karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 03:01:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lihaton tammikuu
ViestiLähetetty: 2014-01-12 14:36:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
skvimo kirjoitti:
Nyt on kyllä termit pahasti hukassa :lol: Vegaani ei tosiaan syö tai käytä mitään eläinkunnan tuotteita, mutta useimmat kasvissyöjät (lakto-ovot) syövät maitotuotteita ja munia ja ovat silti kasvissyöjiä. Jos ei syö punaista lihaa niin ei syö punaista lihaa eli kerrottakoon se näin. Kasvissyönnin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Ja vegaani ei syö edes esmes hunajaa tai käytä nahkakenkiä.

Miten niin termit hukassa?
Et sitten koskaan ole kuullut esimerkiksi käsitettä laktovegetaari tai lakto-ovo-vegetaari?

I rest my case.

ViestiLähetetty: 2014-01-12 15:12:47 
Poissa
sintti
sintti

Me muuten tehtiin taannoin kesäkurpitsalasagnea, ja ihan vilpittömästi puhuttiin siitä kasvislasagnena, koska korvattiin pastalevyt KASVIKSILLA. Ei tullut ensin mieleenkään, ettei ihan rajoittuneimmille kasvissyöjille tosiaan kelpaa jauhelihasoosi. :)

ViestiLähetetty: 2014-01-12 15:58:20 
Poissa
sintti
sintti

Pakko kommentoida sivusta oma mielipiteeni kun lueskelin Toisinsyöjän sekä Skvimon kommentteja, että liha on lihaa oli se sitten valkoista tai punaista, kalasta tai kanasta, naudasta tai apinasta. Kasvissyöjä eli vegetaristi syö nimenomaan vain kasviksia ja eläinkunnan tuotteita poislukien kaiken lihan. Vegaanit taas on selvä juttu, eli eivät syö mitään eläinkunnan tuotteita.

Joskus mietin, mistä lähtien kana tai kala ei ole ollut lihaa. Ihmettelen, miten kukaan vegetaristiksi itseään kutsuva sanoo syövänsä kalaa tai siipikarjaa, ne on lihaa. Oikea termi tuolle ruokavaliosuuntaukselle mielestäni olisi "punaisen lihan välttäjä", eli kaikki kelpaa paitsi edellä mainittu terveystieteiden musta lammas. Tämänkin mielipiteen taustalla siis minä, mielipide.

"Vegetaristi" joka syö myös kalaa ja/tai siipikarjaa on sitten jotain muuta, kuin vegetaristi. Omasta mielestäni ei ole muuta kuin vegetaristi, mutta näillehän on ilmeisesti upeat hienot nimetkin, kuten pesko-lacto-ovo-vegetaristi ja mitähän muita "suuntauksia" näillekin on. Sinänsä on harhaanjohtavaa sanoa vegetaristi, sillä sana luo mielikuvan ainoastaan kasvikunnan tuotteilla pärjäävästä henkilöstä ja kaikki etuliitteet vain sotkee koko asiaa... Pilke silmäkulmaan, olen sekasyöjä niin olen todennäköisesti pesco-lacto-ovo-liha-vegetaristi, eli kaikki käy paitsi viljat... Mitä jos keskittyisin kuitenkin olemaan pelkkä minä ilman turhaa lokerointia. :oops:

Ketjun aiheesta. Olen aikoinaan ollut vegetaristi. Eli en syönyt lihaa missään muodossa, edes kalaa tai kanaa. Kananmunat oli ok, kuten liivate makeisissa jne jne... Se perussetti siis. Olen myös ollut tuon ajanjakson jälkeen vegaanina periaatesyistä, mutta oireileva anemia ajoi minut takaisin sekakäyttäjäksi ja sieltä olen jalostunut syömään lchf-tyylillä jo pidemmän aikaa. En ollut ihan niin fanaattinen eläinrakastaja, että vaarantaisin oman terveyteni sen onnentunteen tähden, mitä koin kun kävelin lihahyllyn ohi ja menin luomuosastolle. Mutta erilaiset teemakuukaudet, kuten herkuton helmikuu, lihaton lokakuu ja tipaton tammikuu (yms) on mukavaa piristettä ruokavaliolle, keholle ja etenkin arjistuneelle ihmismielelle. Uusia makuja on mukava etsiä ja tiedä sitten, jos kokeilusta tarttuu jotain eksoottisempaa ruokavalioon :)

