karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 03:35:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: turvallista?
ViestiLähetetty: 2004-05-19 21:16:02 
Onko kenelläkään niin tarkkaa kokemusta vähähiilari-dieetistä, että olisi näyttöä veren rasva-arvoista, kolesterolista yms.mitä tuolla dieetillä luvataan parantuvan? Vai onko nuo lupaukset ihan vain kirja-hömppää?
Näyttäisi siltä, että täällä vain kiinnostaisi laihtuuko vai ei.

Aloitin itse juuri innostuneena.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-19 21:40:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Käypäs tsekkaamassa vanha foorumi (linkki löytyy etusivulta tämän foorumin linkin vierestä), siellä on infoa ja kokemuksia vaikka muille jakaa! :mrgreen:

Viestin otsikko: Re: turvallista?
ViestiLähetetty: 2004-05-20 15:00:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

näppylä kirjoitti:
Onko kenelläkään niin tarkkaa kokemusta vähähiilari-dieetistä, että olisi näyttöä veren rasva-arvoista, kolesterolista yms.mitä tuolla dieetillä luvataan parantuvan? Vai onko nuo lupaukset ihan vain kirja-hömppää?
Näyttäisi siltä, että täällä vain kiinnostaisi laihtuuko vai ei.

Aloitin itse juuri innostuneena.

On tarkka kokemus ja kaikki em. arvot näyttivät minulla hyviltä. OTOH, olivat ne kyllä hyviä ennenkin dieettiä, mutta ne ovat vielä siitäkin parantuneet jonkin verran. Ainoa mikä minulla laukkaa villinä on verenpaine :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-20 16:53:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulla on! Aloitin vähähiilarisen viimevuonna kesäkuussa huolestuttavan trigly-arvon vuoksi ja siihen tämä todellakin auttoi. Sitä ennen olin syönyt vuosikaudet painonvartijoiden oppien mukaisesti eli kaikkea mahdollista kevyenä versiona.
Lab.koe 13.5.03: fS-Kol 4.7 ; HDL 1.6 ; LDL 2.5 ; Trigly 2.7
Lab.koe 12.12.03 fS-Kol 4.8 ; HDL 2.18 ; LDL 2.4 ; Trigly 0.51

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-20 17:09:54 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Mitä tarkoittaa HDL ja LDL sekä trigy?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-20 17:16:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

HDL-Kolesteroli
fS-Kol-HDL
Miehet: > 0,95 mmol/l (tavoite)
Naiset: > 1,10 mmol/l (tavoite)

Tutkitaan rasva-aineenvaihdunta sairauksia epäiltäessä tai arvioidessa verisuonitautien riskitekijöitä. Kansankielessä ns. "hyvä kolesteroli". Otetaan paaastonäytteestä.

LDL-kolesteroli
fS-Kol-LDL
Viitearvo < 3.5 mmlo/l (tavoite)

Määritellään yleensä laskennallisesti muiden verenrasva-arvojen perusteella. Kansankielessä ns "paha kolesteroli". Mitataan tutkiessa riskiä sydän- ja verisuosisairauksiin, rasva-aineenvaihdunnan häiriössä sekä seurattaessa dieetin ja lääkehoidon vaikuttavuutta. Kun käytettävissä on kolesteroli-, HDL-kolesteroli- ja triglyseridiarvot voidaan LDL-kolesteroli laskea Friedewaldin kaavalla: LDL-kolesteroli = kol miinus HDL-kol miinus triglyseridit jaettuna 2.2. Tämä kaava toimii jos triglyseridiarvo on alle 4 mmol/l.

Triglyseridit
fS-Trigly
Viitearvo 0,40 - 1,70 mmol/l

Epäily rasva-aineenvaihdunnan häiriöstä. Dieetti- ja lääkehoidon seuranta. Korkeiden triglyseridipitoisuuksien toissijaisena syynä voi olla mm. sokeritauti, alkoholismi, lihavuus, kilpirauhasen tai munuaisten vajaatoiminta

Nämä ja paljon muuta täältä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-05-21 18:08:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos, Jentzy, lab.arvojen selityksistä. Jos nyt joku arvailee syitä korkeaan trigly-arvooni, niin ei - en ollut alkoholisti enkä erityisen lihava (painoindeksi 25) eikä tietääkseni ollut noita muitakaan vaivoja.
Itse pidän syynä "terveellistä" ruokavaliotani: söin paljon rasvattomia jugurtteja ja muita rasvattomia maitotuotteita, paljon ruisleipää 4 %:sen levitteen kanssa, harvoin lihaa, jonkun verran kasviksia (n. 1/3 siitä mitä syön nyt) ja hedelmiä, pastaa ja riisiä. Siis melkein pelkkiä hiilihydraatteja.
Siksi jäinkin suu auki, kun kysyin lääkäriltäni, mitä minä nyt sitten teen, kun trigly on koholla ja hän vastasi, että pitää vähentää rasvan käyttöä! Enhän minä ollut vuosikausiin syönyt rasvaa! Laihdutin Paikkareissa vuonna -99 10 kg ja siitä lähtien olin syönyt niiden oppien mukaisesti. Ja silti sain ne 10 kg takaisin.
Tuli vahva tunne siitä, että nyt tässä systeemissä on jotain totaalisesti pielessä ja siitä on pakko ottaa selvä. Ja niin aloin itse etsimään tietoa ja netissä törmäsin Hiilarinvahtaajiin ja Heikkilään ja Atkinsiin jne. ja loppu onkin historiaa ...
Jentzy varmaan ja moni muukin osaa tämän selittää paremmin, mutta yksinkertaistettuna se kai on: keho varastoi ylimääräiset hiilihydraatit rasvoina, ja täysin rasvaton dieetti panee aineenvaihdunnan säästöliekille.

Viestin otsikko: turvallista?
ViestiLähetetty: 2004-05-25 20:47:54 
Kiitos vastauksista! :D
Kiva kuulla, että jollakin ihan oikeasti veriarvot paranevat.
Itse en ole mitannu kolesterolia ym. , joten en tiedä lähtölukuja ,jos joskus sitten mittautan.

Miten nopeasti paino on teillä tippunut?

Viestin otsikko: Re: turvallista?
ViestiLähetetty: 2004-05-26 06:48:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

näppylä kirjoitti:
Miten nopeasti paino on teillä tippunut?

195 päivää ja 21 kiloa. Kohta on paino sellaisessa luvussa, millä minä vanhalla autollani pääsin kovimmillaan.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00