mortigma kirjoitti:
Pakko kommentoida sivusta oma mielipiteeni kun lueskelin Toisinsyöjän sekä Skvimon kommentteja, että liha on lihaa oli se sitten valkoista tai punaista, kalasta tai kanasta, naudasta tai apinasta. Kasvissyöjä eli vegetaristi syö nimenomaan vain kasviksia ja eläinkunnan tuotteita poislukien kaiken lihan. Vegaanit taas on selvä juttu, eli eivät syö mitään eläinkunnan tuotteita.
Olen itse asiassa ihan samaa mieltä, eli kenenkään joka syö minkään eläimen lihaa - olipa se lintu, kala tahi nisäkäs - ei tulisi kutsua itseään kasvissyöjäksi, mutta minä olen mennyt enemmistön määritelmien mukaan, kun olen tästä kirjoittanut tässä ketjussa. Skvimo ei ilmeisesti ole tästä selvillä, tai ole kuullut tästä, tai piittaa tästä kun nostaa asian näin 'uutena' jotenkin täällä esiin.
Minun aloitteestani ei todellakaan ole näitä lakto- ovo- ja fisu- alkuliitteitä kasvissyöntiin liitetty, ihan muut ovat ne ennen minua keksineet. Tosi yleistä on nimenomaan se, että on kasvikset+maitotuotteet+munat, koska silloin ajatellaan ettei ole tarvinnut tappaa eläintä proteiinin vuoksi. Sen jotenkin vielä ymmärrän, mutta että lintua ja kalaa syövät kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, minusta se on ihan vaan tekopyhää. Voi kuitenkin olla ihan hyödyllistä määritellä vaikka silloin kun illalliskutsujen emäntä kysyy etukäteen onko allergioita tai erikoisruokavalioja: Jos minulle sanoo vaikka lakto-ovo-vegetaari, tiedän tasan mitä voin tarjota ja mitä en.
Viimeisimmissä tutkimuksissa on todettu muuten kasvien reagoivan jopa ääniin. Ennestään on jo tiedetty että ne kommunikoivat keskenään feromoneilla ja että ne kykenevät myös 'säikähtämään.' Kasveillakin on siis tunteet: Homma nyt vaan menee niin että syödäkseen on jotain tapettava ja on törkeää 'lajismia' pitää eläimiä kasveja arvokkaampana tässä suhteessa. Jokainen joka syö yhtään mitään tappaa koko ajan, koska sen salaatin ainesten pinnalla olevat bakteerit ainakin kuolevat vatsassa ja kasvi kuolee myös kun sato korjataan. JOtta voisi syödä on pakko tappaa. JOs sitä ei siedä, voi paastota itsensä hengiltä moraalisessa ylemmyydessään samalla paistatellen.
Tästä syystä pidän ideologista kasvissyöntiä erittäin tekopyhänä puuhana, varsinkin silloin kun proteiininlähde on soija: Brasilia on maailman suurin soijanviljelijä ja siellä paitsi että kaatuu sademetsää ja tuhoutuu luonnonkansojen perinteisiä elinalueita peltojen raivaamisen vuoksi, myös tapetaan näitä metsähakkuita vastustavia aktivisteja. KUn en syö soijaa, minun ruokani takia ei sentään tapeta ihmisiä. Soijansyöjien soijan vuoksi tapetaan.