karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-22 12:57:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-07 10:10:49 
Poissa
sintti
sintti

Tuttavani joutui muutamaksi päiväksi sairaalaan, hänellä on diabetes 2. Sairaus on pysynyt Kurissa pelkällä ruokavaliolla sen jäkeen kun hän siirtyi
VHH ruokavalioon.
Sairaalassa sanoivat että sinun täytyy syödä nyt heidän Diabetes ruokaa [-X . Mikäpä siinä, pakkos syödä kun muuta ei anneta, eli vähän rasvaa
ja paljon hiilareita. Seuraus oli se että sokeriarvot pomppas muutamassa päivässä peräti 19, siis vaarallisiin lukemiin. Lääkäri kiinitti tähän huomiota, mutta ei pitänyt vakavana kun
pitkäaikaiset keskiarvot olivat 5,5. Sairaalasta pääsyn jälkeen sokeriarvot ovat pudonneet normaaliksi VHH ruokavaliolla.

Tämän tyyppisiä kokemuksia kuulee aina sillointällöin, kuinkana kalliiksi huijaustutkimuksiin perustuva rasvalla pelottelu maksaa yhteiskunnalle ja montako tuhatta diabettikkoa päättää päivänsä ennenaikaisesti väärän diabetes "hiilihydraattisen" ruokavalion takia?.

ViestiLähetetty: 2011-01-07 10:45:59 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

RUMASANA :evil:

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2011-01-07 10:53:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

:mrgreen: mun isä lähti sairaalasta kotiin kun eivät myötäneet tietävänsä mikä on vhh ruokavalio, eikä uskoneet että isä ei syö vt ruokaa, isällä on kakkos tyypin diabetes, tuumasi lähtiessään että hoitaa paremmin oman kuntoutuksen kotona (pikkuaivojen verenvuoto) kun siinä pikku sairaalassa jossa menee huonompaan kuntoon vain

ViestiLähetetty: 2011-01-07 11:11:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei sitä ennen suotta sanottu että sairaalaan mennään vain kuolemaan... :roll:

ViestiLähetetty: 2011-01-07 11:17:03 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Eipä loppuaikoina saaneet anopin sokereita lainkaan alle kahdenkympin, edes sairaalassa miljoonapistoshoidollakaan. Hengiltä saivat kyllä.

ViestiLähetetty: 2011-01-07 11:54:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aktiivinen kuolinapu on jo käytössä Suomessa. Sitä kutsutaan sairaalaruoaksi...

ViestiLähetetty: 2011-01-07 16:20:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

[-o< Kyllä usein "koskee sydämeen"kun katsoo potilaille annettavia ruoka-annoksia. En ole nähnyt niissä eroa, olipa diabeetikko tai ei. Perunaa, kastiketta, einesjauhelihapihvi, muutama keitetty kasvismuru,1 dl jotain raaste-salaattia, leipää jonka päällä levitettä(?), sokerimehua tai maitoa/piimää. Esimerkiksi. Iltapalalla kaikille samaa kiisseliä tai puuroa, eikä siitä tietoa millä se on makeutettu. Täytyy vaan kovettaa itsensä ja tarjota tällaista ruokaa, kun muuta ei voi. Siis Virallisestihan se kai ON hyvää ruokaa. [-o<

ViestiLähetetty: 2011-01-07 16:42:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen ollut yhden kesän töissä sairaalassa ja melkeen itku pääsi katellessa, mitä ruokaa potilaille tarjottiin. En oikein tiedä, että onko kyseinen tuoka edes virallisterveellisesti katsottuna kovin terveellistä, kun katsoi joidenkin ruokien proteiinin vähäisyyttä. Ja se rasva... Olisi nyt edes käytetty perus rypsiölyä, mutta ei, paistamiseenkin (esim. sipulit) käytettiin pullomargariinia.