Kuulumisia päiväkirjassani Elämäni soturina

ViestiLähetetty: 2014-01-12 16:25:02 
Poissa
voinen
voinen

mortigma kirjoitti:
Mutta erilaiset teemakuukaudet, kuten herkuton helmikuu, lihaton lokakuu ja tipaton tammikuu (yms) on mukavaa piristettä ruokavaliolle, keholle ja etenkin arjistuneelle ihmismielelle. Uusia makuja on mukava etsiä ja tiedä sitten, jos kokeilusta tarttuu jotain eksoottisempaa ruokavalioon :)

Vai herkuton helmikuu? Minä ajattelin nyt ajatella positiivisesti ja viettää herkullista helmikuuta. Ei siis mitään pois vaan nimenomaan syöden (ja juoden) herkkuja ja vain herkkuja. Se mikä minusta on herkullista on tietenkin minun oma asiani, makuni ja valintani! :smt118 :koki: :smt016

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2014-01-12 17:36:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

mortigmalle: tervetuloa joukkoon.
Olen itsekin niitä, jotka ovat lihatonta jo tosissaan kokeilleet ja siitä oppirahansa maksaneet, jopa korkojen kera, niin ettei enää tarvitse. Silti monikin karppilan kampanja on ollut hyödyllinen, varsinkin omien vakaiden uskomusten heiluttajina :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-13 08:41:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mortigma kirjoitti:
Pakko kommentoida sivusta oma mielipiteeni kun lueskelin Toisinsyöjän sekä Skvimon kommentteja, että liha on lihaa oli se sitten valkoista tai punaista, kalasta tai kanasta, naudasta tai apinasta. Kasvissyöjä eli vegetaristi syö nimenomaan vain kasviksia ja eläinkunnan tuotteita poislukien kaiken lihan. Vegaanit taas on selvä juttu, eli eivät syö mitään eläinkunnan tuotteita.

Olen itse asiassa ihan samaa mieltä, eli kenenkään joka syö minkään eläimen lihaa - olipa se lintu, kala tahi nisäkäs - ei tulisi kutsua itseään kasvissyöjäksi, mutta minä olen mennyt enemmistön määritelmien mukaan, kun olen tästä kirjoittanut tässä ketjussa. Skvimo ei ilmeisesti ole tästä selvillä, tai ole kuullut tästä, tai piittaa tästä kun nostaa asian näin 'uutena' jotenkin täällä esiin.

Minun aloitteestani ei todellakaan ole näitä lakto- ovo- ja fisu- alkuliitteitä kasvissyöntiin liitetty, ihan muut ovat ne ennen minua keksineet. Tosi yleistä on nimenomaan se, että on kasvikset+maitotuotteet+munat, koska silloin ajatellaan ettei ole tarvinnut tappaa eläintä proteiinin vuoksi. Sen jotenkin vielä ymmärrän, mutta että lintua ja kalaa syövät kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, minusta se on ihan vaan tekopyhää. Voi kuitenkin olla ihan hyödyllistä määritellä vaikka silloin kun illalliskutsujen emäntä kysyy etukäteen onko allergioita tai erikoisruokavalioja: Jos minulle sanoo vaikka lakto-ovo-vegetaari, tiedän tasan mitä voin tarjota ja mitä en.

Viimeisimmissä tutkimuksissa on todettu muuten kasvien reagoivan jopa ääniin. Ennestään on jo tiedetty että ne kommunikoivat keskenään feromoneilla ja että ne kykenevät myös 'säikähtämään.' Kasveillakin on siis tunteet: Homma nyt vaan menee niin että syödäkseen on jotain tapettava ja on törkeää 'lajismia' pitää eläimiä kasveja arvokkaampana tässä suhteessa. Jokainen joka syö yhtään mitään tappaa koko ajan, koska sen salaatin ainesten pinnalla olevat bakteerit ainakin kuolevat vatsassa ja kasvi kuolee myös kun sato korjataan. JOtta voisi syödä on pakko tappaa. JOs sitä ei siedä, voi paastota itsensä hengiltä moraalisessa ylemmyydessään samalla paistatellen. :D

