hiilarigramma on pisara meressä isossa kuvassa. Eikä siihen auta erkit tai optimaalit eikä muukaan. Se on vaan teennäistä haaveilua, joka ei muutu todelliseksi avuksi sitten koskaan. Mulle on ihan turha tulla jauhamaan jostain JK:n väitteistä, tai jonkun Dianan superdieteeistä. Sori vaan. Ne ei toimi.

Totuus on se, että jos ei taho, niin sitten ei vaan taho. Ei se ole ohjeistuksesta kiinni. Se on vain ja ainoastaan kiinni halusta ja sitä nää teidän gurut ei mun päähän saa. Se halu täytyy löytyä ensin, jotta niistä hienoista ohjeista olisi apua. Siis mistä halu. Ei ole mikään mennyt vituiksi. Hoidan työni. Lapseni läsnäollessa otan max yhden saunabissen ja yhden hikibissen. Se oli siinä. En siis jää jälkeen mistään, en lintsaa. Kaikki vapaa-aika toisaalta menee tissutellessa.

Toisaalta tää kuuluisi jo omaan ketjuunsa. Jotta asia kuitenkin valkenisi niille tuhansille karppauksen hehkuttajille, niin ei se todellakaan ole kaikille ruusuilla tanssimista. Ei alkuunkaan. Onneksi sentään suurimmalle osalle on.

ViestiLähetetty: 2011-04-15 08:42:40 
Poissa
apina
apina

Mutta onhan karppaus osa sitä hyvää elämässä? Niinku plussaa? Jos ei muuten, niin ymmärtää kuitenkin syödä edes jotain terveellistä, vaikka muuten repsahteleekin.
Citius altius fortius vaan, voimaa ja rohkeutta! :D

ViestiLähetetty: 2011-04-15 08:53:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Syöt ruotoisia sinttejä ja kusenhajuisia munuaisia.

parasta herkkua :lol:

kohtuus kaikessa :wink:

ViestiLähetetty: 2011-04-15 09:05:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili kirjoitti:
Mieti kuinka monta merkkiä tuohonkin kiertelyyn ja kaarteluun meni? Näyttää siltä kuin kiertelisin vastuuta. Ja todellisuudessa, niin juuri teenkin. Ei se niin vitun helppoo oo tunnustaa olevansa juoppo, joka ei kykene enää omaehtoisiin päätöksiin juomisestaan. Vituttaa hippasen ankarasti kun vierestä katoo kavereita samasta syystä. Kuolee, lähtee katkolle, muuttaa muualle. Oisko aika vaihtaa kavereita? No ei.

Olisi aika tehdä asian hyväksi jotain. Karppaus ei ole se lääke... sen jo tiedän. Siihen tarvitaan vähän enempi apuja ja analyysia.

Totuus on se, että jos ei taho, niin sitten ei vaan taho. Ei se ole ohjeistuksesta kiinni. *** Se halu täytyy löytyä ensin, jotta niistä hienoista ohjeista olisi apua.

Haili, tuon ymmärtäminen on jo puoli voittoa. Erittäin läheltä samanlaista tilannetta seuranneena, mä toivotan sulle ihan hirmusti tsemppiä ja ennenkaikkea luopumisen taitoa sellaisesta, jota et itse pidä itsellesi hyvänä. :) Tämä saattaa olla yllättävän vaikeaa, siksi kannattaa ympäröidä itsensä ihmisillä, jotka tukevat sun kasvua ihmisenä, eikä jumittaa niiden kanssa, jotka ei itse uskalla kasvaa.

ViestiLähetetty: 2011-04-15 09:24:09 
Poissa
Leijona
Leijona

^Arvaas paljonko ahisti laittaa tää yleiselle ja julkiseen nettiin. Tää on niin pieni kylä, että kyllä mut helposti tunnistaa jos vaikka 10% mun viesteistä tavaa. Tää on vaan vaatimus itselleni tehä jotain. Ei voi enää kaarrella tai kierrellä. On vaan tehtävä niitä oikeita valintoja. Jos totta puhutaan, niin karppaus ei ole se valinta. Terveellinen helposti laitettava ruoka on, mutta se ei saa sisältää sääntöjä makrojen tai mikrojen suhteen. Ei mitään muuta kuin maku ja kylläisyys. Toki se mun tapauksessa on vähintään 6pv viikossa ihan hyväksyttävää karppia kun en syö paljoo muuta kuin verta, kalaa, lintuja ja nisäkkäitä, mutta sitä ei saa tiedostaa tai siitä otan paineita. Paineet eivät nyt sovi.

Tää on toisaalta tosi mukavaa, kun saa lopultakin sanoa sen ääneen. Ei tartte enää esittää muuta kuin on. Se on ehkä se eka askel, kun edes tietää kuka on. Neljä vuotta tähänkin hommaan sit tarvittiin, minkä muut on tienny koko ajan. Näin sitä ihminen muuttuu ja herää. Ei tää mun tulevaa viikonloppua miksikään muuta. Nyt jo oon pikku pöhnässä, kun parilla keppanalla korjasin eilistä karaoke iltaa. Mut maanantaina on duuni ja oon mä edelleen niin työnarkki, että työmoraali on aina suurempi kuin viinan himo... onneksi.

Nyt toivon välittömästi yhtä asiaa. Älkää ottako kukaan itteenne tästä ketjusta, vaikka tää meni vähän jo ot ja mun alkoholismin korjaamiseksi. Teidän kaikkien arvokkaat viestit auttaa vielä jonain päivänä jotain uutta tai jo kokeneempaa karppia löytämään oman juttunsa. Se on varma.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00