Lisäksi ihmetytti huonoruokaisille tarkotetut energialisät, jotka koostuivat lähinnä hiilihydraatista tai "kerma" oli jotain oksettavaa Floora-seosta. Mielestäni tuntuisi loogisemmalta käyttää ihan oikeata voita tai kermaa energiaa ja makua tuomaan. Ja, vaikka virallisterveellisesti nuo ovatkin epäterveellisiä, eikö olisi kuitenkin olennaista, että heikkokuntoinen potilas söisi? Onneksi kuitenkin lääkäreiden ohjeet ruokavaliosta voi olla ihan järkeviäkin. Esim. pikkuserkulleni, joka sairasti pahan leukemian muutama vuotta sitten käskettiin nimeomaan syömään rasvaista ruokaa ja kermaa käyttämään surutta, koska huonosyöntisyyden takia tuppasi helposti tulemaan kalorivajetta.

AI NIIN! Kesä, jolloin olin töissä tuolla keittiössä koitui pariin otteeseen potilaiden onneksi! 8) :D Potilaille oli tarkoitus tehdä jotain sokerista rahkajälkkäriä ja käyttää siihen ihan oikeaa kermaa(tätä luksusta oli ehkä tarjolla kerran viikossa). Kävi kuitenkin niin, että kerma muuttui vatkauksessa voiksi. Samana päivänä oli onneksi ruokana perunamuussia, sinne sitten mätättiin se voiksi muuttunut kerma. Tuon lisäksi potilaat saivat myös kermarahkajälkkärin. Jostain kummasta syystä ruoata tuli tavallista enemmän hyvää palautetta. :mrgreen:

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-01-07 17:33:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kuulin tarinan isäni työtoverilta:

Hänen eläkeikäinen äitinsä oli joutunut nivelleikkauksen takia sairaalaan ja yllättäen kunto romahti lasaretissa. Lääkärit oli jo ehdotellut vanhainkotia. No tämä rouva oli pyytänyt omaisiaan tuomaan suolaista voita koska tunsi olonsa niin heikoksi ja huonoksi. Kuinkas ollakaan, ihmetoipuminen koitti ja rouva pääsi kotiinsa jatkamaan toipumista.

Olisiko tässäkin kuullussa tapauksessa yhteyttä sairaalaruoan "huonouteen"?

ViestiLähetetty: 2011-01-07 18:51:37 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

oulaliina kirjoitti:

AI NIIN! Kesä, jolloin olin töissä tuolla keittiössä koitui pariin otteeseen potilaiden onneksi! 8)

Sama täällä, olin toissakesänä ison sairaalan vuodeosastolla ruokia jakamassa :smt077 Voita, kermaa ja makkara/juustolisukkeita tilasin niin paljon kuin sielu sieti :lol: Ja aina mainostin että meiltä saa voitakin siihen aamupuuroon kun vain pyytää, ja kermaa kahviin. Kaikille uusille potilaille vinkkasin että aamupuuron kylkeen saa kananmunan kun vain pyytää (lähinnä ruinaa). Teeskentelin tyhmää aina kun mulle sanottiin että "Herra Virtanen ei saa syödä voita kun on diabeetikko" johon minä totesin että eihän voi nosta verensokeria. Siinä sitten hoitajatäti tärisi naama punaisena kiukkuaan kun ei se laitoshuoltaja tajua...... :lol:

ViestiLähetetty: 2011-01-07 20:13:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
oulaliina kirjoitti:

AI NIIN! Kesä, jolloin olin töissä tuolla keittiössä koitui pariin otteeseen potilaiden onneksi! 8)

Sama täällä, olin toissakesänä ison sairaalan vuodeosastolla ruokia jakamassa :smt077 Voita, kermaa ja makkara/juustolisukkeita tilasin niin paljon kuin sielu sieti :lol: Ja aina mainostin että meiltä saa voitakin siihen aamupuuroon kun vain pyytää, ja kermaa kahviin. Kaikille uusille potilaille vinkkasin että aamupuuron kylkeen saa kananmunan kun vain pyytää (lähinnä ruinaa). Teeskentelin tyhmää aina kun mulle sanottiin että "Herra Virtanen ei saa syödä voita kun on diabeetikko" johon minä totesin että eihän voi nosta verensokeria. Siinä sitten hoitajatäti tärisi naama punaisena kiukkuaan kun ei se laitoshuoltaja tajua...... :lol:

