karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-21 20:47:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 778 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-03-31 14:54:43 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

jepejee kirjoitti:

Vastataan nyt vielä uudestaan:

Kattohan. Jos hankkis kiikarit seuraavaksi. :shock: Kiitos uudestaan vastaamisesta. :lol:

Mä en nykyään enää väsy kovasti iltapäivällä, kuten ennen tyroksiinin aloittamista, mutta väsyn edelleen aika tarkkaan näihin aikoihin. Siis noin kolmen, neljän aikoihin. Ysin aikaan illalla olen nukahtamispisteessä, mutta kun menen oikoseksi sänkyyn, niin uni on täysin kadoksissa ja saatan pyöriä sängyssä valveilla vielä kolmattakin tuntia. Yleensä herään ensimmäisen kerran klo 01-02 ja toisen kerran (se valvottava) neljän ja viiden välillä aamulla. Nyt kesäaikaan siirtyminen hieman sekoitti pakkaa.

Sanotaanko näin, että onneksi suurin stressin aihe tältä keväältä on ohi ja saan hieman rauhoittua. Mutta ihan mielenkiintoista nähdä, mitä sylkitestit sanovat.

ViestiLähetetty: 2014-03-31 15:31:10 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Nimenomaan lisämunuaisiin liittyy tuo heräily. 3-5 välillä valvominen varsinkin stressiin. Kaisa Jaakkolan hormonidietti-kirjoissa on noistakin juttua kivasti.

ViestiLähetetty: 2014-03-31 15:32:27 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

Ihan niinkuin mä en olisi kertaakaan lukenut Kaisan kirjoja. #-o
Pitää jälleen kerran ottaa ne luvun alle.

ViestiLähetetty: 2014-03-31 15:38:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No et ole ainut, jolla on lähellä enempi tietoa kuin aina itse tajuaakaan :lol: Saati niitä muistaisi :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2014-03-31 17:13:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei kaikki kilppariasioiden kanssa painiskelevat!

Itse olen ihan uusi täällä kilpirauhaskeskustelun puolella. En oikein tiedä, olisiko tästä pitänyt aloittaa uusi keskustelu, mutta en oikein tiennyt, minne alueelle sen olisin lisännyt... joten nöyränä pyytäisin apua teiltä kokemusta omaavilta omien kilppariarvojeni/oireideni suhteen. :mrgreen:

Kävin Helsingissä yksityisellä lääkäriasemalla hakemassa apua oireisiini, jotka olisivat mielestäni sopineet kilpirauhasongelmiin. Äidilläni on todettu vajaatoiminta, ja niin myös itselläni oli vajaatoimintaa vauvaiässä, jolloin arvot kuitenkin taisivat parantua itsekseen.

Nykyisin oireitani ovat mm. hikoilu, väsymys, hiusten lähtö, kuivat/kipeät silmät, kuiva iho, verenpaine (siis alapaine korkeahko), rytmihäiriöt, ripuli/ummetus vuorotellen, yleinen jaksamattomuus, alhainen ruumiinlämpö (ei juuri koskaan kuumetta)...

Sain tänään kuulla tulokset, jotka olivat lääkärin mukaan normaalit... eli seuraavat:
S-TSH: 3.0 (viite 0.3-4.5)
S-T4-V: 14 (viite 10-21)

Luin jostain, että TSH olisi hyvä olla alle 2 ja T4-V viitearvojen ylimmällä kolmanneksella. Onkohan näin?
Osaisiko kukaan teistä auttaa ja kommentoida oireitani/arvojani? Tuudittaudunko lääkärin sanaan oireistani huolimatta, vai hakeudunko lisätutkimuksiin esim. endokrinologille? Olisin todella kiitollinen kaikista kommenteista! :)

- Albert Einstein

Junie - hyväkarppausta reippaalla retkeilymielellä

ViestiLähetetty: 2014-03-31 19:53:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei tätä oikeasti jaksa enää kohta... taas ihan hillitön hengenahdistus ollu jo monta tuntia. Eilinen päivä meni ihan ok, ei ahdistanut missään vaiheessa pahasti, toissapäivänä taas sitäkin enemmän. Kävin pelailemassa sisäfutista (sujui hyvin, paremmin kuin aikoihin) eilen ja sen jälkeen tunsin jatkuvaa tarvetta "haukata" happea, mutta se kyllä onnistui koko ajan, että olo oli sikäli hyvä. Nukuinkin hyvin ja aamulla olo oli pirteä. No, joskus kolme tuntia heräämisestä tuli väsytyskohtaus ja happivajetta. Nyt se hengenhaukkaus jää taas puolitiehen, kuten se (liian) usein tekee, ja olo ei helpotu. Ehkä joka 5. kerta onnistuu syvään hengitys, vaikka koko ajan olisi tarve ja happivaje hirveä. FUUUUUUUU!