Tästä syystä pidän ideologista kasvissyöntiä erittäin tekopyhänä puuhana, varsinkin silloin kun proteiininlähde on soija: Brasilia on maailman suurin soijanviljelijä ja siellä paitsi että kaatuu sademetsää ja tuhoutuu luonnonkansojen perinteisiä elinalueita peltojen raivaamisen vuoksi, myös tapetaan näitä metsähakkuita vastustavia aktivisteja. KUn en syö soijaa, minun ruokani takia ei sentään tapeta ihmisiä. Soijansyöjien soijan vuoksi tapetaan.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-01-13 10:18:19 
Poissa
sintti
sintti

pönkerö kirjoitti:
mortigma kirjoitti:
Mutta erilaiset teemakuukaudet, kuten herkuton helmikuu, lihaton lokakuu ja tipaton tammikuu (yms) on mukavaa piristettä ruokavaliolle, keholle ja etenkin arjistuneelle ihmismielelle. Uusia makuja on mukava etsiä ja tiedä sitten, jos kokeilusta tarttuu jotain eksoottisempaa ruokavalioon :)

Vai herkuton helmikuu? Minä ajattelin nyt ajatella positiivisesti ja viettää herkullista helmikuuta. Ei siis mitään pois vaan nimenomaan syöden (ja juoden) herkkuja ja vain herkkuja. Se mikä minusta on herkullista on tietenkin minun oma asiani, makuni ja valintani! :smt118 :koki: :smt016

Herkuton helmikuu, kyllä! Siis jos teemana on -ton-loppuiset, niin herkuton.. Haaste sekin ;)

Ja kiitos ELS, sain vihdoin tunnukset tehtyä jo jonkin aikaa keskustelupalstaa seuranneena.

Toisinsyöjä, juurikin näin. Jaamme saman mielipiteen. Monet tuttavapiirissäni kertovat olevansa vegetaristeja mutta toisin käy, kun menemme hyvään kebab-ravintolaan lounaalle tms. Ruokapöydässä tuleekin keskustelua siitä, miten vegetaristikin syö joskus lihaa :mrgreen:

Kun tosiaan olin vegaani ja käytin soijaa sen kaikissa olomuodoissaan, olin varmaankin silloin isompi uhka ilmastolle kuin sekasyöjänä joka valitsee mieluummin kotimaisen vaihtoehdon. Äärettömän tekopyhää, vaikka omat ähtökohdat olivat enemmän eläinten suojelun puolella kuin ilmastomuutoksen murehtimisessa. Ravintoketju nyt vain menee niin, että tapettava on että voi syödä, oli se kasvi tai eläin... Olen vihdoin tullut ymmärrykseen, että olen ihmisyyteni uhri tässä :lol:

ViestiLähetetty: 2014-01-13 16:02:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

tasta luokittelusta tuli mieleen. tapasin kerran pariskunnan jotka sanoivat olevansa kasvissyojia. saantona oli etta mitaan milla on silmat ei saa syoda. olen tuota monta kertaa miettinyt ja mielestani se kuulostaa fiksuimmalta saannolta maaritella "lihaton" ruokavalio.

ViestiLähetetty: 2014-01-13 20:13:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kumma kyllä kärsivien eläinten syönti ja sikojen keittäminen elävänä auttaa sinkin puutokseen ja muuhun vegehörhöilyyn.

:lol:

ViestiLähetetty: 2014-01-13 20:46:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hoyryjyra kirjoitti:
tasta luokittelusta tuli mieleen. tapasin kerran pariskunnan jotka sanoivat olevansa kasvissyojia. saantona oli etta mitaan milla on silmat ei saa syoda. olen tuota monta kertaa miettinyt ja mielestani se kuulostaa fiksuimmalta saannolta maaritella "lihaton" ruokavalio.

Jo aikanaan Kummelissakin kalalta puhkottiin silmät ettei se näkisi mitä sille tehdään. :D

ViestiLähetetty: 2014-01-13 21:41:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... ja kumma kyllä, toukkakin kärsii reaktioista päätellen mitä ilmeisimmin ihan siinä missä silmällisetkin jyrsijät, kun sen iho poltetaan syövyttävällä nesteellä tehoviljapellolla... mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että tuskan ja kivun määrää ei vähennetä (eikä maapallon ekologiaa paranneta) ainakaan veganismilla. Sääli sinänsä, olisi niin kivaa kun vain se minkä me näemme tuottaisi oikeastikin tuskaa. Mikään kun ei ole niin helppoa kuin silmien sulkeminen...