Itse en ollut ruokaa tekemessä, mutta tuo kermamöhellys tapahtui yksinkertaisesti sen takia, kun ilmastointi toimi niin nihkeästi ja oli kuuma kesä, että kerma muuttui voiksi jo parin sekunnin ylimääräisestä vatkaamisesta. :D

Itse en valitettavasti voinut salaa lisäillä mitään ruokiin, kun jakolinjaston päässä oli emäntä aina silmä tarkkana katsomassa tarjottimen sisällön. :(

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2011-01-07 20:31:34 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Joo, en mäkään ollut tekemässä pääruokia mutta voikkarit ja semmoset pikkulisukkeet tehtiin osaston keittiössä ja iltapalatarvikkeet oli kans kaikki osastolla. Pääruoat tuli aina isosta keittiöstä. En mäkään salaa mitään laitellut, kysyin vaan aina että ottasko Herra Virtanen mielummin voita vai margariinia. Ja olisko täysmaito mieluisampi kuin rasvaton :D

Mua vitutti muiden tyyli "antaa jos kysytään" kun mä itse aktiivisesti tarjosin vaihtoehtoja. Muiden aikana täysmaidot ja voit ei vähentyny kaapista lainkaan mutta minä jaoin kaikki pois samantien. En tietenkään tuputtanut mitään mutta mitäs luulette vastauksen olevan tuommoisella 60-70 vuotiaalla normikansalaisella? Ei kukaan sanonut koko kesänä että söisi mielummin margariinia.

Tässä alkaa olla se tilanne että kursseja on jäljellä kaksi, insinöörityö varttia vailla valmis ja koko kevät aikaa. Pitäsköhän mennä takasin sinne sairaalaan aiheuttamaan pahennusta :smt077

ViestiLähetetty: 2011-01-08 00:02:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kun toivuin sektiosta v.2007, sain Kättärillä ruokaa joka koostui lähinnä bulkkihiilareista (valkoinen riisi yms.). Proteiininlähteenä toimi 1-2 kpl pientä broilerin koipinuijaa tai muutama kalapuikko. Mieheni sai jostain syystä makkarapihvejä(!), josta minä raivostuin. Jumalauta KUKA oli melkein päässyt hengestään ja nytkin pysyi tajuissaan vain lääkityksen sekä nukkumisen voimin?? :evil: :evil: :evil: Ei ainakaan mieheni, jolle tuotiin parempilaatuista ruokaa kuin minulle..!

Nukuin pitkin viikkoa, söin paljon rasvaa ja kohtuudella proteiinia. Sillä paranin. Mies ymmärsi tämän ja otti hoitovastuun kokonaan itselleen, hoitajia kauhistutti. Enpä usko että kivikaudellakaan kukaan oletti juuri synnyttäneen äidin jaksavan hoitaa jälkikasvunsa yksin??

ViestiLähetetty: 2011-01-08 09:42:03 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Iteki sairaalassa olleena olen nähny, joo... mitä se pöperö siel on... ja joo, en syöny usei miekää... varsinki kilpparileikkauksen jälkee lipittelin mehukeittoja ja vettä pillin kera... muuta en saanu alas, enkä ois pystyny nieleekää...