EDIT: Misukisun ketjua lukemalla olen päätynyt siihen, että kärsin hypoglykemiasta. Melko varmasti. Mutta misukisu ei kyllä missään vaiheessa maininnut happivajetta oireena, vaan eipä minullakaan ole kaikkia hänen oireitaan.

ViestiLähetetty: 2014-03-31 20:27:50 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi

juniemoon kirjoitti:
Sain tänään kuulla tulokset, jotka olivat lääkärin mukaan normaalit... eli seuraavat:
S-TSH: 3.0 (viite 0.3-4.5)
S-T4-V: 14 (viite 10-21)

Juu, onhan nuo viitteissä. Mulla tais olla ihan identtiset arvot, kun määrättiin tyroksiinit. Aivosumua riitti, meinasin nukahtaa istualleni jnejnejne.

Itse löysin piiniksen avustuksella hyvän funkkislääkärin, joka otti mut heti todesta. Jossain noita hyvistä lääkäreistä on listaa, mutta en nyt osaa sanoa, missä. :roll:

ViestiLähetetty: 2014-04-01 11:47:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko kenelläkään tietoa tuosta Jaakkolan mainostamasta Biosignature -mittauksesta? Onko ihan humpuukia, vai onko tuolla vankka biologinen/tieteellinen tausta? Ajattelin, että jos tuolla mittauksella selviäisi vähän näistä omista ongelmista tarkemmin, kun ei ole kovin kalliskaan...

Myös Food Detective -ruokayliherkkyystesti kiinnostaisi hintansa vuoksi, kun ovat niin kovin tyyriitä labroissa suoritettuina. Tuo on siis kotitesti, jota ainakin performancelab.fi -sivun lisämunuaisväsymyksestä kärsinyt bloggeri suositteli. Onko tuostakaan mitään tietoa kenelläkään?

ViestiLähetetty: 2014-04-01 13:36:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Bandita kirjoitti:
Juu, onhan nuo viitteissä. Mulla tais olla ihan identtiset arvot, kun määrättiin tyroksiinit. Aivosumua riitti, meinasin nukahtaa istualleni jnejnejne.
Itse löysin piiniksen avustuksella hyvän funkkislääkärin, joka otti mut heti todesta. Jossain noita hyvistä lääkäreistä on listaa, mutta en nyt osaa sanoa, missä. :roll:

Kiitos, Bandita. Täytynee löytää jostain pätevä lekuri. Tuo aivosumu on muuten tuttua mullekin :?

- Albert Einstein

Junie - hyväkarppausta reippaalla retkeilymielellä

ViestiLähetetty: 2014-04-01 17:44:38 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

jepejee kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa tuosta Jaakkolan mainostamasta Biosignature -mittauksesta? Onko ihan humpuukia, vai onko tuolla vankka biologinen/tieteellinen tausta? Ajattelin, että jos tuolla mittauksella selviäisi vähän näistä omista ongelmista tarkemmin, kun ei ole kovin kalliskaan...

Minä kävin BioSignaturessa uteliaisuuttani joskus muutama vuosi sitten, kävin Espoossa Jenni Levävaaralla, joka näytti nyt tuolla Suurimmassa Pudottajassakin olevan valmentajana. Se oli ihan mielenkiintoinen, mutta tavallaan ne omat rasvakertymäni tiesin muutenkin kun olin lukenut Kaisan kirjaa. Jenni kyllä totesi jo silloin heti kättelyssä, että näkee, ettei mun kroppa toimi kunnolla, turvotuksia ym. Monella tapaa olin koko käyntiin kyllä tyytyväinen.

ViestiLähetetty: 2014-04-01 18:02:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Jep, pitää harkita vielä tuota. Kajaanissa olisi lähin minua, ei mahdoton matka. Vaikka tiedänhän minä kyllä, että minussa oleva rasva on vyötärö-jenkkakahva -seudulla...