ViestiLähetetty: 2014-01-14 22:14:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
Lasken ihan pelkän luuliemenkin lihansyönniksi, koska ilman että eläin ihan kokonaan teurastetaan, en minäkään saa niitä luitani vaikka muut söisivätkin paistit ja fileet.

Olisiko tällä logiikalla veri salllittua? Sitähän voi ottaa eläimestä teurastamatta.

Buddhalaisissa luostareissa oli kuulemma sallittua kanaliemi mutta ei kanan liha. Samoin katolilaisessa(?) paastossa lihaliemi on sallittua mutta ei liha. Tiedän myös yhden kasvissyöjän joka syö perheen lihakeittoa mutta jättää vain siitä lihapalat syömättä.

Katolilaiset vetivät kilpikonnatkin melkeen sukupuuttoon kun se ei ollut lihaa???
Uskonnot on niin humpuukia.. En perustas syömisiäni niitten mukaan :D

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-01-14 22:21:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

minä myyn toukkia jos haluaa egologista proteiinia. Monipuolisesti ruokittuja :lol:

Tässä vähän ötököitten rasvakoostumuksesta
Kuva

Ja kanojen muniahan on jo tutkittu, että jauhomatoja saaneiden munat ovat korkeampia omega 3 rasvassa.
Tiiä sitten johtuuko siitä, että jauhomato on korvannut soijan ruokinnassa vai mistä, mutta hyvää tekee :)

For example, the composition of unsaturated omega-3 and six fatty acids in mealworms is comparable with that in fish (and higher than in cattle and pigs), and the protein, vitamin and mineral content of mealworms is similar to that in fish and meat.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 09:37:38 
Poissa
sintti
sintti

Mmmm, taidan laittaa tilauslistaa heti tulemaan Ronja-Aliisa :lol:

Eihän siitä ole kauaa, kun luin/kuulin uutisointia, että jossain päin Suomea aletaan kasvattaa toukkia, sillä ne on tulevaisuuden proteiini rehuissa? Alas soija :!: Harmi kyllä, en löytänyt mitään artikkelia aiheesta. Olenkohan sitten kuullut sen radiosta? Niin tai näin... Olen avoin :lol:

ViestiLähetetty: 2014-01-16 15:49:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu on se totta. Ko tilasta uutisoitiin vasta, että niillä menee hyvin ja näyttäs onnistuvan heillä se mihin ovat pyrkineet :)
Mutta he taitavat vielä kasvattaa vain eläimille :D

http://m.iltalehti.fi/ruoka/2013052617066960_ru.shtml

tuossa yksi juttu, mutta pitäs siitä löytyä jostain kattavempikin, vasta sen luin

ViestiLähetetty: 2014-01-16 17:32:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Monet perustelevat lihatonta ruokavaliotaan tällä: http://m.iltalehti.fi/ruoka/2014011417929620_ru.shtml

Eli sillä, että eläimet syövät soijaa. Tuon uutisen perusteella eniten soijaa kuluu kananlihan (tarkoittanee broileria?) tuotannossa. Naudat eivät tietääkseni eivätkä tuonkaan uutisen mukaan syö soijaa. Sianlihankin voi halutessaan ostaa soijattomalta tilalta, ainakin minun lähelläni tiettävästi on sellainen.

ViestiLähetetty: 2014-01-16 18:11:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Se suomalaisen talouseläimistön niukkasoijaisuus ja yllättävän hyvä rehuomavaraisuus näkyy itse asiassa mukavasti hooverin joku aika sitten postittamasta Suomen ravintotaseesta eli täältä:
http://www.maataloustilastot.fi/ravinto ... -tiedot_fi

Siihen on eritelty rehutuotantoon ja muuhun tulevat (enimmäkseen viljat ja palkokasvit) samoin kuin suomalaisten tuottamat tai tuomat/viemät (vain viljoilla on rehumerkitystä). Sekä rypsiä (rehuna) että papuja käytetään jo nyt myös rehutuotannossa. Ja jooei, heiniä ja AIV-rehua ei mainita (jos olisivat olisivat kasivksissa), koska ne eivät tule muutenkaan ihmisravinnoksi eivätkä siten vaikuta tuohon taseeseen.