ViestiLähetetty: 2011-01-08 21:47:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Voi hitto ku mulla ei oo kuvaa siitä safkasta mitä sain sairaalassa tuossa kesällä... Iltapäivällä tuotiin mössö ja mun oli pakko ottaa siitä kuva ja lähettää miehelle. Harmi kun kuva on vanhassa puhelimessa, ei jaksa kaivella sitä esiin. Matala lautanen reunojaan myöten täynnä ruskeaa kuraa, päällä yksi persiljanoksa! :mrgreen: Tarkempi tutustuminen osoitti että annos sisälsi perunaa ja jauhelihaa, sellainen vetinen mössö. Ei edes perunamuusilihalaatikkoa vaan varmaankin pelkkää perunaa, jauhelihaa ja vettä. Suolasta ei tietoakaan eikä muita kasviksia, ja soseeksi vedetty koko homma. Nälkääni söin mitä oli pakko ja loput jäi... Se ei edes maistunu yhtään miltään. Muonankuvausmassaa. Salaateissakin oli melkein kaikissa joko riisiä tai makaronia jatkeena! :evil: Leivänpäällisrasva oli tietenkin jotain keijua tms. mikä ei oikeastaan edes sula ruuan sekaan, joten sekään ei pelastanut kokonaisuutta. Ruokaa kyllä tuotiin ihan hiton paljon, joka aterialla oli vissiin jälkiruokaa ja leipää, oli salaattia ja karjalanpiirakkaa että mahantäytettä kyllä oli, hiilaria tietysti suurin osa. Lounaallakin annos oli ihan hillittömän iso, riisiä kukkuralautasellinen.

Että joo, kun miettii että paljonko sellainenkin satsi nostaa verensokeria niin hep hei vaan kaikille ins. diabeetikoille! Ja efekti sama kuin kaurapuurolla; nälkä lähtee tunniksi ja sitte pitäis taas saada evästä.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-01-09 12:20:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen kerran ollu sairaalassa niin että näki sen ruoan laadun..

Kiisseliä, jotain rasvatonta viiliä. Hiilaria hiilarin perään. Ja tietty Keijua. Mulle naurettiin ku olisin halunnu voita :evil: . Mulla oli silloin muuten niin huono olo etten toisaalta jaksanu kauheesti piitata ruoan laadusta, mutta usein pelotti mitä se helvatan Keiju tekee verisuonille.

Hemmetti noita diabeteksen "hoidossa" käytettäviä ruokia, ja siis eikö oikeesti kellään siellä sairaalassa välähdä päässä ollenkaan jos ruokailun jälkeen verensokerit huitelee jo jossain kahessakympissä?! :shock: Mitä ihmeen aivotonta sakkia. Vai onko se nykyään ihan normaalia että diabeetikolla "nyt vaan nousee ne sokerit eikä sille voi vaan mitään"?

ViestiLähetetty: 2011-01-09 15:39:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:? Ihan kiva näin insuliinipistoksilla olevan diabeetikon oli kysellä hoitohenkilökunnalta, että paljonkos tarjotussa ruoassa taas olikaan niitä hiilihydraatteja, että tietäisin paljonko pistän insuliinia. Jaa, ei me vaan tiedetä :shock:
No, oottele kun sokerit nousee ja pistä sitten. Voi elämän kevät, niinhän sen pitää mennäkin...

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-01-09 16:03:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
:? Ihan kiva näin insuliinipistoksilla olevan diabeetikon oli kysellä hoitohenkilökunnalta, että paljonkos tarjotussa ruoassa taas olikaan niitä hiilihydraatteja, että tietäisin paljonko pistän insuliinia. Jaa, ei me vaan tiedetä :shock:
No, oottele kun sokerit nousee ja pistä sitten. Voi elämän kevät, niinhän sen pitää mennäkin...

No voi luoja..tolla tyylillähän ne sokerit sitte varmasti pomppiikin..hyvin terveellistä.

ViestiLähetetty: 2011-01-11 10:04:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutta olis ees vihanneksia tarjolla :/ Salaattiannokset on tosi pieniä yms. Niillä ei täyty edes vt:n määritelmät.. Mutta perunaa, riisiä yms on kyllä. Synnytyksen aikoihin en edes karpannut, mutta kiesus sitä jatkuvaa nälkää.. Luulis et synnyttäneolle tarjottas jotain, minkä avulla se maidon nousu olis helpompaa eli riittävästi ruokaa..

ViestiLähetetty: 2020-03-01 21:31:58 
Poissa
ruutana
ruutana

Ei ole hääppöistä sairaalaruoka UK:ssakaan:

Marika Sboros: Hospital food: Malhotra’s war on ‘obscene, processed junk’!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00