ViestiLähetetty: 2014-04-02 11:08:38 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Etkös sä jepejee ole aika hoikka poika? Mietin tuota kommenttia jenkkakahvoista, että onkohan se enempi sun mielessä kuin todellisesti kropassa? Rasvaahan ihmisessä saa ja pitää jonkunverran olla.

Tuo air hunger on myös mielenkiintoinen juttu. Omalla kohdallani ekat kokemusket siitä on lukioajoilta, eli reilut 20 vuoden takaa. Pitkään olivat kokonaan poissakin ja jossain vaiheessa tulivat elämään takaisin. En milloinkaan ole ajatellut niiden liittyvän kilppariin, vaan enemmän stressiin. Kovasti läpi elämän miettinyt aina mitä helkkaria tämä on. Omani on olleet myös kausittaisia, suurin osa vuotta ilman, mutta pari kertaa vuoteen kuukauden parin ajan hyvinkin paljon huokailemista ja haukottelua. Juuri tuollaista, että ajoittain saa sellaisen tarpeeksi syvän ja hyvän huokauksen, ja sitten sitä lähtee hakemaan, ahdistuu enemmän kun sitä ei tulekaan. Ja jos sen saa, niin onnenhetki sen jälkeen ei kestäkään kauaa. Nyt niitä on ollut ajoittain, mutta olen ollut todella onnellinen kun ovat olleet tosiaan hetkittäisiä, ei edes seuraavaan päivään tai koko päivää kestäviä. Mulla on loppukuusta lääkäri ja pitääkin muistaa kysyä myös tästä. Jostain muualta luin, että myös anemia ja raidanpuute voi oireilla tuollaisella air hungerilla. Josta tuli mieleen, että pitäisi muistaa ostaakin taas rautajuomakuuri...

ViestiLähetetty: 2014-04-02 11:36:53 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No tuo air hunger kyllä liittyy ennenkaikkea stressiin, paniikkioireyhtymässä myös. Eli hengitetään liikaa. Nenän kautta hengitys, uloshengityksen pidentäminen jne auttavat yleensä. Yoga saattaisi olla hyväksi.
Kannattaa kokeilla.

ViestiLähetetty: 2014-04-02 12:19:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Joogaa olenkin harrastanut ja hengittelyjä myös. Tuon on tehnyt hankalaksi juuri se, ettei se ole minusta milloinkaan ollut mitään paniikkioireilun oloista ylihengittämistä eikä sitä, että saisi liikaa happea, vaan tarve vetää syviä hengityksiä, sellaisia kuin haukotellessa. Sitten näyttää sellaiselta haukkovalta kuin yrittäisi tosiaan haukotella ilman haukottelun tarvetta. Ja paniikkioireet ei yleensä kai kestä useampaa kuukautta kerrallaan?
Tosi vaikea selittääkin, mutta sitä paniikkioireilua en siitä millään ole löytänyt. Stressin kyllä tunnistan. Mutta kun olen jo useamman vuoden ollut kroonisesti stressaantunut, niin sitäkin on vähän vaikea sieltä enää erottaa...

ViestiLähetetty: 2014-04-02 12:29:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No tuota ylihengittämistä on muutenkin, paniikkioireilussa se vain on tosin yksi joka pahentaa sitä paniikin tunnetta. Minulla on jonkun verran tuota juuri stressitilanteissa mutta nuo kilpparioireethan vaihtelee kun ne hormoonit vaikuttaa koko elimistöön. Minulla oli kaikkein kiusallisinta aivosumu ja puheen hidastuminen kun olin vielä työelämässä ja olisi pitänyt pitää monta juttua samanaikaisesti vireillä ja pitemmän ajan suunnittelussa. Nyt näen aika hyvin että on häikkää kun alkaa kielessä olla sahalaitaa, sitä onkin nyt vähän ilmestynyt joten pitää katsoa vähän jodi ja seleenijuttuja, olen pitänyt taukoa vähän niistä.

ViestiLähetetty: 2014-04-02 12:29:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Mulla hyvin samankaltaiset kokemukset air hungerista Ooo:n kanssa... alkoi lukioikäisenä eka kertaa, oli pitkään poissa kunnes alkoi yli kymmenen vuoden jälkeen 2,5 vuotta sitten uudelleen. En usko, että on mitään paniikkihäiriön oireilua ainakaan omalla kohdalla. Luulisin, että olisin ollut opiskeluaikoina paljon stressaantuneempi kuin nykyään, eikä mitään tuollaista silti esiintynyt.