ViestiLähetetty: 2014-01-22 19:15:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:

Sinkin puute johtui punaisen lihan puutteesta. Se korjaantui (sinkinpuuteläiskät hävisivät kynsistä ja tukka alkoi taas tuuhentua) lisäämällä punainen liha takaisin ruokavalioon. Maitotuotteet, munat, kala ja kana niinä vaatimattomina määrinä (ei edes joka päivä) mitä noina parina vuosikymmenenä söin, eivät riittäneet sinkinsaantiin. Nykyinen 300-500 g punaista lihaa viikossa - ei siis edes joka päivä ja vain puolet suomalaisten keskikulutuksesta - näyttää riittävän.

Sinkin puute johtui siitä, että et osannut vuosikymmenen "lihattomuudesta" huolimatta koostaa hyvää kasvispainotteista ruokavaliota.

Lainaa:
JOs vilkaiset lihaton tammikuu ketjua, niin siellä suurin osa porukkaa ei pidä munia, kalaa, maitotuotteita ja lintua lihana. MInäkin käsitän sillä NISÄKKÄÄN osia, en kaloja ja lintua. Sitten jos ei haluta niitäkään, pitää puhua ruokavaliosta ilman eläinkunnan tuotteita. Täysvegaanisesta siis.

Ihan sama mitä ihmiset käsittää, karppilassa nyt asiat ovat yleensä enemmän tai vähemmän sekaisin. Lihaton ruokavalio tarkoittaa ettei syödä lihaa, ei kalaa, ei riistaa, ei lintua eikä punaista lihaa. Ei eläinten lihaksia tai sisäelimiä. Ihan naurettavaa väittää että lihaton ruokavalio on ruokavalio ilman punaista lihaa :lol:

Eri asia jos kertoo olevansa mm. pescovegetaristi, joka syö kalaa, mutta silloin ei ole kasvissyöjä.

ViestiLähetetty: 2014-01-22 19:25:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:

Viimeisimmissä tutkimuksissa on todettu muuten kasvien reagoivan jopa ääniin. Ennestään on jo tiedetty että ne kommunikoivat keskenään feromoneilla ja että ne kykenevät myös 'säikähtämään.' Kasveillakin on siis tunteet: Homma nyt vaan menee niin että syödäkseen on jotain tapettava ja on törkeää 'lajismia' pitää eläimiä kasveja arvokkaampana tässä suhteessa. Jokainen joka syö yhtään mitään tappaa koko ajan, koska sen salaatin ainesten pinnalla olevat bakteerit ainakin kuolevat vatsassa ja kasvi kuolee myös kun sato korjataan. JOtta voisi syödä on pakko tappaa. JOs sitä ei siedä, voi paastota itsensä hengiltä moraalisessa ylemmyydessään samalla paistatellen. :D

Aaargh, vain karppilassa. "Kasvillakin on tunteet" "tapathan sinä kasvinkin" voi elämä. Jos rinnastaa tietoisen eläimen teurastamisen siihen että syö omalta pihamaalta rucolaa tai höyryttää porkkanaa, on kyllä täydellisesti kujalla ja taustalla on vain syynä perustella ja oikeuttaa lihan syöminen.

Lainaa:
Tästä syystä pidän ideologista kasvissyöntiä erittäin tekopyhänä puuhana, varsinkin silloin kun proteiininlähde on soija: Brasilia on maailman suurin soijanviljelijä ja siellä paitsi että kaatuu sademetsää ja tuhoutuu luonnonkansojen perinteisiä elinalueita peltojen raivaamisen vuoksi, myös tapetaan näitä metsähakkuita vastustavia aktivisteja. KUn en syö soijaa, minun ruokani takia ei sentään tapeta ihmisiä. Soijansyöjien soijan vuoksi tapetaan.

:lol: Voi herranjumala sentään. Mistähän sitä alottais. Ei varmaan kannata aloittaa lainkaan, olkoot :D

ViestiLähetetty: 2014-01-22 20:01:24 
Poissa
apina
apina

Faileo kirjoitti:
Voi herranjumala sentään. Mistähän sitä alottais. Ei varmaan kannata aloittaa lainkaan, olkoot

Aloita alusta? Alussa oli sana...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 151 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00