Ja tuohon hoikkuuteen; kaipä mä hoikka olen, mutta on sitä läskiä silti vyötäröllä ilmeisesti kortisolitasoista ja ehkä myös heikoista testosteronitasoista johtuen. Jatkuva ummetus ja hidas aineenvaihdunta teettää tämmöstä naisellista läskin kerääntymistä. Edelleen haluaisin korostaa tuota vuoden aikana (vuonna 2010-2011) tapahtunutta sisäelinrasvan kymmenkertaistumista Inbody-mittauksessa. Osuu vaan niin hyvin näiden muiden oireiden alkamiseen... joku voisi väittää mittavirheeksi, mutta ite väittäisin, että mittavirheen olisi näyttävä myös muualla mittauksissa. Mutta kun muuten tulokset olivat kovasti samansuuntaisia kuin aiemminkin, mitä nyt kokonaisrasva oli jopa alentunut hieman, kuten myös kehonpaino. Testosteronitaso oli romahtanut vuoden 2009 huippulukemasta ~33 arvoon ~15 vuonna 2011. Lääkärit ei pidä tämmösiä muutoksia ns. minnään.

ViestiLähetetty: 2014-04-02 12:48:17 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No jos palataan tuohon hengitykeen vielä niin jos stressiilanteissa tottuu siihen pinnalliseen suun kautta hengitykseen niin se jää tavaksi eli kannattaa sitäkin yrittää korjata ihan tekniikkaa muuttamalla jos se auttaisi. Ylihengityksessähän poistuu liiaksi hiilidoksidia tuossa pieni lainaus http://lvs.fi/2013/05/03/suu-kiinni-ja-nenan-kautta-kevyesti/

Lainaa:
Ukrainalainen lääketieteen opiskelija Konstantin Buteyko löysi hengitysvolyymin ja astmaoireiden välisen yhteyden 1950-luvulla. Myöhemmin hän teki aiheesta kymmeniä tutkimuksia ja eteni urallaan professoriksi asti.

– Buteykon havainto oli, että astmaatikot ylihengittivät paitsi kohtausten aikana, myös niiden välillä, Manninen sanoo.

Mannisen mukaan liian voimakas hengitys poistaa keuhkoista hiilidioksidia enemmän kuin pitäisi.

– Tästä seuraa happivaje, sillä jotta happi vapautuisi elinten ja kudosten käyttöön, tarvitaan hiilidioksidia. Hiilidioksidivaje elimistössä taas johtaa hypoksiaan eli solujen liian matalaan happipitoisuuteen.

Kyse on siis kroonisesta ylihengittämisestä, hyperventilaatiosta, astmaatikkojen vaivasta. Mannisen mukaan myös uniapneasta kärsivät ovat usein ylihengittäjiä.

Hyperventilointia tapahtuu myös pienemmässä mittakaavassa. Lähes kaikille tuttuja oireita ovat muun muassa hengenahdistus, tukkoinen ja vuotava nenä, kuorsaaminen ja sykkeen nopeutuminen. Ylihengittäminen vaikuttaa myös mielialaan esimerkiksi, stressin, masennuksen ja ärtyneisyyden muodossa.

ViestiLähetetty: 2014-04-02 13:20:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Astmaatikot asia erikseen, mutta entä jos ei yksinkertaisesti saa "tarpeeksi" happea hengittämällä rauhallisesti nenän kautta. Olo on aika ahdistunut, jos happea ei ole riittävästi.

ViestiLähetetty: 2014-04-02 13:58:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No happeahan on sisäänhengitetyssä ilmassa 21 prosenttia ja uloshengityksessä 16 %. Hapea sitoutuu hemoglobiiniin riippuen veren PH arvosta. Jos siis "haukkoo henkeä" suun kautta niin hiilidioksidipitoisuus laskee ja ns Bohr effektin vuoksi happi ei pääse verestä soluihin. Eli hengityksessä rauhallinen mutta syvä hengitys on paras. Mutta nyt mennään jo liikaa kilpparijutuista eli ei tästä se enempää.

ViestiLähetetty: 2014-04-02 16:55:39 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mitä mlv tarkoitit tuolla kielen sahalaidalla? Sitä, miltä kielen reuna näyttää? Kö?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 778 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00